Devatenáctiletá Dana Večerková odmaturovala za samé jedničky. Radost z toho ale nemá. "Z něčeho tak nesmysluplného mít radost nedokážu," říká spoluautorka otevřeného dopisu, v němž si studenti Gymnázia Matyáše Lercha stěžují ministru školství Josefu Dobešovi na současnou podobu státních maturit.
Z článku Martiny Vyroubalové v iDNES.cz vybíráme:
V budoucnu by dívka nejraději pracovala jako učitelka základů společenských věd na gymnáziu. Na otázku, proč tedy ve studiu nepokračuje raději na pedagogické fakultě odpovídá sebejistě.
"Byla jsem z mnoha stran varována před úrovní pedagogických fakult. Chci, aby ze mě byl dobrý učitel. Společenské vědy jsou obsáhlý předmět a někteří lidé, kteří ho učí, řadě věcí třeba vůbec nerozumí," myslí si dívka.
Přečtěte si: Jedničky z maturity mě netěší, říká dívka, jež sepsula Dobešovy testy
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
13 komentářů:
Dívka je typickým výploden tzv. elitních gymnázií. Co ví dívka o svých vrstevnících na SOŠ a SOU, kteří nyní maturovali? Co ví o jejich problémech a znalostech? Co ví o stavu našeho školství a prioritách, které musí ministerstvo řešit? Jaké znalosti a zkušenosti má z jiných školských systémů? Nejsem si jistá, zda tato dívka bude v budoucnu přínosem pro školství... Člověk, který chce učit, by měl mít především rád lidi, děti, měl by s nimi nejlépe již nyní pracovat. Být učitelem dnes není až tolik o znalostech - ty si každý vygoogluje. Je to více o schopnostech, empatii, taktu, úctě k člověku. Já tu úctu u studentky nevidím. Pokud ji nemá ke svému ministrovi a hovoří o něm jako o nějakém pohůnkovi, dívá se na své okolí již nyní spatra svých jedniček, jak se pak bude chovat k dětem... Ať zůstane raději u žurnalistiky.
Jana
Slecna Vecerkova - to je takovy student Smid, ktery "zemrel na prahu nasi novodobe svobody". Proste v dane chvili byl uzitecny pro chod dejin bez ohledu na pravdu. Pro slecnu Vecerkovou, ktera v te dobe nebyla na svete, pripominam, ze neexistoval, ale medialne pomohl. Na rozdil od Vecerkove ale snad pomohl dobre veci. Vecerkova na strane druhe je sice ziva, ale nepomaha nicemu, snad jen sve kariere. Doufame, ze se vyhne (ta jeji kariera) skolstvi velikym obloukem.
to Simona CARCY:
Milá dámo, reakce slečny Večerkové mi přijdou jako zcela autentické a přirozené a na rozdíl od Vašeho zapšklého kydání špíny i veskrze pozitivní.
Nechtěla byste se prosím přemístit do diskuzí na nějaký jiný web a vyjadřovat se k tématům, o kterých máte alespoň částečnou představu.
V.Č.
P.S. Dnes jsem byl na předávání maturitních vysvědčení našeho gymnázia a nestačil žasnout, jak jsou chlapci a děvčata na té naší malé provinční školičce (chystající se na „optimalizaci“) vynikající a jak v nové státní maturitě dopadli o hodně lépe než v těch našich minulých školních...
Jsem velice vděčná Daně Večerkové, že mi vyvrátila smutný pocit, že dnešní mladí už nemají žádné ušlechtilé ideály a chuť za něco bojovat. Vy, kteří ji tady haníte či odsuzujete, si opravdu myslíte, že bychom měli učit mladé lidi vážit si dospělých jenom pro jejich funkce???
Ať ministerstvo řeší priority. Ona právě upozorňuje na to, že to, co jsme letos zažili, není řešení.
Taky Jana
Ač zastánce a obhájce SM (nebo jakékoli jiné podoby celoplošného testování, viz. moje příspěvky na ČŠ) se slečny Večerkové musím zastat. I já, bych našel celou řadu různých slov charakterizujících práci Dobeše a Zeleného, a ani jedno by si za rámeček nedali. Natož aby ve mě vyvolávali úctu. Až dojde ke zveřejnění posudků a oponentur, až vysvětlí použití otázek, až DOPODROBNA popíší jednotlivé položky rozpočtu SM (bohužel pro ně i za své předchůdce), pak si možná řeknu, že jsou chlapi a jdou do problémů čelem. Takto mi připadají jako malí utřinosové, co se schopávají za maminčinu sukni pokaždé, když mají průšvich. A holedbání se Dobeše, jaký je to manažer - jediné co je zatím vidět navenek jsou odměny pro jeho věrnou klaku a naprostá nekoncepčnost v personální politice ministerstva.
Jana
Jakápak úcta ? Úctu mám pouze k lidem slušným, schopným ( ne všeho ). Takové fotografie rodinky Dobešových za státní peníze v řádu desetitisíců, statisícové odměny vedoucím odborů MŠMT v době, kdy jsme měli na výplatní pásce 0,- nadtarifů, středoškolačka ve vrcholné funkci, ministr co jí píše seminární práci,... To skutečně nevzbuzuje důvěru. Ten kdo rychle zapomíná a nechce vidět korupci a podvody škodí celé společnosti. ABL je všudypřítomná. Proto je třeba pročistit tyto kalné vody. Klanění se starším ? Proč ? To by tu byl Husák ještě dalších sto let. Na tento názor má Dana Večerková plné právo. Jsou snad již pryč doby, kdy člověk nesměl vyslovit svůj názor nebo se snad v jiné podobě vracejí ? Ignorant
Slyšela a četla jsem několik rozhovorů s dotyčnou studentkou, ale nevzpomínám si, že by z ní vypadlo něco konstruktivního nebo smysl vnášejícího ve směru ke státní maturitě. Kritizovat umí dobře, ale jinak?
Přinejmenším jí mám za zlé, že neumí uznat jiný názor - zdůvodnění správnosti některých uváděných testových úkolů jsou přece mnohokrát uvedeny v novinách i na internetu, sama jako češtinářka tyhle námitky nesdílím. Mládí, a už tolik dogmatického myšlení... pokud je z její hlavy, je to smutné.
A.S.
Myslím si, že úctu si zaslouží každý člověk - učitel, dítě, rodič, zedník, lékař nebo horník - tedy i ministr školství. Pokud s někým polemizuji, tak přece svého soupeře v diskusi nemusím označovat za lháře. Nevím, zda se Vy takto například chováte ke svému řediteli nebo ke svým kolegům. Nakonec ani k žákům by se takto člověk neměl chovat. A nejlepší je, když za podobné chování budu ještě žákům tleskat - podle mne je to výchovné selhání. Studentka má právo na svůj názor, ale záleží i na způsobech vyjádření. Také by mne zajímalo, zda studentka Večerková požádá společnost Scio o zveřejnění všech testů a celorepublikovou diskusi nad jejich kvalitou - aby se mohli vyjádřit všichni rodiče, studenti, odborníci i neodborníci. Myslím, že by to bylo v této souvislosti fér - když na jejich základě přijímá většina VŠ středoškoláky ke studiu.
Jana
Neslyšel jsem a nečetl nic, a ani poslouchat nebo číst nic nebudu, protože za týden jsou prázdniny.
Neznám tu slečnu a ministra jsem naživo viděl jedinkrát. Přišel mi jako takový veselý až rozverný brach.
Jsem ovšem přesvědčen o tom, že učitel má s adepty na dospělost vést rozhovor, dokládat svá tvrzení a především se vyvarovat sebemenšího náznaku přezírání a poukazování na možnou nevyzrálost či argumentační nejistotu. Jinak by se právem mohl dočkat označení "prďola".
Nevím, kdo označil ministra školství za lháře, ale podle jeho činů ho klidně označím za naprosto nekompetentního. Můj první dojem ovšem nebyl nejhorší, podle jeho vyjádření naznačoval, že má snahu s ministerstvem a školstvím něco dělat, jeho další konání je ale tristní, počínaje již zmíněnými fotografiemi, přes jeho ředitelku úřadu s jejími odměnami, kvalifikacemi a způsobem studia, přes také zmíněnou personální politiku v odborech majících na starosti peníze z EU, atd. Přidá-li se k tomu jeho působení v ABL, je z mého pohledu velice nevěrohodný. Kaźdý člověk si zaslouží určitou úctu, ale jako ministr školství ji u mne nemá.
Nesouhlasím, že úctu si zaslouží každý člověk.
Namátkou Hitler, Pinochet, Mao,... anebo, ať nechodím tak daleko, třeba Gortwald či heparinový Zelenka, mou úctu opravdu nemají. (Aktuálnějším příkladům se vyhýbám záměrně.)
Některé, již zmiňované kroky páně ministra, také nepatří do kategorie těch, které zasluhují úctu a uznání.
Tleskáme-li mu za "odvahu" spustit státní maturity, pak bychom měli spíše tleskat vládě, která je dala do svého prohlášení. Ministr jen učinil to, k čemu se zavázal jako politik, kandidující za VV.
(Se stejným úspěchem tedy můžeme tleskat člověku, který skočí z pátého patra hořícího domu. - Nemá na výběr.)
Samotným technickým zajištěním a koordinací SM se snad ministr osobně nezabýval.
A i v tomto bodě zasluhují poplácání po ramenou spíše učitelé, kteří vše zvládli spíše navzdory často velmi diletantské koordinaci CERMATu.
Kritika by obecně měla být konstruktivní.
Na druhou stranu nelze soudně očekávat od sotva dospělých studentů, že budou navrhovat koncepční řešení problémů, se kterými se "zkušení odborníci" potýkali 15 let.
Mladí mají obecně tendence k absolutním a odsuzujícím výrokům.
Je na nás, věkem starších, abychom se znalostí a konkrétně vysvětlili, v čem se studenti mýlí a proč.
I s vědomím, že na přijetí některých argumentů musí nejprve dozrát.
Drzost a vulgárnost samozřejmě tolerovat nelze.
Obecně bych ale mládež nepodceňoval.
Není to tak dávno, co jen o pár let starší studenti zahájili v listopadu proces, díky kterému jsme teď tam, kde jsme.
Zkoušky SCIO organizuje společnost soukromá, nikoliv placená z veřejných prostředků.
O jejich kvalitě netřeba diskutovat. Stačí "hlasovat nohama". Pokud budou její produkty nekvalitní, horší nežli u konkurence, přijde o část zákazníků.
Pokud vím, tak i právě proto metodiku tvorby a ověřování testů dost podrobně vysvětluje.
To u státních institucí poněkud neplatí a proto je diskuse i o kvalitě testů zcela na místě.
Jsou to státem placení úředníci, kdo by tu měl zdůvodňovat, vysvětlovat a obhájit, že svěřené prostředky nepromrhali, ale správně a účelně použili.
Proto mi nestačí jako univerzální odpověď, že testy připravovali odborníci a basta.
Současná podoba SM garantuje pouze to, že přes ni neprojdou jen ti opravdu slabí a nejhorší. To ale vůbec nic nevypovídá o studijních předpokladech podmnožiny uchazečů o další studium na VŠ.
Osobně pochybuji, že i vyšší úroveň SM bude pro fakulty v tomto smyslu zárukou.
Takže za současné situace a vzhledem ke zvolené koncepci SM se domnívám, že pan Šteffl může zatím spát klidně.
Obecně bych ale mládež nepodceňoval.
Není to tak dávno, co jen o pár let starší studenti zahájili v listopadu proces, díky kterému jsme teď tam, kde jsme...
Jste si opravdu jist, že celý proces u nás v roce 89 zahájili studenti a ne STB nastrčeným "mrtvým" studentem? Já mám pocit, že někdo tady spíše studenty využil, ale samozřejmě to můžete vidět jinak. Nemyslím si, že by "naše děti byly moudřejší než jejich rodiče", jak často zaznívá oblíbené klišé...
Že Scio využívá situace, že nemáme státní maturity, je zřejmé. Studenti si platí několikery zkoušky, kurzy, doplňkové materiály. Vím, že mnohdy na to nemají peníze a někteří jdou jen na jedny testy, protože na více zkrátka nemají. A mnozí naši studenti zrovna tak na testy Scia nadávají, protože netestují jejich znalosti, ale pouze schopnost myšlení. Mnohdy jsou přijati ke studiu lajdáci, kteří stejně brzy vypadnou, protože nemají potřebné morálně-volní vlastnosti. Na druhé straně se výborní žáci kumulují na škole, o kterou až není takový zájem, ale která nevyužívá při přijímaní Scio-testy, nýbrž své vlastní. Scio je sice soukromá firma, ale na VŠ často jiná cesta nevede, než právě přes její testy. Také mám jako rodič právo se ptát, jakou tyto testy mají kvalitu, protože za ně platím. A také mohu žádat, aby byly podrobeny veřejné diskusi třeba na internetových stránkách. Myslím, že by se mnozí diskutující divili, co je jejich obsahem... (podotázka: jak je studentka Večerková spokojena s přijímacími zkouškami - nepodá si také protest?)
Jana
Jana
Jana
Na klišé obecně moc nedám.
Tedy ani na představu studenta třímajícího prapor revoluce... :-)
Šlo mi spíš o to, jak technicky a organizovaně dokázali studenti v r. 89 postupovat.
Jak věcně uměli mnozí argumentovat a jak se alespoň zpočátku nechtěli smířit s "ukradenou revolucí".
Ale kdeže loňské sněhy ...
Že Scio využilo díry na trhu?
No ano.
Ale nikdo nenutí fakulty, aby jejich produkty nakupovaly.
VŠ jsou svéprávným subjektem a když akademický senát, třeba i z iniciativy studentské komory, "zaúkoluje" vedení fakult přípravou vlastních přijímacích testů, bude to naprosto svobodné rozhodnutí.
Scio nabízí měřící nástroje.
Ale jejich výběr a způsob použití je věcí zákazníka = příslušné fakulty.
Když jsou ty testy špatné, tak proč je nakupují?
Rodič, či jeho ratolest, pokud je klientem Scia a jejich přípravných kurzů má právo požadovat informace související s metodikou přípravy a ověřování.
Vztah je na bázi klientské. Je věcí vzájemné dohody, jak moc pustí firma "pod pokličku".
Vztah student-CERMAT nemá s klintským vztahem nic společného.
Jde o firmu placenou z veřejných prostředků a na účelnost jejich vynakládání máme právo ptát se všichni. Na metodiku tvorby a ověřování testů pak také, protože ta právě souvisí s účelností vynaložených prostředků.
Čistě hypoteticky, když napíšu na koleně vlastní testy a najdu školu, která je bude používat, nikomu nic není do toho, kolik práce jsem s tím měl já.
A ptát se, proč a nač dala peníze, můžeme spíše oné školy.
Když ale budu svou práci dělat pro CERMAT, měl by tento také vysvětlit každou korunu, kterou mi dal.
Já nechci, aby to vyznělo, že se zastávám SCIA v nějakém sporu s CERMATem, protože tady vlastně žádný spor neexistuje.
Ale myslím, že prostě musíme rozlišovat vztahy na komerční bázi od vztahů občan-služba státní/veřejné instituce.
Okomentovat