Zkoušky ukázaly, že obecné povědomí ředitelů o kvalitě škol leckdy souhlasí s tvrdými daty. Platí to alespoň u pražských gymnázií.
Václav Klaus měl zase pravdu. Nikoli ten starší, ale jeho syn – ředitel
pražského gymnázia PORG. Když před pár dny věštil, že jeho škola v Libni
bude ve státních maturitách nejlepší v České republice, nijak
nepřeháněl. „Ze všech povinných předmětů máme kromě dvou chvalitebných
už jen samé jedničky a průměr 1,045,“ citovaly Klause juniora Lidovky.cz.
Po jedné dvojce dostane jen student z angličtiny a děvče z matematiky,
přičemž si oba zvolili vyšší úroveň obtížnosti státní maturity. Stejně
tak učinilo 80 procent „porgistů“.
Klausova slova dnes potvrdil ministr školství Josef Dobeš, když
zveřejnil deset nejúspěšnějších škol v Česku – šest z nich je z hlavního
města. Na prvním místě je dle přepočteného skóre libeňský PORG, druhé
pražské Gymnázium Jana Nerudy a pomyslný bronz brali študáci z
Arcibiskupského gymnázia v Praze. Čtvrté skončilo gymnázium Nad Alejí
(Praha 6), osmé bylo Nad Kavalírkou (Praha 5) a renomované Gymnázium
Jana Keplera obsadilo devátou příčku z asi 1300 středních škol v Česku
(index nejlepších škol v jednotlivých krajích si můžete stáhnout v příloze PDF).
Autora tohoto textu těší, že se nějaký podobný žebříček konečně objevil.
Má to jistě své výhody i nevýhody, které experti náležitě zhodnotí,
jakožto motivace pro studenty i navedení pro zodpovědné rodiče však může
posloužit. Když jsem před třemi lety připravoval pro týdeník Euro obsáhlý článek o elitních gymnáziích
v Praze, nebylo příliš „tvrdých kritérií“, jak kvalitu změřit. Nezbylo
tedy, než rozeslat všem ředitelům pražských gymnázií anketní dotazy, aby
oni sami ukázali na deset nejlepších škol v české metropoli.
Celý článek v ČeskáPozice.cz.
Martin Rychlík: Státní maturity mají vítěze: Klausův PORG v Praze
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
11 komentářů:
Kdysi dávno – v prenatálním období příprav státních maturit – jsem absolvoval s několika potentáty z ministerstva školství školení v holandském centru CITO, které se v Holandsku věnuje přípravě státních maturit pro jednotlivé typy středních škol.
Experti CITO nás varovali před jednotnou státní maturitou u všech středních škol a dokumentovali tenhle systémový omyl na ilustraci ze světa zvířat.
Na startovní čáře závodu s názvem jednotná maturitní zkouška stojí několik zvířat: pyšná antilopa, sebevědomý zajíc, otrávený slon a vyděšená želva. U startu postává holandský ministr školství se startovací pistolí a chystá se závody odstartovat.
Přesně takhle tragikomická situace se u nás po patnácti letech příprav naplnila.
V maturitních závodech vyhrála pyšná antilopa, druhý byl bez problémů sebevědomý zajíc, třetí doklusal otrávený slon a poslední se do cíle doplahočila vyděšená želva.
Tak významnou informaci za 480 milionů korun si české školství mohlo klidně ušetřit.
Nyní vyrazí na atletickou dráhu inspekční chrti a budou zkoumat, proč slon byl třetí a želva poslední. Sepíší o tom velechytrý raport, který pan ministr školství zase zveřejní, aby byl vidět.
A po inspekčních chrtech na dráhu vyrazí krajští subalterní experti na školství a političtí borci různých stran a pidistran a budou místní antilopy chválit a plácat je krku. Stejně tak ale budou připravovat recepty na želví polévku z místních středních škol a středních odborných učilišť, jejichž žáci ve státní maturitě neuspěli. Vlastně nikdy jim nedojde, že tenhle byl neférový už při jeho startu. Stejně jako panu ministrovi školství, který tuhle promopro akci vnímá jako jeden velký osobní PR projekt.
Že zveřejnění žebříčku úspěšných a neúspěšných škol rozpoutá nejen někde místní bujaré oslavy, ale i mnohé buzerace a rušení či slučování středních škol, to ministrovi stejně nikdy nedojde.
Hezky řečeno, ale situace je ještě o chlup horší. Pyšná antilopa se stává tím, kdo bude určovat pravidla pro ostatní. Rozhodně se bude stůj co stůj snažit udělat vše pro to, aby byla pořád nejlepší.
Všichni víme, že bychom se měli snažit rozdíly mezi školami snižovat. Toto je krok zcela opačný, chybný a nepochybně se nám v budoucnosti vymstí!
A co kdybychom připustili myšlenku, že by ta želva mohla trochu přidat - a proč chce vlastně soutěžit s antilopou? Copak člověk se může srovnávat s autem?
Všichni víme, že má-li se zvednout kvalita, a ta naše už je sakra nízko - musí k tomu být tahouni. Nikdo přece nemá na to být druhým Porgem. Ale proč ty nejlepší šmahem zatracujete? Jsem ze školy se špatnými výsledky a nebaví mě to, fakt musím zželvovatět?
Všichni víme, že bychom se měli snažit rozdíly mezi školami snižovat.
Tak já to nevím a ani si to nemyslím.
Nechápu, proč by se měly některé školy snižovat na úroveň těch, kreré mají - a teď si dosaďte, co chcete:
- neschopného ředitele
- větší množství průměrných kantorů
- spádovou oblast s většinou hůře přizpůsobivých až nepřizpůsobivých občanů
- neschpného zřizovatele...
- atd. atd.
Takže "po našom". Odstraníme rozdíly mezi školami, pyšné antilopě nakopeme do hlavy, aby se z ní stala vyděšená želva. Oskar
Diskuzi o tom, proč bychom měli rozdíly mezi školami snižovat, máme, myslím, dávno za sebou. Tento vývoj je jedinou cestou ke zvyšování průměru. Některým jde o to, v jaké společnosti žijí, jiní si jako hlavní cíl vytkli lepší výsledky v mezinárodních srovnáních.
A co takhle želvy s antilopami nesrovnávat?
Není špatné vědět, za kolik zaběhne stovku antilopa a jak rychle ji přeleze želva.
Stejně tak není špatné vědět, jak rychle stovku obě uplavou.
Ale proč, proboha, chce někdo tvrdit, že želva je horší jen proto, že pomaleji leze?
To je přece pitomost takovéhle srovnávání.
Když už, tak porovnávejme antilopy a želvy mezi sebou.
A přitom mějme na paměti, že antilopa s exkluzivním žrádlem, klimatizovanou kójí na spaní a anglickým trávníkem ve výběhu asi nejspíš bude dávat lepší výsledky, nežli antilopa, která právě přepochodovala step, která je po období sucha celá vyprahlá.
Vzít školy po kategoriích a ty, které mají slabou úspěšnost maturantů sledovat další dva roky, podívat se podrobněji na příčiny a snažit se v rámci možností pomoci, v tom nevidím nic špatného.
Zrušit nebo poštvat ČŠI na učiliště, které sbírá propadlíky ze ZŠ, jen proto, že je horší v češtině nežli gymnázium, to je snad každému jasná blbost.
Na to, abychom zjistili školy s podprůměrnými výsledky maturantů ale nepotřebujeme dvouměsíční šetření.
A už vůbec ne "žebříčky", které srovnávají nesrovnatelné.
Teda Bobr, to je úlet!
Pavel
Zatím jediné opatření ministra Dobeše je, že buď želvy přestaneme krmit nebo z nich rovnou uděláme polívku.
Nebo snad víte o něčem, co se za poslední rok udělalo proto, aby se na středních školách lépe učilo?
Dovoluji si zpochybnit výsledky žebříčku škol. Své tvrzení opírám o zázračný úspěch jedné soukromé OA v Ústeckém kraji.Její absolventi pro neschopnost nemohou najít práci, ale teď budou moci studovat na vysokých školách. Vystudoval už vůbec nějaký absolvent této školy nějakou VŠ?
To se bude pan ministr divit, jak se zlepší úroveň některých škol v příštím roce.Školy, které se držely své náročnosti, už nebudou tak naivní. Může mi někdo poradit, jak dosáhnou podprůměrní žáci nadprůměrných výsledků v didaktickém testu?
Okomentovat