Společnost Scio by ráda upozornila na výzkumný projekt uskutečněný ve Velké Británii, jehož cílem bylo pokusit se předpovědět možné scénáře vývoje vzdělávání v co nejširším kontextu možných (souvisejících) společenských změn. Zajímavým výstupem projektu jsou vize tří možných směrů rozvoje společnosti a od toho se odvíjející role vzdělávání, případně vzájemná koincidence mezi společenskou poptávkou a potřebou na jedné straně a vzděláním jako způsobem, jak toto uspokojit, na straně druhé.
Tři směry vývoje vycházejí ze snahy respektovat současný společenský stav a v podstatě oscilují mezi dvěma póly: vizí založenou na směřování k individualismu a naopak prosociálně orientovanou vizí coby protipólem. Mezi nimi je rozprostřena vize nazvaná Vlastní cesta, která z obou krajních přebírá určité prvky (oslabení státu na úkor posílení významu společenských skupin). Každá z nabízených vizí je přitom projektována ve dvou odlišných scénářích, z nichž jeden je výzkumníky hodnocen jako udržitelný a druhý jako neudržitelný.
Z hlediska vzdělávání se samozřejmě mění jeho role v závislosti na podmínkách, které výzkumníci pro jednotlivé vize a scénáře určily (od vlastní odpovědnosti za vzdělávání a posílení individuálního podílu na jeho podobě i kvalitě až po silnou kolektivní roli či rannou stratifikaci). Kromě toho však závěrečná zpráva upozorňuje na změny a výzvy, které přijdou, ať už další vývoj bude jakýkoliv - informace, jejich mnohost, přístup k nim, sdílení na velké vzdálenosti, oslabování hranic mezi vzděláváním a jinými formami lidské činnosti (práce, volný čas), nebo třeba riziko rezignace na tzv. vzdělanostní společnost. Závěrečná zpráva také neočekává žádná "zázračná" řešení v oblasti vzdělávání.
Za výzkumem stojí britské ministerstvo školství a nezisková organizace Futurelab a na jeho realizaci se podíleli jak výzkumníci z různých souvisejících oblastí, tak praktici. V rámci výzkumu byly sesbírány a použity také názory aktérů vzdělávání (žáků, rodičů, učitelů) i veřejnosti.
Více podrobností, včetně jednotlivých vizí a scénářů i odkazu na originální dokumentaci, najdete v přiloženém dokumentu níže. Českou verzi připravila Irena Smetánková z Výzkumného oddělení společnosti Scio.
Výzkumný projekt „Pohled za současné obzory“ (Beyond Current Horizons) - česká verze zprávy ke stažení
http://www.beyondcurrenthorizons.org.uk/
http://www.beyondcurrenthorizons.org.uk/scenarios
http://www.beyondcurrenthorizons.org.uk/outcomes/reports/final‐report‐2009/
Výzkumný projekt „Pohled za současné obzory“ (Beyond Current Horizons)
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat