Ústav pro informace ve vzdělávání zpracoval data z letošních zápisů do 1. ročníků
základních škol. Z údajů vyplývá, že v tomto roce se k zápisu dostavilo 125 703 dětí,
žádost o odklad povinné školní docházky byla podána v 18 111 případech (tj. 14,4 % ze
všech zapisovaných dětí), vzhledem k pomalejšímu psychickému vývoji a vzhledem
k diagnostikovaným vývojovým poruchám učení se častěji odklady týkaly chlapců. Na
základě vývoje z předchozích let lze předpokládat, že se podíl dětí s odkladem povinné
školní docházky do září 2011 ještě zvýší. Skutečné procento celkových realizovaných
odkladů tak dosáhne na 22 %.
K zápisům se v roce 2011 dostavilo 125 703 dětí (chlapci 54 %, dívky 46 %). Celkem 123 997 dětí šlo k zápisu do běžných základních škol a 1 706 dětí do škol pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
V roce 2011 mělo z celkového počtu zapisovaných dětí 2,7 % (tj. 3 448 dětí) nějaké zdravotní postižení. Z nich tvořily největší podíl děti s vadami řeči (1 237, tj. 35,9 %), 17,5 % dětí (tj. 604) bylo mentálně postižených a s více vadami bylo u zápisu 16,1 % (556) dětí.
Oproti roku 2010 se k zápisu dostavilo o 6 803 dětí (o 5,7 %) více. Celkem bylo zapsáno o 5 224 (tj. o 5,1 %) dětí více. Počet žádostí o odklad povinné školní docházky vzrostl o 931 (tj. o 5,4 %).
Odklady povinné školní docházky dlouhodobě dosahují 22 %, týkají se především chlapců
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
15 komentářů:
Odklady, to je věc. Pětina dětí se nudí o rok déle ve školce a pak se, řekl bych, že dost nezvladatelně, lancouchují po základní škole, když jejich vrstevníci už chodí do tanečních. Docela by mne zajímalo, existuje-li nějaká studie o tom, že delší pobyt ve školce zpomalené dítě urychlí.
Jedinou výhodu spatřuji snad jenom v tom, že už na základní škole jsou částečně trestně odpovědní a že z nich budou nezaměstnaní o rok později.
Sam mam dve deti, obe cervencove. Starsi musel jit v sesti, tam nebyl odklad myslitelny, u mladsiho jsme to resili cca pul roku a po konzultaci s ucitelkami ve skole, poradnou i vlastnim rozumem jsme se rozhodli pro odklad.
Jestli jste v takove situaci nebyl a z gymnazialnich vysin tady poustite moudra, tezko muzete vedet, o cem vlastne pisete (nez jsem jako otec byl v teto situaci, mlel jsem asi podobne kraviny jako vy).
PN
nez jsem jako otec byl v teto situaci, mlel jsem asi podobne kraviny jako vy
Důležité je, pane PN, že nejsem zákonodárce ani člen vlády, takže nehrozí, že by se moje výššinná moudra mohla promítnout v nějaké zákonné úpravě.
Ovšem vzhledem k tomu, že jako otec jsem v této situaci už byl a s pravděpodobností hraničící s jistotou v této situaci již nebudu, jsem odsouzen k mletí kravin až do smrti.
nez jsem jako otec byl v teto situaci, mlel jsem asi podobne kraviny jako vy
Důležité je, pane PN, že nejsem zákonodárce ani člen vlády, takže nehrozí, že by se moje výššinná moudra mohla promítnout v nějaké zákonné úpravě.
Ovšem vzhledem k tomu, že jako otec jsem v této situaci už byl a s pravděpodobností hraničící s jistotou v této situaci již nebudu, jsem odsouzen k mletí kravin až do smrti.
Tim, ze jste v te situaci byl, jsem myslel "reseni odkladu" ne, ze jste dal dite do prvni tridy :-)
PN
To PN: Měl bych dotaz, děti by měli absolvovat předškolní rok v MŠ. Váš mladší syn ho navštěvoval? Jak je možné, že byl do této "přípravky" zařazen? Dcera kvůli několika měsícům pozdějšího narození byla do MŠ a tím pádem i do něj zařazena o rok později.
Charlie: ted Vam moc nerozumim, nemluvim o zadne pripravce, syn (tento nyni sestilety) chodi do skolky od tri let. Proste ma odklad skolni dochazky a do skolky bude chodit jeste jeden rok a pak pujde do prvni tridy. Samozrejme byl jiz u zapisu.
PN
Mluvím o tom, že poslední ročník školky před nástupem na ZŠ se bere jako přípravný, děti si zvykají na trochu jiný režim, slaďují se hygienické návyky, děti, které do školky z různých důvodů nechodily se socializují atd. (alespoň v Plzni to tak je). Tento ročník může podle zřizovatele dítě absolvovat jen jedenkrát (mimochodem neplatí se školné). Dcera z tohoto důvodu šla o rok později do školky, protože by buď musela "propadnout" nebo ho absolvovat dvakrát. Je ovšem možné, že každý zřizovatel to má jinak nastavené.
jsem myslel "reseni odkladu"
Byl jsem přímo účastníkem odložení vlastního dítěte. Vzhledm k tomu, že z podstaty věci není srovnání, jak by to dopadlo, kdyby to bylo jinak, nemohu doložit svědectví o tom, jestli to prospělo či ne.
Pominu-li, že každý odložený prvňáček zabírá místo na dnes přeplněných školkách, pak mám k dispozici názory mnohých pracovníc mš, že nemálo odkladů je realizováno ne kvůli dítěti, ale pro pohodlí rodičů. Najdou se matky na mateřské dovolené odkládající do školky na celý den svá milovaná robátka, pro která by se byly obětovaly, kdyby to jen trochu šlo. Ze školy jsou prvňáčci vystrčeni už v poledne a družiny, nevím, ale do půl páté nejspíš běžně nejedou.
Opravte mne, jestli se pletu, ale není náhodou žádost o odklad potřeba doložit doporučením pedagogicko-psychologické poradny?
To Vám napíší naprosto bez problémů, nikdo se nechce hádat s rodiči, kteří mají svojí pravdu (navíc nemají žádnou odpovědnost za svá rozhodnutí, nemyslím morální). Psychologové v nejsou sami, podívejte se na doktory, kteří píší doporučení na osvobození z tělocviku, dokonce i aktivně sportujícím dětem. Kde není žalobce, není soudce
poste.restante:
Ano i ne. Dnes teoreticky musite mit bud potvrzeni z poradny nebo staci i od detskeho lekare.
V nasem pripade to byla poradna. Nebylo to ale tak, ze by poradna dite otestovala a vydala jednoznacny verdikt, vysledek byl nerozhodny, stejne jako od ucitele od zapisu, stejne jako od ucitelek ze skolky a stejne jako nas rodicu. V teto situaci po zvazeni mnoha faktoru (na rozdil pana kolegy Blahy, ktery sice nic nevi, ale odklad resil take, nevim na zaklade ceho) jsme dosli k tomu, ze nez riskovat "nechyceni" se v prvni tride, proste rok pockame. Rozhodnuti bylo ve finale jen a jen na nas rodicich a trvalo to dost dlouho nez padlo.
Charlie: Tak o nejakem extra pristupu ze skolky nevim a nikdo to s nami neresil, navic se mi zda divne, ze by po "predskolnim roce" po odkladu muselo dite zustat doma nebo co s nim?
Dcerka byla červnové dítě. O rok starší brácha už ve škole - čili ji "táhnul za sebou", hodiny trávila kreslením - jemná motorika bez problémů. Intelektový rozvoj přiměřený.
Váhali jsme, ale po konzultaci s učitelkami i psycholožkou jsme nakonec nečekali.
V "naší" školce existuje logopedická třída.
Nejmladší syn se zdál být oproti vrstevníkům opožděný už ode dvou let. Na odkladu jsme se opět shodli úplně všichni, včetně učitelek u zápisu na základce, která přišla o jeden "normativ", ačkoliv není naplněná i učitelek ze školky, která je plná a musí děti odmítat.
Vždycky je to otázka rozumného přístupu zúčastněných.
Můj závěr:
Problém je naprosto individuální a jako takový by měl být posuzován i řešen.
P.S.: Nepochybuji, že se najdou maminky, které si vynutí odklad i u bezproblémového dítěte, ale nemyslím, že se kvůli tomu náš vzdělávací systém zhroutí.
Pokud je trend odkladů narůstající, pátrejme po příčinách a ty pak řešme.
sice nic nevi, ale odklad resil take
Před lety víc než dvaceti to bylo rozhodování spíše intuitivní. Přiznávám. Můj rozhodovací proces spočíval prakticky v souhlasu s názorem matky mého potomka, učitelky na prvním stupni zš. Moje situace byla tedy daleko jednodušší, než Vaše, pane, neboť nevědoucí jsem byl nejspíš jediný.
Vás nevědoucích, jak uvádíte, bylo jako máku. Poradna, učitelstvo mš i zš a dokonce i Vaše manželka. Nechtěl bych být ve Vaší kůži a plně tedy chápu, že je to pro Vás otázka stále citlivá. Omlouvám se, pokud jsem rozjitřil Vaši, již zcelující se ránu.
Mohu Vás ubezpečit, že se na Vaše dítě kvůli jeho odkladu nebude nikdo dívat přezíravě, ani pokud to bude z gymnaziálních výšin. Pokud navážete pevný vztah i se zřizovatelem školy a školní inspekcí, bude pro pro všechny zainteresované průchod českou vzdělávací soustavou i nadále bezproblémový.
Zadne rany nemam, akorat proste Vas (jinak vetsinou vtipny komentar) byl ponekud mimo.
PN
Okomentovat