Ministr školství Josef Dobeš doporučuje před blížícími se přijímačkami na střední školy, aby rodiče poslali své děti na učňovské obory. Podle něj se pak v budoucnu lépe uplatní. Společnost Scio, která hodnotí výsledky vzdělávání, ale s Dobešovými doporučeními nesouhlasí.
Z článku značky pan v Parlamentních listech vybíráme:
"Hnát žáky do učilišť znamená omezování jejich společenského uplatnění, investice společnosti do drahého vzdělávání učňů se nezúročí," tvrdí Scio. Odkazuje se i na studie Národního ústavu odborného vzdělávání, podle něhož nakonec v oboru, ve kterém se vyučili, pracuje jen polovina absolventů.
Scio vidí za Dobešovými výroky spíše jen zájmy učilišť, která bojují o vlastní přežití. Zároveň si i myslí, že za tím může stát průmyslová lobby, která si chce pojistit levnou pracovní sílu bez vlastních finančních nákladů. V ČR je podle Scio spíše nedostatek lidí s kvalitním všeobecným vzděláním.
Přečtěte si: Scio jde proti Dobešovi: Učňovské obory jsou už mrtvé
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
8 komentářů:
Pan Steffl si zas někde něco přečetl a dělá z neúplných údajů (možná úmyslně) kvapné a irelevantní závěry. Logicky hájí své podnikatelské zájmy. Dobeš má pravdu. Všeobecného vzdělání je moc. Kdyby bylo kvalitní a všichni absolventi dosáhli určité úrovně mělo by smysl. Ale ono není. Prostě spousta dětí na maturitu, v takové úrovni, aby byl absolvent použitelný, nemá.
Nejsou kvalitní řemeslníci, protože děti, které na to mají se trápí na maturitních oborech, aby naplnili ambice svých rodičů.
Navíc pan Štefl neví nebo úmyslně zamlčel, že existují také nástavby. Takže vyučenec, pokud na to má, může udělat po dvou letech maturitu a vesele dál studovat.
Ono, když ubude gymnázií, ubude také klientů pro národní srovnávací zkoušky. A ještě k tomu státní maturita.
Kvalitní řemeslníci nejsou. Firmy zachraňují cizinci.
Češi mají vyšší vzdělání, než na které mají schopnosti. Pro zaměstnavatele jsou drazí a nepoužitelní. Pokud se situace nesrovná a nenajde se nástroj, který tuto disproporci odstraní(třeba zkoušky na všech úrovních) skončíme velice špatně.
mira.k@centrum.cz
Také si myslím, že si SCIO na ohýnku CERMATu hřeje svou polívčičku, ale nevadí mi to. CERMAT neumí uvařit ani čaj, tak proč ne.
Nemyslím si, že by učební obory byly "mrtvé", ale souhlasím, že by mládež měla získat širší všeobecné vzdělání, protože průměrná úroveň českého národa je tragická. Takže např. 12leté povinné vzdělávání všeobecného typu s polytechnickou výukou a pak rozhodování (v 18 letech místo ve vrcholné pubertě).
Lepší než číst nadpisy převzatých článků by bylo přečíst si, co opravdu píšeme: o mrtvých oborech opravdu NE.
zde
Bohužel, zase je to 36 stran.
A zde souhrn a kratší vezre http://www.scio.cz/media/ucni-24-6-2011.asp
co jsme oprvdu udělali
1. Tleskám panu Štefflovi za přijatelně dlouhou a srozumitelnou verzi příspěvku.
2. Faktem je, že většina škol - SOU (ukončena ZZ) se během doby snažila spíše přejít na SOŠ (ukončeno MZ), než naopak. Učebních oborů během posledních 20-ti let vzhledem k počtu škol jednoznačně ubylo.
3. Nedávno se z nejvyšších míst hlásal trend, že každy Čech by měl mít maturitu.
4. Drtivá většina rodičů se snaží o to, aby jejich dítě mělo minimálně MZ.
5. Děti jsou vychováváni a vidí kolem sebe, že za práci tzv."rukama" je odměna relativně malá, než když dělá "hlavou".
6. Faktem je, že díky nedávné krizi a poklesu výroby firem, poklesl i zájem o vyučence, jakožto i o jiné pracovníky.
Díky uvedeným faktorům a postupnému narůstání volných míst na školách došlo k současné situaci, která se už i "ministrantům" jeví jako absolutně neúnosná.
Dle mého názoru se ji rozhodli řešit. Proto byla letos po X letech a Y vynaložených prostředcích odstartována státní maturita. Bez ohledu na "žabomyší" války povede ve svém závěru k jakési redukci oborů s MZ, ať už je to opodstatněné, či nikoli, ale "účel světí prostředky".
Proto dochází v karajích k rozhodnutí o rušení škol a optimalizaci oborů. Včera v TV v JmK příjde bude údajně zrušeno cca 90 tříd (cca 2500 žáků).
Ve skrytu duše doufám, že to nejsou jen planné řeči a že zruší, nebo alespoň omezí víceletá gymnázia a školy s MZ, jejichž úroveň nestojí za nic.
Ve finálu by všechno mělo vést k tomu, že si školy i rodiče uvědomí, že když jejich potomek na MZ prostě nemá, tak ho dají vyučit, třeba kominíkem, kde na zkoušku spalinových cest podlenové vyhlášky čekáte na malém městě až 2 měsíce, neboť jeden kominík v okruhu několika desítek čtverečních mil :-) je zasekaný prací až běda. Když konečně příjde a během 5 minut oprkne váš komín zespodu i shora, "vypláznete" 700,- Kč.
Podobně je tomu s instalatérem, topenářem, elektrikářem, zedníkem, obkladačem a dalšími profesemi. Když máte auto z roku 1994, jako já, už vám ho žádný renomovaný servis neopraví a pokud se k tomu uvolí, tak cena několikanásobně převýší cenu auta.
Holt prý řemeslníků je dost :-) proto nejsou potřeba učební obory :-)
Petr
Opravdu novináři studii poněkud překroutili, ale i studie interpretuje fakta z výzkumů jen jedním vhodným způsobem, který často neodpovídá realitě.
Musím se omluvit panu Šteflovi za výrok, že zapoměl na nástavby. Ve studii opravdu jsou. Ale tvrdím, že je lepší vyučit se a pak, pokud mi studium půjde a budu chtít něco víc, studovat k maturitě nebo i pomýšlet na vysokou školu, než jít na gymnázium nebo lyceum, když nemám na vysokoškolské vzdělání. Rozhodně je lepší být schopný učeň než neschopný maturant.
Náklady na učně jsou vyšší, než na maturanta, ale jsem-li hloupý, spíš se uživím rukama než hlavou. Česká republika není jen Praha. A mimo Prahu převažují nezaměstnaní maturanti a roste počet nezaměstnaných vysokoškoláků a poptávka je po schopných svářečích, obráběčích a řemeslnících.
Dvacet let byly neviditelně podporovány gymnázia na úkor SOŠ a SOU. Nikdo nehleděl na jejich kvalitu. Nikoho nezajímalo, jaká je jejich přidaná hodnota. Odborné školství bojovalo o přežití. Dvouleté obory téměř nejsou. Školy co se nepřizpůsobily a nezavedly maturitní obory pro nedostatek žáků zanikly nebo jsou na pokraji zániku. Nedivte se , že je tolik maturantů na odborných školách. Najednou ministr vzpoměl na podporu učilišt a už to někomu vadí.
Ono to s sebou nese nutnost začít kontrolovat, které školy jsou dobré a které špatné. A ty špatné zrušit. No jo, ale když jde o gymnázium, tam chodí řada dětí důležitých lidí a politické hledisko nemůžeme taky opomenout. Myslí si někdo, že špatné gymnázium v okresním městě bude zrušeno a místo něj ponecháno dobré gymnázium v malém městě poblíž? Nebuďme naivní.
Špatné odborné školy už dávno zanikly nebo zanikají. Ředitel nebyl dobrým manažerem a nepřizpůsobil se situaci. Nezměnil vhodně strukturu oborů,nemá maturanty, nemá žáky, nemá peníze, dobří učitelé odchází, žáci nic neumí. Kolik špatných gymnázií takto zaniklo? Kde jsou grafy a tabulky?
A to nezmiňuji soukromé školy, na které se ministerstvo může jen dívat(prostřednictvím inspekce) a to je asi tak všechno co může. Soukromé školy potřebují zavézt na státních školách školné a budou úplně v pohodě.
Problém není v tom, jestli je málo gymnazistů či učňů. Ale problém je v kvalitě či nekvalitě žáka.
Nejsem si jist, jestli maturant po česku je zrovna to pravé vzdělání pro jednadvacáté století.
Česká ekonomika si vyrábí armádu neschopných maturantů a vysokoškoláků, které nebude schopna uživit. Místo toho, aby si žák zvolil životní obor, který ho baví a na který má schopnosti, vybírá si obory nad jeho síly s vidinou dobrého bydla a velkých peněz za pokud možno minimum práce. A stát ho v tom ještě podporuje.
Chybí konkurence a tlak na žáka, aby se rozvíjel. Ekonomika stojí na virtuálních penězích, ale v pozadí není skoro nic.
Zapomeňme, že naši ekonomiku zachrání levná pracovní síla ze zahraničí. Její přísun se brzy zastaví a my budem na úrovni těchto dodavatelů levné pracovní síly. Vždyť kolik ukrajinských maturantů a vysokoškoláků maká u nás na stavbách. To není otázka stupně vzdělání.
mira.k@centrum.cz
to mira.k@centrum.cz
"Ale tvrdím, že je lepší vyučit se a pak, pokud mi studium půjde a budu chtít něco víc, studovat k maturitě..."
A opravdu byste to doporučil svému vlastnímu dítěti?
"Nejsem si jist, jestli maturant po česku je zrovna to pravé vzdělání pro jednadvacáté století."
S tím nelze než souhlasit :-).
to Mira.k: Musím se smát, protože jsem téměř stejný text nakonec neodeslala! Dík, že jste to Vy udělal/a.
to O. Šteffl: Nejen že BYCH to udělala, ale skutečně jsem to po svých dětech chtěla (jsou na gymnáziu a příští rok nás čeká maturita), ale narazila jsem u manžela. Problém byl hlavně s úrovní těch učňáků - spíše krotitelé, než učitelé a mistři. Myslím, že každý středoškolák by měl svou inteligenci "prohnat" rukama. Upřímně, nikdy nevíte, kdy se vám to bude hodit.
Okomentovat