Martin Rychlík: Státní maturity mají vítěze: Klausův PORG v Praze

čtvrtek 23. června 2011 ·

Zkoušky ukázaly, že obecné povědomí ředitelů o kvalitě škol leckdy souhlasí s tvrdými daty. Platí to alespoň u pražských gymnázií.


Václav Klaus měl zase pravdu. Nikoli ten starší, ale jeho syn – ředitel pražského gymnázia PORG. Když před pár dny věštil, že jeho škola v Libni bude ve státních maturitách nejlepší v České republice, nijak nepřeháněl. „Ze všech povinných předmětů máme kromě dvou chvalitebných už jen samé jedničky a průměr 1,045,“ citovaly Klause juniora Lidovky.cz. Po jedné dvojce dostane jen student z angličtiny a děvče z matematiky, přičemž si oba zvolili vyšší úroveň obtížnosti státní maturity. Stejně tak učinilo 80 procent „porgistů“.

Klausova slova dnes potvrdil ministr školství Josef Dobeš, když zveřejnil deset nejúspěšnějších škol v Česku – šest z nich je z hlavního města. Na prvním místě je dle přepočteného skóre libeňský PORG, druhé pražské Gymnázium Jana Nerudy a pomyslný bronz brali študáci z Arcibiskupského gymnázia v Praze. Čtvrté skončilo gymnázium Nad Alejí (Praha 6), osmé bylo Nad Kavalírkou (Praha 5) a renomované Gymnázium Jana Keplera obsadilo devátou příčku z asi 1300 středních škol v Česku (index nejlepších škol v jednotlivých krajích si můžete stáhnout v příloze PDF).

Autora tohoto textu těší, že se nějaký podobný žebříček konečně objevil. Má to jistě své výhody i nevýhody, které experti náležitě zhodnotí, jakožto motivace pro studenty i navedení pro zodpovědné rodiče však může posloužit. Když jsem před třemi lety připravoval pro týdeník Euro obsáhlý článek o elitních gymnáziích v Praze, nebylo příliš „tvrdých kritérií“, jak kvalitu změřit. Nezbylo tedy, než rozeslat všem ředitelům pražských gymnázií anketní dotazy, aby oni sami ukázali na deset nejlepších škol v české metropoli.

Celý článek v ČeskáPozice.cz.

11 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
24. června 2011 v 0:59  

Kdysi dávno – v prenatálním období příprav státních maturit – jsem absolvoval s několika potentáty z ministerstva školství školení v holandském centru CITO, které se v Holandsku věnuje přípravě státních maturit pro jednotlivé typy středních škol.
Experti CITO nás varovali před jednotnou státní maturitou u všech středních škol a dokumentovali tenhle systémový omyl na ilustraci ze světa zvířat.
Na startovní čáře závodu s názvem jednotná maturitní zkouška stojí několik zvířat: pyšná antilopa, sebevědomý zajíc, otrávený slon a vyděšená želva. U startu postává holandský ministr školství se startovací pistolí a chystá se závody odstartovat.
Přesně takhle tragikomická situace se u nás po patnácti letech příprav naplnila.
V maturitních závodech vyhrála pyšná antilopa, druhý byl bez problémů sebevědomý zajíc, třetí doklusal otrávený slon a poslední se do cíle doplahočila vyděšená želva.
Tak významnou informaci za 480 milionů korun si české školství mohlo klidně ušetřit.
Nyní vyrazí na atletickou dráhu inspekční chrti a budou zkoumat, proč slon byl třetí a želva poslední. Sepíší o tom velechytrý raport, který pan ministr školství zase zveřejní, aby byl vidět.
A po inspekčních chrtech na dráhu vyrazí krajští subalterní experti na školství a političtí borci různých stran a pidistran a budou místní antilopy chválit a plácat je krku. Stejně tak ale budou připravovat recepty na želví polévku z místních středních škol a středních odborných učilišť, jejichž žáci ve státní maturitě neuspěli. Vlastně nikdy jim nedojde, že tenhle byl neférový už při jeho startu. Stejně jako panu ministrovi školství, který tuhle promopro akci vnímá jako jeden velký osobní PR projekt.
Že zveřejnění žebříčku úspěšných a neúspěšných škol rozpoutá nejen někde místní bujaré oslavy, ale i mnohé buzerace a rušení či slučování středních škol, to ministrovi stejně nikdy nedojde.

BoBr řekl(a)...
24. června 2011 v 9:06  

Hezky řečeno, ale situace je ještě o chlup horší. Pyšná antilopa se stává tím, kdo bude určovat pravidla pro ostatní. Rozhodně se bude stůj co stůj snažit udělat vše pro to, aby byla pořád nejlepší.
Všichni víme, že bychom se měli snažit rozdíly mezi školami snižovat. Toto je krok zcela opačný, chybný a nepochybně se nám v budoucnosti vymstí!

Anonymní řekl(a)...
24. června 2011 v 9:24  

A co kdybychom připustili myšlenku, že by ta želva mohla trochu přidat - a proč chce vlastně soutěžit s antilopou? Copak člověk se může srovnávat s autem?

Všichni víme, že má-li se zvednout kvalita, a ta naše už je sakra nízko - musí k tomu být tahouni. Nikdo přece nemá na to být druhým Porgem. Ale proč ty nejlepší šmahem zatracujete? Jsem ze školy se špatnými výsledky a nebaví mě to, fakt musím zželvovatět?

Anonymní řekl(a)...
24. června 2011 v 9:53  

Všichni víme, že bychom se měli snažit rozdíly mezi školami snižovat.

Tak já to nevím a ani si to nemyslím.
Nechápu, proč by se měly některé školy snižovat na úroveň těch, kreré mají - a teď si dosaďte, co chcete:
- neschopného ředitele
- větší množství průměrných kantorů
- spádovou oblast s většinou hůře přizpůsobivých až nepřizpůsobivých občanů
- neschpného zřizovatele...
- atd. atd.

Anonymní řekl(a)...
24. června 2011 v 9:54  

Takže "po našom". Odstraníme rozdíly mezi školami, pyšné antilopě nakopeme do hlavy, aby se z ní stala vyděšená želva. Oskar

BoBr řekl(a)...
24. června 2011 v 11:36  

Diskuzi o tom, proč bychom měli rozdíly mezi školami snižovat, máme, myslím, dávno za sebou. Tento vývoj je jedinou cestou ke zvyšování průměru. Některým jde o to, v jaké společnosti žijí, jiní si jako hlavní cíl vytkli lepší výsledky v mezinárodních srovnáních.

poste.restante řekl(a)...
24. června 2011 v 11:37  

A co takhle želvy s antilopami nesrovnávat?

Není špatné vědět, za kolik zaběhne stovku antilopa a jak rychle ji přeleze želva.
Stejně tak není špatné vědět, jak rychle stovku obě uplavou.

Ale proč, proboha, chce někdo tvrdit, že želva je horší jen proto, že pomaleji leze?

To je přece pitomost takovéhle srovnávání.

Když už, tak porovnávejme antilopy a želvy mezi sebou.

A přitom mějme na paměti, že antilopa s exkluzivním žrádlem, klimatizovanou kójí na spaní a anglickým trávníkem ve výběhu asi nejspíš bude dávat lepší výsledky, nežli antilopa, která právě přepochodovala step, která je po období sucha celá vyprahlá.


Vzít školy po kategoriích a ty, které mají slabou úspěšnost maturantů sledovat další dva roky, podívat se podrobněji na příčiny a snažit se v rámci možností pomoci, v tom nevidím nic špatného.

Zrušit nebo poštvat ČŠI na učiliště, které sbírá propadlíky ze ZŠ, jen proto, že je horší v češtině nežli gymnázium, to je snad každému jasná blbost.

Na to, abychom zjistili školy s podprůměrnými výsledky maturantů ale nepotřebujeme dvouměsíční šetření.
A už vůbec ne "žebříčky", které srovnávají nesrovnatelné.

Anonymní řekl(a)...
24. června 2011 v 12:31  

Teda Bobr, to je úlet!
Pavel

Ondřej Šteffl řekl(a)...
25. června 2011 v 4:02  

Zatím jediné opatření ministra Dobeše je, že buď želvy přestaneme krmit nebo z nich rovnou uděláme polívku.

Nebo snad víte o něčem, co se za poslední rok udělalo proto, aby se na středních školách lépe učilo?

Anonymní řekl(a)...
25. června 2011 v 7:58  

Dovoluji si zpochybnit výsledky žebříčku škol. Své tvrzení opírám o zázračný úspěch jedné soukromé OA v Ústeckém kraji.Její absolventi pro neschopnost nemohou najít práci, ale teď budou moci studovat na vysokých školách. Vystudoval už vůbec nějaký absolvent této školy nějakou VŠ?

Anonymní řekl(a)...
25. června 2011 v 8:05  

To se bude pan ministr divit, jak se zlepší úroveň některých škol v příštím roce.Školy, které se držely své náročnosti, už nebudou tak naivní. Může mi někdo poradit, jak dosáhnou podprůměrní žáci nadprůměrných výsledků v didaktickém testu?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.