Zápis z kulatých stolů na téma novelizace vyhlášek 72/2005 Sb. a 73/2005 Sb.

úterý 21. června 2011 ·

Cílem kulatých stolů bylo seznámit pedagogickou veřejnost s novelami vyhlášek vzhledem k jejich účinnosti od nového školního roku 2011/2012.



 Program:
  1. 10.00 hod. zahájení semináře – úvodní slovo: Mgr. Renata Ježková – ředitelka odboru speciálního vzdělávání MŠMT
  2. 10.15 – 12.00 hod. dopolední vystoupení – PaedDr. Zuzana Kaprová, prezentace vyhlášky č. 73/2005 Sb.
  3. 12.00 – 13.00 hod. polední přestávka
  4. 13.00 odpolední vystoupení – Mgr. Blanka Hrbková, prezentace vyhlášky č. 72/2005 Sb.
  5. diskuse přítomných se zástupci odboru 27
  6. 16.00 závěr

Novela vyhlášky 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění vyhlášky č. 147/2011 Sb.

  • Původní vyhláška se týkala především žáků se zdravotním postižením a dětí mimořádně nadaných
  • Odpovídajícím způsobem nezahrnovala problematiku vzdělávání žáků se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním 
  • Novela reaguje na rozsudek velkého senátu Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku ve věci D+H a ostatní proti ČR a napravují zjištěné porušení článku 14 Evropské úmluvy o lidských právech
  • novelizované texty se týkají převážně žáků se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním (včetně žáků romských) 
  • pro potřeby vzdělávání se definuje žák se sociálním znevýhodněním
  • doplňují se ustanovení o „vyrovnávacích“ opatřeních k podpoře vzdělávání žáků se sociálním a zdravotním znevýhodněním, které poskytuje škola hlavního vzdělávacího proudu v inkluzívním vzdělávání
  • zřetelně se uvádí, že žáci bez zdravotního postižení se nevzdělávají podle vzdělávacích programů pro žáky se zdravotním postižením
  • zpřesňuje se možnost výjimečného přijetí žáka bez zdravotního postižení do speciální školy (v případech dlouhodobého selhávání v otevřeném školním prostředí i při využívání vyrovnávacích opatření)
  • rozšiřuje se okruh činností asistenta pedagoga o pomoc žáku s těžkým zdravotním postižením při sebeobsluze, a to i při akcích mimo školu
  • zkracuje se délka diagnostického pobytu žáka v případě jeho vzdělávání ve speciální škole/třídě (1 až 3 měsíce)
  • zřetelně se kodifikuje postup při přijímání žáka do speciální školy/třídy a vzdělávání podle vzdělávacího programu pro zdravotně postižené pouze s informovaným souhlasem zákonného zástupce žáka
  • doplňuje se příloha vyhlášky, která uvádí podklady pro tvorbu formuláře informovaného souhlasu
  • uplatňuje další formální úpravy (umožňuje spojovat ročníky obou stupňů speciálních škol atd.).
prezentace z kulatého stolu ke stažení zde: vyhláška 73.ppt

Pro potřeby dotazů zřídilo MŠMT emailovou adresu vyhlaska73@msmt.cz, na kterou můžete směřovat své dotazy. Nejčastější dotazy budou včetně odpovědí zveřejněny na webu www.msmt.cz.

Novela vyhlášky 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb.

  • zavádí povinnost poradenských pracovníků ve školství informovat zákonné zástupce – rodiče (nebo zletilého žáka) o tom, že poradenskou službu mohou žádat kdykoli znovu a to právě ve shodě s rozsudkem Evropského soudu pro lidská práva ve věci č.57325/00-D.H. a ostatní proti České republice.
  • Vyhláška celkově zvýrazňuje charakter poradenských služeb a přesouvá těžiště poradenských služeb od diagnostiky k doporučení.
  • Všechny informace o poradenských službách se mají poskytovat jednoznačným a srozumitelným způsobem pro co nejširší možný okruh osob.
  • Vyhláška zavádí časové limity pro zahájení poskytování poradenských služeb.
  • V případě, že se doporučuje zařazení žáka do školy nebo vzdělávacího programu pro žáky se zdravotním postižením, je toto doporučení platné pouze jeden rok a poté je nutné jej revidovat.
  • písemný informovaný souhlas o poradenské službě (týká se školního poradenského pracoviště) se poskytuje pouze v případě činnosti psychologa nebo speciálního pedagoga na škole; (výchovní poradci a metodici prevence již nemusí získávat informovaný souhlas, čímž se snižuje administrativní zátěž škol a zvyšuje bazální důvěra mezi pedagogy a žáky škol, což je důležité pro rozkrytí některých problémů žáků).
  • v činnosti poraden a speciálně pedagogických center přibývá činnost vypracování odborných posudků pro účely uzpůsobení podmínek pro konání maturitní zkoušky (dříve chybělo).
  • poradny stanovují vedle podpůrných opatření také opatření vyrovnávací (dříve chybělo) např.: poskytování individuální podpory v rámci výuky a její přípravy, využívání poradenských služeb  školy  a služeb asistenta.
Prezentace z kulatého stolu ke stažení zde: vyhláška 72.ppt

Pro potřeby dotazů zřídilo MŠMT emailovou adresu vyhlaska72@msmt.cz, na kterou můžete směřovat své dotazy. Nejčastější dotazy budou včetně odpovědí zveřejněny na webu www.msmt.cz.
Zápis ve formátu pdf ke stažení:

kulaté stoly - zápis.pdf

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.