Minulý týden, krátce po půlnoci z pondělí na úterý, jsem na svém blogu uveřejnil zadání maturitního didaktického testu z češtiny v základní úrovni. Vydrželo tam necelý den, než bylo na popud redakce smazáno. V případě Respektu, který ve veřejném zájmu odhalil mnohé, co mělo zůstat navždy utajeno, je fakt, že tentokrát se rozhodl ustoupit nátlaku CERMATu a, slovy administrátora, si "krýt záda", zvlášť smutný.
Z článku Jana Pulkrábka v jeho blogu na blog.respekt.cz vybíráme:
Vzhledem k dosavadnímu jednání Respektu nemohu brát dnešní rubriku Respekt jinak než jako ukázkový příklad pokrytectví: "Testy státních maturit chce společnost Cermat, jež stojí za jejich přípravou, navždy utajit. To je špatně. Studenti mají právo si otázky znovu v klidu projít a porovnat své odpovědi s těmi správnými. Mají právo také namítat, že některá z úloh nebyla korektní. Ocenění proto zaslouží pirátská akce studenta z Jihlavska, který lehčí variantu testu z češtiny zavěsil na web. Je to dobře i proto, že se tak provalilo, že ten test opravdu není dobrý."
Přečtěte si: Studente z Jihlavy, díky!
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
28 komentářů:
Ó ano. I já se přidávám v radostném chóru:
Díky Vám! Díky Vám, chlapíku statečný!
Za Vaši odvahu, rozum a sílu!
Vy jste náš EDUIN - CERMAT je zbytečný!
Přidal jste blankytu do křídel míru!
Souhlas s předchozím příspěvkem. No když se k tomu vyjadřuje EDUin...Myslím, že už nepotřebujeme MŠMT, pedagogické fakulty, vědecké rady pro vzdělávání apod.,stačí nám EDUin, potažmo pan Feřtek, který podle hojnosti jeho článků nejen na České škole a vystupování v různých médiích je největším odborníkem na vzdělávání u nás. Jeho a Slejškových společnost, která vznikla ani ne před rokem (4.srpna 2010 dle obchodního rejstříku) jsou opravdu oporou pro české školství a bez nich by žádný učitel v horní dolní pomalu už nic nenaučil a školství přestalo fungovat. Připadá mi, že se Česká škola stává takovou malou dcerou EDUinu.
Fertek vybira jen ty prispevky, ktere se mu hodi do kramu. Jen je smutne, ze Janek Wagner mu to zere i s navijakem. Ono to nase levicove skolstvi uz dlouho potrebuj ocistnou lazen - 20% studentu a aspon 40% revolucnich pedagogu bude muset z kola ven. Ale to je jen zacatek. Nositele ideji jako pan Pulkrabek budou muset zacit problemum rozumet, nez o nich zacnou mlit sva moudra, aby nebyli trapni jako tenhle (dle vlastnich slov) brusic cestiny.
Maturita z matematiky: když dnes je průměrně ve třídě 25 studentů, kolik připadne na 1 třídu studentů, bude-li studentů o 20% méně a učitelů alespoň o 40% méně?
Už se těším na ty, kteří přijdou po nás!
20% studentu a aspon 40% revolucnich pedagogu bude muset z kola ven.
Typicky levicové revoluční rešení.
A něco z jiného soudku. Zveřejňujete své čtvrtletní písemky? Dáváte je studentům, aby se na doučování na ně mohli v klidu podívat?
Zveřejňují vysoké školy studentské vstupní písemky, pokud je ještě dělají?
Ne že by všechno bylo dokonalé, ale pokud byl dotyčný pedagog (Jan Pulkrábek) upozorněn, že nemá zveřejňovat, pak je - bohužel - namístě se ptát: je to v pořádku, že zveřejnil?
Zadání mé čtvrtletní písemky má každý žák na zvláštním papíru, a po písemce mu zadání zůstává. A další hodinu je společná oprava se zápisem do sešitů. Cílem mého zkoušení totiž není eliminovat, ale naučit.
Je snad normálním zvykem opravené písemky žákům alespoň ukázat, pokud je učitel chce nebo musí archivovat. Má-li žák zájem, udělám mu kopii, aby si mohl vše zkontrolovat v klidu doma nebo to i s někým probrat. A pokud je s hodnocením nespokojen, nebo dokonce objeví v hodnocení chybu, musím to řešit - zdůvodnit nebo chybné hodnocení opravit. Překvapuje mě, že by to někdo dělal jinak.
"a aspon 40% revolucnich pedagogu bude muset z kola ven."
jeden názor - jeden národ - jeden vůdce. Děkuji. Nechci. Ignorant
Překvapuje mě, že by to někdo dělal jinak.
I mne. U testů, kde je výsledkem datový soubor žáci dostávají úplnou informaci o tom, co udělali správně, co špatně, kolik za co dostali bodů a jak se dílčí klasifikace promítá do průběžné celkové. Mohou porovnat, mohou připomínkovat, mohou případně i zjednat nápravu.
U některých typů prací je dokonce zadání i s docela podrobným popisem postupu zcela běžně známo dlouho dopředu. Namátkou třeba, kterak guláš uklohniti.
No, jestli sem přispívají převážně učitelé, tak jak zde ty komentáře čtu, těm co psali to dole, bych svého potomka svěřil daleko raději, než těm, co psali to nahoře.
Doufám, že je jich takových většina.
těm co psali to dole, bych svého potomka svěřil daleko raději
Neukvapujte se ve svých soudech. Otevřené a tedy průhledné klasifikační systémy mají jednu zásadní nevýhodu a to, že nezohledňují společenské postavení rodičů žáka.
A tak se může stát, že nejde-li změnit klasifikace, změní se učitel.
Ale já se svými žáky také probírám, co napsali, kde měli chyby, jak měly příklady vyjít. Jenom jim výsledky netisknu, ani nedávám na internet. A sděluji jim je až po té, co to opravím. A až poté si mohou stěžovat, resp. najdou-li chybu v opravě ve svůj prospěch, jsem ochoten i známku změnit, najdou-li chybu ve svůj neprospěch, nic neměním.
Prostor pro stížnosti je i u maturity po ohodnocení všech částí a vytištění vysvědčení.
Odkud že vítr fouká..?
V dnešním tisku proběhla informace, že iniciátorem petice studentů a učitelů proti státním maturitě je gymnaziální učitel Stanislav Zajíček. -- Tohle jméno si pamatuju. Je to tentýž machr, který inicioval petici z Brna proti osnovám/standardům v dubnu, kdy potom vláda zastavila novelu o osnovách.
Jasné je, že za vším stojí někteří pedagogové, kterým nebylo proti mysli použít jakékoli prostředky k sabotáži SM. Škoda, že Zelený nedal aspoň úniky testů (předčasné!!) k soudu.
1. Zveřejnit zadání testů měl CERMAT a nikoliv nějaký student.
2. Pokud se na skenování testů podílel učitel, pak porušil stanovená pravidla a měl by za to být potrestán.
3. Pokud CERMAT podá žaloby, s napětím budu očekávat, jak soud rozhodne.
Myslím, že je si ale vědom slabin své pozice a tak jen dělá bububu.
4. Postup vyhodnocování písemných či jiných prací, zmiňovaný kolegy výše považuji za něco tak samozřejmého, že mne ani nenapadlo uvažovat jinak. Dokud mi nebylo postupem CERMATu vysvětleno, že důležitější nežli přípava a výuka žáků, je "meziroční srovnávání".
(5. Když jsem v dobách svých pedagogických začátků měl omezenou zásobu zadání, použil jsem je opakovaně. Skupiny, píšící jako druhé v pořadí "překvapivě" dopadly vždy lépe. V počtu 60 žáků se zadání písemky okamžitě "rozkecá". V počtu desetitisíců se ho, prý, podaří utajit. Tak to jsem se fakt pobavil.)
Tak to já započítávám výsledky prověrek a testů až na potřetí, při stejném zadání. První dva pokusy mají na to, aby se látku jakž takž naučili... doma, ovšem. A stejně je i pak několik kulí, kdo by se to doma trapně učil, že!
Kde učím, se neptejte, ale prozradím, že na 2. stupni :(
Jak tak sleduju zájmy středoškoláků, asi dojdou tyhle tendence brzy i tam. Testík pěkně doma předem našrotit - a bude to.
"Škoda, že Zelený nedal aspoň úniky testů (předčasné!!) k soudu."
No to je opravdu velká škoda, ukázalo by se totiž, jak dementně byly vytvořeny, zvláště ten didaktický z ČJ. CERMAT by tento spor zákonitě prohrál, protože k části didaktického testu chybí autorizace. Tyto testy přece nelze utajovat, nejsme provincií Turecka.
Tyto testy přece nelze utajovat...
a když děláme ve škole pracovní listy pro žáky, jsme snad povinni je zveřejňovat na internetu pro všechny zájemce?? Jak to teda je!
Jak to teda je!
Já dělám svoje zadání testů pro žáky doma, v noci a zadarmo, neboť trápit dětičky je mou zálibou.
Nic zveřejňovat nemusím a nebudu.
No jo, jenže nejste soukromá osoba, nýbrž zaměstnanec státu jím placený. Takže přípravu na hodiny v duchu zkompetentňování novými účinnými metodami máte takříkajíc v popisu práce. Vcelku tak jako p. Zelený má úkol od státu. Mýlím se moc?
No jo, jenže nejste soukromá osoba, nýbrž zaměstnanec státu jím placený.
Mýlíte se. Učitelé nejsou zaměstnanci státu.
Zelený je zaměšstnanec organizace přímo řízené mšmt. Ale Zelený nevystupuje za sebe a ty testy nepřipravuje sám osobně (i když je chce sám utajit).
přípravu na hodiny v duchu zkompetentňování novými účinnými metodami máte takříkajíc v popisu práce
O tom není samozřejmě nejmenší pochyby. Přímou vyučovací povinnost, dozory nad žáky, zastupování nepřítomných učitelů, přípravy na vyučování, opravy prací žáků, aktualizaci klasifikace, odborné a pedagogické vzdělávání se, autoevaluaci a další činnosti související se zkompetentňováním žactva vykonávám v pracovní době v budově školy nebo na místě k tomu určeném.
Neustálou aktualizaci a vymýšlení nových variant zkušebních úloh provádím nad rámec svých běžných pracovních povinností, protože něco tak vůči žákům podlého by mi snad nikdo ani nebyl schopen nařídit.
opravy prací žáků
Včetně vysvětlení chybných odpovědí? :-))
Určitě, v rámci přímé vyučovací povinnosti. Převážně jsou to ovšem spíše chybné či neprovedené činnosti. Decentně naznačuji, že již standardně poletujeme ve vyšších blůmovo sférách.
V otázce ale cítím lehký závan ironie. Můžete, prosím, přirozvinout myšlenku?
Kdepak, žádná ironie. Jen mě napadlo, že pokud své písemky-testy studentům ukážete, nemůžete podle Cermatu zachovat stejnou náročnost i v příštích letech.
Aha, děkuji. Tak to by mi nejspíš bývalo mělo docvaknout. Omluvou mi budiž skutečnost, že jsem byl v procesu státních maturit zaangažován pouze a jen dozorem na chodbách. Nevím tedy přesně proč, protože zely, ty chodby, po celou dobu mojí služby ve jménu vzdělanosti národa prázdnotou. Snad aby mi nebylo líto, že bych byl mimo ten historicky ojedinělý intelektuální kvas.
Ještě k těm pracím. Charakter těch kotvících(?) jsem už asi deset let nezměnil. Třeba ostylovávání článku Impuls nebo stříhání plechu je tak unikátně nadčasové, že s nimi snesou srovnání jen Zénonovy aporie.
Nechci se vměšovat do dialogu, ale Zelený dnes v Tv řekl, že pokud ministerstvo dá pokyn, klidně testy zveřejní, ale v tom případě se budou muset pro příští rok vytvářet nové úlohy, opět skvadrou odborníků přiměřeně zaplacených, tedy že to pak vyjde přiměřeně dráze. Logiku to nepostrádá, je-li to pravda a nic než pravda, nevím.
Mně se testy líbí. Kdo umí číst, a není líný přemýšlet, dá je z legrace. A že se profesorům nechce měnit zaběhnuté postupy výuky, tedy samá teorie literatury a dějiny literatury, to je spíš ostuda. Pochopit text z kterékoli oblasti je důležitější než biflování. Nechápu, že si to brněnští studentíci zřejmě neuvědomují, či nechtějí přiznat. Třeba za loajálnost dostanou od p. Zajíčka lízátko.
1,875 minuty na jednu otázku. Když student píše ve stresu a jsou tam rozsáhlé texty tak nevím, nevím. Za 2 hodiny ten text dá každý, ale ne každý to časově zvládne. Potom si to lízátko dejte sám.
Okomentovat