Za posledních více než dvacet let prošla česká společnost a podnikatelská sféra mnoha významnými změnami. V podnikání převládla po roce 1989 společenská neodpovědnost nad odpovědností, management se orientuje spíše na dosažení co největšího zisku než na respektování pravidel etiky. S rostoucí spotřebou peněz mnozí lidé nedokážou odolat kouzlu nežádoucího konzumu. Projevem takového vývoje je růst kriminality, korupce a dalších nežádoucí tendencí.
- Devět z deseti českých manažerů má zkušenost s neetickým jednáním.
- 70 % manažerů vnímá absenci etiky v podnikání jako jednu z příčin současné světové krize.
- 44 % manažerů pokládá úroveň etiky v podnikání v České republice za horší v porovnání se západními zeměmi.
K těmto a dalším výsledkům dospěli autoři knihy Manažerská etika v rámci výzkumného šetření provedeného mezi vedoucími pracovníky českých firem. Situaci však nevidí pouze pesimisticky. Zlepšení stavu etiky v managementu lze dosáhnout, otázkou je, jakou cestou. Autoři knihy vidí řešení například:
- ve výchově k etickému myšlení a chování v rodině i v organizaci
- v důsledném trestání neetického jednání
- v transparentním jednání
- v chápání partnerství jako odpovědnosti
- ve zvýšeném zájmu médií o projevy absence etiky
Více informací o knize vč. ukázkové kapitoly naleznete na
http://knihy.cpress.cz/manazerska-etika-v-otazkach-a-odpovedich.html.
1 komentářů:
Ředitelská etika v otázkách a odpovědích
Za posledních více než dvacet let prošlo české školství a státní správa mnoha významnými změnami. V řízení škol převládla po roce 1989 manažerská neodpovědnost nad odpovědností, vedení škol se orientuje spíše na dosažení co největšího profitu než na respektování pravidel etiky. S rostoucí apatií učitelů mnozí ředitelé nedokážou odolat kouzlu nežádoucího šéfství.
Projevem takového vývoje je růst bossingu, klientelismu a dalších nežádoucí tendencí.
- Devět z deseti českých učitelů má zkušenost s neetickým jednáním.
- 70 % učitelů vnímá absenci etiky ve školách jako jednu z příčin současné krize školství.
- 44 % učitelů pokládá úroveň etiky v řízení škol v České republice za horší v porovnání se západními zeměmi.
K těmto a dalším výsledkům dospěli autoři knihy Ředitelská etika v rámci výzkumného šetření provedeného mezi učiteli českých škol.
Situaci však nevidí pouze pesimisticky. Zlepšení stavu etiky v řízení škol lze dosáhnout, otázkou je, jakou cestou. Autoři knihy vidí řešení například:
- ve výchově ředitelů k etickému myšlení a chování v rodině i ve škole,
- v důsledném trestání neetického jednání, např. propouštění učitelů v době prázdnin,
- v transparentním řešení pedagogických problémů,
- v chápání řízení školy jako odpovědnosti,
- ve zvýšeném zájmu médií o projevy absence etiky.
Okomentovat