Další díl ze seriálu Otevřené formy dalšího vzdělávání učitelů, jež se tentokrát věnuje formám mobilního vzdělávání učitelů kdekoli a odkudkoli.
Dean Groom je vedoucím oddělení vzdělávacích technologií na Learning
and Teaching Centre, Macquarie University v Sydney. V listopadu v článku
Co má společného budoucnost webu se vzděláváním jsme měli
možnost se seznámit s jeho předpovědí, že k završení digitální revoluce
dojde dosažením vybavení celé společnosti zařízením s funkcí počítače
(1:1) do konce roku 2013. Celou společností však (bohužel) nemyslí celý
svět, ale pouze ten vyspělý. Tentokrát mě zaujal jeho článek The Downtime Learner theory (Teorie prostojového učení), který ve svém blogu Design for Learning publikoval 14. dubna. Dokonale se hodí jako pokračování tohoto seriálu o otevřených formách dalšího vzdělávání učitelů.
Dean, inspirován Stevem Wheelerem (viz předchozí díl Nový pohled na osobní vzdělávací prostředí) a Stephenem Downesem (Konektivismus - teorie vzdělávání v prostředí sociálních sítí),
dospěl k představě, že digitální formy vzdělávání učitelů lze
realizovat nejlépe v krátkých dávkách za běhu kdekoli, kde se k nim lze
dostat. Říká: „Rezistence systému, nedostatek finančních zdrojů a asi
také všeobecné očekávání, že oni si to udělají sami a zadarmo,
to vše dalo v mých představách prostor k neuvědomělému vzniku pěkné
obludnosti.“ (Doslova „monstra pod postelí vzdělávacího systému“ podle
dětského filmu Little Monsters, kde pod postelí hlavního hrdiny existuje paralelní svět virtuálních bytostí, který žije vlastním životem.)
Někdo by si mohl myslet, že následující text nepochází od protinožců,
a tak raději opět použiji doslovný překlad: „Výzkumníci potvrzují, že
iniciativy na adekvátní změnu přípravy učitelů jdoucí shora dolů (jako
např. náš RVP) stále znovu a znovu selhávají, což ve svém důsledku
značně ovlivňuje přístup učitelů ke každodenní pedagogické činnosti.
K tomu navíc přistupuje ta skutečnost, že další vzdělávání ped.
pracovníků v oblasti ICT je co do formy většinou stejné jako u dětí –
zavírá je do místností s počítači. Řešením pro vnímavého učitele se
zájmem o sebezdokonalování je odhalovat možnosti vzdělávacích
technologií ze svého sedadla v autobuse nebo ve vlaku (při řízení auta
raději ne). Jsme stále více vtahováni do poznávání v parku, při čekání
na přítele, nebo když si objednáme kávu. To je má teorie prostojového
učení.“
Prostojové mobilní učení se uskutečňuje někde mezi domovem a prací.
Je uspokojivější a efektivnější, než když se o něj pokoušíme přímo
v práci nebo doma, kde většinou musíme řešit jiné problémy. Navíc
nevyžaduje téměř žádnou přípravu.
Lidé na svých mobilních přístrojích opakovaně provádějí docela malý
počet stále stejných operací. Posílají SMS, mailují, twítují (rozhodl
jsem se pro tento kompromisní česko-anglický tvar slovesa, bude-li ale
obliba tohoto způsobu propojení lidí dále stoupat, brzy budeme
tvítovat), komunikují prostřednictvím Facebooku, prohlížejí si odkazy
doporučené někým prostřednictvím sítě nebo prověřují lidi, které
považují za zajímavé. Příjem informace, hledání, zpracování, odezva či
otázka, reakce či potvrzení - a znovu, třeba 100x za den.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz.
Bořivoj Brdička: Prostojové učení podle Grooma
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat