Facebook je bezpochyby fenomén, který nelze přehlédnout. I když existuje ještě dost jedinců, kteří zdárně odolávají vábení modrých stránek, žáci základních a středních škol mezi ně rozhodně nepatří. Jinými slovy - kdo není na FB, jako by nebyl.
Pedagog musí tuto situaci respektovat, ale současně se může ptát, jestli ji nelze využít ve svůj prospěch...
Zákony je třeba ctít
Prvně
je třeba pouvažovat o přístupnosti FB. Ačkoli i mnozí žáčci prvních
tříd mají vytvořený účet (a aktivně jej používají), my jsme povinni ctít
zákon - žáci do 13 let NESMÍ mít vlastní účet.
Tím jsou vyčleněni učitelé z 1. stupně, kteří by chtěli tuto sociální síť používat pro spolupráci s/mezi žáky.
S kým tedy můžeme sdílet informace? K dispozici máme žáky 2. stupně (a výše) a rodiče všech našich žáků (tedy i těch menších).
Jaké informace můžeme sdílet? Opět je třeba ohlídat si všechny "souhlasy"
- souhlas s publikací fotografií
- souhlas s publikací celých jmen žáků
- souhlas s publikací díla žáka
- ... (prosím o doplnění v komentářích, pokud jsem na něco zapomněla)
Prošli jsme vším? Pak hurá do tvorby! Máme nějaké varianty?
Učitel - soukromník
Velmi často se diskutuje
nad otázku, jestli učitel má/nemá odsouhlasit "přátelství" se svými
žáky. Je důležité, jaké informace sdílíte do svého profilu... Opravdu
chcete, aby vaši žáci věděli, jaký názor máte na video vaší kamarádky,
co jste si dali k obědu, nebo jak vypadá v neděli odpoledne váš miláček?
Zamyslete se nad následující citací:
Povinností pedagogů je být vzorem, který ukazuje vhodný model on-line chování a příkladem jej učí své žáky. (1)
Vhodnou
variantou je vytvořit si "učitelský účet". Zde budete sledovat (a
současně sdílet) pouze informace, které bezprostředně souvisí s vaší
školou/třídou. Žádná osobní sdělení, žádné nečekané nápisyna zdi od
"dobrých" kamarádů.
Tento účet můžete poskytnout svým žáků a rodičům bez obav.
Problém?
Snad jen - kdo zvládne aktivně používat dva (a více) účtů tak, aby mělo
jejich využívání smysl? Ale třeba patříte právě Vy mezi ně.
Už jsi fanouškem naší třídy/školy?
Další rozumnou alternativou je vytvoření stránky nebo skupiny třídy/školy. Jaké jsou rozdíly mezi těmito dvěma nabídkami?
V zásadě je to velmi dobře shrnuto zde:
Skupina předpokládá, že jsou studenti tvůrci/spolutvůrci obsahu, zatímco na stránce je valná většina obsahu řízena a dodávána správcem. (1)
Pokud byste chtěli vědět podrobnější rozdíly, doporučuji tuto tabulku (anglicky), kterou také najdete v blogovém příspěvku Ronnieho Burta (1).
K čemu tedy FB mohu využít?
Určitě zde nebudu umět vyjmenovat všechny možnosti, ale některé základní ano:
- informujte o aktuálním dění na škole
- vytvářejte pozvánky na společné akce, které mohou pak ostatní uživatelé sdílet/posílat dál
- publikujte fotografie z akcí
- formou poznámek můžete psát i delší zprávy, reportáže
- ukazujte vyfotografované nebo naskenované diplomy, certifikáty - chlubte se svými úspěchy
- využívejte jednoduchého hlasování pro zjištění názorů rodičů a žáků - může se jednat o zpětnou vazbu nebo vám výsledek hlasování může pomoci v rozhodování
Také musím připomenout, že na FB se najde velké množství aplikací, které lze zdárně využít ve třídě. Ale o tom třeba někdy jindy...Facebook má potenciál pomoci škole přitáhnout talentované učitele, zvýšit celkovou úroveň povědomí okolí o prospěšné a tvrdé práci všech zaměstnanců. (3)
Ve třídě to budete mít poměrně
jednoduché. Stačí o stránce často mluvit. Nejlépe, když vyzvete žáky,
aby zformulovali 1 - 3 informace, které pak společně na konci dne
napíšete jako status stránky. Můžete tak krásně využít reflexi a
sebereflexi žáků, můžete osvětlit klima třídy...
Pokud některý z žáků sdílel na zeď
během dne některou zprávu nebo informaci, reagujte nejen přímo na FB,
ale nechte žáka vyjádřit se druhý den ve třídě nebo mu jen veřejně
poděkujte (popř. jinak vhodně reagujte na jeho zprávu).
Školní FB stránky budou pochopitelně
stavět jednak na zájmu žáků (zde platí v podstatě stejná doporučení jako
v případě třídní stránky), ale také je třeba přitáhnout ostatní
veřejnost.
Vhodná doporučení jsem našla na stránkách Management News:
Na negativní komentáře zareagujte co nejrychleji. Čím rychleji, tím lépe, protože myšlenky se sdílí rychle. Nejjednodušší je použít slova „promiňte,“ „omlouváme se,“ případně připsat, že se na fanouška obrátíte ještě „soukromě.“ Dejte najevo, že nám i na těchto názorech záleží.Odpovězte i na pozitivní komentáře. Poděkujte. (2)
Nějak se mi do toho nechce...
Pokud
na vaší škole funguje správce webových stránek pružně a nemáte problémy
s publikací většiny výše zmíněných návrhů, pak se opravdu zamyslete,
jestli to nebude pouze práce navíc bez špetky užitku. Jestliže máte své
třídní webové stránky nebo blog - a žáci i rodiče si navykli na ně
chodit - pak by nemusela být změna přijata kladně.
Další obavou může být, že vám
pak na stránku může psát kdokoli a to i věci, které byste si nepřáli.
Existují různé možnosti nastavení, včetně vytvoření tzv. "blocklistu",
který využívá jednoduchý screening stránky. (3)
Nezapomeňte! Velkou výhodou je to, že účet na FB má valná většina vašich žáků a rodičů. Tím jim vycházíte vstříc.
Zdroje a citace:
(1) BURT, Ronnie. The Edublogger : Tips, tricks, and help for educators and bloggers using technology [online]. 2011-05-11 [cit. 2011-06-12]. The Why and How of Using Facebook For Educators – No Need to be Friends At All!. Dostupné z WWW: [http://theedublogger.com/2011/05/11/the-why-and-how-of-using-facebook-for-educators-no-need-to-be-friends-at-all/].
(2) MANAGEMENT NEWS [online]. 2011-05-11 [cit. 2011-06-12]. 10 ověřených strategií k získání dalších fanoušků na Facebooku. Dostupné z WWW: [http://www.managementnews.cz/obchod-a-marketing/komunikace-se-zakazniky-id-149384/10-overenych-strategii-k-ziskani-dalsich-fanousku-na-faceboo-id-1373909#content].
(3) HARTSTEIN, David. Marshable [online]. 2011-04-26 [cit. 2011-06-12]. How Schools Can Use Facebook to Build an Online Community. Dostupné z WWW: [http://mashable.com/2011/04/26/facebook-for-schools/].
(4) WALSH, K. EmergengingEdTech [online]. 2010-08-11 [cit. 2011-06-12]. Facebook as an Instructional Technology Tool. Dostupné z WWW: [http://www.emergingedtech.com/2010/08/facebook-as-an-instructional-technology-tool/].
Převzato s laskavým souhlasem autorky z jejího blogu PEPOUŠův nápadník.
7 komentářů:
Blábol.
Podle autorky by se vyučovací hodiny zvrhly na diskuse o blábolech, které zfetovaní puberťáci píšou na FB a případně na omluvy za vzájemné urážky.
Fakt, že valná většina žáků a rodičů má účet na FB (Jak to autorka ví?), je asi tak důleřitý, jako že valná většina žáků a rodičů si večer čistí zuby.
Nic proti snaze využít nějakou technologii ku prospěchu výuky a žáka.
Jen doufám, že se myšlenky nechytí zase nějaký reformátorský ideolog a za pár let nebude vyžadován profil na FB u každého učitele, jako dnes na každé škole interaktivní tabule.
Krom toho upozorňuji, že mezi částí mládeže jsou i ideologičtí odpůrci FB, kteří odmítají plout s mainstreamem.
Nebudeme je tedy, doufám, nutit si své profily povinně zakládat?
To by přece nekorespondovalo s duchem svobody a respektu vůči osobnosti žáka, ne? ;-)
Ale závěrem zdůrazňuji, že když podobné metody práce žákům i učiteli vyhovojí, tak proč ne?
Aktivitě se meze nekladou.
Nemyslím si, že facebook měl být ve škole bůhvíjak využitelný. Ale myslím si, že je potřeba se s ním smířit, jako s realitou, která existuje, a tudíž by se žáci měli učit s ním zacházet v rámci obecně platných pravidel. Měli by si uvědomovat, že není potřeba o sobě na internet psát různé bláboly, které budou v budoucnu dohledatelné a oni sami se za ně budou stydět. Taktéž by si měli uvědomovat, že není možné kohokoliv beztresteně urážet apod. Rozhodně tím však nemíním, že by to mělo být součástí výuky informatiky. Informatika je ve škole od toho, aby se děti naučily zacházet s PC po technické stránce. Neházejte všechno na hrb učitelům informatiky. Co například taková občanská výchova, ve které se na mnoha školách dělá naprosté prd, a která by měla mít podobné věci jednoznačně ve své sféře zájmu. Ať také trošku občankáři máknou!
je potřeba se s ním smířit, jako s realitou, která existuje
Smířený jsem. Ovšem nemyslím si, že je nezbytně nutné problematikou, kterou žáci zvládnou sami, vyplňovat kvalitnímu zkompetentnění nepříliš přející časovou dotaci předmětu Informatika. Takže neučím ani ovládání rekordérů všelijakých a ani mobilů. Také proto, že to sám neumím.
Ale k věci. Když i k nám konečně ze západu dorazila vlna kvalitních mikrovlných trub a automatických praček, pokoušel jsem se tyto technologie v návalu didaktického třeštění zakomponovat do výuky. Pravda, moc to nešlo, ale nějaký čas jsem zažíval nezřízenou rozkoš z pobytu na inovativním výsluní.
Dokonce jsme měl i telefonát od docenta Chocholouška, ve kterém mi nabídl několikaměsíční lukrativní pobyt v jeho školicím zařízení i s relaxačními procedurami. A zadarmo!
Děkuji všem za komentáře. Tuším, že jsem nikde v článku nezmiňovala, že by práce na FB měla být součástí jakéhokoli konkrétního předmětu. Vidím v něm jen další alternativu ke školním/třídním webovým stránkám nebo blogu, většímu "otevření se" školy směrem k žákům a/nebo jejich rodičům.
Hlavu vzhůru, paní Hublová, já Vám rozumím. Když jsem v jednasedmdesátem viděl na veletrhu v Lipsku na zdi přišroubovanou kalkulačku a pak v jednaosmdesátém na katedře pod poklopem na syrečky mikropočítač, tak jsem vždycky ztratil vědomí. I teď se mi to stává, když zavane fenomén nového věku.
Ale přece jen se raději žákům i jejich rodičům otevírám osobně.
Tedy, pokud o to ještě dneska někdo stojí.
Pravidla
my jsme povinni ctít zákon - žáci do 13 let NESMÍ mít vlastní účet
Nejedná se o odkaz na citaci zákona, ale článek, který dále odkazuje na pravidla registrace do FB (http://www.facebook.com/terms.php?ref=pf). Tam lze též najít pravidlo, že můžete zakládat jen jeden FB profil pro jednu osobu (You will not create more than one personal profile.). V této rovině je podobně problematické zakládat si alternativní "učitelský profil". To je proti pravidlům, nicméně předpokládám, že ne proti zákonu. Nebude to u hranice 13 let podobné? Je to "pouze" proti pravidlům FB, nebo zároveň i nezákonné?
Petr D.
Okomentovat