Ministr školství Josef Dobeš v otevřeném dopise odpověděl na kritiku státní maturity z řad studentů, jejichž dopis již podepsalo osm tisíc žáků, rodičů a učitelů. Státní maturity kritizuje i opoziční ČSSD, podle které ministr problémy jen bagatelizuje.
Z článku Vratislava Dostála v Deníku Referendum vybíráme:
„Je mi líto, že jsem nemohl uplatnit vědomosti z českého jazyka a literatury, které jsem se naučil v průběhu čtyř let na střední škole. Didaktický test vypadal jako testy studijních předpokladů,“ napsal například Ladislav Petr z Hrádku.
Maturity kritizuje i nespočet rodičů. „Dcera letos maturovala na místním gymnáziu. Domnívám se, že není možné, aby po tom, jak CERMAT letos státní maturitu nastavil, tato pokračovala i v dalších letech,“ vzkázal Dobešovi Jaroslav Zoubek z Třebíče.
Přečtěte si: Státní maturity kritizují studenti, rodiče, kantoři i opozice
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
12 komentářů:
Pane ministře,
učím již hodně dlouho, ale takový paskvil, jakými jsou státní maturity, jsem ještě opravdu nezažil. Mrzí mě, že v době kdy nejsou peníze na školení (nemohu jet na školení, které není zadarmo), na výlety se studenty a na základní vybavení, byla pro mě Vámi deklarovaná bezproblémová státní maturita neuvěřitelnou ukázkou byrokratismu a mrhání finančími prostředky. Je mi z toho smutno a nezlobte se, těším se na to, až ze svého postu odejdete.
maturantiproti.cz - naprosto souhlasím. Zelený, vládo - pochodem v chod - odcházení !
nemohu jet na školení, které není zadarmo
Žádné školení není zadarmo. Ta školení, která jsou zadarmo pro účastníky, jsou velmi draze zaplacena (přeplacena) z peněz daňových poplatníků přes tzv. projekty... To je (kvalitativně) stejné mrhání peněz jako současná podoba státní maturity.
Myslím si, že i kdyby maturitní testy dělal sám Komenský, tak studenti, rodiče, pedagogové, psychologové a opozice budou kritizovat. Prostě náš národ má kverulantství jaksi v genech. Kritizovat není těžké - můžeme kritizovat, že testy byly příliš těžké - jak je možné, že je tolik studentů neudělá (jak k tomu přijdou poloprázdnné VŠ?), současně, že byly příliš lehké - gymnazisté by je udělali už v sextě a co pak mají dělat ve škole další dva roky, že nemohli uplatnit to množství literárních děl, která se nabiflovali - jak už je u nás celá pokolení zvykem - a naopak se požadovala jakási čtenářská gramotnost... Řekla bych, že odpor proti státním maturitám je velmi dobře živen z některých zdrojů, které prosperují na chybějícím měřítku kvality vzdělávání.
Jana
Promiňte, ale tohle se nedalo přehlédnout. Komenský by nikdy žádné maturity nepřipravoval, protože státní maturity jsou beze smyslu. Člověk, který řekl "škola je koncentrovaná láska" by nikdy takovou obludnost nevymyslel. Je to stejné, jako kdybyste prohlásila, že češi by byli proti holocaustu i kdyby ho neinicioval Hitler. Jano, promiňte, ale jste kráva.
Pavel
Tak až kráva, to asi, pane Laskavče, ne.
Pravdou je, že kritika i po čertech zdrcují v našich končinách mnoho neovlivní. Proto se do ní směle všichni pouštějí.
Není, předpokládám, znám byť jediný případ bojkotu státních maturit.
Co se dobré výživy odporu týče, nic jsem osobně nezaregistroval. Možná je to tím, že jsem se poslední dobou začal vyloženě těšit. V určitém věku je našinec rád za každou přílžitost ke vzrušení. Směle mohu prohlásit, že veškerý humbuk okolo mne nezanedbatelně rajcuje.
Luděk Blaha
Asi se již kolego řídíte heslem "Díky za každý nový den". Přeji Vám i ten další - tedy pondělí. Ignorant
Jana
problém je trochu jiný, je obsažen v učebních plánech jednotlivých typů škol. Na naší škole je matematiky 4 - 3- 2 - 3 hodiny v průběhu studia. S ČJ je to podobné. Oni opravdu nemůžou naši žáci konkurovat žákům gymnázií, pač modely 5 - 5 - 5 - 5 je pro státní maturitu výhodnější. Je pravda, že žák gymnázia nedokáže pracovat s příklady stavební mechaniky, nedokáží spočítat nosníky,.. Buď se vzdáme těchto odborností na úkor všeobecnosti a budou padat mosty,...nebo budeme u specializovaných škol postupovat jinak. Nelze totiž sjednotit úplně vše a všechny. Mimochodem - didaktický test byl takový paskvil, že by někdo zasluhoval rákoskou ( od Komenského ) na holé hýždě, či rovnou pěstí na čichové ústrojí. Ignorant
Dovolím si připodotknout, pane Ignorante, že případný gymnaziální matematický model 5-5-5-5 je poměrně neopodstatněné plýtvání časem i zbytky mozkových kapacit mnohých žáků.
Soudě podle informačně technologických prací, které právě opravuji si nedovedu dost dobře představit "výtěžnost" takového zkompetentňovacího procesu.
Mnohé děti si nedokáží běžné postupy zapamatovat, natož aby jim porozumněly nebo je dokonce dokázaly tvůrčím způsobem použít.
Matematici mají často tendenci časový prostor využívat řekněme invazivním způsobem v představě, že čím víc toho do dětí nacpou, tím víc toho v nich ulpí.
"Matematici mají často tendenci časový prostor využívat řekněme invazivním způsobem v představě, že čím víc toho do dětí nacpou, tím víc toho v nich ulpí."
Musím upřímně přiznat, že i já jsem zastáncem. Dokud si totiž student nepropočítá ( samozřejmě se zájmem ) jisté množství příkladů na danou problematiku, pak nemá šanci. Otázka však zní jinak. Chtějí naši žáci a studenti opravdu něco vědět ? Řešení však nenabízím, pač jde o tak rozsáhlý problém, že je to na popsání několika seminárních prací. Ignorant
Pro mě je to obtížné, považuji se za technika. Matematiku vnímám jako pracovní nástroj popřípadě jako zálibu, a ne jako cíl. Měli jsem na pf na didaktiku matematiky pana Sýkoru. Promlouval k nám ve smyslu, že matematika je příliš vážná na to, aby se předhazovala kdekomu a příliš krásná na to, aby se mnohým znechucovala. Ale možná jsem jej špatně pochopil nebo jsem si přál, aby to tak bylo.
V každém případě jsem měl intenzivní pocit, že nás nevedl ani tak k tomu, jak matematiku učit. ale jak děti učit v ní myslet.
Tady, pane Ignorante, nejde o to, aby se dostatečně neprocvičovalo, ale aby se do dětí docela zbytečně nervaly věci, o kterých už dávno netuší ani mrť.
Gymnaziální matematika musí řešit jeden konflikt.
1. Musí naučit základy matematiky také budoucí matematiky, kteří se na vysoké škole budou učit vyšší MATEMATIKU.
Zde většinou nebývá problém s motivací. Člověk většinou rád dělá to, v čem je dobrý a úspěšný.
2. Musí naučit matematiku ty, kteří ji budou používat jako pracovní nástroj - budoucí inženýry, techniky, ale třeba také biology.
Pokud například budoucí právník získá dobré základy formální logiky, hodně mu to může v budoucnu usnadnit studium i život.
3. Musí naučit matematiku i ty, kterým je zcela ukradená její krása a pro život i studium jim postačí úroveň, kterou nazývám "středoškolské počty".
Pro tuto skupinu se léty ukazuje jako nejvhodnější postup pokusit se vysvětlit logiku zadání i řešení a pak opakovaným procvičováním (drilem) dosáhnout určité rutiny a nakonec někdy i "vhledu" do problému.
Někomu se zkrátka při dvacátém příkladu "rozsvítí v hlavě" a ti ostatní si alespoň osvojí postup.
Okomentovat