Jan Růžička: V maturitním žebříčku se odrážejí hlubší problémy české společnosti

sobota 2. července 2011 ·

Vzdělání by mělo být prvořadým cílem škol. Na rozdíl od sportu není sférou činnosti, ve které platí logika hry s nulovým výsledkem.

Částečné zveřejnění výsledků státních maturit nedává smysl. Navzdory tomu přineslo několik zajímavých poznatků. Nikoli o kvalitě škol, ale spíše o současné české společnosti. Samotný tlak na zveřejnění a způsob, jakým se následně s výsledky naložilo, ukázal jak vyznávání určitých hodnot, tak nedostatek analytického a kritického uvažování.


Nevhodný krok MŠMT

Jak upozornila ČESKÁ POZICE, maturitní žebříčky jsou nebezpečné. Kritici rychle označili klíčové problémy, jež jsou s nimi spojené – obtížná porovnatelnost výsledků jednotlivých škol, omezená výpovědní hodnota žebříčků vzhledem k celkovému poslání škol, přílišné soustředění se na žebříčky povede k tréninku testů na úkor kvalitního a širokého vzdělání.

O nevhodnosti kroku ministerstva školství (MŠMT) také svědčí, že v podstatě chybějí jakékoli rozumné argumenty pro zveřejnění výsledků. Výroky o snaze vyzdvihnout nejlepší znějí prázdně a nedomyšleně. Proč vydat seznam právě deseti škol, a nikoli třeba pěti, dvaceti, padesáti nebo sta? Dosáhla jedenáctá škola v celkovém pořadí o tolik horších výsledků než desátá, aby si nezasloužila uznání za výkon svých studentů? A opravdu nikoho na MŠMT nenapadlo, že vydání žebříčku nejlepších bude doprovázet volání, aby byla zveřejněna jména škol, jejichž žáci si vedli nejhůře?

Odhodlání hejtmanů vymoci si na ministerstvu školství kompletní výsledky povede pouze k bizarní dohře této šlamastiky. Co si od dosažení tohoto cíle krajští politici slibují? A k čemu takové informace využijí?

Celý článek na ČESKÁ POZICE.

10 komentářů:

Luděk Blaha řekl(a)...
2. července 2011 v 20:19  

Úplně se děsím toho, že při současném zveřejnění jen těch nejlepších, když se neví, jak to bylo dál, vezme vzděláníchtivé žactvo po prázdninách tyto školy útokem. A když se zabarikádují dveře, vlezou tam děcka oknem. Běž na tudle školu, dí protřelý tatík, tam tu madůritu dávaj.
Tak bych se velmi přimlouval za to, aby při případném zveřejnění kompletních krajských žebříčků, nebyly, aby je to nepoškodilo, uvedeny ty úplně poslední školy.

Simona CARCY řekl(a)...
2. července 2011 v 21:16  

Ale to uz se stalo - nebylo zverejneno poslednich 1212 skol. To je myslim dostatecne citlive s ohledem na posledni triatlonisty....

Anonymní řekl(a)...
3. července 2011 v 8:47  

Troufám si domnívat se, že ministra k tomuto kroku vedla snaha umlčet největší kritiky - několik se jich totiž ocitlo právě na prvních místech celkového či regionálního pořadí.

Anonymní řekl(a)...
3. července 2011 v 18:14  

Většině kritiků nové maturity, tedy i těm, kteří "uspěli", nezáleží na umístění, jde jim v prvé řadě o to, že obsah nové maturity je na hony vzdálen skutečnému vzdělání a nutně deformuje předchozí výuku. Předpokládám proto, že se umlčet nedají. Stoupenci této zkoušky jsou nadšeni tím, že se něco měří a srovnává, obsah měřeného a srovnávaného je bohužel nezajímá. Důsledně se vyhýbají jakékoli zevrubnější diskusi na toto téma. Žádná taková diskuse se v nějaké institucionalizované formě nikdy nekonala!
Karel Lippmann

Anonymní řekl(a)...
4. července 2011 v 1:42  

to Karel Lippmann: Kolego, já patřím mezi stoupence centralizované maturity a jsem nadšen, že se konečně něco měří a srovnává. Pochopitelně mě také zajímá co se měří a jak a nebráním se žádné diskusi (už z mé existence je zřejmé, že váš příspěvek je čistá demagogie). Na druhou stranu diskutovat můžeme třeba sto let, ale diskuse není řešením problémů, kterými trpí český vzdělávací systém. Beru věcné argumenty o nejednoznačnosti úloh i o chybách v některých testech. Ty jdou na vrub Cermatu a to zcela po právu. Odmítám ale jako argument takovou tu známou marketingovou taktiku, jako že nebyla dostatečná diskuse, dostatečná komunikace, nebo někdo nedokázal někomu vysvětlit smysl něčeho, apod. To není věcná kritika, to jsou bláboly, které můžete aplikovat úplně na všechno a kdykoliv a hlavně bez nutnosti cokoliv prokazovat. Je to u nás se hojně vyskytující způsob, jak diskusi o skutečných problémech převést nenápadně na diskusi o diskusi o problémech, poté na diskusi o diskusi o diskusi o problémech a tak dál ad absurdum. Že to nemá smysl by mělo být jasné každému s inteligencí nad pásmem debility. Nechápu rovněž argument, proti centralizovaným testům, že zavedení testů povede k výuce nacvičování testů. Inu a co má být? Budou-li testy kvalitní, není se čeho bát. Jestli vy oplýváte nějakým magickým neměřitelným éterickým vědomím, či mimorozměrnou moudrostí prošpikovanou vesmírnými energiemi na patřičných ultrahyperzelenofialovodiamantových frekvencích, kterou vám vdechnul duch svatý, nebo máte jakési metafyzické, netestovatelné znalosti a vědomosti, račte se prosím přesunouti v zájmu nás všech i vašem vlastním na nějaké dostatečně odborně zajištěné, vesele barevné a hlavně uzavřené oddělení bez vycházek.

Anonymní řekl(a)...
4. července 2011 v 10:08  

na hony vzdálen skutečnému vzdělání

P. Lippmanne, co je podle vás skutečné vzdělání?

Kdysi jedna paní tvrdila, že kdo umí životopis Lenina, umí všechno co potřebuje pro život. Náš fyzikář zase říká, že skutečné poznání je kompletně obsaženo v astronomii. Nabídnete nám Vaši verzi?
A pak ještě dotaz - jak to "vzdělání podle Vás" dokážete hodnotit a klasifikovat, tedy měřit kvalitu zkompetentnění žáka?

Anonymní řekl(a)...
4. července 2011 v 18:40  

Skutečné vzdělání "se ohodnotí" samo. Za pár let, až dojde na skutečný život. Problém je jenom v tom, že na to "pseudovzdělání" měřené státní maturitou doplatí celá společnost. Na daních i lidsky.

Anonymní řekl(a)...
5. července 2011 v 13:21  

Už jsem to jednou napsal, tak to jen zopakuji. Od stoupenců nové maturity se liším tím, že si nedělám nárok na absolutní pravdu, respketuji všechny vzdělávací obsahy a formy, které jsou v souladu s příslušnými vědami, pedagogickými, didaktickými a metodickými zásadami. A co je "skutečné" vzdělání? Na to odpověděl už J. A. Komenský. Je výsledkem dialogu tří rovnomocných partnerů - rozumu technického (měřitelného), morálního a poetického. Bez tohoto dialogu se člověk chová nerozumně. Tohle nová maturita nerespektuje a prosím kolegy-přírodovědce či matematiky, aby se o tom poučili v případě češtiny či společenských věd. Sociální ekolog Bohuslav Blažek před lety napsal, že šikana (autor má na mysli řazení myšlenek do předem daných svodidel) nezačíná na vojně, ale ve škole, kde starší rovná se lepší. V pokušení jsou na prvním místě učitelé. Nešikanují jistě všichni, někteří však rádi vidí v pozoru i své kolegy. A budu se ještě jednou opakovat. Orwell v románu 1984 napsal: Zdravý rozum lze měřit statisticky, jde jenom o to, naučit se myslet tak, jak myslí oni."
Karel Lippmann

Anonymní řekl(a)...
5. července 2011 v 18:46  

Je zajímavé, že jste se zmínil o Orwellově románu 1984, protože od chvíle, co vypukly diskuze o standardech a státní maturity, na něj myslím každou chvíli, dokonce jsem si říkala, že si ho musím zase po letech přečíst...

Luděk Blaha řekl(a)...
6. července 2011 v 1:09  

"skutečné" vzdělání? ... Je výsledkem dialogu tří rovnomocných partnerů - technického, morálního a poetického.

Řekl bych, že je případnější Sekorovo pojetí vzdělání jako pokecu Ferdy Mravence (vědomosti, které potřebuji pro obživu), Slečny Berušky (vědomosti, které bych měl mít podle lejstra) Brouka Pytlíka (vědomosti, s kterými machruju před děvčaty).

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.