Přečtěte si: České děti mají velký problém s porozuměním textu

úterý 12. července 2011 ·

Každý pátý patnáctiletý Evropan se nevyzná v psaném textu. Češi jsou na tom ještě o něco hůř. Smysl čteného slova nedokáže zachytit 23 procent žáků. Vyplývá to ze studie, kterou v pondělí uveřejnila Evropská komise.

Z článku Veroniky Sedláčkové a Evy Presové v Zpravy.rozhlas.cz vybíráme:

„Takže se nemůžeme divit, že nový svět – digitální, není najednou zvládnutelný starými postupy škol, ani učiteli, kteří byli naučeni na něco jiného, dřívějšího,“ uvedl Ondřej Hausenblas.

6 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
12. července 2011 v 12:05  

Řešením je podle Ondřeje Hausenblase získání hodně nadaných, tvořivých a inteligentních učitelů.

Ano, skvělá myšlenka. Ale jak tyto šikovné učitele přitáhnout na základní školy, kde bojujete o přežití, učivo se nestíhá a kantor se může stavět na řasy a přesto naučí minimum toho, co by měl a chtěl. Změnit přístup ke vzdělávání, dát učitelům pravomoce, do té doby je každá změna sci-fi.

Anonymní řekl(a)...
12. července 2011 v 15:17  

Hlavně by to chtělo, aby se jim (třeba jen těm výborným učitelům) zaplatilo!!! To je nejlepší motivace! Pokud budeme plácat jen cosi o poslání, je to k ničemu. A navíc je to směšné a trapné.
Ono je to jednoduché, podívejme se, kdo učí tam, kde žáci dosahují nejlepších výsledků. Ti nejlepší z nejlepších, že? A asi to nedělají jen proto, že je to "poslání" atd.
Nebo je to snad nějak jinak? Prosím o informaci,...

Anonymní řekl(a)...
12. července 2011 v 21:49  

Pro 12. července 2011 15:17

Co tak držet se tématu článku? Zjevně jste pedagog se speciálními vzdělávacími potřebami, nepochopivší smysl psaného textu, zcela v duchu tohoto článku.

Nicméně více peněz by Vám nevadilo, ach jo...

Petr S.

Anonymní řekl(a)...
12. července 2011 v 23:08  

Pane Petře,
můj příspěvek je návrhem, jak dostat inteligentní a kreativní učitele do škol. O tom se v článku psalo. Myslím si opravdu, že ti nejlepší absolventi z vysokých škol by našemu školství pomohli nejvíce. A toto není můj nápad. Takto byly zdůvodněny výsledky nejlepších žáků v jiných zemích(PISA).
Reaguji také na předchozí příspěvek.
Je to pouze můj názor, nic víc.
A musím Vás zklamat, můj plat mně bohatě stačí.
Přeji Vám hezký den.

Kal řekl(a)...
13. července 2011 v 7:53  

Ten článek je víceméně prázdný blábol místy obhajující typicky českou víru v samoapasitelnost metod (což může být výsledkem toho, kdo jej psal).
Nechť mi někdo vysvětlí tuto pasáž: "„Takže se nemůžeme divit, že nový svět – digitální, není najednou zvládnutelný starými postupy škol, ani učiteli, kteří byli naučeni na něco jiného, dřívějšího,“" - jak souvisí schopnost porozumět psanému textu s digitální érou? Na monitorech se nám snad text nezobrazuje? Jak je možné, že předchozí generace, vzdělávané klasicky, schopnost čtení s porozuměním mají ve vyšší míře, než dnešní děti? Určitě nebyly inteligentnější, jen byly zkrátka zvyklé víc pracovat. A práce není vždy příjemná, mnohdy i bolí. To se však dnes nenosí. Pokud dítě nečte, je takřka nemožné, aby to škola dokázala změnit, protože čtení nefunguje na multitaskingové platformě, kterou dnešní generace Y tak oplývá (mj. je tím svým způsobem odsouzena zůstat nevzdělanou).
Pokud je chyba opravdu v učitelích, tak se táži - kde jsou kurzy pořádané vysokými školami, kurzy, jež toto změní? Kde jsou učebnice a metodické příručky třeba close readingu nebo jen takové, které by uplatňovaly "nové" postupy a braly by v potaz změnu ve fungování škol? Odpovím si sám - NIKDE. V živé paměti mám nezájem VŠ na diskusi o reformě přípravy učitelů češtinu, kterou před několika lety rozvířil v časopise ČJaL dr. Kostečka. Takřka nikdo z VŠ na ni nezareagoval, a pokud ano, pak přezíravě a leckdy s nepochopením. Přitom cifršpioni vykonávající účetní operace mají různá školení několikrát do roka - dokonce povinně. Ve školství? Ani náhodou. Chápu, že VŠ učitelé shánějí granty, mají několik úvazků, aby se uživili a nemají ani čas, a školy samy ani finance, aby podobné kurzy pořádaly. Tím se však dostáváme k jádru problému, jímž je chronicky podfinancované školství fungující na bázi amatérismu, nikoliv profesionality.
Pasáž pana Hausenblase o získání "hodně nadaných, tvořivých a inteligentních učitelů" je za současného stavu naprostý nesmysl - obzvlášť s ohledem na to, že zřejmě již dementní alkoholik Kalousek chce školství sebrat do r. 2014 cca 33 mld. Kč, tedy de facto jednu čtvrtinu současného objemu peněz. Navíc v žádné profesi nemohou převažovat lidé hodně nadaní a tvořiví, takových lidí je vždy menšina. Podobné proklamace mají hodnotu jako tvrzení nebude-li pršet, nezmoknem.

Luděk Blaha řekl(a)...
13. července 2011 v 13:16  

Rodiče Českých dětí mají velký problém s porozuměním textu.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.