Reakce ministra Josefa Dobeše na otevřený dopis k nové státní maturitě

pátek 10. června 2011 ·

Přesto, že jsem „Otevřený dopis ministrovi školství Mgr. Josefu Dobešovi k nové státní maturitě“ dodnes neobdržel, rozhodl jsem se na něj poté, co jsem si ho našel na internetu a přečetl, zareagovat.



Vlnu kritiky, kterou v posledních dnech vyvolal, vnímám jako uměle vytvořenou. Jen málokdo po zkušenosti s loňskou podzimní generálkou čekal, že státní maturity proběhnou hladce. O to víc jsem rád, že zatím nepřinesly žádné komplikace. Můj velký dík za to patří především ředitelům a učitelům, kteří se na ní podílejí.

Otázky, které autoři otevřeného dopisu kritizují jako nesmyslné a nejednoznačné, nevznikly nijak nahodile. Naopak. Na jejich tvorbě se podílela celá řada odborníků na vzdělávání i početná skupina kantorů, kteří vědí, jaké vědomosti by měl žák – maturant mít. A teď příklad k nejednoznačnosti testů: Na jednu z kritizovaných otázek z knihy Bylo nás pět, ve které měli žáci odpovědět, kdo v úryvku promlouvá, odpovědělo téměř 87% z nich správně. To jasně dokazuje, že otázka byla položená jednoznačně dobře.

Také jsem zaznamenal, že spoluautorka otevřeného dopisu z brněnského Gymnázia Matyáše Lercha se rozhodla pro základní verzi maturity. Pokud si jako studentka vyhlášeného elitního gymnázia, kde jsou na studenty kladeny vyšší nároky, chtěla skutečně změřit kvalitu svého vzdělání, mohla jednoduše složit zkoušku těžší. To však neudělala. Na rozdíl od jiných prestižních gymnázií, kde si studenti až z 90% vybrali obtížnějších verzi, ač jim to letos nepomohlo při vstupu na vysokou školu. Těžší verzi si vybrali jednoduše proto, aby potvrdili prestiž své školy i svoji osobní prestiž.

Spoluautorka dopisu také poukazuje na lehkost testů. V tuto chvíli ještě nemáme finální výsledky neúspěšnosti žáků u státní maturity. Jeden velký posun však nastal ještě před tím, než maturity začaly. Zatímco ještě před rokem nepustili učitelé k maturitě jen 3% čtvrťáků, letos se tento počet zečtyřnásobil, a to mluví samo za sebe.

Obecně chápu rozhořčení letošních maturantů i učitelů. Jak sám dlouhodobě říkám, je to projekt technicky, byrokraticky a finančně velmi náročný. Čtrnáct let se o něm jen diskutovalo a až do loňského léta nikdo nevěděl, jestli se vůbec uskuteční. Jsem první ministr, který našel odvahu projekt i přes veškerou jeho náročnost a zatížení zrealizovat. Česká republika je jednou z mála evropských zemí, kde se celoplošně neměří kvalita vzdělání, a to je špatně. Žáci samozřejmě mají právo protestovat, mít výhrady a říci je nahlas. Všem těmto hlasům pozorně naslouchám, neustoupím ale ani o píď. Nejsem tady od toho, abych žáky „buzeroval“, ale zároveň jim nehodlám umetat cestičku. Přináším změnu, kdy maturanti budou muset vyvinout úsilí a snahu tak, jako to dělají jejich vrstevníci ve světě. Jen tak mají šanci jim skutečně konkurovat.

V úctě,

Josef Dobeš

ministr školství, mládeže a tělovýchovy

16 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 7:20  

Je po tomhle ještě třeba něco o odbornosti osob připravujících maturitu dodávat? Cituji: "Na jednu z kritizovaných otázek z knihy Bylo nás pět, ve které měli žáci odpovědět, kdo v úryvku promlouvá, odpovědělo téměř 87% z nich správně. To jasně dokazuje, že otázka byla položená jednoznačně dobře."
Je pravda, že tohle Dobeš z vlastní hlavy nemá. Tuhle krávovinu pronesl včera v Hydeparku Zelený. To už radši taky bez komentáře, evidentně Zelený věkem blbne...

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 7:49  

"neustoupím ale ani o píď"- já si myslím opak, ve volbách končíte Vy i VV. Jste naprosto nevěrohodná strana. Takové ODS "C".

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 7:59  

Typický česká bouře ve sklenici vody.

Nová maturita není ani lepší ani horší než maturita předchozí. S její vypovídací hodnotou je to v podstatě stejné.

Na nějakou vysokou školu se dnes dostane každý, kdo jde kolem. Ten, kdo se chce dostat na prestižní VŠ, se musí připravit velmi dobře.

Státní maturita v době, kdy maturitní vysvědčení chce téměř každý, alespoň ořízne spodek – ty, kteří by maturitní vysvědčení mít opravdu meměli.

A jako u všeho, co se děje v tomto státě, jde i u "státní maturity" o to, komu se podaří ze státní kapsy vytáhnout ten pořádný balík peněz... a snad ho CERMATu nenecháme.

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 8:01  

Až budou příště rebelující studenti zase vybírat své televizní mluvčí, měli by si líp vybírat. Ti dva mektalové z Hydeparku, stejně jako jejich p. učitel předevčírem, dělají v pořadu akorát ostudu svému elitnímu vzdělávacímu ústavu.

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 8:05  

Anonymní 7:59

kdo se chce dostat na prestižní VŠ

Můžete upřesnit, co jsou podle vás prestižní školy a které to jsou?

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 8:14  

"Můžete upřesnit, co jsou podle vás prestižní školy a které to jsou?"

Jasně, tak třeba Právnickáfakulta v Plzni. To je dlouhodobě prestižní vysoká škola.

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 8:21  

Nějak se nemůžu zbavit dojmu, že pojmem prestižní VŠ se v ČR žádná škola označit nedá. Pod tímhle pojmem chápu školy z Ivy League plus Stanford, UCB, Oxford, Cambridge, LSE a možná ještě pár dalších.

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 8:29  

Nová maturita není ani lepší ani horší než maturita předchozí. S její vypovídací hodnotou je to v podstatě stejné.

Až na finanční a lidské zdroje...

Tím, že "Jsem první ministr, který našel odvahu projekt i přes veškerou jeho náročnost a zatížení zrealizovat" bych se ale nechlubil. Ono to totiž znamená je mi jedno, že to je byrokratické a drahé, hlavně, že se o mě bude psát

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 8:43  

Vůbec nechápu, proč se studenti gymnázia klidně ohání maturitou pro číšníky, že s ní měli problém. Probůh tak proč nedělali sobě přiměřenou, když jim to teď vadí?! Protože zjistili, že nabučené dějiny literatury jim jsou v testech k h..u?
Ať si stěžujou u vlastního vedení škol, že je neučí přemýšlet a hodnotit, ale papouškovat. A proč vím o spoustě známých u maturit, kde vůbec žádné problémy s češtinskými testy nebyly?

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 8:47  

Až "státní maturitu" zorganizuje nejmenovaná soukromá firma, bude to stejné obsahem, stejně byrokratické, stejně utajované a stejně drahé (nedělejte si prosím žádné iluze) – jen s menším povykem – transfer peněz správným směrem proběhl... tady opravdu nejde o vzdělání, jeho kvalitu a obsah, to by se celá záležitost neřešila 14 let.

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 8:59  

"Státní maturita v době, kdy maturitní vysvědčení chce téměř každý, alespoň ořízne spodek"

A tady bych se v rámci slušnosti vůči studentům přimlouval za povinné přijimací zkoušky z ČJ,Aj,M, všeobecného přehledu na všechny střední školy s maturitními obory. Proč kazit život mladým lidem a zbytečně je držet 4 roky na SŠ, když maturitu stejně neudělají. Vytvořme toto síto již v 15 letech. Ze spousty žáků by byli vysoce kvalitní řemeslníci. Bylo by to fér vůči nim i rodičům těchto žáků. To, že by se zavřela každá třetí SŠ s maturitními obory je jisté. Proto si nestěžujme na hloupé studenty. Oni totiž nepatří na SŠ , patří do učilišť.Ignorant

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 9:14  

"Oni totiž nepatří na SŠ, patří do učilišť" - to je poněkud sporné a zjednodušující tvrzení. Kdo na studium s maturitou opravdu nemá, nechť je vyučen. Ale podíváte-li se na strukturu nezaměstnaných, zjistíte, že mezi učni je druhá nejvyšší. Není lepší mít maturitu a pak si dodělat třeba i několik výučních listů? Vždy je lépe rekvalifikovatelný člověk s širším všeobecným vzděláním než ten, kdo ovládá jen úzce specializovanou manuální profesi.

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 9:22  

Osobně si myslím, že tak jedna třetina na maturitu nemá. To představuje zhruba 33 000 studentů. Je to číslo, které se hodně blíží číslu těch, kteří maturitu nedali. Vynásobíme-li si toto číslo čtyřmi, pak se blížíme +/- 100 000 studentů. Stát tedy musí říci a vytvořit proto podmínky, zda chce tyto lidi v učebních oborech nebo je chce jako středoškoláky. Myslím, že trend v EU jsou opravdu středoškoláci z maturitou, ale to by někdo nesměl vytvořit takto debilní didaktický test z ČJ. Dvojznačné odpovědi, kotící se vlčice a do toho židovská komunita. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 9:23  

s maturitou

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 9:41  

"...odpovědělo téměř 87% z nich správně.To jasně dokazuje, že otázka byla položená jednoznačně dobře."
Od kdy o správnosti zadání vypovídá, to, kolik lidí "správně" odpovědělo? Vlastně, proč se ptám? Od té doby, co tuto skvělou metodu vymyslel a začal používat Cermat. Na jakoukoli výtku, týkající se správnosti zadání totiž Cermat odpovídá touto větou. A tím veškeré argumenty padají a diskuse končí. V nouzi nejvyšší ještě lze použít větu "naši experti považují úlohu za správnou".

Anonymní řekl(a)...
10. června 2011 v 15:05  

"Státní maturita v době, kdy maturitní vysvědčení chce téměř každý, alespoň ořízne spodek"

Ááááááá, pan učitel je "dolňák".
Zdraví Horňák

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.