Pavel Zelený: Maturitní testy projdou oponenturou

úterý 7. června 2011 ·

V uplynulých dnech se rozhořela diskuze, zda mají být letošní maturitní testy plošně zveřejněny. Důvodem, proč se tak nestalo, není v žádném případě strach CERMATu z toho, že by testy nebyly kvalitní.



Maturitní testy nevznikají náhodně. Jejich obsah je dán katalogy požadavků ke zkoušce, a tím i pedagogickými dokumenty, podle nichž se předmět vyučuje. Katalogy byly schváleny a zveřejněny v dubnu 2009. Druhým východiskem pro tvorbu testu je jeho specifikace. Jde o jakýsi scénář testu, který říká, jakými typy úloh budou ověřovány příslušné dovednosti. A na základě tohoto se pak připravují testové úlohy.

Pro letošní maturitu jich bylo téměř 5 tisíc. Úlohy připravují učitelé, kteří jsou k tomu speciálně vyškoleni. Připravit kvalitní a v testu použitelnou úlohu není nijak jednoduché. I když je nově vyškoleným autorem zkušený učitel, z jeho prvních úloh projde recenzemi a oponenturami jen každá desátá. Recenzenty jsou opět zkušení učitelé. Na přípravě letošních maturitních testů se tak autorsky a recenzentsky podílelo více než 1500 učitelů. Většina úloh se před jejich použitím navíc testuje zhruba na vzorku dvou stovek žáků. Na základě jejich výsledků se zjišťují možné konstrukční chyby každé z úloh, jednoznačnost zadání, náročnost a řada dalších parametrů.

Až poté začíná „skládání“ testu. Má svá přísná pravidla. Sleduje se zde vedle dodržení specifikace testu i to, zda je test obsahově, tematicky a genderově vyvážený. I test, podobně jako jednotlivé úlohy, před jeho schválením prochází dvoukolovou expertní oponenturou.

Významným požadavkem na maturitní testy je jejich meziroční srovnatelnost. Loňské zkrátka nesmějí být jinak náročné než letošní. Ve světě se užívá řada metod, jak srovnatelnost zajistit. Jednou z účinných a nejméně nákladných je použití tzv. kotvících úloh. Nevelká, mírně upravená část loňského testu se zkrátka v novém testu zopakuje a výsledky se porovnají. V takovém případě však testy nemohou být veřejně publikovány. A proto před třemi roky ministerstvo rozhodlo, že se maturitní testy nebudou zveřejňovat.

Není za tím žádná snaha vyhnout se odborné oponentuře testů či záměr tajit chyby. CERMAT připravuje po letošních maturitách několik odborných oponentur maturitních testů, jejichž výsledky budou přístupné školám i širší veřejnosti.

Maturanti budou mít možnost si zkontrolovat, zda jejich test byl správně opraven. Školy dostanou spolu s výsledky testů i tzv. klíče správných řešení. Pokud má student pochybnost, může si jednoduše zkontrolovat svůj záznamový arch s klíčem a v případě chyby podat žádost o přezkoumání výsledků. Na to má ze zákona právo.

Pavel Zelený, ředitel CERMAT

5 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
7. června 2011 v 8:50  

1. A já naivka myslel, že jde o autorská práva!!!!
2. To jako že neúspěšný žák bude vědět, že u úlohy 8 zaškrtnul c), a správně mělo být b)? To mu při přípravě na opravnou matuirtu náramně pomůže.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
7. června 2011 v 11:41  

Využívejte zákonné prostředky!
Požádat může každý, stačí dokonce mailem na info@cermat.cz .
Jsou povinni do 15 dnů odpovědět. O možnostech zákona 106 více na http://www.otevrete.cz/.
Čím víc lidí požádá, tím lépe.

--------------------------
Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání – CERMAT
Jeruzalémská 957/12
110 00 Praha 1
__________________________________________
naše č.j.: Info 037 a 038/11-Ž
Věc: Žádost o poskytnutí informace dle zákona č. 106/1999, Sb., o svobodném přístupu k informacím
V Praze dne 6. 6. 2011
Vážení,
s odvoláním na příslušná ustanovení zákona č. 106/1999, Sb., o svobodném přístupu k informacím, Vás žádáme o poskytnutí:
(1)
specifikace testu, jakéhosi scénáře, který říká, jakými typy úloh budou ověřovány příslušné dovednosti, společné (státní) části maturitní zkoušky, jak o ní hovoří Pavel Zelený, ředitel Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání v článku publikovaném dne 6. 6. 2011 Lidovými novinami
(2)
písemných závěrů z oponentur testů společné (státní) části maturitní zkoušky, jak o nich hovoří Pavel Zelený, ředitel Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání v článku publikovaném dne 6. 6. 2011 Lidovými novinami
(3)
přesný popis metody zajišťování meziroční srovnatelnost prostřednictvím tzv. kotvicích úloh, jak o ní hovoří Pavel Zelený, ředitel Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání v článku publikovaném dne 6. 6. 2011 Lidovými novinami, a způsobu jak by měla být v příštím roce uplatněna,
(4)
kopii rozhodnutí, jímž Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR před třemi roky rozhodlo, že se maturitní testy nebudou zveřejňovat, o kterém informoval Pavel Zelený, ředitel Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání v článku publikovaném dne 6. 6. 2011 Lidovými novinami
S pozdravem
za http://www.scio.cz, s.r.o.
Mgr. Zuzana Štěpánková
podnikový právník

Anonymní řekl(a)...
7. června 2011 v 16:56  

Metoda "kotvících úloh" je náhražkové řešení, které lze použít v případě, že lze spolehlivě zaručit utajení testu v průběhu testování i po jeho skončení. Jedná se o testy, které řeší jen malý počet řešitelů, obsahují velký počet úloh (mnohem větší než testy maturitní) a testy jsou po celou dobu pod kontrolou. Ani pak ovšem nelze zaručit, že testy budou plně standardizované, rozhodně ne na úrovni potřebné pro celostátní maturitu.
Mimochodem, přihlášením se k metodě kotvících úloh pan Zelený jinými slovy sdělil, že v "načerno" publikovaných testech jsou úlohy, které v drobné obměně mají být použity i příští rok.
Tímto okamžikem je tedy buď zcela zpochybněná objektivita státních maturit v příštím roce, anebo Cermat musí připravit testy nové, tentokrát bez berličky "kotvících úloh". Takové testy se však musí připravovat minimálně dva roky, takže v roce 2012 ani 2013 ještě nemohou existovat. Uvědomují si představitelé MŠMT a Cermatu, jaká přiznání mimoděk vypouštějí z úst?

Ondřej Šteffl řekl(a)...
7. června 2011 v 18:22  

K článku pana Zeleného bych chtěl alespoň nějaký důkaz. Tak žádáme podle zákona (o zadání testů jsme už zažádali :-):


Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání – CERMAT
Jeruzalémská 957/12
110 00 Praha 1
__________________________________________
naše č.j.: Info 037 a 038/11-Ž
Věc: Žádost o poskytnutí informace dle zákona č. 106/1999, Sb., o svobodném přístupu k informacím
V Praze dne 6. 6. 2011
Vážení,
s odvoláním na příslušná ustanovení zákona č. 106/1999, Sb., o svobodném přístupu k informacím, Vás žádáme o poskytnutí:
(1)
specifikace testu, jakéhosi scénáře, který říká, jakými typy úloh budou ověřovány příslušné dovednosti, společné (státní) části maturitní zkoušky, jak o ní hovoří Pavel Zelený, ředitel Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání v článku publikovaném dne 6. 6. 2011 Lidovými novinami
(2)
písemných závěrů z oponentur testů společné (státní) části maturitní zkoušky, jak o nich hovoří Pavel Zelený, ředitel Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání v článku publikovaném dne 6. 6. 2011 Lidovými novinami
(3)
přesný popis metody zajišťování meziroční srovnatelnost prostřednictvím tzv. kotvicích úloh, jak o ní hovoří Pavel Zelený, ředitel Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání v článku publikovaném dne 6. 6. 2011 Lidovými novinami, a způsobu jak by měla být v příštím roce uplatněna,
(4)
kopii rozhodnutí, jímž Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR před třemi roky rozhodlo, že se maturitní testy nebudou zveřejňovat, o kterém informoval Pavel Zelený, ředitel Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání v článku publikovaném dne 6. 6. 2011 Lidovými novinami
S pozdravem
za http://www.scio.cz, s.r.o.
Mgr. Zuzana Štěpánková
podnikový právník
—————–

Anonymní řekl(a)...
8. června 2011 v 13:08  

Pane Zelený, nevěřím vlastním očím.
Na solidní rozbor toho, co jste napsal, tu není místo, ale on snad ani není třeba.
Každého, kdo se v testování trochu vyzná, jste buď přesvědčil, nebo znovu ujistil, že jste měl být z čela instituce pro přípravu státní maturity vyhozen pouze jednou, ale zato definitivně (když už Vás tam bůhvíproč poprvé někdo instaloval).

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.