Projednávání novely školského zákona 14. června 2011: Josef Dobeš

úterý 14. června 2011 ·

Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk 340) - prvé čtení.

Z pověření vlády uvedl tento návrh ministr školství, mládeže a tělovýchovy Josef Dobeš, zde je stenozáznam:

Vážená paní předsedkyně, vážení kolegové z vlády, dámy a pánové, máte před sebou návrh novely školského zákona, zákona 561/2004 Sb., předložený vládou České republiky Poslanecké sněmovně jako tisk 340. Tato novela v sobě obsahuje poměrně velkou množinu změn, které bych shrnul do tří oblastí. První oblast je snížení byrokracie v regionálním školství. Druhou oblast bychom mohli nazvat usnadnění přístupu ke vzdělávání. Třetí oblast - jsou tu dvě změny ke státní maturitě proti tomu, jak to bylo schváleno v roce 2008.

Když jsme posílali tuto novelu do vlády, tak jsme vycházeli z několikaměsíční diskuse mezi odbornou veřejností, mezi učiteli a řediteli škol. Já bych vám v krátkosti některé body z toho představil a vypíchl, tak abyste se mohli už v tomto prvém čtení rozhodovat.

První věc, kterou měníme, nebo máme ambici změnit, je změna přijímacího řízení na střední školy, nebo spíš změna informování o úspěšném zvládnutí přijímacího řízení, kdy chceme nahradit obálky s pruhem tím, že stačí, že ředitel školy pro ty přijaté - stačí vyvěšení na webu školy či na úřední desce školy. Zároveň chceme znemožnit zpětvzetí zápisového lístku, a tím pádem dát trošku garanci ředitelům škol o počtu přijatých dětí, kdy to zpětvzetí je možné jenom tehdy, pokud se student dostal na jinou školu, když si podal více přihlášek. Jinak by to nebylo možné.

Jinak by to nebylo možné. Snažíme se zbavit byrokracie školy v tom, že rušíme vlastní hodnocení školy, tzv. autoevaluaci, protože to je to dokument, který se dubluje s výroční zprávou školy, školy to zatěžuje. Stejně tak v novele rušíme hodnocení žáků v pátých, sedmých a devátých třídách, které je zbytečné, nikdo je nečte a třídní učitele to velice zatěžuje. Snažíme se dát metodickou pomoc základním školám a středním školám v modelovém školním vzdělávacím programu. Není to povinné, je to doporučující metodické příručka, jak výrazně zdůvodňuje tato novela.


Zároveň se zabýváme funkčním obdobím ředitelů, kdy nastavujeme šestileté funkční období i možná pravidla odvolávání ředitelů.

V novele školského zákona nastavujeme pravidla pro vznik firemních školek, kdy firemní školky s velkou podporou MŠMT mohly vznikat od 1. 1. 2012, kdy by byly zařazeny do rejstříku, to znamená Ministerstvo by na ně přispívalo částku 60 % normativu za předem jasných podmínek pro chod těchto firemních školek. Zde musím předeslat, že to nezvyšuje nárok na státní rozpočet, protože ta předpokládaná částka by byla z úspor Ministerstva školství.

Myslím, že hodně velkou pomocí pro naše diplomaty a krajany žijící v zahraniční je zrušení rozdílových zkoušek, to znamená tyto rozdílové zkoušky by od schválení této novely byly jen dobrovolné. Myslím, že po tom naši krajané volají.

Možná bych se vrátil k tomu poslednímu bodu, a to je úprava maturitní zkoušky. Zde v té 561ce se snažíme zafixovat současnou podobu na dva roky, protože kdybychom to tak neudělali, tak už příští maturita by byla ještě náročnější a byrokratičtější, protože by tu byl třetí povinný předmět, a ten by byl buď z informatiky nebo ze společenských věd či technicko přírodních věd. A my říkáme - chceme - zvládli jsme tu státní maturitu tak tak a nechceme přidat školám v příštím roce další byrokracii. Bez ohledu na to, že ty střední školy nejsou vybaveny počítači, a ta podoba z roku 2008 říkala - musí tam být povinná zkouška z informatiky. Přiznám se, že pokud bychom toto neupravili, nedovedu si představit příští rok státní maturitu. Už tato podoba byla tak tak, aby ji školy administrativně a byrokraticky zvládly. Takže ta novela říká - bude to opět povinně z českého jazyka a volba mezi cizím jazykem a matematikou. Takže to jsou závěry.

Tato novela měla ambici, když jsme ji dávali dohromady, aby její účinnost byla 1. 9. 2011. V tuto chvíli díky tomu legislativnímu chodu je reálné, že začne platit od 1. 1. 2012. I přesto bych rád na vás, kolegové, apeloval, abychom urychlili projednávání této novely, abychom ji pustili do odborného výboru a do druhého čtení.

Děkuji vám.


2 komentářů:

Luděk Blaha řekl(a)...
14. června 2011 v 21:38  

zafixovat současnou podobu na dva roky

Pokud to znamená, že jestli vůbec kdy bude nějaká státní maturita z ICT, pak nejdřív v roce 2014, tak to bude stávající katalog požadavků také nejspíš lehce jalový, podobně jako ten z roku, tuším, 2005.
Ještě, že se tento vzdělávací obor zase až tak překotně nevyvýjí.

Anonymní řekl(a)...
15. června 2011 v 12:02  

To mě spíš vadí podněty k odvolávání ředitelů. Není tam jasné jaký důvod musí mít školská rada, jestli se jen usnese bez důvodu a navrhne konkurz. Když od kolegů vím, jak někdy funguje a jaké má složení, tak mi z toho mrazí.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.