Ministr Dobeš: U státních maturit propadla pětina žáků, a to je dobře

středa 15. června 2011 ·

Téměř 20 procent žáků neuspělo u státní maturity. Nejhůř dopadly odborné školy a učiliště. Skoro deset procent žáků přitom školy k maturitě nepřipustily.



Přesné výsledky státních maturit předložil na dnešní tiskové konferenci ministr školství, mládeže a tělovýchovy Josef Dobeš.

„Maturity dopadly hladce, do konce června odešlu zprávu z analýzy státních maturit do vlády i do školského sněmovního výboru,“ řekl na úvod ministr Dobeš a pokračoval: „propříště otočíme harmonogram maturit tak, aby se testy dělaly už v dubnu a ústní zkoušky v květnu, a také přesuneme opravné termíny maturit tak, aby byl soulad s případným nástupem na vysoké školy,“ dodal ministr.

Předpokládaný počet žáků pro opravný podzimní termín je 27 až 28 tisíc, přičemž nejčastěji propadali z matematiky. Z ní neuspělo více než 14 procent žáků.

„Teď se ukázalo, že laťka náročnosti byla nastavena správně a já z ní rozhodně nehodlám slevovat. Mým záměrem je spíš dotahovat školy do jisté úrovně, postupně tu laťku kvality zvyšovat,“ zdůraznil ministr Dobeš, přičemž nezapomněl opět poděkovat učitelům a ředitelům škol a také CERMATu. Jeho ředitel Pavel Zelený pak k výsledkům státní maturity dodal:  „Dnes má maturitu až 36 procent Čechů, v průběhu patnácti let se tak stala úplně něčím jiným, než jaký byl její původní záměr. Je nutné opět vrátit maturitě váhu,“ prohlásil ředitel CERMATu.

A co čeká projekt státních maturit dál? „Do tohoto pátku bude na všech školách přerozděleno 12 milionů korun, které jsme z vlastního rozpočtu poslali na vyrovnání byrokratických těžkostí, hned v pátek oznámíme na tiskové konferenci k šablonám EU peníze školám pro střední školy, že jim posíláme jeden a půl miliardy korun z OP VK, do 20. června rozdají školy maturitní vysvědčení, hned poté – nejpozději do 30. června - předložím kabinetu zprávu z průběhu maturit a nakonec se chci zasadit, aby do tří let probíhaly státní maturity online,“ shrnul na závěr svoje plány ministr Dobeš.

 Výsledky maturitní zkoušky 2011 najdete v příloze:

Výsledky maturitní zkoušky 2011.pptx

4 komentářů:

Mgr. Milan Šatra řekl(a)...
16. června 2011 v 15:00  

Souhlasím s názorem pana ministra. Pokud by se dala ta námaha a zjišťoval se prospěch neúspěšných maturantů, v drtivé většině by se jednalo o žáky, kteří zpravidla měli z¨načné studijní problémy již na ZŠ a tudíž na maturitním oboru nemají co pohledávat. Pokud by SŠ nepřijímaly takto slabé žáky z ekonomických důvodů za účelem přežití, tak by se množství neúspěšných matuirantů pohybovalo řádově kolem 5%, což není špatné číslo. Ale to by znamenalo zavést povinné přijímací zkoušky s dosti vysokou laťkou a minimálně 20 - 30%maturitních oborů a SŠ zrušit. Vznikl by enormní přetlak potenciálních studentů a rázem by vzrostla i úroveň těchto uchazečů.V tomto směru se jednoznačně nachází lék na nemocné školství.

Anonymní řekl(a)...
16. června 2011 v 22:33  

Mgr. Milan Šatra - myslím si naprosto to samé. Síto by mělo přijít již v deváté třídě. Pak by se studenti a vyučující na SŠ vzájemně netrápili. Není možno donekonečna odkládat problém malý počet studentů/velký počet středních škol. Myslím si však, že Bobeš tento uzel nerozetne. Tedy státní maturita bude do budoucna opět fraška. Ignorant

Martin řekl(a)...
22. června 2011 v 8:47  

Také souhlasím se zavedením tvrdších přijímacích zkoušek. Námitka, že se tímto způsobem maturit ukáže, která škola je nevyhovující, neobstojí. Pokud by sítem při přijímacich zkouškách prošla malá část budoucích studentů, tak by se mohli některé školy zavřít pro nenaplnění kapacity či snížit počet pedagogů na této škole. Jediní, kdo za to zaplatili jsou studenti, kteří celkem logicky chtěli co nejvyšší vzdělání a teď možná budou mít ztracené 4 roky a bídnou perspektivu zaměstnání.
Zvláštní. Tři komentáře a tři stejné názory. Myslím, že to také vypovídá o odbornosti pana ministra a "poradců"

poste.restante řekl(a)...
22. června 2011 v 10:16  

Dozajista to vypovídá o tom, že "poradci" a "odborníci na vzdělávání" žijí spíše ve světě vizí a představ, zatímco zde se v komentářích vyjadřují spíše lidé, kteří se sice potýkají s každodenní realitou, ale přitom jsou schopni dohlédnout dál, nežli na konec jednoho volebního období.

Jednotné přijímací zkoušky na střední školy i na víceletá gymnázia, smysluplná optimalizace středních škol s ohledem především na oborové zaměření a současně územní dostupnost a spádovost a pak změna pitomého normativního financování.
To jsou ty správné recepty na zlepšení středního, potažmo i základního školství.

Se státní maturitou chceme čistit pole, které bylo předtím 4 roky zaplevelováno.
A to už je dost pozdě, i když je to asi lepší, nežli nedělat vůbec nic a jen lomit rukama, jak je úroda špatná.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.