Každý pátý patnáctiletý Evropan se nevyzná v psaném textu. Češi jsou na tom ještě o něco hůř. Smysl čteného slova nedokáže zachytit 23 procent žáků. Vyplývá to ze studie, kterou v pondělí uveřejnila Evropská komise.
Z článku Veroniky Sedláčkové a Evy Presové v Zpravy.rozhlas.cz vybíráme:
„Takže se nemůžeme divit, že nový svět – digitální, není najednou zvládnutelný starými postupy škol, ani učiteli, kteří byli naučeni na něco jiného, dřívějšího,“ uvedl Ondřej Hausenblas.
Přečtěte si: České děti mají velký problém s porozuměním textu
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 komentářů:
Řešením je podle Ondřeje Hausenblase získání hodně nadaných, tvořivých a inteligentních učitelů.
Ano, skvělá myšlenka. Ale jak tyto šikovné učitele přitáhnout na základní školy, kde bojujete o přežití, učivo se nestíhá a kantor se může stavět na řasy a přesto naučí minimum toho, co by měl a chtěl. Změnit přístup ke vzdělávání, dát učitelům pravomoce, do té doby je každá změna sci-fi.
Hlavně by to chtělo, aby se jim (třeba jen těm výborným učitelům) zaplatilo!!! To je nejlepší motivace! Pokud budeme plácat jen cosi o poslání, je to k ničemu. A navíc je to směšné a trapné.
Ono je to jednoduché, podívejme se, kdo učí tam, kde žáci dosahují nejlepších výsledků. Ti nejlepší z nejlepších, že? A asi to nedělají jen proto, že je to "poslání" atd.
Nebo je to snad nějak jinak? Prosím o informaci,...
Pro 12. července 2011 15:17
Co tak držet se tématu článku? Zjevně jste pedagog se speciálními vzdělávacími potřebami, nepochopivší smysl psaného textu, zcela v duchu tohoto článku.
Nicméně více peněz by Vám nevadilo, ach jo...
Petr S.
Pane Petře,
můj příspěvek je návrhem, jak dostat inteligentní a kreativní učitele do škol. O tom se v článku psalo. Myslím si opravdu, že ti nejlepší absolventi z vysokých škol by našemu školství pomohli nejvíce. A toto není můj nápad. Takto byly zdůvodněny výsledky nejlepších žáků v jiných zemích(PISA).
Reaguji také na předchozí příspěvek.
Je to pouze můj názor, nic víc.
A musím Vás zklamat, můj plat mně bohatě stačí.
Přeji Vám hezký den.
Ten článek je víceméně prázdný blábol místy obhajující typicky českou víru v samoapasitelnost metod (což může být výsledkem toho, kdo jej psal).
Nechť mi někdo vysvětlí tuto pasáž: "„Takže se nemůžeme divit, že nový svět – digitální, není najednou zvládnutelný starými postupy škol, ani učiteli, kteří byli naučeni na něco jiného, dřívějšího,“" - jak souvisí schopnost porozumět psanému textu s digitální érou? Na monitorech se nám snad text nezobrazuje? Jak je možné, že předchozí generace, vzdělávané klasicky, schopnost čtení s porozuměním mají ve vyšší míře, než dnešní děti? Určitě nebyly inteligentnější, jen byly zkrátka zvyklé víc pracovat. A práce není vždy příjemná, mnohdy i bolí. To se však dnes nenosí. Pokud dítě nečte, je takřka nemožné, aby to škola dokázala změnit, protože čtení nefunguje na multitaskingové platformě, kterou dnešní generace Y tak oplývá (mj. je tím svým způsobem odsouzena zůstat nevzdělanou).
Pokud je chyba opravdu v učitelích, tak se táži - kde jsou kurzy pořádané vysokými školami, kurzy, jež toto změní? Kde jsou učebnice a metodické příručky třeba close readingu nebo jen takové, které by uplatňovaly "nové" postupy a braly by v potaz změnu ve fungování škol? Odpovím si sám - NIKDE. V živé paměti mám nezájem VŠ na diskusi o reformě přípravy učitelů češtinu, kterou před několika lety rozvířil v časopise ČJaL dr. Kostečka. Takřka nikdo z VŠ na ni nezareagoval, a pokud ano, pak přezíravě a leckdy s nepochopením. Přitom cifršpioni vykonávající účetní operace mají různá školení několikrát do roka - dokonce povinně. Ve školství? Ani náhodou. Chápu, že VŠ učitelé shánějí granty, mají několik úvazků, aby se uživili a nemají ani čas, a školy samy ani finance, aby podobné kurzy pořádaly. Tím se však dostáváme k jádru problému, jímž je chronicky podfinancované školství fungující na bázi amatérismu, nikoliv profesionality.
Pasáž pana Hausenblase o získání "hodně nadaných, tvořivých a inteligentních učitelů" je za současného stavu naprostý nesmysl - obzvlášť s ohledem na to, že zřejmě již dementní alkoholik Kalousek chce školství sebrat do r. 2014 cca 33 mld. Kč, tedy de facto jednu čtvrtinu současného objemu peněz. Navíc v žádné profesi nemohou převažovat lidé hodně nadaní a tvořiví, takových lidí je vždy menšina. Podobné proklamace mají hodnotu jako tvrzení nebude-li pršet, nezmoknem.
Rodiče Českých dětí mají velký problém s porozuměním textu.
Okomentovat