Standardy pro chystané srovnávací zkoušky v 5. a 9. třídách základních škol jsou hotové. Letos na podzim proběhne pilotní testování na stovce vybraných škol. "Testovat se bude elektronicky a rychle. Půjde o prověřování hodné 21. století," říká ministr školství Josef Dobeš.
Česká republika je s Řeckem a Walesem jednou ze tří evropských zemí, kde celostátní testování znalostí a dovedností žáků základních škol chybí. Například na Slovensku se žáci 9. ročníků takzvaně monitorují od roku 2003. Srovnání pro páťáky chystají naší sousedé, s kterými máme nejbližší vzdělávací systém, od příštího roku.
Myšlenku zavedení "standardů" do vzdělání na základních školách iniciovaly hlavně alarmující výsledky výzkumů TIMSS 2007 a PISA 2009. Nelichotivou situaci ohledně vzdělaností českých žáků se rozhodl řešit ministr Josef Dobeš: "Jsme téměř jedinou zemí, která nemá systém srovnávání kvality vzdělávání. Problémem je také veliká volnost školních vzdělávacích programů. To už ani nelze mluvit o liberalizaci, spíše o individualizaci a vůbec žádném srovnávání," upozorňuje na neduhy stávajícího systému ministr.
Standardy jsou vytvořeny zatím pro předměty český jazyk, anglický jazyk a matematika, a to v základní jednoduché verzi, aby podle nich mohly být testovány všichni žáci. Do budoucna ministerstvo plánuje vytvořit také střední a vysokou úroveň. Zároveň učitelé z praxe a odborníci z vysokých škol pracují na standardech pro další předměty - dějepis, výchova k občanství, přírodopis a další.
Zaznívají hlasy, které se obávají vzniku žebříčků škol a z toho vyplývajícího elitářství a kastování dětí. Ministr školství však toto odmítá: "O žádné žebříčky nepůjde, minimálně ze začátku ne. Výsledky testování budou striktně interní informací pro školy, žáky a jejich rodiče. O žebříčcích nemůže být v dohledné době ani řeč, naopak na základě těchto výsledků budeme moci slabším žákům či školám pomoci dotáhnout je do daného standardu."
A kolik bude příprava projektu stát? Nutno zdůraznit, že stejně jako na Slovensku, je i v ČR projekt "Národní systém inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy v ČR" financován z evropských strukturálních fondů. "Jedná se o Individuální projekt národní v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Celkový rozpočet projektu je 296 242 042 korun na dobu tří let, a to od poloviny letošního roku," vysvětlil Libor Vacek, náměstek ústřední školní inspektorky a tiskový mluvčí České školní inspekce, která má projekt realizovat.
Otázky a odpovědi ohledně standardů
Ministr Dobeš: Budeme testovat moderně a rychle
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
16 komentářů:
Stále jsem přesvědčený o tom, že nějaké testování pubertálních žáků devátých tříd nepřinese naprosto nic. Tím potrestáme jen školy, které mají ve své blízkosti jistou menšinu nepřizpůsobivých.Potrestáme také školy v oblastech sociálně znevýhodněných, což jsou dozajista oblasti ze severozápadu Čech, střední Morava, Ostravsko,.. Trestat tyto školy bude ministr finančně ? To situaci ještě zhorší. Jiný účel srovnávání nevidím. Jediným účinným měřítkem jsou povinné přijímací zkoušky na všechny SŠ v celé ČR.
Tak to je sice pravda, ze potrestame ty skoly, kde JICH maji hodne, ale dnes jich maji hodne vsude a tim se ta nerovnovaznost hezky srovna....
Jestli to dobre chapu, nebude se na tom pakovat zadna soukroma firma, ale jen CSI. nebo se mylim?
Treba mi uniklo nejake objektivni zadani verejne zakazky, ve kterem nebyly zasadni chyby vzbuzujici uz od pocatku pochybnosti hranicici s jistotou, ze vysledkem bude masity paskvil. Ale jsem jen chybujici clovek, mohu se mylit. To se v Karmelitske nestava!
Jak studenti hodnotí práci hlavní autorky češtiny v RVP a Standardech: http://www.oznamkujucitele.cz/du.aspx?n=PhDr-Tatana-Holasova&i=3986
A což takhle testování v deváté třídě, které by současně plnilo roli jednotného přijímacího řízení?
S bodovým skóre nad určitou hranici pak může žák na gympl, SOŠ, maturitní obor, atd.
Kromě toho samozřejmě talentové zkoušky tam, kde je to potřebné - sportovní školy, konzervatoře atd.
Podobně jako předchozí diskutér mám ale největší obavy z toho, že naši osvícení vůdci budou v případě špatných výsledků hledat způsoby jak trestat a nikoliv pomáhat.
Obávám se, že mu to umožní vyčlenit některé žáky ze základního vzdělávání a školy a rodiče mu budou ještě vděční...
povinné přijímací zkoušky na všechny SŠ, to je jediné řešení a možnost
To anonymní 19:45
Učil/a jste někdy?
Mít v 1. třídě dva tři žáky s IQ 71 z milosti, dva dyslektiky a autistu, můžu se jít klouzat. Nebo si budu 45 minut hrát s těmi pěti a ostatní můžou jít domů.
Budou-li nakloněny hvězdy, dostane jedno z těch znevýhodněných dětí asistenta. Ti zbývající mi ale stejně rozhodí výuku tak, že na konci roku budou výsledky žalostné.
to 21:52
Ano, učím už dlouho a takové složení třídy, o kterém mluvíte, není ani pro mne nic výjimečného. A přesto jsem nezaznamenala (kromě jediného, předvídaného, případu) žalostný výsledek . Jsou to jen výmluvy (netvrdím, že je to zadarmo, chce to obrovské nasazení).
I kdyby se pan ministr a jeho rádcové (resp. spíše lobbisté) na hlavu postavili a ušima odstrkovali, přimontováním elektronického tachometru na téměř neudržovaný žebřiňák se špatně krmeným potahem se rychlost ani kvalita jízdy nezvýší. A ač tomu pan ministr, který až donedávna a velmi dlouho žebřiňák neviděl, natož aby jím jel, nechce uvěřit, oboje lze dost přesně odhadnout bez utrácení za blbosti.
To 11:06
Zapomínáte, že těch žebřiňáků vyrazí od startovací čáry spousta a zdaleka ne všechny jsou v dezolátním stavu. Spíš potřebujou opravit a přepřahnout.
Anonymní 26.7 11:20
Tak schválně.
Kolik myslíte, že máme v našem "vozovém parku" žebřiňáků, kolik bryček a kočárů a kolik velkoprostorových limuzín?
A kolik z těch koní (případně volů a oslů), kteří ty káry táhnou dostalo za poslední roky pořádně nažrat?
A kolik myslíte, že zbyde na opravy a trochu ovsa, po nákupu "tachometrů" a elektricky stahovacích okýnek do ministerských limuzín po všech těch "transparentních výběrových řízeních?
A hlavně, kolik dávají "konkurenční týmy" na svůj vozový park v zahraničí?
Já se totiž jen těším, jak je budeme při všech těch úsporách dohánět.
25. července 2011 23:03
To jste ještě neměla ve třídě autistu, který se bohužel každou druhou hodinu pokálel v kolektivu 30 žáků první třídy ? A bez asistenta ! Dobré, že ! Bude umět těch 29 žáků číst, psát a počítat ? Pro tyto postižené žáky je naprosto ideální ZŠ speciální s počtem žáků 8 - 10 + asistent ! Že je "někdo" ruší ? Za to by se mělo střílet.
26. července 2011 21:44
Souhlasím s Vámi. Jak dovede ostatní při práci vyrušovat i jedno nezvladatelné dítě, to nikdo nepochopí, kdo tím neprošel. Děti vypadají ukázněně, ale myšlenky se jim toulají úplně mimo. Kolegyně tvrdila také, že to zvládá a má vše pod kontrolou, než se provalily skutečné výsledky třídy, a byly ještě horší, než se čekalo.
K tématu inkluze doporučuji původní článek paní Hany Brixi.
Na rozdíl od mnoha teoretiků tato dáma skutečně ví, o čem píše.
Díky za jeho zařazení pane Wagnere.
Stává se, a nevím je-li to jev obecně celosvětový nebo specificky českomoravský, že se mnozí expertní odborníci upnou k nějakému slovnímu termínu, například inklutivnímu zařazení dětí do edukačního vzdělávání včetně autoevaluačního sebehodnocení, aniž by tušili, o co přesně jde a nacpou jej do každého slovního textu základní báze svého dokumentového porfolia, což se mi jeví jako největší maximum pitomosti.
Okomentovat