Cílem kulatých stolů bylo seznámit pedagogickou veřejnost s novelami vyhlášek vzhledem k jejich účinnosti od nového školního roku 2011/2012.
Program:
Pro potřeby dotazů zřídilo MŠMT emailovou adresu vyhlaska73@msmt.cz, na kterou můžete směřovat své dotazy. Nejčastější dotazy budou včetně odpovědí zveřejněny na webu www.msmt.cz.
Pro potřeby dotazů zřídilo MŠMT emailovou adresu vyhlaska72@msmt.cz, na kterou můžete směřovat své dotazy. Nejčastější dotazy budou včetně odpovědí zveřejněny na webu www.msmt.cz.
Zápis ve formátu pdf ke stažení:
kulaté stoly - zápis.pdf
- 10.00 hod. zahájení semináře – úvodní slovo: Mgr. Renata Ježková – ředitelka odboru speciálního vzdělávání MŠMT
- 10.15 – 12.00 hod. dopolední vystoupení – PaedDr. Zuzana Kaprová, prezentace vyhlášky č. 73/2005 Sb.
- 12.00 – 13.00 hod. polední přestávka
- 13.00 odpolední vystoupení – Mgr. Blanka Hrbková, prezentace vyhlášky č. 72/2005 Sb.
- diskuse přítomných se zástupci odboru 27
- 16.00 závěr
Novela vyhlášky 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění vyhlášky č. 147/2011 Sb.
- Původní vyhláška se týkala především žáků se zdravotním postižením a dětí mimořádně nadaných
- Odpovídajícím způsobem nezahrnovala problematiku vzdělávání žáků se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním
- Novela reaguje na rozsudek velkého senátu Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku ve věci D+H a ostatní proti ČR a napravují zjištěné porušení článku 14 Evropské úmluvy o lidských právech
- novelizované texty se týkají převážně žáků se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním (včetně žáků romských)
- pro potřeby vzdělávání se definuje žák se sociálním znevýhodněním
- doplňují se ustanovení o „vyrovnávacích“ opatřeních k podpoře vzdělávání žáků se sociálním a zdravotním znevýhodněním, které poskytuje škola hlavního vzdělávacího proudu v inkluzívním vzdělávání
- zřetelně se uvádí, že žáci bez zdravotního postižení se nevzdělávají podle vzdělávacích programů pro žáky se zdravotním postižením
- zpřesňuje se možnost výjimečného přijetí žáka bez zdravotního postižení do speciální školy (v případech dlouhodobého selhávání v otevřeném školním prostředí i při využívání vyrovnávacích opatření)
- rozšiřuje se okruh činností asistenta pedagoga o pomoc žáku s těžkým zdravotním postižením při sebeobsluze, a to i při akcích mimo školu
- zkracuje se délka diagnostického pobytu žáka v případě jeho vzdělávání ve speciální škole/třídě (1 až 3 měsíce)
- zřetelně se kodifikuje postup při přijímání žáka do speciální školy/třídy a vzdělávání podle vzdělávacího programu pro zdravotně postižené pouze s informovaným souhlasem zákonného zástupce žáka
- doplňuje se příloha vyhlášky, která uvádí podklady pro tvorbu formuláře informovaného souhlasu
- uplatňuje další formální úpravy (umožňuje spojovat ročníky obou stupňů speciálních škol atd.).
Pro potřeby dotazů zřídilo MŠMT emailovou adresu vyhlaska73@msmt.cz, na kterou můžete směřovat své dotazy. Nejčastější dotazy budou včetně odpovědí zveřejněny na webu www.msmt.cz.
Novela vyhlášky 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb.
- zavádí povinnost poradenských pracovníků ve školství informovat zákonné zástupce – rodiče (nebo zletilého žáka) o tom, že poradenskou službu mohou žádat kdykoli znovu a to právě ve shodě s rozsudkem Evropského soudu pro lidská práva ve věci č.57325/00-D.H. a ostatní proti České republice.
- Vyhláška celkově zvýrazňuje charakter poradenských služeb a přesouvá těžiště poradenských služeb od diagnostiky k doporučení.
- Všechny informace o poradenských službách se mají poskytovat jednoznačným a srozumitelným způsobem pro co nejširší možný okruh osob.
- Vyhláška zavádí časové limity pro zahájení poskytování poradenských služeb.
- V případě, že se doporučuje zařazení žáka do školy nebo vzdělávacího programu pro žáky se zdravotním postižením, je toto doporučení platné pouze jeden rok a poté je nutné jej revidovat.
- písemný informovaný souhlas o poradenské službě (týká se školního poradenského pracoviště) se poskytuje pouze v případě činnosti psychologa nebo speciálního pedagoga na škole; (výchovní poradci a metodici prevence již nemusí získávat informovaný souhlas, čímž se snižuje administrativní zátěž škol a zvyšuje bazální důvěra mezi pedagogy a žáky škol, což je důležité pro rozkrytí některých problémů žáků).
- v činnosti poraden a speciálně pedagogických center přibývá činnost vypracování odborných posudků pro účely uzpůsobení podmínek pro konání maturitní zkoušky (dříve chybělo).
- poradny stanovují vedle podpůrných opatření také opatření vyrovnávací (dříve chybělo) např.: poskytování individuální podpory v rámci výuky a její přípravy, využívání poradenských služeb školy a služeb asistenta.
Pro potřeby dotazů zřídilo MŠMT emailovou adresu vyhlaska72@msmt.cz, na kterou můžete směřovat své dotazy. Nejčastější dotazy budou včetně odpovědí zveřejněny na webu www.msmt.cz.
Zápis ve formátu pdf ke stažení:
kulaté stoly - zápis.pdf
0 komentářů:
Okomentovat