... řekl již ve druhém století před naším letopočtem Marcus Porcius Cato. Pro mnohé z nás má vzdělávání nádech hořkosti. Avšak to, co je na počátku tím „hořkým kořenem“, se po určité době může změnit ve sladký plod. Tím jsou znalosti a dovednosti nabyté v průběhu vzdělávání. A ty právě člověku mohou pomoci k úspěchu v pracovním i soukromém životě.
Na 4. odborném setkání se zaměstnavateli, vzdělavateli a odbornou veřejností k tématu uznávání neformálního vzdělávání v rámci projektu Klíče pro život, konaném 18. května ve Vzdělávacím institutu Charity ČR v Praze, představili zástupci projektu další připravované výstupy, týkající se uznávání neformálního vzdělávání v oblasti práce s dětmi a mládeží.
V úvodním slovu přiblížila hledání cesty k uznávání neformálního vzdělávání a připravované výstupy v rámci projektu Klíče pro život garantka klíčové aktivity Uznávání neformálního vzdělávání Daniela Havlíčková.
O aktuálních iniciativách EU ve vztahu k uznávání neformálního vzdělávání – Mládež v pohybu a o Agendě pro nové dovednosti pro pracovní místa hovořili v úvodu odborného setkání Vladimíra Drbalová, ředitelka sekce mezinárodních organizací a evropských záležitostí Svazu průmyslu a dopravy ČR, a Michal Urban, ředitel odboru pro mládež Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.
Řečníci i účastníci setkání se shodli, že je důležité to, co opravdu člověk zná a umí, a ne to, kde se to naučil. K tomu je však také nutná schopnost umět představit své znalosti a dovednosti například zaměstnavateli. S Osobním kompetenčním portfoliem (OKP), na kterém pracuje řešitelský tým projektu Klíče pro život, seznámila přítomné projektová manažerka Irena Hošková. Právě toto portfolio se může stát pomocníkem nejen mladým lidem, ale i dospělým v průběhu jejich profesního života. Pomůže formulovat a prezentovat znalosti a dovednosti tak, aby zaměstnavatelé i vzdělavatelé byli schopni rozpoznat jedinečnost a osobní kvality každého z nás. Zdeněk Somr, viceprezident Hospodářské komory ČR, ocenil vznik kompetenčního portfolia a zároveň doporučil při jeho vývoji dát důraz na co největší jednoduchost a přístupnost, protože především mladí lidé podle něj rychle zavrhují vše, co nefunguje napoprvé.
Jan Cieslar, 1. místopředseda České rady dětí a mládeže, vyzdvihl možný význam tohoto teprve se rodícího dokladu pro rozvoj potenciálu mladého člověka a jeho profesní sebedefinici. Nejdůležitější bude zavést portfolio do praxe tak, aby se stalo pohodlným „pomocníkem“ pro zaměstnavatele, personalisty, vzdělavatele, pro úřady práce, ale zejména pro uchazeče o práci.
Diskusi o cestě k formálnímu uznávání výsledků neformálního vzdělávání pracovníků s dětmi a mládeží zahájil Martin Buňka ze společnosti Trexima, spol. s r. o., který účastníky setkání provedl světem Národní soustavy kvalifikací a Národní soustavy povolání. Následná reakce zástupců zaměstnavatelů a vzdělávacích institucí ukázala, že i v tomto má projekt Klíče pro život podporu. Miloš Rathouský, ředitel sekce regionálních zastoupení a rozvoje lidských zdrojů Svazu průmyslu a dopravy ČR, označil představené návrhy typových pozic za „dobrý začátek cesty“ a připojil řadu především praktických doporučení pro implementaci. Jan Stejskal z Univerzity Pardubice uvedl zkušenosti vysokoškolského pedagoga i lektora ve sdruženích dětí a mládeže a upozornil na nutnost spolupráce se vzdělavateli a zejména s vyučujícími, tedy „jít cestou zdola“, aby bylo možné najít pochopení pro uznávání neformálního vzdělávání a postupně jej provázat s formálním.
Závěrečná diskuse se stočila i k tématu celoživotního učení, které je nezbytné pro rozvoj osobnosti a pro získávání nových znalostí a dovedností.
Daniela Havlíčková, garantka Uznávání neformálního vzdělávání projektu Klíče pro život
„Vzdělání je sladkým plodem hořkého kořene“...
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat