Ondřej Šteffl: Státní maturita. Ano nebo ne

sobota 18. června 2011 ·

Pro připomenutí text z roku 2006.



15 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
18. června 2011 v 21:10  

Na úvod bych předeslal, že nejsem zatížen "antištefflovskou" náladou, na rozdíl od možná většiny diskutérů na tomto blogu.
Na druhé straně si nemyslím, je státní maturita zbytečná a že spíše uškodí českému školství.
Myslím, že je třeba její letošní podobu upravit, odstranit chyby a nadbytečné papírování a pokračovat dál.
Mě osobně je jedno, zda tvůrcem testů bude do budoucna státní, nebo soukromá firma, ale upustit a zrušit jakési "centrální" testování všech škol, kde se maturuje by byla chyba.
Když už nic, tak to donutí žáky víc se snažit.
Navíc přece jen tento způsob oddělí "zrno od plev".
Závěrem by mě zajímalo, co pan Šteffl navrhuje jako alternativu tzv. státní maturity.

Petr

Ondřej Šteffl řekl(a)...
19. června 2011 v 0:27  

Závěrem by stačilo si to přečíst.

Ale já vím, je to práce přečíst 14 stran textu...

Anonymní řekl(a)...
19. června 2011 v 1:16  

Lepsi analyzu statni maturity jsem necetl. A jestli to je fakt z roku 2006 tak klobouk dolu

Anonymní řekl(a)...
19. června 2011 v 3:08  

super promysleny text, je to dlouhy, ale je tam vsechno, nic takovyho jsem o statni maturite necetl. Jestli to stefl napsal pred 4 roky, klobouk dolu. Zero

Anonymní řekl(a)...
19. června 2011 v 8:00  

Pane Šteffle, máte pravdu, je to poměrně dlouhé a "samá negativa a životní nejistoty" :-)

Pokud tohle myslíte vážně:
"Přesto dávám přednost odložení či zrušení státních maturit, o kterých jsem nyní přesvědčen, že budou vzdělávání v České republice spíše škodit než prospívat. Připravovat testy na úrovni CERMATu (a takové budou pro přípravu nejvíce žádány) pokládám navíc za trochu nedůstojný úkol. Mnohem raději využiji jiných rozumnějších příležitostí, jak nabídnout kvalitnější služby školám (ale i krajům, obcím či jednotlivcům), které jim skutečně pomohou a které si podle vlastního uvážení mezi konkurenčními nabídkami vyberou."

Tak už vše chápu. Ono fakt číst článek, který na každém řádku vysvětluje proč něco nejde nebo dokonce že SM je krokem proti reformě a v závěru odkázat na jakousi pofiderní nabídku "kvalitnějších služeb školám" no tak to tedy nevím...

Pokud tady nebude jakýsi "Damoklův meč" ať v podobě SM nebo jiné zkoušky, žáky nic nepřinutí aspoň něco dělat a na některých školách pak odmaturuje i školníkův pes :-)
Dnes těch 20% aspoň pochopilo, že na SŠ přestává být taková legrace a nestačí chodit do školy jen ve středu, jako správný středoškolák :-)

Petr

Anonymní řekl(a)...
19. června 2011 v 9:12  

Právě na tomto tématu je jasně vidět (alespoň pro mne), že navyklost rozlišovat jevy, obsahy, podstaty a souvislosti je u mnoha pracovníků školství narušena chronickou závislostí na kontrole. Vše, co se podobá pojmu maturita je v optice zvyku považováno za znak splnění požadavků. Pan Štefl se už roky snaží vysvětlit, co je to kvalita ve školství a na současném tématu pak to, že kvalita a maturita není totéž. PROČ?
Protože ji obsahově a procesně provázejí lidé, jimž mozek nedovolí vidět věci v souvislostech. Vidí svůj přednět a nevidí člověka. Vím, asi vás to uráží, podobně jako když se řekne reforma. Připomíná mi to slovní bitvu o "máslo". Když je pomazánkové, pak si určitá skupina mozků myslí, že chránit zájmy spotřebitelů, znamená zakázat toto slovní spojení. Přitom chuť je uvnitř kelímku, ne na obalu.
Maturita v tomto globalizovaném pojetí ztrácí chuť a možná úředníci CERMATU a jiní úředníci vytvořili neustálým přehazováním problému do ohniska centrální kontroly zdání, že tou správnou chutí je pachuť, a že si lidi zvyknou. Jenže bouří se ti, co mají podle vás "chlupaté jazýčky", asi si moc vymýšlejí. Hlavně, že máme metr (schválený poslanci), a pak už je jedno jak měří. Vše se dá ukrýt do efektivity, (na kterou se dnes slyší), ale nikdo neproveřuje hodnotu smyslu a hodnotu hodnot.
Podobné je to s tituly, které mají dokladovat, že jedinec je vzdělán. Čímž je potřeba tak trochu odzbrojit spotřebitele od vlastní opatrnosti a oddat se vzdělanosti, která předem zajistila kvalitu. Proč asi teď poběží kulatý stůl na téma "Je magistr zárukou dobrého učitelování?" .. protože indikátory kvality, která není spojena s předmětovou odborností ukazují, že učitel na sobě prostě nepracuje, nechce se měnit, nechce se učit a typické pro tuto roli je, že vytváři iluzi vlastní dospělosti. Na což žádný titul nezískal, a tak hraje pokrytce, aby nebylo poznat, že je to jinak. Včetně teoretických proroků na fakultách. Ne všichni a ne na všech. Nějak instinktivně cítí, že učivo sice zvládne, ale na rozvoj osobnosti nestačí.
Maturita byla kdysi nazvána zkouškou dospělosti. Jenže dospělost je schopnost učit se a poznané pak prakticky používat. Je to kus konstruktivní inteligence, kterou prefabrikovaná maturita nemůže nikdy zjistit.

Proč se maturita nedělá jako oborový projekt? Třeba od druhého ročníku. Bylo by na to vidět vývoj a kus osobnosti, rozvoj vnitřní motivace, profilace zájmu, spoluráce s druhými. Předmětové odbornosti by se stejně musely použít a kompetentní by byli jen ti, co překročí rámec učiva, ikdyž ho nepoužjí celý. Můžou být v něčem i "dys", ale šli by vlastní cestu k sebevyjádření. Hodnotícím hlediskem by mohla být kritéria podobná tomu, když hodnotíte esej. Možná by se pak ušetřilo za kariérové poradce, protože člověk musí uvnitř cítit, čím je povolán, musí na to přijít zevnitř, jinak nedělá tu práci s láskou.
Je tomu současná maturita alesopoň trochu podobná? Jaký "duch" je uvnitř prošného testování? Jakou kvalitu má nakonec maturita na druhý popkus, i když se žákovi povede "prolézt"?
(obyčejný člověk)

Anonymní řekl(a)...
19. června 2011 v 15:18  

Já to prostě pořád nechápu: proč nemohly zůstat maturity tak, jak byly? I kdyby dostal maturitu "každý", co z toho? Na VŠ se dělají přijímačky, tam se to proseje. A když ne, tak během studia. A když ne, tak PO studiu. Neumím si představit zaměstnavatele (kromě státních úřadů), kterému by k přijetí uchazeče stačil jenom "papír" o absolvování jakékoli školy! To, že se neustále někdo snaží nastavit přesné parametry, direktivně řídit význam "papírů" pro život (navíc na celý život), svědčí o tom, že se prohlubuje kontrola státu nad našimi životy. A je neuvěřitelné, jak otevřeně se to děje a mnozí za to ještě tleskají!

Anonymní řekl(a)...
19. června 2011 v 15:39  

Maturovala jsem v roce 1980 a ani tehdy, a pokud vím, ani dnes, se nedostane na vysokou každý, kdo má maturitu. S gymplem byla vždy větší šance, ale holky ze zdrávky, ač měly maturitu, neměly téměř šanci dostat se na medicínu. V mém ročníku byla jen jedna, které se to podařilo, 3 roky po maturitě, po které se tvrdě připravovala (pak patřila k nejlepším!). Stejně tak na jiných VŠ (na fildu s maturitou ze střední umělecké školy můžou studenti téměř zapomenout, pokud nechtějí opravdu tvrdě makat na přípravě, a podobné je to všude). Další problém je, že spousta mladých chce na vysokou proto, že se jim nechce pracovat (za nás to bylo často kvůli vojně, ale to byla tak silná motivace, že se opravdu snažili, aby je ze školy nevylili). Ostatně proto je tolik nezaměstnaných absolventů VŠ. Bude to chtít nechat je klidně studovat, ale případné půjčky nastavit jinak (motivovat k nicnedělání není ten nejlepší nápad). Určitě by měla být stanovena nějaká zvýhodnění podle výsledků (a nejen studijních, mohou v tom být i praxe, stáže atd.).
A pak nemusíme řešit maturitu vůbec.

Anonymní řekl(a)...
19. června 2011 v 17:01  

Obyčejný člověče, pan Šteffl se snaží ukázat, co je to kvalita ve školství a já mám pořád pocit, že nic neukázal. On se přece živí kontrolami a nikoliv výukou. Počítám, že učitelé budou dosti hákliví na podobné Šteffly, Hausenblase a jiné myslitele, když tito mají milióny rad, jak učit lépe, co je to výuka a jak mozek zpracovává informace, ale ani jeden z nich prakticky nikdy děti ve škole neučil. Ono se to snadno řekne, ale hůře udělá, zvlášť když na základních školách se do popředí dostává udržení elementární kázně. Učitelé jsou bombardováni ze všech stran, musejí dodržovat čím dál tím více nesmyslů vypadlých z hlav lidí, kteří nikdy neučili a když, tak jen na vysoké.
Pokud jde o pomazánkové máslo, asi bych se tím nezabýval, ale na drhou stranu je-li pojem "máslo" nějak definován, pak asi není úplně v pořádku z pohledu spotřebitele, když si jako máslo výrobce označí krém na boty. Přecejen nějaká kontrola ze strany státu je nutná, protože abstraktní koncept dokonalé konkurence prostě v životě neexistuje. Vždy jsou zde nějaké externality, vždy je třeba veřejných statků a vždy je tu asmyetrie informace a spousta dalších narušení tržní rovnováhy (včetně třeba nerovnoměrného zdanění spotřeby, apod.). Jestli to je váš mozek, nebo můj, který není schopen vnímat souvislosti, to nepřísluší hodnotit ani jednomu z nás. Ono to vzdělání je trochu ošemetné v tom, že téměř každý si o sobě myslí, že ví a vidí víc, než ti ostatní a že právě on je tím, kdo dokáže vidět hluboké souvislosti. Bohužel, nemáme žádný test, který by to dokázal potvrdit a na kterém by se shodli všichni, včetně těch, kteří sice četli Čapka, Bulgakova a Poa, ale odečíst třetinu od poloviny a výsledek (šestinu) porovnat s hodnotou 0.2 (pětinou) nedokáží ani omylem. Pravým důvodem, proč je maturita tak žhavým a diskutovaným tématem je právě tato skutečnost. Do vývoje testů by chtěl kecat každý a každý vidí ty tolik omílané "souvislosti" v něčem jiném-pochopitelně každý v tom, v čem se cítí silný. Jeden považuje za vrchol chápání lidského ducha komparativní studii života Přemyslovců a Slavníkovců, jiný ji považuje za triviální a spokojí se s důkazem Radon-Nikodýmovy věty, nebo hledáním důkazu Goldbachovy hypotézy. Každý prostě vnímá jen to, na co stačí a to považuje za podstatné pro příští generace. A teď se do toho zapojují i pánové (dámy většinou mají důležitější věci na strarosti), kteří neumějí prakticky nic (čímž teď nemyslím ani náhodou pana Šteffla). A protožé máme tu otevřenou občanskou společnost a tito pánové nezřídka přecejen jednu věc umějí - totiž hlasitě řvát a dobře se zviditelňovat, tak holt jsou hodně vidět.
Centralizovaná maturita je naprostou nezbytností pro zlepšení kvality českého školství a možná nejen středního. Jistěže není podmínkou postačující, ale je nepochybně podmínkou nutnou.

Anonymní řekl(a)...
19. června 2011 v 18:11  

"Centralizovaná maturita je naprostou nezbytností pro zlepšení kvality českého školství..."

Této myšlence se až tak nebráním, ale nemůžu začít od středu, musím začít od počátku. Tedy nejdříve žák musí projít ŠVP ( na RVP bych zase tolik špíny neházel ), v deváté třídě povinné přijímací zkoušky na SŠ ( jen tak oddělíme těch potenciálních 30 % propadlíků u matury ).Umožníme tím žákům vybrat si přijatelnější učňovskou školu. Nějaké uzlové body Bobeše ? Nesmysl, nic to neřeší. Poté musí studenti projít ŠVP na SŠ a teprve poté státní maturita. U této maturity jsem pozoroval otázky, které vyžadovaly jisté kompetence, na které studenti nebyli vskutku připravováni. Bobeš spěchal, snažil se vymlátit politické body a jásá nad neúspěchem 29,2 % studentů. Ignorant

Simona CARCY řekl(a)...
19. června 2011 v 19:20  

Ignorante, vy ignorante! Scitat procenta lze pouze v pripade, ze maji spolecny zaklad. 29,2 je ptakovina, ktera existuje toliko u vas a Bobese.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
19. června 2011 v 21:00  

Pavel Doležel řekl(a). Jeden považuje za vrchol chápání lidského ducha komparativní studii života Přemyslovců a Slavníkovců, jiný ji považuje za triviální a spokojí se s důkazem Radon-Nikodýmovy věty, nebo hledáním důkazu Goldbachovy hypotézy. Každý prostě vnímá jen to, na co stačí a to považuje za podstatné pro příští generace.
Hezky jste to řekl. Že někdo super moudrý vymyslí jednotnou zkouškou (třeba maturitu), ve které bude vše podstatné pro příští generace, to si snad mohli myslet v devatenáctem století. Teď to prostě nejde, protože nevíme, co příští generace čeká. Diverzita je jedinou možností, jak dát příští generaci alespoň šanci. Když budou všichni umět Radon-Nykodýmovu větu, může se ukázat, že je třeba se spíš vyznat v bylinkách, nebo naopak.

Anonymní řekl(a)...
19. června 2011 v 22:18  

Pane Šteffle, konečně jsem to poctivě pročetla a SMEKÁM, s jakou přesností jste to (ty) SM vykreslil. Neměl byste to nabídnout tisku? Myslím, že takhle jasně to nikdo neřekl ani teď, natož pět let předem!

Anonymní řekl(a)...
19. června 2011 v 22:30  

Pane Šteffle, ty kladné reakce vám píše Feřtek, nebo Botlík :)?

Anonymní řekl(a)...
20. června 2011 v 14:27  

Já jsem opravdu, ale opravdu velmi nejistý, kde berou ti kritici SM tu jistotu, že ta jejich pravda je to správnou. Když zadáte do Google vyhledat heslo "zlepšit státní maturity", tak dostanete 352000 odkazů. To by bylo, aby tam někde nebyla pravda, že? Proč by ji měl mít třeba Šteffl nebo proč Zelený? Vždyť zpochybnit lze cokoli. Nejlíp se samoyřejmě trefuje do státních maturit. Štefflovi hrozí, že přijde o job, když SM vysoké školy budou uznávat jako vstupenku na VŠ, na školách zase hrozí, že vyschnou penězovody úplatků, aby to "naše Kačenka dostala". Tím mám na mysli maturitní zkoušku, aby nedošlo k mýlce. Takže podhoubí pro odborářský odpor je lahodně vlhké.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.