Jiří Kostečka píše v článku v Učitelských novinách: Po analýze maturitní generálce se vracím k problematice státní maturity z českého jazyka a literatury; jako aprobovaný angličtinář přidám i krátkou úvahu o maturitě z cizích jazyků. V tomto příspěvku nebudu hodnotit testy ani zadání slohových prací právě skončené ostré maturitní zkoušky, nýbrž se zaměřím na koncepční otázky, které by podle mého názoru měly být znovu prodiskutovány.
Z článku převzatém v EDUin.cz ještě vybíráme:
Vůbec největším úskalím celé nové maturity z českého jazyka a literatury je metodika hodnocení jednotlivých částí. Všichni kritici nového modelu právem pranýřují dosti nešťastnou skutečnost, že proklamovaná „objektivnost“ se smrskla na tzv. didaktický test – jedině jeho vyhodnocení je totiž v gesci státu. Zbytečné tak byly tanečky kolem redukce dvou hodnotitelů maturitní slohové práce na jednoho: jako by i původní systém dvou – kdy jeden z nich je učitelem na dané škole a v případě neshody rozhoduje hodnocení pro žáka příznivější – nebyl karikaturou nezávislosti a objektivnosti evaluačních nástrojů! Zde existuje řešení, osvědčené např. ve Velké Británii: slohové práce hodnotí skupina zcela nezávislých, speciálně vyškolených pedagogů z oboru, kteří dostanou na stůl anonymní balík prací a ty podle daných kritérií obodují. Že by to bylo drahé? Podstatně dráž nás v dlouhodobém horizontu přijde stávající švejkovina, kdy maturitní slohovky opravuje v „novém modelu“ vesele postaru vyučující dané maturitní třídy.
Přečtěte si: Jak dál se státní maturitou z češtiny a cizích jazyků?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
1 komentářů:
K článku i k maturitní zkoušce:
1) Přesně tato slova z článku ukazují, jak nemá společná maturita vypadat. Při vší úctě k odbornosti autora je třeba mít na paměti formu maturitní zkoušky. Jediná alespoň částečně objektivní zkouška byla z matematiky, a to díky tomu, že zde nejsou hodnotitelé ze škol. Právě ta by měla být modelem pro češtinu i cizí jazyky. Forma testu, který se opravuje někde jinde, je určitě objektivnější.
Stačí dát opět český jazyk a cizí jazyk povinně v profilové části, doplnit je o tento test a komplexní zkouška je na světě. A ministerstvo, kraje i školy si mohou s výsledky (pouze) testů hrát, jak chtějí.
2) Pořád platí, že by stačila jedna úroveň. Ale pokud ministerstvo trvá na dvou úrovních, stále je nutné, aby byla naprostá dobrovolnost studentů při výběru bez ohledu na druh školy, kterou studují. Není důvod, proč by gymnazisté měli mít povinně vyšší a ostatní nižší (co lycea?). O tom ať rozhodují požadavky vysokých škol. Studenti by měli být do vyšší úrovně vtahováni, nikoli tlačeni legislativou.
3) Ministr tvrdí, že elektronizace do budoucna maturitu zlevní. Není to pravda, vyšší náklady jsou v celé logistice a právě v té nepochopitelné formě, na kterou Cermat po diskusích přistoupil. Nikdy jsem nezaznamenal, že by společnosti Scio nebo Kalibro příliš liberálně diskutovaly s učiteli. Vytvořily nabídku a hotovo. Přesně do tohoto vlaku měl Cermat nastoupit, nikoli vymýšlet tyto podivnosti.
Okomentovat