Česká školní inspekce a odbor CERA MŠMT prošetřují několik týdnů desítky základních škol, kde nejspíše některé dodávající firmy ve spolupráci s vedením škol zmanipulovaly výběrová řízení na dodávky hardware a software v projektu EU peníze školám. Podle ministra školství Josefa Dobeše budou výsledky šetření k dispozici do konce června.
Mezi dotazy ze škol ohledně realizace projektu EU peníze školám byla zodpovězena i následující otázka:
Může nabídky do výběrového řízení podávat firma/osoba, která se podílí na zpracovávání administrativy projektu (projektová žádost, monitorovací zprávy), když nepřipravovala výběrové řízení?
Zadavatel nesmí uzavřít smlouvu s uchazečem, pokud se na zpracování uchazečovy nabídky podílel zaměstnanec zadavatele či člen realizačního týmu projektu či osoba, která se na základě smluvního vztahu podílela na přípravě nebo zadání předmětného výběrového řízení.
Některé dodavatelské firmy desítkám škol ale přesto nabízely pomoc při administraci projektu a dodaly základním školám šablony do kancelářských balíků pro přípravu výzev pro výběrová řízení s popisem, jak je vyplnit. Desítky výběrových řízení se proto podobaly jako vejce vejci. Školy se kromě porušení legislativy také takto vzdaly možnosti získat nejvýhodnější nabídky, protože šablony byly samozřejmě šité na míru pomáhajícím dodavatelům.
Podle odboru CERA MŠMT je tento postup samozřejmě v rozporu s platnou legislativou. Školy byly od počátku na všech seminářích pro žadatele OP 1.4 upozorňovány, aby nevyužívaly nabídek různých nesolidních firem a využívaly bezplatné pomoci NIDV a MŠMT.
MŠMT nám poskytlo i vyjádření právníka:
Zadavatel nesmí uzavřít smlouvu s uchazečem, který se podílel na nastavení parametrů zakázky. Vytvoření formuláře pro vyhlášení VZ je samozřejmě nutné kvalifikovat jako podílení se na vyhlášení VZ a nabídky firmy by měly být ve všech případech vyřazeny. V případě škol, které takto postupovaly se bude s největší pravděpodobností jednat o porušení rozpočtové kázně, v případě firmy MŠMT zváží podání trestního oznámení na jednatele společnosti.
Lektory NIDV, kteří mají na starosti podporu škol v projektu EU peníze školám, MŠMT upozornilo na tento problém již 23. května takto:
Pokud firma škole administruje projekt, nebo dokonce i připravuje dokumentaci k VZ, nemůže se současně přihlásit do VŘ, které škola vypisuje, je to uvedeno i v příručce. Je to v rozporu se zákonem o VZ! Odpovědnost pak navíc padá na ředitele školy.
Podle interních informací je předmětem kontroly zřejmě již od poloviny května činnost tří firem. Ministr školství na dotazy médií reagoval poprvé před dvěma týdny s tím, že se právě o problému dozvěděl a nařídil jeho prošetření. Na čtvrteční tiskové konferenci se první náměstek ministra Jakub Hodinář vyjádřil, že prošetřování probíhá na základě zpráv z médií standardním způsobem a podobně bude postupováno i v projektu EU peníze středním školám.
38 komentářů:
Ale vždyť se to dalo čekat. EU peníze školám se účastní všechny školy a 99 % z nich neví o projektech ESF vůbec nic, takže se dají lehce nachytat na ledacos. Nicméně to mimo jiné svědčí o "úrovni" žeditelů ZŠ v této republice. Šablony vůbec neměly být a těch 4,5 miliardy mělo být rozděleno těm schopnějším školám, které na poli projektů již něco dokázaly, což by zaručovalo, že vše zvládnou. Těch průserů bude ještě mnohem víc!
RE: "mělo být rozděleno těm schopnějším"
No, nemyslím, že by tohle bylo zrovna to správné řešení, ale na řadu možných rizik se zde upozorňovalo.
Proč mne napadá rčení o "božích mlýnech"? Docela jsem zvědav, kam až to MŠMT dotáhne. Jde v tomto případě o neuznatelný náklad?
Ale jistě, že je to neuznatelný výdaj. Škola o tu část dotace přijde - bude muset špatně utracené peníze ministerstvu vrátit. A přitom už je vlastně utratila. Prostě úžasné! A nádavkem dostane od finančního úřadu pokutu za porušení zákona o VZ.
"těch 4,5 miliardy mělo být rozděleno těm schopnějším školám, které na poli projektů již něco dokázaly"
To by zrovná moc férové nebylo, i ty malé školy snad potřebují moderní didaktické a digitální učební pomůcky!
Citace z článku jsou oficiální vyjádření MŠMT a NIDV k průběhu causy a šetření ČŠI opakovaně potvrdil na tiskových konferencích i ministr. Česká škole o této cause jen jako první informuje.
Když je ředitel naiva, který naletí dobrákům, co mu všechno zdarma zadministrují, nic jiného nezaslouží.
Ředitel, který není schopen si vyřídit dotaci a pohodlně si to nechá "ZDARMA" celé zpracovat, nemá na místě ředitele vůbec co dělat. Ten může tak akorát leštit kliku od sborovny ..a to kdoví...
Nemá sice na místě ředitele co dělat, ale bohužel na něm je. A jsou jich stovky ne-li tisíce.
Ředitel, který je ochoten si školu zaplevelit repasovanými PC a "interaktivní" technikou, vhodnou pro efektní prezentace, ale o efektivní výuce bych se zmiňoval velmi opatrně..
Tady je vidět, kdo chce děti opravdu učit, a kdo jen chodí do zaměstnání..
..Zaplevelit interaktivní technikou
Tady je vidět, že někdo zůstává v minulém století. Ono kružítko a křída též poslouží. Učit se dá i s interaktivní technikou a velmi dobře. Vaši žáci se v době digitálních technologií asi moc neuplatní. Nebo, že by anonymní neznal možnosti interaktivní techniky?
Anonymní napsal "interaktivní", čímž myslel asi zaplevelení projektory. U nás to taky prezentovali, moc jim to nefungovalo a té interaktivity jsem se taky nedočkala, že prý mi na to stačí powerpoint. S tím neohrabaným ukazovátkem asi těžko, chtěla bych vidět, jak bych se tím jako na cokoliv v powerpointu strefila. Jinak Vy jste anonymní stejně jako já, tak nechápu, že se do toho tak navážíte, nebo se mi to zdá?
re-..Zaplevelit interaktivní technikou..
Interaktivní výuku považuji za velice efektivní výukovou metodu. O její zavedení a zkvalitnění se snažím téměř 10let.. ale je interaktivní a "interaktivní" technika.
A prezentace v Powerpointu, jak je interaktivita někdy prezentována, skutečně za interaktivní výuku nepovažuji..
Na to stačí projektor a prezentační ovladač s laserovým ukazovátkem za zlomkovou cenu prezentačního projektoru nebo jiného polohovacího zařízení ...
Je na každém řediteli, zda se vydá cestou té nejlepší dostupné techniky a bude mít jednu interaktivní tabuli na stupeň, nebo zda bude mít interaktivní projektor v každé třídě. I s tímto projektorem se dá udělat hodina interaktivní a hlavně efektivní, protože si materiál připravíte za zlomek času, co na klasické interaktivní tabuli. A materiál můžete použít kdykoliv se vzpomenete a ne jenom když jste v interaktivní učebně.
" za zlomek času, co na klasické interaktivní tabuli." - a na to jste přišli jak?
"A materiál můžete použít kdykoliv se vzpomenete a ne jenom když jste v interaktivní učebně." - tomuto požadavku vyhovují jen online aplikace, takových autorských nástrojů pro interaktivní projektory zrovna moc není. Jaký používáte?
Vzpomínám si na hezkou "interaktivní" hodinu na základní škole, realizovanou pomocí magnetické tabule...
Interaktivita opravdu spočívá v něčem jiném, nežli v masovém nasazováni "zbožštěných" interaktivních tabulí do každé učebny.
Pro "uplatnění v době digitálních technologií" bude mnohem více záležet na snaze a chuti žáka dostat informace do hlavy, nežli na tom, zda je tam přenese z papírové knihy či obrazovky displeje.
Jistěže musíme hledat nové způsoby a formy předávání znalostí (pardon, kompetencí) - od toho jsme snad učitélé, ne?
Ale myslet si, že instalací interaktivní tabule do učebny se zázrakem začnou děti intenzivně připravovat a látka je automaticky zaujme, to je naivní.
Nebo si snad někdo myslí, že když rozdáme dětem notebooky a do každé učebny umístíme pětimetrové dotykové obrazovky, přesuneme se automaticky na první místa v testech PISA?
Jednoznačně souhlasím s názorem, že nejdůležitější ve výuce je vždy učítel a záleží jen na něm, jak dostupné pomůcky, včetně interaktivních dokáže využít...
Sebelepší interaktivní tabule sama nikdy učit nebude.
přípravy za zlomek času - dle mého názoru, čím kvalitnější SW a podpora výrobců a např. i vydavatelů elektronických učebnic, tím pohodlnější, jednodušší a tím i rychlejší vytvoření příprav.
Použití kdykoliv a kdekoliv - pokud vím, autorský SW je v drtivé většině pro veřejnou prezentaci vždy vázán na konkrétní HW. Dokonce i prezentace na samotném projektoru bez cizího interaktivního HW je porušení licenčních podmínek.
Pozor na zavádějící informace některých dodavatelů, že je s jejich technikou možné použít jakýkoliv SW jiného výrobce.
Toto není pravda, téměř vždy porušujete licenční podmínky daného výrobce. Samozřejmě, že je možné zakoupit licenci pro "cizí" zařízení, ta je ale vždy vázána na jedno konkrétní zařízení..
Použití kdykoliv a kdekoliv je samozřejmě možné, ale pouze pro osobní potřebu - tedy pro tvorbu příprav, třeba i na soukromém PC ...
Stačí si prostudovat licenční podmínky daného SW..
Právě proto je nutné řešit interaktivní výuku jinak než jen interaraktivní tabulí. Možností je dnes víc než dost. Interaktivní tabule v klasické podobě je dnes již pravěkým předraženým zařízením. Stačí se rozhlédnout a chvilku "pracovat" s informacemi. A to je právě to, co ředitelé opomíjejí.
Interaktivní projektory jsou ale tím nejhorším řešením, protože neumí zpracovat více dotyků, což je dnes standard na všech zařízeních, s interaktivním projektorem proto ani nemůžete ovládat nejmodernější výukové programy. A pokud se na to koukneme z hlediska ceny, tak kombinace laciného DLP projektoru s laciným senzorem je za 28 tisícovek předražená. Za polovic možná.
kolegove, interaktivita prece neni pretahovani chlivecku prstem na tabuli za 80000,- ve specializovanem software, ktery pedagogove a deti vidi poprve a naposled pri hodine. Interaktivita je zpusob komunikace, zatazeni deti do vyuky, otazky a odpovedi.. co lepe vyhovuje nez dostupna technika umoznujici ovladani zblizka ci zdalky na jakekoliv bile tabuli a standardni softwarove prostredi, napr. Powerpoint? Chcete prece prostredky vyuzit efektivne a ne je nacpat firmam nabizejicim predrazene ,interaktivni tabule"?
O interaktivních technikách se bavte jinde, mě spíš zajímá, jak se budou tvářit ředitelé, až budou vracet dotace? Nejde v případě manipulace s výběrovým řízením dokonce o trestný čin?
Já to říkal hned ředitelce, nevěřte jim, zadarmo nedělá nikdo nic. Na konferenci v Novém Městě jim to nandal Epson, když srovnal vnitřnosti i svítivost projektorů. I pro školy platí, nejsme tak bohatí, abychom kupovali levné věci!
"Za polovic možná." Zapomněl jste dodat: a za dva roky vyhodit. Dýl to nevydrží. A ještě to zaplatíte ze svého a ne z dotace, to je tedy výhra!
Za polovic možná
Na jednu stranu říkáte, že interaktivní projektor je nejhorší řešení, ale za polovic už byste ho možná pořídili. To je naprosto typický přístup českého spotřebitele:"je to sice šmejd, ale za ty prachy..." a když to navíc nejde z vaší kapsy. Když si myslíte, že je to nejhorší řešení, tak za to neutrácejte veřejné peníze, ať už 14 nebo 28 tisíc.
Mimochodem osobně si nemyslím, že interaktivní projektor je nejhorší řešení. Je potřeba jen správně zvolit. A možností je už dost: www.interaktivni-projektory.cz
Divné, dala bych ruku do ohně, že tuším v úterý tu byla zmínka o společnosti boxed, a dokonce zde bylo její vyjádření.
U nás ve škole od nich máme počítače a několik tabulí a od ředitele vím, že nám s tím projektem pomáhali.
Takže se to boxedu netýká? Můžeme si oddychnout?
To sotva! Čekejte přepadovku ČŠI!
Nevyvolavejte paniku! CSI bude kontrolovat vsechny skoly, i u nas ve skole, ktera je vybavena od Boxed, jiz kontrola probehla bez nejmensich problemu. S Boxed mame podepsanu smlouvu kupni, kde se mj. o projektove pomoci pise, kupni smlouva byla podepsana pochopitelne az po ukonceni vyberoveho rizeni. Jsem presvedcen, ze tak je to i v ostatnich skolach.
Anonymní vyjádření pracovníků Boxed by měla redakce mazat. To je podle IP adresy nepoznáte?
Tak, správně, ono těch komentářů z firem je tady možná víc než od kantorů :-)
Nečekejte ČŠI, čekejte Finanční úřad!
Dle mých ověřených informací mající vysokou validitu převzala vyšetřování samotná FBI. Především jdou po interaktivních tabulích nad 40tis. rozepsaných na reproduktory vylepšené o USB, software apod.
Dělat si legraci z vážných věcí si může dělat jen blbec. Až budou školy vracet část dotace, budete žertovat o exekutorech?
Děkuji za kompliment. Mně tato "kauza" připadá úsměvná, proto byla zvolená podobná rétorika. Blázen si dělá legraci, jak ale nazvat toho kdo vyvolává poplašnou zprávu? Přečetl jsem si dnes u vody opětovně výzvu k OPVK 1.4 + příručku 2x tam a zpět a nabyl jsem dojmu, že sledovaným ukazatelem v 1.4 jsou výstupy (DUM, hodiny, certifikáty,..). Vracení dotace může být realitou pouze při nesplnění výstupů. Řešme tedy prosím to co je v projektu podstatné...
Opakovaně žádám redakci, aby korigovala zavádějící informace pracovníků společnosti Boxed: porušení pravidel je pochopitelně sankcionováno. Dotace vracela i velká města se spoustou kmotrů i právníků.
Kdyby zaměstnanců společnosti Boxed... od vody nám zde píše komentáře samotný pan jednatel. Trochu si plete pojmy, jinak by zde neplácal něco o výstupech. Podvod byl je a bude stále podvodem, ať ho budete schovávat za cokoliv, třeba i za centrum vzdělanosti Libereckého kraje, což je tak jako tak celkem jednoduše vyvratitelné. Myslím, že Vám ve finále budou chudáci školy, kterým jste "zdarma poradili" moc vděčné. Podotýkám, že naštěstí nejsem jeden z nich. Horší je ale to, že řada kolegů na školách postupuje stejně, nechává si zpracovat žádost, zadání výběrového řízení atd. od kdekoho (nejen od Boxedu, ČMIS, Avmedia apod.). Místo toho, aby tomu věnovali jeden večer. Není to žádná věda si najít mustry téměř na všechno přímo na MŠMT a upravit si je podle toho, jak pro svou školu potřebuju. A jestli toto nezvládnou, nemají na své pozici co dělat.
Mezi námi existuje daleko více firem, které se snaží zmanipulovat výběrová řízení. Znám jednu firmu z České Lípy, která aby vyhrála zakázku, tak ji nechala zadavatelem 2x zrušit. No a až se konečně dostali s cenou dolů, tak to konečně vyhráli. Takto to dělají na více školách. Nevím, že jim to někdo trpí.
Mezi námi existuje daleko více firem, které se snaží zmanipulovat výběrová řízení. Znám jednu firmu z České Lípy, která aby vyhrála zakázku, tak ji nechala zadavatelem 2x zrušit. No a až se konečně dostali s cenou dolů, tak to konečně vyhráli. Takto to dělají na více školách. Nevím, že jim to někdo trpí.
Okomentovat