Přečtěte si: Kam s ideály v maturitním maratonu

sobota 4. června 2011 ·

Právě probíhají dlouho diskutované státní maturity. CERMAT, které je zadavatelem maturitních testů, jejich podobu tají. A tak se dokonce ani učitelé, kteří opravují práce studentů, nesmějí seznámit s jejich zadáním.

Z článku Markéty Hrbkové v Deníku Referendum vybíráme:

A ejhle, drobné překvapení. Vysoká odbornost mé nově nabyté funkce doznala jistou trhlinu zjištěním, že neznám zadání, k pracím přiloženo není a je tajné. Maturitu jsem nedělala, zadavatelské kursy nemám, tak jaképak copak. Vzhledem k tomu, že prvním a základním hodnotícím kritériem prvního sloupku hodnocení je zda student dodržel zadání, ocitla jsem se na neřešitelné křižovatce.


Po přečtení asi pěti prací flikuji od boku, co asi předmětem zadání bylo, pokud ovšem původní text obsahoval nějaký „špek“, který neměli studenti opomenout (což je jedním ze symptomatických úkazů v testech, který má prověřit „schopnost porozumět čtenému textu“), nezdařilo se (mohla bych se, pochopitelně, podívat do zadání, které do několika hodin uniklo na internet, ale co kdyby mne za to někdo chtěl stíhat, že?).

13 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
4. června 2011 v 22:54  

A tak se dokonce ani učitelé, kteří opravují práce studentů, nesmějí seznámit s jejich zadáním.

To je nesmysl. Zadání pro hodnotitele k dispozici je. Musí ho však stahovat a tisknout škola. Vzheldem k tomu, že se jedná o 11 až 17 listů A4, jsou to nikoli zanedbatelné další náklady, které nesou školy.

Kal řekl(a)...
5. června 2011 v 7:34  

Článek jeví několikero nedostatků, jen stručně:
"...– titul dobytý mnoha hodinami strávenými u tzv. E-learningu (z čehož snad více hodin zabrala snaha zorientovat se na stránkách CERMATU než potřeba pochopit základní kritéria hodnocení) a dvěma tzv. presenčními kursy. Po včerejším testu a písemné práci z anglického jazyka jsme strávili plné odpoledne skenováním a odesíláním prací do CERMATu, dnes ráno jsem si práce mohla odnést – ne domů, to bych je tam zřejmě mohla vyměnit nebo okopírovat – ale do kabinetu (ještě že jsme nemuseli jak slepice na hřadě opravovat v ředitelně)."
Předně e-learning neprobíhal na stránkách CERMATu, ale v systému lms ciskom - to jen pro přesnost. Problém s orientací v tak jednoduchém prostředí bude mít zřejmě člověk počítačově velmi málo gramotný, řekl bych, že spíš negramotný. Mělo-li jít o nadsázku, pak je dobře, když ze sebe jejím prostřednictvím neudělám truhlíka.
Autorka zcela jistě nestrávila plné odpoledne skenováním a odesíláním prací - pokud ano, došlo na její škole k hrubému pochybení, protože práce skenuje buď školní maturitní komisař nebo ředitel.
Nikde nebylo stanoveno, že se práce musejí opravovat ve škole - je v gesci ředitele rozhodnout, kde se tak bude dít. O opravě ve škole se ovšem opravdu kdysi uvažovalo - hlavně vzhledem k původnímu záměru hodnocení jedné práce dvěma hodnotiteli - ale finálně tato varianta padla. Jestli to ředitel dané školy nevěděl, jeho chyba.
"Vysoká odbornost mé nově nabyté funkce doznala jistou trhlinu zjištěním, že neznám zadání, k pracím přiloženo není a je tajné."
Opět hyba ředitele - evidentně nevěděl o tom, že v CERTISu byly cca 2 hodiny po dopsání zpřístupněny metodické balíčky pro hodnotitele, v nichž byla i zadání. Pošty bylo hodně, mohl upozornění na to přehlédnout, ale pokud měli pochybnosti, zvednu telefon a zavolám na infolinku.
Není mi jasné, proč ze sebe odpírači nové podoby maturit tak často dělají přihlouplé tvory - nechce se mi věřit, že by jimi byli. Je to dvojitá škoda, protože tím se sižuje věrohodnost i jejich mnohdy velmi dobrých a trefných postřehů.

Anonymní řekl(a)...
5. června 2011 v 8:35  

Autorka zcela jistě nestrávila plné odpoledne skenováním a odesíláním prací
To jistě ne, nicméně "někdo" to dělal. Myslím, že tím autorka chtěla pouze říct, co všechno mimo vlastní opravování souvisí s maturitami a kolik času stojí úředničina kolem maturit.

v CERTISu byly cca 2 hodiny po dopsání zpřístupněny metodické balíčky pro hodnotitele
Další "drobnost" - proč až dvě hodiny po ukončení testů?

Puďa řekl(a)...
5. června 2011 v 14:28  

V jednom však CERMAT pochybil: doteď (tři dny po napsání) nemáme v IS_CERTIS k dispozici metodický balíček pro opravování vyšší češtiny pro PUP. Už jsem to urgoval několikrát, ale stále to není k dispozici. Takže to vyučující u nás zatím zkouší opravovat bez zadání.

Anonymní řekl(a)...
5. června 2011 v 14:51  

V jednom však CERMAT pochybil: doteď (tři dny po napsání) nemáme v IS_CERTIS k dispozici metodický balíček pro opravování vyšší češtiny pro PUP.

To nemůže být pravda. Paní Carcy píše, že za všechno můžou vždy a jedině učitelé, tak si Puďo nevymýšlejte :-)

Anonymní řekl(a)...
5. června 2011 v 15:11  

Pro Kal:
Jste pro mě světlem na konci tunelu.
Zejména věta "proč ze sebe odpírači nové podoby maturit tak často dělají přihlouplé tvory" je boží! (třeba jim to nedá ani moc práce, dělat ze sebe přitroublíky, co Vy víte...)

Petr S.

Luděk Blaha řekl(a)...
5. června 2011 v 15:32  

třeba jim to nedá ani moc práce, dělat ze sebe přitroublíky

To většinou moc práce doopravdy nedá a mnohdy to bývá i docela zábavné. Kolikrát taky nic jiného nezbývá, nechce-li odpírač pitomostí vyčnívat nad obecný pedagogický průměr přespříliš.
Ale ani to kolikrát nestačí a často bývá nekalý živel pozornými činovníky odhalen. Tuhle jsem například musel na pedagogické radě zdůvodňovat proč se pořád usmívám.

Anonymní řekl(a)...
5. června 2011 v 16:14  

"třeba jim to nedá ani moc práce, dělat ze sebe přitroublíky" - "odpírači" -........"nechce se mi věřit, že by jimi byli. Je to dvojitá škoda, protože tím se snižuje věrohodnost i..."

jejej tyto slova jsem slýchával před rokem 1989. Vida, někteří soudruzi se asi vrátili. Jinak - doufám, že tyto názory "odpírače" budu moci svobodně šířit dále. Nebo si mě snad začne všímat BIS ? Ignorant

poste.restante řekl(a)...
5. června 2011 v 16:15  

Jo, kolego Blaho, někteří lidé to holt mají jednoduché, protože:
1. Za všechno vždycky mohou ti druzí.
2. Jakýkoliv argument, který lze použít proti druhé straně je dobrý.

Třeba madam Carcy ví už předem, že za všechno mohou učitelé.

Pan Petr S. také nevynechá jedinou příležitost, aby připomenul učitelskou neschopnost.

A podobných anonymních by se tu našlo...

Jenže, když člověk nikdy nepřizná, že pravdu může mít i druhá strana, zavání to fanatismem či obsesí.


A abych nezapomenul - Kal má zcela pravdu. Tedy s výjimkou PUP, jak už zmínil Puďa.

Také neuškodí vědět, že zadání byla pro hodnotitele v systému zpřístupněna až na základě telefonických hovorů s helpdeskem a že telefonická podpora nejdřív nevěděla, oč se jedná, pak tvrdila, že zadání už zveřejněna byla a potom, že budou. Což se posléze i stalo.
Nejspíš je také pravda sdělení heldesku, že k nezařazení textu zadání pro hodnotitele do "bedny" došlo opomenutím. V celém systému školení i metodické dokumentace pro ředitele či hodnotitele nebyl způsob předání zadání hodnotitelům popsán.
Navzdory informační smršti e-mailů, metodických pokynů, jejich aktualizací a aktualizací těch aktualizací, která probíhala ještě do čtvrtka minulého týdne.
To jen pokud se "učitelských přitroublíků" týče.

Anonymní řekl(a)...
5. června 2011 v 16:52  

parabellum = Carcy = Petr S. - tatáž osoba

Puďa řekl(a)...
5. června 2011 v 21:12  

Na helpdesku mi řekli, že metodický balíček pro ČJ vyšší pro PUP bude až v pondělí, až tuhle písemnou práci napíší ještě další maturanti...
já myslel, že se zadání dává ve stejný čas :-( nevíte, co to má znamenat?

Anonymní řekl(a)...
5. června 2011 v 23:07  

Paní překladatelku a angličtinářku moc dobře nechápu. Vyučuji dva cizí jazyky, absolvovala jsem školení v obou jazycích a neměla jsem problém. E-learning i jeho prostředí byly velice jednoduché, testíky snad pro úplné idioty. Myslím, že i člověk s IQ šumící trávy si text mohl vytisknout a odpovědi na testované otázky v poklidu najít - času bylo habaděj! Písemky jsme opravovali již několik let - jak se stále maturita připravovala a vždycky jsem si vzala jedno zadání od žáků. Letos bylo součástí metodického balíčku. Kdybych tento balíček neměla, tak se po zadání budu pídit tak dlouho, až ho budu mít - i kdybych měla volat na CERMAT nebo kolegyni z jiné školy (pokud byla žákovská zadání z nějakého důvodu zlikvidována nebo zalepena do obálky). Bez zadání bych ale písemky neopravovala - ale to je záležitost také vlastní iniciativy - člověk nemůže čekat, že bude mít všechno naservírované na zlatém podnose.
Jana

Kal řekl(a)...
5. června 2011 v 23:13  

Ctěný a cíděný Ignorante,
dobu předlistopadovou jsem prožil coby mládežník, řadový svazák, žádný soudruh; má "politická kariéra" začala až zvolením do akademického senátu fakultního a posléze i univerzitního a tím také skončila. Ale doufám, že nepatříte k těm, kteří, když komunista řekne, že venku prší, a ono opravdu prší, řeknou, že venku svítí slunce.
Jestli by vám bylo milejší, abych byl nesnášenlivým obhájcem NM, máte smůlu, nebyl jsem jím a ani nebudu. Její odpírači mají v mnohém pravdu, ale z jejich textů začasto cítím jen snahu za každou cenu NM shodit, což mě popouzí a což je imho i případ článku kolegyně Hrbkové. Věřím, že kdyby se odpoutala od své předpojatosti a pokud možno objektivně popsala, co jí vadí, udělala by lépe.
Mně vadí následující:
- to, že NM je od začátku politický výmysl (na druhou stranu je pravda, že jsme byli jednou z mále evropských zemí, kde neexistovala centralizovaná podoba maturitní zkoušky, resp. ukončení SŠ)
- to, že ministr může manipulovat s nastaveným cut off score
- obrovská míra byrokratických úkonů, spoustu papírování a práce, která není a nebude finančně ohodnocena
- stupidní pořadí nejprve ústní, pak písemná zkouška, které rozbíjí desetiletí fungující průběh maturit a také organizaci konce školního roku
- fakt, že se de facto zabýváme maturitami takřka celý rok, pořád je nutno někoho někam přihlašovat, něco zveřejňovat atd.
- špatně a nefunkční formulované testové otázky, v testu z ČJ v ZÚ jich bylo požehnaně
Vadí mi ale také lidé, kteří si za každých okolností najdou něco, co kritizují - když byla hodnotící kritéria stanovena analyticky, ozval se mohutný řev a projevy nesouhlasu s tím, že přesně stanovené chyby atd. jsou třeba v češtině naprosto k ničemu. I nastaví se kritéria v nové podobě MZ holisticky a ozve se znovu pokřik, že schází přesnost atd. Již od vzniku prvních katalogů se počítalo s dvojúrovňovou maturitou a neozvaly se protestní hlasy. Pak ČSSD rozhodla, že bude jedna úroveň a opět (takřka) nikdo nekritizoval. Nakonec se vracíme k původním premisám a hle - spousta pedagogů začne bít v buben a na zteč troubit. A je také škoda, že málokdo z kritiků přijde s návrhem, jak NM organizovat lépe.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.