Žebříčky maturujících škol jsou nepřesný a nebezpečný nástroj

úterý 28. června 2011 ·

EDUin podporuje ministra v rozhodnutí nezveřejňovat maturitní žebříčky a žádá, aby vysvětlil veřejnosti jejich omezené vypovídací schopnosti.


Ministr školství Josef Dobeš udělal chybu, když přes svůj slib nezveřejnit žebříček maturujících škol, publikoval alespoň nejúspěšnější školy v republice a v jednotlivých krajích. Odstartoval tak vlnu mediálního zájmu a tlak hejtmanů a médií na publikování celého žebříčku jen těžko ustojí. Pokud k publikaci celkového pořadí škol dojde, musí ministr veřejnosti vysvětlit, co z něj lze a nelze vyvozovat.

EDUin žádá politiky a média, aby seznamovali veřejnost se základními důvody, proč nelze maturitní žebříček považovat za seznam škol seřazených podle kvality od nejlepší po nejhorší. Důvody jsou přinejmenším tři:
  • Srovnáváme jen obtížně srovnatelné. Na každé škole maturovali žáci z trochu jiné skladby předmětů, navíc v některých předmětech žáci vybírali mezi testem základní a vyšší úrovně. To všechno přepočítal Cermat do jednoho čísla, o jehož relevanci by bylo dobré se dozvědět více. Je také třeba upozornit na problematickou kvalitu didaktických testů i zadání písemných prací. Pracujeme tedy „přesně“ s nepřesnými čísly.
  • Státní maturita umí změřit jen méně podstatné věci. I ředitelé škol, které v maturitním žebříčku uspěly, odhadují, že státní maturita může ověřit tak 20-30 % důležitých žákovských kompetencí a ve skutečnosti je méně náročná a hůře vypovídá o schopnostech studenta než předchozí maturitní model.
  • Výsledek často víc vypovídá o dětech než o škole. Například fakt, že podle vyhodnocení ministerstva školství mají nejhorší výsledky školy v Karlovarském a Libereckém kraji, nelze interpretovat tak, že jde o nejhorší školy. Spíše to znamená, že v těchto oblastech žije populace s mnohem nižším podílem vysokoškoláků a lidí ochotných investovat do vzdělání. Pro jejich děti je obtížné dosáhnout na středních školách dobrých výsledků. Výrazný úspěch pražských škol a vůbec škol ve velkých městech je způsoben zrcadlově shodným mechanismem.
EDUin proto souhlasí s ministrovým názorem, že výsledky a celkové pořadí škol má dostat do rukou pouze Česká školní inspekce, která má prověřit, jestli je výuka v neúspěšných školách opravdu tak špatně organizovaná, nebo jde o školy, které se ocitly v nevýhodné situaci a musejí učit obtížně vzdělavatelné žáky. Způsob výuky v úspěšných a neúspěšných školách se ve skutečnosti může lišit jen velmi málo a jejich pozice v žebříčku je ovlivněna jinými faktory.

Ivan Smolka, ředitel Waldorfského lycea v Praze, které se umístilo jako první mezi odbornými školami, řekl:„Státní maturita může deformovat celé pojetí vzdělávání v České republice. Pokud zůstane ve stávající podobě a bude chápána jako hlavní ukazatel kvality škol, vrací nás zpátky do 19. století, k nácviku na testy místo vzdělávání, které má být především celkovým rozvojem osobnosti mladého člověka. To se netýká jen státních maturit. Ještě daleko horší důsledky by měly ministerstvem plánované centralizované testy v 5. a 9.třídách základních škol.“

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „Maturitní žebříčky srovnávají školy na základě neúplných a mnohdy nepřesných čísel. To je třeba mít neustále na paměti. Představme si stovku desetibojařů, které necháme předvést jen tři čtyři disciplíny, a to ještě někoho necháme skákat, někoho běhat, někoho házet oštěpem a pak z toho s velkou slávou sestavíme žebříček nejlepších desetibojařů. Bylo by to nevěrohodné a k smíchu, i kdyby shodou okolností byli na prvních příčkách jako obvykle Dvořák a Šebrle. Je zvláštní, že co by u sportovců bylo všem a hned jasné, u studentů odmítáme vzít na vědomí.“ 

12 komentářů:

Luděk Blaha řekl(a)...
28. června 2011 v 0:43  

Žebříčky maturujících škol jsou nepřesný a nebezpečný nástroj

Pokud se s tímto tvrzením ztotožní i ministr školství, jako že ano, neboť je odmítá zveřejnit, bude se muset naučit žít s tím, že se nezanedbatelnou měrou přičinil o to, aby byla za několik set milionů vygenerována informace, která musí být v nejvyšším stupni utajení veřejnosti skryta na věky věkův.
Takže k problému úložišť vyhořelého jaderného paliva nám přibyl i problém úložiště žebříčků. Nejvyšší čas ustavit Státní úřad pro žebříčkovou bezpečnost a začít hledat vhodnou lokalitu s dostatečně tektonicky stabilním skalním masivem. Mám ovšem obavy, že paní Drábová nemusí kývnout na svoje nové angažmá. Tak jedině, že by se na první čtyři měsíce uvolil ochránce práv Fejk. Jaký asi mají žebříčky poločas rozpadu?

Reeve řekl(a)...
28. června 2011 v 3:05  

Jedinou relevantní vygenerovanou informací jsou výsledky jednotlivých maturantů. Chcete-li zveřejnit právě ty, necítím potřebu s vámi polemizovat.
"Žebříčky" jsou však jen druhotným produktem vzniklým uměle a "z pilnosti" vynásobením výsledků jednotlivých maturantů nějakými švindlkoeficienty (vy je znáte?). Vygenerování těchto nicneříkajících čísel nestálo ani korunu a nikdo se o ně neprosil. Stejným způsobem mohly vzniknout "žebříčky" výsledků maturantů rozdělených podle pohlaví, rasové příslušnosti, objemu poprsí, počtu dioptrií, sexuální preference, oblíbeného jídla (u mně je to stále bramborový salát), velikosti ponožek, příjmu rodičů, telefonního čísla, místa bydliště matky v době narození, domácího mazlíčka nebo preferované cukrovinky.
A teď vysvětlujte veřejnosti, proč homosexuální majitelé morčat dopadli hůře než krátkozraké milovnice zelených gumových medvídků.

Anonymní řekl(a)...
28. června 2011 v 7:27  

Představte si, že u nás měla žákyně 100% z němčiny - je totiž z německé rodiny. Od příštího roku bereme jen Němce, za současného snížení hodin matematiky na minimum.

Anonymní řekl(a)...
28. června 2011 v 16:24  

Myslím si, že pokud jde o výsledky MZ ve školách,
tak přece pro zřizovatele není žádný problém oslovit
jím zřizované školy, aby mu výsledky poskytly.
Pochybuji,že by si některý z ředitelů dovolil odporovat svému
chlebodárci.
Tím pádem by měly kraje, coby největší zřizovatel SŠ kdispozici "žebříček"
pro svůj kraj. Na základě něho pak můžou směle rušit školy:-)

Petr

Anonymní řekl(a)...
28. června 2011 v 16:40  

Jak se škola dozví svůj výsledek? Kromě prvních tří v kraji žádné další "pořadí" školy k dispozici nemají.

Anonymní řekl(a)...
28. června 2011 v 17:23  

Státní maturito, díky!

Za to, že se čeští učitelé (zatím aspoň ti středoškolští) začali o něčem smysluplně hádat - nebýt tebe, maturito, bylo by ticho po pěšině a nikdo by se o vzdělávání, tedy aspoň jeho plody, nestaral...

Za to, že média mají kromě vládních krizí, korupčních afér a Řecka ještě taky jiné téma...

Za to, že stav rodičovský má konečně jakýsi, aspoň minimální (nepřehánějme to s dopadem) důvod přemýšlet o úrovni škol a dalších okolnostech, proč to s nimi dopadlo jak to dopadlo...

Luděk Blaha řekl(a)...
28. června 2011 v 21:11  

Jedinou relevantní vygenerovanou informací jsou výsledky

Máte, pane Reeve, samozřejmě pravdu. Jsem-li schopen to posoudit, tak ve všem. Já si tady občas zaplácám. Baví mne, připouštím, že i poněkud poťouchle, nastavovat zrcadlo lidské pitomosti. Sám se do něj vydržím celé hodiny dívat.
K posledku je to i z radosti, že budou ty prázdniny a aktuálně z radosti, že byl přijat další informatik, abych si já mohl alespoň pár hodin zaučit svůj oblíbený tělocvik.
Co se maturit týče, vždycky mne mimo jiné zajímalo, v jakém vztahu jsou ony dvě úrovně. Pokud by třeba trojka ve vyšší odpovídala dvojce v základní, pak by se to dalo vyřešit jednou úrovní se šestistupňovou klasifikační škálou.
Ale, jestli je to tak, jak říkáte, že jsou ty dvě úrovně naprosto něco nesouměřitelně jiného, pak v tom mám jasno. To jest jasno v tom, že tomu už dávno nerozumím.

poste.restante řekl(a)...
28. června 2011 v 23:19  

Má smysl se bavit o výsledcích a procentech úspěšnosti v jednotlivých předmětech na konkrétních školách.
Má smysl zkoumat příčiny a pokoušet se ovlivnit to, co ovlivnitelné je.

Má to smysl minimálně proto, že jsou to po dlouhé době jedny z mála jakž takž hodnověrných informací, které máme.


Nemá smysl srovnávat dvě školy mezi sebou podle výsledků žáků.

Vůbec to nemá smysl, pokud srovnáváme různé typy studia, zkoušky z různých předmětů, nejsme schopni zajistit objektivní podmínky, neznáme vstupní znalosti žáků a neumíme různým kritériím přiřadit objektivní váhu.

A už vůbec nemá smysl na těchto umělých konstruktech produkovat umělé "žebříčky" pro potěchu novinářů a politiků.
Když každý jen trochu soudný člověk dokáže pochopit, že nevypovídají o ničem.

Na základě těchto "žebříčků" přijímat rozhodnutí, která povedou k zachování oborů, či škol, to by bylo, ... - hloupé, diletantské, neodpustitelné, typické pro české politiky?

Žádné žebříčky vůbec neměly vzniknout.

Luděk Blaha řekl(a)...
29. června 2011 v 0:06  

Žádné žebříčky vůbec neměly vzniknout.

Jen bych drobně připodotknul, že žebříčky byly snad původně zmiňovány jako jeden z argumentů státní maturity podporující.
Dají se úvahy směrovat k tomu, že lichost jednoho argumentu znejisťuje věrohodnost argumentů dalších? Nejspíš ne. Zvláště pak v tak silně nedomyšleném systému je jakákoli souvislost něčeho s něčím jiným téměř vyloučena.
Ale ta nejistota. Ta nejistota...

V každém případě
Státní maturito, díky!
Kolik jen lidiček všelijakých se na maturitních vlnkách, souhlasných i nesouhlasných, povozilo a co jen dopisů smělých a petic rozhořčených sepsáno bylo.
Alespoň v tomhle máme jasněji. Díky maturito státní i ministře pane.

Anonymní řekl(a)...
29. června 2011 v 21:54  

Souhlasím s poste restante, tak to je.

Luděk Blaha řekl(a)...
29. června 2011 v 23:40  

Nemá smysl srovnávat dvě školy mezi sebou podle výsledků žáků.

A jak je to, pane poste.restante, se srovnáváním učitelů?
Pořád mi vrtá hlavou, jak to srovnávání ti ředitelé dělají.

poste.restante řekl(a)...
30. června 2011 v 11:23  

Pořád mi vrtá hlavou, jak to srovnávání ti ředitelé dělají.

Kolego Blaho, vezmu-li v potaz, kolik času má běžný ředitel na reálně (nikoli formálně) provedené hospitace a jiné formy sledování výkonu podřízených, pak je to nejspíš něco na úrovni šestého smyslu.

Zřejmě je to prostě nějaká manažerská schopnost, kterou ředitelé mají a my ne a proto oni ředitelují a my nikoliv.

Podle výkonů žáků učitelé hodnoceni také většinou nebývají. Naštěstí.
Například v mých předmětech nechám každý rok někoho rupnout, dokonce i u maturit.
No a to je přece jasný signál, že jsem nebyl schopen je to dobře naučit, ne?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.