Přinášíme vám rozhovor s Lenkou Říhovou, který je především o tom, jak dobrá myšlenka může dát vznik smysluplné aktivitě komunitního rázu. Držíme palce!
Ahoj, Lenko.
Ahoj, Jano.
Lenko, ty jsi před časem rozjela takovou akci kolem
využití iPadu ve speciálních školách. Jak to, prosím tě, všechno začalo?
Co bylo tím prvním impulsem?
Já se obecně zabývám komunikací už dlouho jako logoped, pracovně. A
protože máme hodně dětí, které mají dost velkou poruchu dorozumívání,
případně vůbec nekomunikují mluvenou řečí, oni jsou taková moje
specializace. Pořád hledám, co by se dalo využít. A úplně náhodou jsem
si všimla na You Tube zahraničního videa, kde
děti komunikovaly pomocí jakéhosi počítače, vůbec jsem netušila, co to
je, musela jsem si to vyhledat. No a tak jsem se tím začala zabývat.
Narazila jsem náhodně ještě na jednu ženu, maminku holčičky s
postižením, kterou to taky zaujalo. Jely jsme ve stejné linii, pročítaly
jsme zahraniční blogy, sledovaly videa a fakt nás to zaujalo, ale
nevěděla jsem, jak se k tomu dostat. Na setkání Rady starších jsem se
radila s Petrem Naske z Jednoty školských informatiků a od něj jsem
dostala kontakt, že bude schůzka, seminář o využití Apple produktů ve
školství. Tak jsem se tam přihlásila i s kolegyní Ivou a už se to
rozjelo.
Takže do té doby jsi o iPadu nevěděla vůbec nic?
Ne, ani jsem nevěděla, jaký je rozdíl mezi iPadem a iPodem. Všechno jsem si musela najít a prozkoumat.
A co používáte tedy pro komunikaci vy?
Začínáme zkoušet iPad. Ale chceme používat oba. iPad je větší a tak je
pro nás jednodušší, protože děti mají většinou problémy s jemnou
motorikou, ale máme i takové děti, které by iPod dokázaly využít. Má
velikost mobilního telefonu a tak je to taková forma kapesní komunikace.
Lenko, co ti kolem objevování kolem těchto technologií pomohlo?
Asi to, že mi je technika blízká, že jsem mohla propojit svůj zájem o
komunikaci se zájmem o technologie. Nějak to přišlo. Komunikace je moje
téma odjakživa a síťování v online prostředí mě baví, pořád je co hledat
a objevovat. A navíc nám přibývají děti, které mají s komunikací velké
problémy. Jsou to děti, pro které je těžké nějakou alternativní
komunikaci nastartovat.
V nedávně době se používaly a používají hlavně dvě formy náhradní
komunikace. Jedna možnost jsou zjednodušené znaky ze znakové řeči, ale
tady je problém, že se jedná často o děti s kombinovaným postižením,
které mají méně obratné ruce a znaky nejsou úplně zřetelné a čitelné. A
druhá možnost je nějaká forma obrázkové komunikace. Komunikační tabulky,
což jsou takové knížky s fotografiemi, obrázky, nebo s piktogramy, kde
ony ukazují to, co by jinak chtěly říci. Jenže obrázky se ztrácí,
mačkají, ničí, špatně se to tam hledá, musí se listovat. Takže dotyk na
tabletu by nás mohl posunout zas někam jinam. Navíc děti si s tabletem
hrozně rozumí, je to takové intuitivní dotýkání a ukazování.
Mám radost, že nemáme za světem takové veliké zpoždění, jako jsme
mívali. Ony ty tablety jsou na trhu druhým rokem. A dvojka od března
2011. To mě těší… A úplně nejvíc mi pomohlo, že jsem se pokaždé setkala s
někým, kdo se mnou chtěl spolupracoval, nadchnul se pro stejnou věc
nebo mě nějak poposunul dál.
To je hezké. Vy jste založili taky blog a skupinu na Facebooku.
Založily jsme blog,
protože s tou maminkou, která je odněkud od Ústí nad Orlicí, máme
kontakt jedině online. Ona měla blog pro svoji holčičku, kde byla i
první informace o iPadu. A potom založila i tento nový blog, kde chtěla
shromažďovat i informace o využití iPadu. Tak jsme se dohodly, že do
toho půjdeme spolu, protože jsem si v zahraničí všimla, že takhle to
funguje.
Většinou jsou to rodiče, kteří založí takovýto blog, a nebo skupina
rodičů s pedagogy, a tam si vyměňují zkušenosti, recenzují si různé
aplikace, protože využití iPadu v té komunikaci je pro ně nové, tedy
nejen pro u nás v ČR, ale i venku. Říkala jsem si, že to tady chybí, že
když nás bude víc, budeme silná základna a budeme mít snad možnost něco
ovlivnit, třeba to, že tady na trhu chybí české aplikace. Ve světě jich
je hodně. Anglické, španělské, ale českých je minimum, a proto i ten
Facebook. K tomu se přidala moje kolegyně Iva, která založila FB stránky.
Už máme 71 přihlášených lidí a už se těšíme na stovku. Chtěli bychom
pak říct: „Podívejte se, tady jsou lidi, které zajímají tyto aplikace.
Vidíte, vývojáři, pole neorané, tady jsou vaše možnosti!“
A jaké vidíš možnosti ve využití iPadu ve speciálním školství? Myslíš, že je šance na větší rozšíření?
Já doufám, že ano. V naší škole určitě, protože já jsem to samozřejmě
rozšířila, kde jsem mohla. Ještě bych se asi měla zmínit, že na tom
semináři, kde jsem byla s Ivou Jelínkovou, jsme dostaly slíbeno, že si
ten iPad můžeme od pořádající firmy vypůjčit a vyzkoušet. Protože
doporučujte něco, o čem nevíte, jak to funguje. My jsme to měly tam
poprvé v ruce a jenom jsme tušily, že to asi bude to, co si myslíme, a
že to asi bude dobré. Tak tedy díky firmě 24U
a Janu Jílkovi nám byl zapůjčen iPad i iPod na 14 dní do školy. Tak
jsme se s tím musely strašně rychle seznámit, abychom to využily. Ještě
musím zmínit jednoho důležitého poradce, Petra Máru, našeho předního
odborníka na Apple, který nám mailem radil, když jsme to potřebovaly.
Pokusily jsme se stáhnout aplikace, které jsme si už předtím na App
Store vyhlídly. Potřebovaly jsme to odzkoušet, protože ty aplikace pro
alternativní komunikaci jsou samozřejmě všechny v angličtině a musely
jsme najít takové, u kterých jde přehrát zvuk. A tak jsme se učily
přehrát hlas, přepsat slovíčko. Některé aplikace byly zdarma jenom jako
demoverze, proto jsme musely trochu zainvestovat, i když ty aplikace
nejsou finančně nákladné, dají se najít vhodné i do 5 euro. Takže jsme
to vyzkoušely, nainstalovaly konkrétní obrázky pro ty naše děti a
zkoušely jim to dát k dispozici. A zjistily jsme, že to funguje.
Pak jsme si pozvaly rodiče dětí, o kterých si myslíme, že by se jich to
mohlo týkat, a oni všichni, fakt do jednoho, asi 9 rodičů, byli okamžitě
nadšení. Do jednoho a hned. Vůbec to nebylo o nějakém přemlouvání.
Viděli, že to na tu komunikaci bude skvělé.
Znamená to tedy, že iPad budou dětem pořizovat rodiče?
Určitě rodiče, protože pokud by to mělo fungovat pro jejich komunikaci,
tak je potřeba, aby to měli pořád u sebe. Tablet má velikost trochu
většího sešitu, něco mezi A4 a A5, takže vlastně stejně jako mají
papírovou komunikační knížku, tak můžou mít ten iPad a je potřeba, aby
ho měli, aby to nebyla jen pomůcka ve škole, která koluje někde mezi
dětmi. Aby to byla jejich pomůcka, kterou můžou kdekoliv vytáhnout a v
podstatě se pomocí vhodného programu domluvit.
Ještě se zeptám v souvislosti, myslíš si, že je možné požádat při nákupu iPadu jako komunikační pomůcky o sociální příspěvek?
Ano, určitě ano, protože spousta těch rodičů to zkusilo, úspěšně,
mluvili o 50% z ceny. Oni si žádají na sociálním odboru v místě bydliště
a škola to doporučuje pro výukové účely. Některé maminky to už mají
slíbené.
Vy jako škola také vlastníte nějaké iPady?
Ano, my jako škola je musíme
vlastnit. Jedním z našich záměrů je fungovat jako poradenské centrum.
Nejen pro rodiče od nás ze školy, ale i pro jiné, díky tomu blogu se na
nás navazují další lidé. Samozřejmě i pro zájemce z řad pedagogů nebo
logopedů. A to se mi hrozně líbí, jak se ta komunikace rozrůstá.
Musíme být v obraze, protože my jsme si teď jen osahali ty nejlevnější
aplikace, zkusili jsme si to jen tak trochu. Tak ty iPady musíme
vlastnit a jít pořád dál, je to i otázka nějaké metodiky a využívání
výukových programů nejen pro nekomunikující děti.
Takže vaším nejbližším cílem je vybudovat středisko,
které bude seznamovat rodiče, případně školy, s využitím těchto
technologií?
Ano, přesně jsi to odhadla. My teď máme takový docela reálný plán, našli
jsme grantovou výzvu, která se nám na naše záměry hodí. Já tedy doufám,
že nám to vyjde. Bude to trvat delší dobu, než se to schválí a případně
rozjede. Ale tohle bychom opravdu rádi.
Je něco, co by vám pomohlo? Nebo můžeme vám nějak pomoci my?
Vy nám pomáháte tím, že tyto informace zveřejňujete. A teď už je na
školách, aby si toho všimly. Já určitě chci oslovit školy, na které máme
kontakty. Dokonce už jsme měli malinkatou přednášku pro asociaci
pomáhající lidem postiženým autismem. Pro autisty je to totiž taky
vynikající pomůcka. Takže na tom jsme už začali a rádi bychom využili i
možností Sdílen na rvp.cz, příští školní rok bychom udělali nějakou
Sdílnu na tohle téma.
Tak to jsou moc hezké plány, my vám budeme držet palce, sledovat vás v diskuzi, v
blogu, na FB klikat na Like, prostě podporovat vás všemi směry. A
budeme sledovat taky další pokroky vašich dětí. Aby se vám dařilo a bylo
dobře. Děkuju, Lenko, za rozhovor.
Já bych ještě dodala, že se nejedná o aplikace pro alternativní
komunikaci, ale taky vzdělávací, pro matematiku, smyslové vzdělávání,
hry, jsou jich opravdu tisíce. Sledujte nás, budeme to na blogu všechno
recenzovat a dávat odkazy. Já pevně věřím, že se k nám další speciální
školy připojí.
*
…dodatek po týdnu od rozhovoru
Na blogu přibývají články, vycházející z vlastních zkušeností a
konkrétních počinů kolem iOS. Škola vlastní dva iPady a iPod, a své mají
už i 4 naši žáčci, další jsou objednané. Komunita se rozrostla o další
členy, rodiče a logopedy. Ozývají se zájemci z řad rodičů dětí s
postižením z celé ČR, kteří na blogu našli inspiraci a také první
pedagogové. (Tady je myslím ještě dost velká rezerva – nevědí o nás…,
zdá se jim to nákladné nebo složité…, nezajímá je to?…).
Máme základní přehled v nabídce a možnostech výukových aplikací pro
naši skupinu dětí, sestavujeme první dotykové komunikační tabulky, které
chceme s konkrétními dětmi zkoušet. Naše kontakty teď asi trochu
přeruší prázdniny, ale zase budou mít rodiče čas všechno společně s
dětmi prozkoumat.
Na září už bychom chtěli mít připravenou metodiku jak alternativní komunikaci pomocí iOS budovat.
Převzato z blogy.rvp.cz
Jana Kneřová: Alternativní komunikace, aneb Lenka mezi iPady
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat