Počet finančně negramotných dospělých i mládeže v ČR roste.
Neznají „kupecké počty“, nepoužívají „selský rozum“, zapomínají, že žádná sleva není zadarmo a že každé peníze něco stojí.
Když vyhledají finančního poradce, je většinou již pozdě – dluhy, nevýhodné půjčky, neseriózní poradci, neporozumění smlouvám o úvěrech, exekuce.
Řešení hledají v otevírání dalších a dalších půjček, u „laciných“ poradců, v sázení, gemblerství, potažmo v alkoholu, drogách ...
Finanční gramotnost se v posledních letech stala součástí výuky na základních školách, kde se žáci seznamují s jejími základy v matematice a občanské nauce.
Postupně se vyučování finanční gramotnosti rozšiřuje na střední školy, přičemž cílem výuky je upevnit získané poznatky a některé rozšířit podle typu středního vzdělání, vyspělosti žáků a možností školy.
Ve Střední škole řemesel a služeb Moravské Budějovice se začne učit finanční gramotnost v příštím školním roce. To by samo o sobě nebylo až tak zvláštní, když ke stejným aktivitám přistupují i jiné školy. Zvláštní je, že neexistuje vhodný materiál, podle kterého by se základní finanční gramotnost mohla učit na střední škole, v níž jsou učební i maturitní obory ekonomického i neekonomického zaměření. Skladba žáků SŠŘS Moravské Budějovice je velice různorodá, a my chceme všem poskytnout nezbytné vědomosti z oblasti financí.
Všichni se totiž setkají v pracovním i osobním životě s potřebou vyjít s určitým množstvím peněz, umět sestavit domácí či osobní rozpočet, umět si poradit, když je peněz nedostatek i když jich zrovna přebývá. Kam peníze uložit, kde si je půjčit, jak vybrat z množství finančních institucí tu správnou, jak zjistit podmínky úvěru. Jak se tvoří ceny a jak se vyvarovat psychologickému nátlaku cen. Jak zacházet s penězi v inflaci, jak v nezaměstnanosti, jak v době krize a jak, když je ekonomika ve svém vrcholu. Je dobré umět něco z finančního plánování. Je nutné přemýšlet o své finanční budoucnosti.
Taková a podobná témata budou obsahem finanční gramotnosti, kterou budeme v SŠŘS učit několika způsoby – v občanské nauce a v ekonomice ve tříletých učebních oborech, ve čtyřletých maturitních oborech i v nástavbovém studiu. Výuka bude samozřejmě různě náročná podle toho, zda se jedná o směr ekonomický nebo neekonomický. Budeme využívat klasických vyučovacích metod, ale též nových postupů, jako např. inscenačních metod, her, projektových prací, burz nápadů, situačních metod či samostatných prací jednotlivců i kolektivů. Součástí vyučování budou besedy, diskuze, exkurze.
Pro výuku finanční gramotnosti připravujeme metodické materiály tak, aby se podle nich mohlo učit právě na typech škol podobných Střední škole řemesel a služeb Moravské Budějovice. Na vypracování těchto materiálů jsme získali finance z projektu zaměřeného na „Rozvoj podnikatelských znalostí, schopností a dovedností žáků v počátečním vzdělávání“. Jako partneři přijali účast v tomto projektu ZŠ Moravské Budějovice, ul. Havlíčkova a moravskobudějovické pracoviště STŘED, o.s. – díky jim se nám snad podaří navázat na témata finanční gramotnosti na základní škole a spolupracovat v rámci poradenství pro rodiny s finančními problémy.
Projekt je spolufinancován z fondů EU – ESF.
A co si od výuky finanční gramotnosti našich žáků slibujeme?
Preventivní působení proti vzniku finančních problémů, proti zadlužení jednotlivce nebo celé rodiny a orientace v produktech, které působí na finančním trhu ( úvěry, spořící účty, termínované vklady apod.)
Marta Bauerová, Yvona Švaříčková,učitelky SŠŘS Moravské Budějovice
Finanční gramotnost – nová kompetence našich žáků
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
3 komentářů:
Finanční gramotnost by měla být samostatným předmětem v 8. nebo 9. ročníku ZŠ a měl by ji vyučovat matematik. Neznám moc občankářů, kteří jsou schopni dětem záludnosti úrokování apod. vysvětlit.
Souhlas. Akorát není ideální, když se jedná o PVP a část žáků průpravou neprojde. Bohužel je to ale jedna z nejschůdnějších cest.
Tak to já jsem spíš zvědav, jak bude "kdokoliv" vysvětlovat žákům principy úvěrování a pod., když odhadem 90% žáků prvních ročníků středních škol nechápe trojčlenku ani procenta a způsoby počítání s nimi.
Okomentovat