Test komentovaný odborníky bude k dispozici příští týden.
Test základní úrovně z českého jazyka s komentářem k jednotlivým otázkám najdete od dnešního rána na adrese EDUin.cz. Na tomto serveru je možné o kvalitě tohoto testu i diskutovat a připojovat vlastní komentáře.
Publikovaný komentář k testu z češtiny není odborným stanoviskem, ale názorem EDUin. Je motivován především snahou zahájit veřejnou debatu o další podobě státní maturity a přimět Cermat, aby publikoval autorizovaná znění všech testů, které studenti letos vyplňovali. Hlavní zjištění plynoucí z analýzy prvního testu jsou:
- Test obsahuje příliš mnoho textových ukázek, k nimž se váže jen jedna nebo dvě úlohy. Takové úlohy zaberou hodně času, ale plyne z nich malý zisk pro hodnocení studentových schopností.
- Osm z dvaatřiceti úloh nemá jednoznačnou odpověď. Při takovém počtu se test mění v sázkový tiket.
- Příliš mnoho úloh ověřuje fakticky to samé, schopnost pozorně číst. To je důležitá dovednost, ale ne jediná. Problém je tedy kromě kvality úloh ve způsobu, jakým je test sestaven.
- Mnohé úlohy nejsou špatné samy o sobě, ale je problematické jejich použítí v testu. Při práci v hodině, kdy se můžete se studenty bavit, by určitě obstály. Je chybou Cermatu, že autory, obvykle pedagogy z praxe, nepoučil a pustil nevhodné úlohy do databanky, z níž se při sestavování testů vybírá.
15 comments:
V pořádku, děkuji.
Připojené komentáře jsou naivně směšné, za každou cenu najít nějaké brouky..
Za dva češtináře ze základky prohlašuju, že otázky jsou naopak v naprosté většině jednoznačné a dobře zadané, ani žáci devítek nemají problémy je "rozluštit"! Dokonce vznikla zajímavá hodina. Jo, a mám prý ty vaše odborníky na posuzování testů pozdravovat od dětí.
Možná je ale trochu rozdíl mezi zajímavou hodinou a státní maturitou.
A ty brouky nikdo ani nehledá, oni se snad rojej!
Naprosto souhlasím s předchozím komentářem. Maturitní testy je velmi vhodné pro ověření výsledků vzdělávání v 9. ročníku ZŠ.
Základní informace o tom, jak se dělají testy zde: http://www.scio.cz/tvorba_testu/index.asp
Vše nasvědčuje tomu, že CERMAT dělal a stále dělá testy chaoticky, na koleně.
Co v testech má a nemá být si CERMAT určil sám svými katalogy. Doporučuji kritikům i obhájcům, aby si test s nimi konfrontovali. Pan Feřtek má pravdu, že některé položky katalogu jsou zastoupeny několika úlohami, jiné žádnými. Pokrytí je tedy velmi nerovnoměrné, a to je rozhodně špatně.
Data na podrobnější zkoumání jsme žádali z generálky (podle zákona 106), Zelený je pochopitelně nevydal, mšmt mu ale uložilo to udělat. Ale on je nevydal! (Dobeš na Zeleného má jen malý vliv). Již jsme podali žalobu. S ostrou maturitou to pochopitelně budeme opakovat.
"Za dva češtináře ze základky prohlašuju, že otázky jsou naopak v naprosté většině jednoznačné". A není to na státní maturitu trochu málo?
Norma ISO, kterou používá na kvalitu testů Scio, připouští 0,5% vadných úloh. Tedy jednu vadnou na dvě stě bezvadných.
"v naprosté většině...."
otázky jsou naopak v naprosté většině jednoznačné a dobře zadané
Bude-li naprostá většina vašich kolegů dostávat za svou práci plat a vy ne, budou sice vaši deváťáci spokojeni, ale vy nejspíš taky "začnete hledat brouky"...
Tak konkrétně. U dvou úkolů si k tomu sednu doma, protože si nejsem tak úplně jistý významem textu. Asi nemáme ve škole takový klid na práci jako maturanti, když jedou naostro.
U dvou úkolů si k tomu sednu doma, protože si nejsem tak úplně jistý významem textu.
To asi bude problém i pro maturanty, kteří nemají vystudovanou fakultu v oboru ČJ, ne?
Další zadání didaktických testů ze společné části jednotné maturitní zkoušky jsou zde:
https://rapidshare.com/files/3093750764/MAT.zip
https://rapidshare.com/files/1996302924/AJ.zip
https://rapidshare.com/files/1476015311/CJ_2.zip
https://rapidshare.com/files/3018737725/CHEMIE.zip
Za úniky nestojí studenti ze středních škol. Tomu může věřit tisk nebo ministr. Stačí se podívat, že to je naskanované. Zelený dobře ví, kde má díry.
Díky, pane Šteffle, ale už toho nechte. Že vás to furt baví...
Rád bych věděl, kolik platí Josef brigádníkům na těchto diskuzích. Učitelský plat je asi na tom hůř.
To opravdu raději SCIO , než přiblblý CERMAT.
Geniální úvahy o didaktických testech státní maturity odhalí až úspěšnost/neúspěšnost. Nevím, co Dobeš bude považovat za úspěch ? Zda to bude více/méně než 30 % studentů, kteří nezvládli testy?
Nemůžu se nezapojit, protože tato diskuze mi příjde celkem úsměvná. Slova jako většina nebo sednu si na to doma...To by mi u maturity asi moc neprošlo. Zadání maturitních úloh mi přišlo velmi neadekvatní a naprosto souhlasím s vytyčenými body výše. Jako letošní maturantka, si nepřipadám jako bych maturovala z češtiny, ale dělala nějaké psychotesty. Pokud bude státní maturita následovat i v příštích letech,tak by se mělo zadání úloh změnit a to ve prosěch češtiny...
Post a Comment