Mzdy nepedagogických pracovníků ve školství, které mnohdy dosahují úrovně minimální mzdy, by se prý mohly upravit na přijatelnou úroveň převedením části peněz určených pro učitele.
Redakční zpráva v HalóNoviny.cz pokračuje:
Na včerejším veřejném slyšení v Senátu to uvedl Petr Špirhanzl z
ministerstva školství. Podle něj se začíná uvažovat o tom, že by se
zrušila současná restrikce, kdy jsou prostředky pro školy rozdělovány
zvlášť pro pedagogické a nepedagogické pracovníky. »Oba balíčky peněz by bylo možné propojit již v průběhu letošního roku,« uvedl Špirhanzl. Změnu by podle něj měla dojednat ministerstva školství a financí.
Přečtěte si: Školníci, kuchařky a uklízečky s platy k nežití. Co s tím?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
25 komentářů:
Při vší úctě ke kuchařkám, uklizečkám a školníkům - základní osou vzdělávacího systému je student ( žák ) a učitel. Vezměme tedy těm učitelům to málo a přerozdělme to ! Pak ještě přijde Kalousek a sdělí, že ve státní správě se musí ušetřit v příštím roce 30 miliard. Školství tedy vezmeme další peníze. Je to řešení ? Opravdu, již nenalézám ze svého hrubého platu ve školství další rezervy ! Ignorant
a bude hůř ! Bohatým se dává, chudým bere !
Nebylo náhodou právě oddělení mzdových prostředků pedagogického a nepedagogického personálu jedním z "úspěchů" nového ministra?
(Mimochodem, považuji to také za správnou věc.)
Ale mám lepší návrh.
Mohli bychom zavést zdokonalenou praxi dřívějších let.
Uklizečky, kuchařky a školníky propustit.
Chodby budou zametat děti jako součást pracovního vyučování, obědy si děti budou nosit od maminky v kastrůlku a drobné údržby budou dělat tatínkové po odpolednách a o víkendech.
Učitelé budou část mzdy dostávat v naturáliích a vždy týden chodit do určené rodiny na stravu.
No a když začnou děti nosit do školy v zimě dříví do kamen a do PC učeben nakoupíme notebooky "na kliku", určené pro rozvojové země, bude systém dokonalý.
Představte si ty úspory pro státní rozpočet.
Kalousek bude bez sebe a Dobeš bude muset zvýšit odměny celému sekretariátu, včetně pana Petra Špirhanzla a nafotit nové album, třeba z dovolené.
Je smutné číst tady výlevy „pedagogů“, kteří volají po dalším a dalším zadlužování země - asi k nám přišli z Řecka…
Těmito příspěvky se mj. ozřejmilo, že bod č. 30) navrhovaného řešení NERVu nebyl do jeho závěrečné zprávy napsán bezdůvodně.
Petr S.
"Je smutné číst tady výlevy „pedagogů“, kteří volají po dalším a dalším zadlužování země - asi k nám přišli z Řecka…"
Je smutné číst příspěvky, které zarytě mlčí o rozkrádání tohoto státu ve velkém. Do Řecka nás ženou zloději na nejvyšších místech a ne učitelé ( jen přemýšlím, jak učitel na ZŠ a SŠ zadlužuje tuto zem ). Ono milý pane Petr.S již opravdu není kde brát. Leda že by jsme dostávali jako učitelé potravinovou pomoc od EU jako na Slovensku. Ignorant
To Petr S.
Nevím o jakých výlevech pedagogů mluvíte - kromě ironie a sarkasmu jsem nic jiného nenašel.
K článku: Nejde jen o profese zmíněné v článku. Kromě učitelování se spolu s kolegou staráme na 1/2 úvazku o počítače ve škole, je jich přes 300. Škola by měla nárok na klasické "ajťáky", ale kvůli krácení normativu na cca 70% si je nemůže dovolit. A kam se peníze ztrácejí - dotují se jimi školy, které nemají naplněnost tříd, především různé integrované SOŠ, ale ve vedení mají různé zastupitele, radní a jejich kamarády a ti si přece pod sebou větev řezat nebudou.
Závěr: Peněz ve školství (ale třeba i ve zdravotnictví) je dost, jen jsou velice nehospodárně (čti politicky) používány. Bohužel tento stav není závislý na politické reprezentaci, levice i pravice se chovají úplně stejně. Jediný kdo to odnese je učitel, potažmo žák, protože prostě za minimální finanční prostředky nemůže nikdo dostat maximální možný servis.
Petr.S
Dobešovština není žádným řešením, rozrýpal ještě to, co fungovalo. Možná to dělá úmyslně.
"Boj s hloupostí nelze vyhrát, ale je nezbytné nepřestávat ho vést."
"Opakování je matkou moudrosti."
Pan Petr S. má, bohužel, problém s čtenářskou gramotností.
Předpokládám, že jím zmiňovaný bod 30. zprávy NERVu je tento z kapitoly
3.2.2 Cíle zvýšení konkurenceschopnosti v dané oblasti:
30) Vyšší nároky na práci učitelů a zvyšování jejich zodpovědnosti za výsledky musí doprovázet
růst mezd tak, aby se učitelství stalo konkurenceschopnou profesí na trhu práce i pro schopné.
Tento bod ovšem byl myšlen tak, že
zvýšené nároky na práci učitelů,
(ke kterým došlo, dochází a musí docházet)
musí doprovázet růst mezd
(ke kterému nedošlo a nedochází)
http://www.ceskaskola.cz/2011/04/prectete-si-ucitelum-loni-klesl-plat-o.html
Logicky to totiž plyne v kontextu např bodu
24) Zvýšit atraktivitu pedagogické profese nejen platově, ale i profesní perspektivou pedagogických a akademických pracovníků a atmosférou ve školách (kvalita řízení škol).
z téže kapitoly, tak i z kapitoly:
3.2.1 Klíčové problémy konkurenceschopnosti v dané oblasti
Konkrétně např bodů
8. Podíl výdajů na vzdělání poměřováno výdaji na žáka v poměru k HDP na hlavu a relativní
mzdy pedagogů vůči alternativním příležitostem zůstávají nízké.
30) Relativně vysoký věk učitelů v regionálním školství a relativně nízké mzdy pedagogů vůči srovnatelně vzdělaným skupinám pracovní síly. S tím souvisí nízká atraktivita učitelské profese, s ní související nízká kvalita učitelů a malý podíl mužů učitelů. Dnešní středoškoláci si ve většině případů nevybírají
pedagogické školy jako svou prioritu, ale jako poslední řešení.
To už nemluvím o ztracených prostředcích například tím, že:
32) Ředitelé škol jsou příliš zatížení administrativně vykazovací agendou.
33) Málo funkční a spíše formální procesy profesního rozvoje učitelů a ředitelů.
protože na "pořádná školení" nejsou peníze, atd...
Takže pane Petře, už poněkolikáté
Peníze vložené do vzdělávání jsou INVESTICE
ad. Petr S. pokračování
...
anebo že by šlo o dokument
RÁMEC STRATEGIE KONKURENCESCHOPNOSTI?
a v něm body
30) Středoškolské vzdělávání se stále často příliš úzce soustřeďuje na požadavky současné nebo dokonce minulé ekonomické situace nebo místně omezené poptávky na trhu práce, ačkoli většina studentů maturitních oborů dnes již nesměřuje na trh práce, ale do terciárního vzdělání. Tito studenti od středních škol potřebují především dispozice k dalšímu studiu.
Případně
30) Převést nepřímé formy finanční pomoci studentů (daňově a dávkově přes rodiče) na přímé formy pomoci jako jsou základní a doplňkové (ekonomickou situací podmíněné studijní granty.
Pak se ovšem přiznám, že nechápu, jak to souvisí s platem školníků.
Pane Petře S., co jste měl vlastně na mysli tím bodem
č. 30) navrhovaného řešení NERVu?
Zkuste být příště, prosím, konkrétnější.
zvýšit odměny celému sekretariátu, včetně pana Petra Špirhanzla
Proč právě, pane poste.restante, vrchnímu řediteli Sekce financování a správní. Očividně protěžujete.
Co Petr S. myslel tím Řeckem ? Zřejmě asi kroky naší hrdinné vlády. Co den, to nějaký průser a rozkrádačka. Je to horší, než za Topola. A to nám tady "ti zodpovědní" vládnou již pátý rok. Ignorant
Prosím, nezatahujte do debaty politiku, myslím, že sociálně demokratičtí ministři nebyli lepší - viz. např. INDOŠ. Kromě toho, sliby o zvyšování platů ve školství, proklamace o jeho důležitosti a ve výsledku skutečný stav si může vybavit naprosto každý, já osobně si je vybavuji prakticky od devadesátého roku a ve výsledku nic.
Luděk Blaha
Pana Petra Špirhanzla jsem uvedl, poněvadž dle zprávy právě on zmínil možnost opět "přelévat" mzdové prostředky od pedagogů k "nepedagogům".
Čili za tento "skvělý" návrh si, dle mého, odměnu jistě zaslouží.
A ano, v skrytu duše jsem doufal, že se mi za to nějakým způsobem bude revanšovat... ;-)
(Mohli jsme se šábnout, jenže Vy jste to profláknul naplno.)
Charlie
Školství, bohužel, je politikum a otázka platů taktéž.
Jak moc bylo reálně pro kterou vládu "prioritou" v absolutních či relativních číslech, to je dohledatelné.
Uznávám, že není nutné problém stavět do pravo-levé perspektivy.
Ale v tomto případě diskutujeme o uvažovaných a provedených opatřeních této konkrétní vlády.
A o kontrastu mezi proklamacemi a jejich naplňováním, což, obávám se, bez jisté "politizace" půjde jen obtížně.
Ale souhlasím, že prioritní by měla být věcná rovina.
A zde se domnívám, že je naprosto nesmyslné směšovat prostředky na zajištění provozu budov a chod instituce s prostředky na výuku samotnou.
Dle mého je nesmysl, aby angličtinář v obci A dostával menší plat nežli v obci B jen proto, že v obci A se podařilo řediteli sehnat schopnějšího (a tedy lépe placeného) správce sítě, nebo protože potřebuje o jednu uklizečku navíc.
Ano, s tím souhlasím - tj. platy učitelů a THP by měly být oddělené (sedím sice na obou židlích, ale rozdělení považuji za správné). Na druhou stranu , jak jsem psal výše, nepovažuji za správné přerozdělování provozních prostředků a normativů jen pro to, aby se někde zachovala škola, která nemá naplněné obory a třídy, ale má správně angažovaného ředitele nebo jeho zástupce nebo jejich kamarády. Pak už je jen krůček ke klientelismu a možné korupci.
Školství je bohužel politikum, a mohu říci, že ačkoli reformní snahy vlády podporuji, jejich vysvětlování, a především načasování považuji za nešťastné (tím myslím dávání přednosti krácení na straně výdajové a určitá nekoncepčnost nebo špatná "vykomunovanost" na straně příjmové).
Co by mne ale nejvíce zajímalo, jak jsou na tom z hlediska struktury rozpočtu velikostí srovnatelné země, ke kterým se chceme přiblížit (severské, Benelux). Někam ty peníze jít musí - a to mi ještě nikdo nevysvětlil.
Charlie
Všechno je v kouzelných slovech:
Prioroty, transakční náklady
Z obecného hlediska nelze chtít dostat se na vyšší úroveň vzdělanosti společnosti, potažmo zvyšovat konkurenceschopnost země, podíl práce s vyšší přidanou hodnotou, atraktivitu pro investory z pohledu vzdělanostní struktury obyvatelstva, atd. a přitom dávat na školství, vzdělávání a výzkum méně absolutně i relativně).
Nelze dávat do školství menší procento DPH, nežli země, k jejichž ekonomické úrovni se chceme dostat.
(Teď nechci pitvat téma účelnosti a návratnosti vynaložených prostředků, nebo třeba vzdělanostní struktury - i když to sem samozřejmě patří.)
Prostě nelze si za peníze, které stačí na trabanta chtít koupit porsche.
Ve společnosti, kde se méně krade, lže a podvádí jsou náklady na podnikání i správu země mnohem nižší.
Ekonomiku země mnohem méně ohrožuje tisíc bezdomovců na sociálních dávkách, nežli jeden "podnikatel" sající miliardy ze státního rozpočtu.
Faktická nevymahatelnost práva podřezává ekonomiku.
Řešením není "menší" stát, ale fungující stát.
Dost na tohle téma mluví a píše např.
Tomáš Sedláček
http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/tomas-sedlacek.php
a poslední podobný článek napsal např. Václav Žák
http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/vaclav-zak.php?itemid=13284
Jsou zde i skryté rezervy neefektivnosti systému.
Například pamatuju, když na okresních úřadech vytiskli tabulku, poslali ji faxem do Prahy na ministerstvo a zde ji pověřená pracovnice přepisoval do systému.
Ale to by bylo na dlouho...
Základem je ale jistá etika a morálka ve společnosti, na kterou má vliv i to, jak jsou žáci vychováni v rodině i ve škole.
A tohle je úkol i pro učitele.
Byvaly kolega Blaha tutove zavidi. Kdyz neco kapne, klidne se sabnu. zdravi Petr Spirhanzl
Na závist mám vyloženě buňky. Zvláště pak zasloužené požitky mne iritují k uzoufání.
I přesto mi přišlo od pana Poste.restanta nepatřičné opomíjet i ostatní vrchní ředitele, ředitele, vedoucí a podvedoucí, zvláště pak ohání-li se neustále etikou a morálkou. Jsem příznivcem trendu, že uspořené peníze se musejí vrátit mezi pracující lid padni komu padni. I já zdravím.
Luděk Blaha
... tak já se zkusím polepšit
Pokoušel jsem se to sice v nadsázce trochu zlehčit, ale ta zmínka o mé závisti se mě poměrně hodně dotkla. Jediné, co jsem kdy komu záviděl, bylo děvčatům prsa. Také bych býval chtěl, aby na mně bylo něco hezkého.
Luděk Blaha
Ona taková závist, která motivuje, abych i já dosáhnul toho, co mají druzí, nemusí být špatná věc.
A nemyslím tím jen konto a vilu na Malorce, ale také třeba lásku partnera, nebo shodit kila z nadváhy. :-)
Ale jinak Vás chápu.
Maminka mi vždycky říkala, že největší neštěstí se může člověku stát, když jej posedne závist a sebelítost.
A tak jsem se rozhodnul tohoto rizika vystříhat.
Prozatím úspěšně.
Pane Blaho, kdybyśte jen věděl, jak hezkého si Vás přestavuju :)
A určitě nejsem sama.
Kam jsem to zase vlezl? Tady všichni všemu rozumějí, vše umí okecat, a přitom si pletou DPH a HDP (viz někde výše). A nakonec snad řeknou, že se uklepli. Nejprve si ty vaše bláboly přečtěte a pak je sem raději ani nedávejte...
Kam jsem to zase vlezl?
To bylo to první, co mne napadlo, když jsem se narodil.
Anonymní 2.6 8:32
Tady všichni všemu rozumějí, vše umí okecat, a přitom si pletou DPH a HDP (viz někde výše).
Vzhledem k tomu, že šlo o můj příspěvek, dovoluji si Vás upozornit, že zmínka o HDP je doslovnou citací z materiálu NERVu.
Proto, prosím, své odborné výhrady adresujte této instituci.
:-)
"Kam jsem to zase vlezl? Tady všichni všemu rozumějí, vše umí okecat, a přitom si pletou DPH a HDP (viz někde výše). A nakonec snad řeknou, že se uklepli. Nejprve si ty vaše bláboly přečtěte a pak je sem raději ani nedávejte..."
Ano pane, jste snad brigádník najatý velkým Josefem ?
Okomentovat