Pro tvorbu interaktivních aplikaci je hojně využívána výuková aplikace GeoGebra. Tuto aplikaci i práci s ní již popisují články na tomto portálu. GeoGebra je vnímána jako nástroj pro matematiku, fyziku. Dovolte, abych se podíval na tento program a jeho využití ve výuce trošku z jiného úhlu.
K napsání tohoto článku mě také inspiroval článek Jana Wagnera na
České škole: Interaktivní tabule v roce 2011 3. část. (WAGNER, Jan.
Česká škola [online]. 2011 [cit. 2011-05-10]. Interaktivní tabule v roce
2011 3. část. Dostupné z WWW: http://www.ceskaskola.cz/2011/05/jan-wagner-interaktivni-tabule-v-roce.html. ISSN 1213-6018).
Jsou zde zmíněny autorské nástroje pro interaktivní řešení včetně
jejich výhod a nevýhod. Zvláště licenční nástroje jsou problémem při
sdílení interaktivních výukových materiálů na různých typech tabulí od
různých výrobců. Existují samozřejmě i otevřené systémy, existuje i
možnost exportu formátu prezentace za cenu ztráty řady vlastností.
Nebyla zde zmíněna další, podle mě poměrně podstatná nevýhoda
proprietálních systémů i systémů otevřených, a to nutnost jejich
instalace na počítače učitelů i žáků.
V rámci přípravy a realizace projektu v rámci OP Vzdělání pro
konkurenceschopnost jsme řešili problém, jak implementovat interaktivní
prvky do materiálů umístěných do e-learningového lms systému. Většina
zapojených učitelů neměla zkušenost ani s tvorbou HTML stránek, ani s
prací v nějakém programovacím nástroji. Hledal jsem možnost, jak
jednoduché interaktivní materiály vytvořit na softwaru otevřeném, který
nevyžaduje instalaci, pro práci s vytvořeným materiálem nejsou nějaké
speciální požadavky na programové vybavení a zároveň je s tímto
nástrojem schopna pracovat standardní česká učitelka.
Mám zkušenosti s použitím GeoGebry v materiálech pro matematiku. Má
vlastnost, kterou jsme potřebovali − umí exportovat vytvořené materiály
do formátu HTML, k jehož spuštění není třeba nic víc než prohlížeč
webových stránek s podporou JAVY. Zároveň je relativně jednoduchá a v
českém jazyce.
1. Prostředí programu |
2. Export do HTML |
A využití? Na ukázku dva příklady.
3. Ukázka č. 1. – PUZZLE |
Příklad druhý: Interaktivní mapa Evropské unie – využití ve výuce zeměpisu se nabízí samo.
4. Ukázka č. 2 – Evropská unie |
A zde si můžete sami vyzkoušet výše uvedené příklady (pozor, délka načítání je ovlivněna počtem obrázků použitých v souboru):
http://www.jardaz.cz/soubory/puzzle.html
Převzato z RVP.CZ.
0 komentářů:
Okomentovat