Státní maturity už možná nebude pořádat Cermat. Tedy organizace, která čtrnáct let projektem žila. Ze zákona vypadne část, která Cermat stanoví jako organizátora. Další instituce cítí příležitost. Na maturitu si brousí zuby třeba soukromá společnost Scio.
Z článku Veroniky Rodriguez v TYDEN.CZ vybíráme:
Centrum pro zjišťování vzdělávání (Cermat) ztratí monopol na maturity. Rozhodl se tak ministr školství Josef Dobeš. Cermat sice bude na maturitu stále dohlížet, jeho pozice organizátora už však nebude zakotvena v zákoně.(...)
S myšlenkou pořádat maturitu, nebo alespoň její část, už proto začaly koketovat i soukromé společnosti. Seznam se může kdykoliv rozšířit, doufají. Zuby si na zkoušku brousí třeba společnost Scio, která už řadu let pořádá takzvané národní srovnávací zkoušky, na kterých staví při přijímání některé vysoké školy. "Současná státní maturita stejně sama zhyne," odhaduje ředitel Scia Ondřej Šteffl.
Scio prý proto vymyslelo vlastní zkoušku - moderní maturitu. "Ta státní je z minulého století. Obsah dnešního testu i to, že se stále používá tužka a papír, nedávají žádnou možnost ověřit cokoliv jiného než memorované znalosti," hodnotí Šteffl.
Přečtěte si: Nová maturita se mění. Tužku vystřídá klávesnice
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
12 komentářů:
Pane Šteffle, raději mlčete. Udělal jste si ze vzdělávání byznys, jde vám jen o něj, takže když už "žerete", alespoň nemlaskejte.
Zřejmě jste testy CERMAT viděl jen z rychlíku, když tvrdíte, že "nedávají žádnou možnost ověřit cokoliv jiného než memorované znalosti". Ale spíš je pravda, že lžete.
Mimochodem testy SCIO stojí často za h...o (mj. se v nichž v češtině nerozlišuje mezi větou a souvětím), takže s tunou másla na vaší lysině bych mlčel a chodil kanály.
Soudím, že jednou budete vy i vaše organizace shledání lehkými a přispívající k degradaxi českého školství jako kdysi akademik Nejedlý.
A zkuste nám sdělit, jak zajistíte, aby ve stejnou dobu na všech školách šla elektřina a fungoval internet - to je nutná podmínka on-line maturit. Jakmile dojde k jejich výpadku, už nebudou stejné podmínky. Ale vám to asi nevadí...
To je ale nenávist! Vy si myslíte, že Zelený s celým Cermatem nemlaská? Proč by si někdo nemohl udělat ze vzdělání byznys? Je-li poptávka, proč nemůže nabídnout své zboží? Kupovat ho nemusíte, to cermatovské bohužel ano.Testy Cermatu jsou plné chyb, na kterých navíc Cermat trvá a odmítá je odstranit. Viděl jste je, alespoň z rychlíku?A to ani nemluvím o naprosto chaotickém a předraženém systému poslední /?/ verze státních maturit.
\ŕekl Feřtek. \howhg.
Využívali jsme ve škole jak SCIO, tak Cermat. Obojí pod nátlakem "nadřízených míst".
Před pár lety jsem SCIO nenáviděl. Po zkušenostech s Cermatem na ně vzpomínám téměř s vděčností...
Veronika R. dlouhodobe vystupuje proti SM a pise v zoldu podobnych scii nebo kaliber. Takove clanky maji hodnotu sekaneho vetru, hlavni vyznam spociva ze zdanlive mnohosti nazoru. Pravda je jedina - veckarsky Dobes se snazi SM prodat soukromnikum, aby mohlw bojovat s korupci.
Ne, SCIO ne !
Už asi desetkrát jsem dozírala u zkoušek Scio. Pořádek, jednoduchý systém, vyplní se pár papírů. A pokud vím vysokým školám to stačí. TA administarivní smršť státní maturity je šílená. A k čemu je, nechci být sporostá
Můžeme mít různé názory na kvalitu testů, úroveň jejich zpracování atd.
Troufám si ale tvrdit, že žádná soukromá firma by si nedovolila předat svůj produkt v takové bídné úrovni, s tak prachmizernou organizací a za takové primární i sekundárně u škol vyvolané náklady, jak to dokázal CERMAT.
Zkrachovala by totiž bleskovým tempem.
Výše uvedené nemění nic na mém názoru, že státem garantovaná zkouška by se měla odehrávat ve státní režii.
Tak jako ta současná SM ale tedy rozhodně ne.
Svůj názor na SCIO a testy všeobecnně jsem zde již několikrát zveřejňoval. Poté, co bylo panem Štefflem přiznáno, že jde především o statistický nástroj a jednotlivci v něm až takovou roli nehrají (jak jinak vysvětlit stav, že často slabí žáci mívají mnohem lepší výsledky), je zapotřebí také doufat, že SCIO začne připravovat testy, které jsou ve shodě s ŠVP. Zcela běžně se stává, že v testech pro 3., 5. ale i 9. ročníky je učivo, které se prostě na ZŠ v daném ročníku neprobírá. Ale to je přeci podružné, neboť hlavním cílem je přeci vydělávat peníze, neboť SCIO je pokud se nepletu s.r.o. ....
Mám pocit, že by někteří nejraději Scio znárodnili. Nevím, proč by jinak neustále řešili místo věcných problémů skutečnost, že Scio je s.r.o. a že vydělává peníze. Ještě že máme Cermat, který nám zcela nezištně a skoro zadarmo připravil naprosto dokonalé státní maturity.
Rozhodně nechci SCIO znárodňovat, rozhodně mi ale vadí, jak se SCIO vetřelo do školství a doslova vnutilo šílený statistický systém testování do všech oblastí vzdělávání - rozhodující jsou zaškrtnuté odpovědi, postupy a předchozí vzdělávání žáků je podružné a nezajímavé.
Mgr. Milan Šatra
Jaký má smysl zlobit se na metr, že měří?
A jaký má smysl zlobit se na metr, že s ním někdo měří to, co by se lépe měřilo vodováhou?
Problém fenoménu SCIO je spíše v tom, že nabízí alespoň něco tam, kde ostatní nenabízí téměř nic.
Ale není chybou SCIA, že si jej jako nástroj vybírají technokraté i tam, kde nepatří a chtějí s ním měřit i to, co by jiný nástroj zvládl lépe.
Začtěte se do blogů a diskusí Ondřeje Šteffla na aktuálne.cz.
Zjistíte, že s ním lze o mnohém polemizovat, ale ve smyslu použití testů ve školství má mnohem blíže k Vašim názorům, nežli k těm, které kritizujete.
Okomentovat