Přečtěte si: Co se za dvacet let v našem školství zlepšilo

pondělí 16. května 2011 ·

Mediální konzument musí mít za poslední rok dva pocit, že vzdělávací systém v České republice se propadl na samé dno. Kritických článků jsou desítky a nepamatuji se, že by naše školství taky někdo chválil. Ostatně kdybych se sebekriticky podíval na seznam svých blogů a článků, nedopadl by konečný součet lépe. Takže se protentokrát soustředím na výčet toho, co je za posledních dvacet let v našich školách lepší. Takové věci určitě existují, i když občas jsou poněkud paradoxní.

Z článku Tomáše Feřteka na jeho blogu fertek.blog.respekt.ihned.cz vybíráme:

  • Už víme, že máme problém. Ten první paradox je nejzajímavější. Za nesporný posun k lepšímu totiž považuji samotný fakt, že jsme k našim školám tak kritičtí. Pokud to není srozumitelné, doporučuji si vzpomenout na devadesátá léta, kdy byly všechny reformní snahy obvykle odbyty s tím, že naše tradiční školství nemá ve světě konkurenci a cokoli na něm měnit je holý nesmysl. To už dnes opravdu neuslyšíte. To, jak to na školách funguje, kritizují prakticky všichni a hádají se spíš o to, čím je to způsobeno a jak to napravit. Pro začátek dobré.
  • Umíme problémy pojmenovat. Alespoň některé. Od roku 1990 se způsob vzdělávání na většině našich škol skoro nezměnil. Když nahlížím svým dětem přes rameno, vidím často prakticky to samé učivo a metody, které jsem absolvoval já na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Dlouho jsme se domnívali, že je to tak dobře. Dnes už alespoň víme, že učit stále stejně v permanentně se měnícím světě k dobrým výsledkům nevede. A umíme pojmenovat konkrétní nedostatky. Například, že je problém, když se školy nevěnují výcviku čtenářské gramotnosti (proto se zhoršujeme), nebo když nevedeme studenty ke schopnosti vyjadřovat svoje názory a kvalifikovaně je obhájit. Definovat slabá místa je nutný krok ke zlepšení.

26 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
16. května 2011 v 12:08  

"když nevedeme studenty ke schopnosti vyjadřovat svoje názory a kvalifikovaně je obhájit"

- to je opravdu podnětné. Jen bych dodal, že ti žáci by měli umět něco obhajovat. Holt se budou muset něco naučit, aby měli na čem při obhajobě stavět. Když chybí obsah, tak se forma sesype jako hromádka karet. A to se právě nyní děje. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
16. května 2011 v 12:43  

... když se školy nevěnují výcviku čtenářské gramotnosti ...
Doma jsem četl rodičům nahlas, moje děti četly nahlas nám. Vykládal jsem co jsem četl. Naše děti o tom vykládaly. Není to sakryš špatně?

...když nevedeme studenty ke schopnosti vyjadřovat svoje názory a kvalifikovaně je obhájit...
Co obhájíte na špatně vyřešené rovnici? Ikdyž bude mít názor, že je vaše řešení správné? Rozhodně zkouška (asi).

poste.restante řekl(a)...
16. května 2011 v 15:11  

...doporučuji si vzpomenout na devadesátá léta, kdy byly všechny reformní snahy obvykle odbyty s tím, že naše tradiční školství nemá ve světě konkurenci a cokoli na něm měnit je holý nesmysl.

Pro začátek by tedy nebylo špatné vzpomenout si, jak to v těch devadesátých letech fungovalo.
A také si uvědomit, že kdybychom do toho fungujícího systému pitomně nevrtali, nejspíš by podobně mizerné výsledky (to jest na špici mezi srovnávanými) poskytoval dodnes.


Když nahlížím svým dětem přes rameno, vidím často prakticky to samé učivo a metody, které jsem absolvoval já...

On někdo vymyslel jinou Pythagorovu větu či Archimedův zákon?
Tak to je ovšem chyba, že nám to na školení k nové maturitě neřekli, abychom nezaostávali za světem.

Krom toho, jak se pohledem přes rameno (asi do sešitu) pozná výuková metoda?
Rád se nechám poučit.

Vzniklo mnoho velmi různých škol...
Škoda jen, že do nich chybí žáci.

Bez „genetických odchylek“ není možný další vývoj. To platí všude, včetně školství.
Což teprve, když orgán postihne rakovina. To je vývoj velmi rychlý. Škoda jen ty konce...

Přibylo ředitelů, kteří vědí, co chtějí
To víme. Přežít ve funkci další školní rok.

Rodiče a veřejnost vzdělávání zajímá.
Které? Měl bych zájem o adresy, rád bych si s nimi dopisoval.

Díky neziskovkám a některým firmám dnes v mnoha oblastech víme, kudy se vydat.
a také kudy rozhodně nechodit.

Anonymní řekl(a)...
16. května 2011 v 16:41  

Od roku 1990 se způsob vzdělávání na většině našich škol skoro nezměnil. Když nahlížím svým dětem přes rameno, vidím často prakticky to samé učivo a metody, které jsem absolvoval já na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let.
Možná je to jen můj mylný dojem, ale ještě jsem nezažil, že by někdo z těch, co reptají a brblají na zastaralé učivo řekl:
"Ano, já vím co už je z matematiky zastaralé. Neučme děti řešení rovnic/trojčlenku/operace se zlomky/konstrukci trojúhelníku podle usu/podobnost ... (nehodící se šktněte) a místo toho učme ..."

V didaktice českého jazyka moc kovaný nejsem, ale obávám se, že bez vyjmenovaných slov, vzorů a podobných "mučících nástrojů" toho taky moc nenaděláme.

Takže nevím, jsem z toho trošku zmatený.

krtek řekl(a)...
16. května 2011 v 20:38  

To s tou obhajobou mi připomnělo, jak jsem se před dvěma měsíci tvrdě pohádal se studentem, který mi tvrdil, že jeho způsobem rovnice vyjde. Použil jsem jeho způsob, provedl zkoušku a ta nevyšla. Ukázal, jak se rovnice řeší, kde se dopustil myšlenkové chyby. Další hodinu ho z toho zkoušel (ne proto, abych mu to vrátil, ale abych zjistil, zda to k něčemu bylo) - opakoval stejnou chybu. A v malé písemce znovu, ve čtvrtletní práci znovu. A obávám se, že jsem ho nepřesvědčil. Nicméně za svým, chybným, názorem si neochvějně stojí.

Luděk Blaha řekl(a)...
16. května 2011 v 21:30  

Další hodinu ho z toho zkoušel ... A v malé písemce znovu, ve čtvrtletní práci znovu.

To už, pane krtku, zavání nepřiměřeným týráním pro zkompetentnění Vám svěřené osoby. Já se dostávám do konfliktu mnohdy už při poloviční četnosti ataků.

Anonymní řekl(a)...
17. května 2011 v 11:25  

Hmm. To jsou objevy. Samí odborníci na školství. Feřtek, Štefl, Klaus atd.
To co tady píše pan Feřtek je hezké,ale možná by s tím uspěl před pěti lety, kdy začínala reforma a hezké utopie vypadaly reálně. Dnes už jsme úplně jinde a to v pr.... Až to ti "odborníci" zjistí, nevím kde budeme, ale určitě někde jinde.
Bohužel tito odborníci vidí děti ze svých rodin, či děti nadané, z podnětného prostředí, z rodin vysokoškoláků, které obrousí zhoubný vliv reforem a mizerného školství. U dětí z neúplných rodin a z opačného konce inteligenční křivky se projevuje reforma plnou silou. A věřte mi, je to katastrofa.
To, co bylo dřív běžné je u dnešních absolventů základních škol výjimečné. Žáci neumí základní věci. Dnes z třídy prvňáků si nevzpoměl na Archiméda nikdo. Kdo to byl Karel 4 tuší asi polovina třídy. Jak to pak máme dohnat ke státní maturitě? A to jsme škola s velkým náborem, takže děti z inteligenčního průměru.
Možná někdo namítne, že to k ničemu nebudou potřebovat. Ale stejná úroveň je ve všem. I v praktických činnostech. Výpadek znalostí se projeví i v aplikacích i hodnoceních.
Absolventi jsou de fakto nepoužitelní. Sice s papírem, ale zadarmo drazí.
Je vám asi jasné jak poroste náš HDP s takovými zaměstnanci a k čemu to povede.

mira.k@centrum.cz

Anonymní řekl(a)...
17. května 2011 v 14:06  

Tak to nás je, pane Blaho, víc. Taky jste už byl osočen ze šikany žáka, protože jste po něm vyžadoval plnění povinností? A už jste slyšel, že jste nekompetentní a neumíte učit, když totálnímu lemplovi (bez diagnózy - krtkův příklad je slabý výluh) darujete(!) čtyřku na vysvědčení? A už Vám někdo vyhrožoval ČŠI, když jste předvolal do školy rodiče žáků, kteří si s jejich vědomím udělali několikadenní výlet a rodiče pak do omluvného listu napsali "nemoc" či "rodinné důvody" (nemluvě o průběhu takového "výletu", ale o tom oficiálně nic nevím)?

Anonymní řekl(a)...
17. května 2011 v 18:38  

Za dvacet let se nezlepšilo vůbec nic, jen se školský systém oprostil od ideologického komunistického balastu. Díky pochybným reformám ve stylu přejatých systémů finsko- francouzského došlo k situaci bezbřehosti ŠVP jednotlivých škol. Rozpad jasně ukázaly testy PISA. Náprava bude dlouhá a bolestná ! Znám školy, které vypustily až 40 % učiva v některých předmětech, pak se nedivme. Ono nějak vše na něco navazuje a vytvářelo se to ve střední Evropě stovky let. Nelze to změnit jedním RVP, které vytvořili lidé, kteří snad nikdy neučili. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
17. května 2011 v 19:09  

Tak tohle se stále dokola opakuje (školy vypustily 40% učiva). Prosím, uveďte konkrétní příklad. Pohybuji se ve školském prostředí a o žádné takové škole jsem ještě neslyšel.

Luděk Blaha řekl(a)...
17. května 2011 v 19:45  

Tak to nás je ... víc. Taky jste už byl osočen ...

Velmi dobře Vám rozumím. Plus mínus zažíváme podobné věci. U mne je to o to pikantnější, že mám co do činění s okresními elitami na výběrové škole s nezanedbatelnou tradicí kvality. Bylo by to na dlouhé vyprávění a troufám si říci, že bych měl nejspíš navrch, neboť mnohé příběhy probublávají všemi úrovněmi státní správy a samosprávy, vyjma orgánů činných v trestním řízení. Zatím.
I zde však platí, že není důležité vyhrát, ale ZÚČASTNIT SE !!!

Anonymní řekl(a)...
18. května 2011 v 7:41  

"Díky pochybným reformám ve stylu přejatých systémů finsko- francouzského došlo k situaci bezbřehosti ŠVP jednotlivých škol. Rozpad jasně ukázaly testy PISA."

Pan Ignorant opomněl jen takovou drobnost. Žáci testovaní v PISA ještě ŠVP vůbec neprošli. Studovali postaru.

poste.restante řekl(a)...
18. května 2011 v 8:16  

Žáci testovaní v PISA ještě ŠVP vůbec neprošli. Studovali postaru.

A Vy myslíte, že žáci studující podle ŠVP by dopadli lépe?

1. To není pravda. Podsatnou část učiva už absolvovali podle ŠVP. Ale mnohem důležitější nežli to, kolik let byl kdo v které kolonce vykazován, je atmosféra, duch, prostředí škol, které od zavádění ŠVP ve školách panuje.

2. Na střední školy už nastoupili žáci, kteří podle ŠVP absolvovali druhý stupeň. Propad znalostí vidí každý, kromě těch, kteří ho vidět nechtějí.

3. Kolik testů ještě musí proběhnout a jak dlouho ještě musí trvat, než zastáncům ŠVP dojde to, co ostatním je už zjevné?

Anonymní řekl(a)...
18. května 2011 v 8:57  

Pane poste.restante, jak může někdo absolvovat podstatnou část učiva podle ŠVP?
Podívejte se laskavě, kteří žáci byli testování a v kterém ročníku bylo ŠVP. Asi budete překvapen.

A k tomu ostatnímu.
a) Myslím, že zcela nekorektně paušalizujete a zjednodušujete.
b) Není mi známa žádná studie, která by porovnávala znalosti, kompetence ani cokoliv jiného u žáků prošlých a neprošlých ŠVP. Za případný odkaz na ni Vám budu vděčný.
c) Myslím, že význam ŠVP výrazně přeceňujete. Dobré školy se kvůli němu určitě nezhoršily, špatné měly šanci se ponimrat ve svých vnitřnostech a zlepšit se.
ŠVP v podstatě každé škole umožňuje učit postaru.

Luděk Blaha řekl(a)...
18. května 2011 v 9:47  

ŠVP v podstatě každé škole umožňuje učit postaru.

Jupíííí!!! Život pro mne opět začíná mít smysl. Třeba se nám časem podaří obnovit slávu výsledků našich žáků z dob dávno minulých.

poste.restante řekl(a)...
18. května 2011 v 10:59  

Anonymní 18.5 8:57

Na základních školách se podle ŠVP přímo nebo nepřímo učí cca 4-6 let.
To je zhruba polovina devítiletého studia.

Pochopitelně, že se dopouštím paušalizace, protože komplexnější posouzení problematiky by bylo na sérii článků a nikoliv krátký příspěvek do diskuse.

Má paušalizace je ale srovnatelná s paušalizací oponentů.

Studie nepotřebuji.
Nepotřebuji ani PISA ani Mc Kinsey ani jiné zdroje k tomu, abych viděl znalosti žáků nastupujících na střední školy v průběhu posledních let. I u jedničkářů na "výběrových" gymnáziích.


Jestliže
ŠVP v podstatě každé škole umožňuje učit postaru,
tak nač jsme to, hernajs, museli dělat?

Učitelé dobrých i špatných škol strávili neuvěřitelné množství času sepisováním v naprosté většině formálních blábolů schválenými slovy nikoliv proto, že by tak činili z přesvědčení a s cílem situaci zlepšit, ale proto, že museli.

Tento čas někde chybí. Jejich žákům.

Následně jsou buzerováni ČŠI za formální nedostatky textů, místo aby jim někdo poskytnul metodickou pomoc při výuce. O tu by snad mělo jít primárně, ne?

Pokud ale chcete zabředávat do debaty o smyslu a filosofii ŠVP, odkazuji Vás na dřívější diskuse.

Anonymní řekl(a)...
18. května 2011 v 13:52  

"Pokud ale chcete zabředávat do debaty o smyslu a filosofii ŠVP, odkazuji Vás na dřívější diskuse."

Zabředávat rozhodně nechci, jen mě iritují ty řeči, že za to všechno může ŠVP. Nemůže!! Můžou za to ti, kteří zpracovali ŠVP pouze formálně či lajdácky, ti, kteří trvají na jakémsi povoleném slovníku, ti, kteří ho ryze formálně kontrolují, atd., tedy lidé nedbale, lemplovsky, formálně, omezenecky atp. naplňující myšlenku ŠVP.
Chápu, že někde na to neměli síly, čas nebo schopnosti. Proto měl být určitě k dispozici vzorový ŠVP, který by bylo možné v podstatě bez úprav převzít a učitelé měli být za práci nad rámec tohoto vzorového ŠVP slušně zaplaceni. Možná lze souhlasit i s Vaší dřívější myšlenkou: "Když ŠVP, tak dobrovolně (za výše zmíněných podmínek)."

Anonymní řekl(a)...
18. května 2011 v 13:55  

"Na základních školách se podle ŠVP přímo nebo nepřímo učí cca 4-6 let.
To je zhruba polovina devítiletého studia."

Když si to nechcete najít nebo to nechcete pochopit, řeknu Vám to tedy sám a polopatě.
Ty v PISA testované třídy se prostě ještě podle ŠVP neučily!!!

poste.restante řekl(a)...
18. května 2011 v 15:41  

Ty v PISA testované třídy se prostě ještě podle ŠVP neučily!!!
Naštěstí, chtělo by se říci. :-)
Na základní škole mé dcery se učí podle ŠVP od školního roku 2005/06 pokusně a od 2006/07 naplno. Ve všech ročnících, žádný postupný náběh. Průřezových témat a projektů má plnou hlavu od přestupu na druhý stupeň.
Poslední šetření PISA bylo v roce 2009.


...jen mě iritují ty řeči, že za to všechno může ŠVP. Nemůže!!
Najděte laskavě místo v mých příspěvcích, kde něco takového tvrdím.

Stojím si za tím, že koncept ŠVP je silným spoluviníkem současného stavu.
Přesněji, nemůže za to ani tak ŠVP sám jako myšlenka, anóbrž ti "reformátoři", kteří ji vnutili všem a ti, kteří mohou za způsob, jakým tento koncept byl realizován.
Nápad mít své vlastní "osnovy" na každé škole sice považuji taky za pitomost, ale pokud to bude dobrovolně, tak mi to zase tak nevadí.
(Proto jsem Vám navrhoval pročtení dřívějších diskusí. Tam to je.)

Ale nikdy jsem na ŠVP nesváděl všechno zlé ve školách českých.
Opravdu nejsem až takový hlupák, za jakého mne zřejmě máte. (Soudě podle počtu vykřičníků.)


Můžou za to ti, kteří zpracovali ŠVP pouze formálně či lajdácky,
Ano, svést všechno na neschopné učitele se stalo jistou tradicí.

Podívejte, pár let jsem se živil koordinací projektů.
Kdybych svou práci dělal tak, jak fungovalo zavádění ŠVP, vynesli by mne v zubech na vrátnici.

Můžou za to ... ti, kteří trvají na jakémsi povoleném slovníku, ti, kteří ho ryze formálně kontrolují, atd., tedy lidé nedbale, lemplovsky, formálně, omezenecky atp. naplňující myšlenku ŠVP.

S tím souhlasím.
Ale to nejsou učitelé. (Většinou.)

Já chápu, že ŠVP může být pro někoho náboženství. (Protože na ničem jiném nežli na víře nestojí.)
Chápu, že toto osvícení chtějí novodobí věrozvěstové ve svatém nadšení dopřát všem.
Ale jak to většinou při násilném šíření "pravé víry" dopadá, to už známe z historie.

Anonymní řekl(a)...
18. května 2011 v 15:53  

Co se za dvacet let v našem školství zlepšilo? Myslím, že jenom používání rádoby vědecké hatlamatilky.
VM

Luděk Blaha řekl(a)...
18. května 2011 v 21:42  

Můžou za to ... lidé nedbale, lemplovsky, formálně, omezenecky atp. naplňující myšlenku ŠVP.

Vzpomínám si, a to v žádné přímé souvislosti, na jednu takovou naplňující myšlenku:
"Každý podle svých možností, každému podle jeho potřeb, za světový mír."
Vezměme to ale raději z druhé strany.
Uveďte, prosím, dva tři aspekty, které jsou v ŠVP vaší školy nezanedbatelným přínosem.
Pro děti i Vás.

Anonymní řekl(a)...
18. května 2011 v 22:12  

1) Museli jsme si udělat čas a cca 4 roky se pravidelně scházet, intenzivně přemýšlet o své práci, žácích i o nás samotných. Do té doby jsme se o to samozřejmě také snažili, ale vždycky bylo dost důležitější či akutnější práce.
2) Mohli jsme zavést volitelné předměty i tam, kde to dříve nebylo možné.
3) Mohli jsme zavést nové předměty. To dřívější dokumenty neumožňovaly.
4) Mohli jsme vypustit některé učivo a místo něj dát to, které považujeme za důležitější (samozřejmě rozumně, s mírou). A s v minulosti údajně povolenými 30% úprav v osnovách na mě nechoďte, to měly v osnovách myslím jen průmyslovky. Našeho typu školy se to nikdy netýkalo.
5) Místo nefunkčních mezipředmětových souvislostí složitě koordinovaných v různých předmětech dnes můžeme mít předměty, které integrují poznatky z různých předmětů.
...

Stručně: RVP nám zvětšily hřiště, na kterém můžeme hrát. Nic nám ale nebrání nakreslit si čáry v původních rozměrech.

poste.restante řekl(a)...
18. května 2011 v 23:20  

Anonymní 18.5 22:12
Ad 1. Proč "museli"? My to děláme pořád, protože nás jednak kantořina baví a jednak si v konkurenci ostatních středních škol nemůžeme dovolit "zaspat".
I bez ŠVP.

Ale co to má co společného se základními školami?
Usoudili jste snad, že vyjmenovaná slova umístíte až do 8. třídy?

3. Doufám jen, že nemáte podobně jako jedna škola v okolí 7 různých "výchov". Kromě obvyklé tělesné, výtvarné a hudební ještě výchova k občanství, osobnostní a sociální výchova, výchova ke zdraví
a rodinná výchova.

Škoda jen, že jejich absolventi - letošní naši prváci neumí dělit dvouciferným dělitelem a navzdory všem výchovám ani zdravit.


4. Které zbytečné učivo jste, prosím, vypustili? Abych si udělal představu, co nás ještě čeká.

5. Např.?


Stručně:
Koukněte, já do Vás sice reju, ale v podstatě podobný přístup vítám.

Jen mi, prosím, zkuste odpovědět na mou hlavní výhradu proti ŠVP.
Proč museli ŠVP sepisovat po odpolednách všichni a nikoliv jen ti, kteří chtěli?
Proč to museli dělat i ti, kteří si předtím zvolili třeba program Obecná škola? Proč bláboly o ŠVP mají sepisovat i Montessori školy?

Když je ten koncept tak skvělý, tak proč neprokázal své kvality v konkurenci s ostatními programy?

Dozajista by během pár let houfně začali všichni sepisovat vlastní ŠVP a nikdo by je k tomu nemusel nutit.
Takhle to dělali z donucení, s odporem, formálně a zbytečně.

Vážně Vám není líto toho ztraceného času a otrávených kolegů?

Luděk Blaha řekl(a)...
19. května 2011 v 0:50  

RVP nám zvětšily hřiště, na kterém můžeme hrát. Nic nám ale nebrání nakreslit si čáry v původních rozměrech.

Jde o to, abyste podle nových pravidel hry neměli míč v autu na celé ploše hřiště.

Ta pohrůžka tiskového mluvčího, pane poste.restante, stále trvá.

Anonymní řekl(a)...
19. května 2011 v 8:52  

Pane poste.restante, rejete do mně zbytečně. Já s Vámi totiž skoro ve všem souhlasím :-).
Váš text:
"Proč museli ŠVP sepisovat po odpolednách všichni a nikoliv jen ti, kteří chtěli?
Proč to museli dělat i ti, kteří si předtím zvolili třeba program Obecná škola? Proč bláboly o ŠVP mají sepisovat i Montessori školy?
Když je ten koncept tak skvělý, tak proč neprokázal své kvality v konkurenci s ostatními programy?
Dozajista by během pár let houfně začali všichni sepisovat vlastní ŠVP a nikdo by je k tomu nemusel nutit.
Takhle to dělali z donucení, s odporem, formálně a zbytečně.
Vážně Vám není líto toho ztraceného času a otrávených kolegů?"
bych bez nucení podepsal!!!

A nevztahujte všechno na sebe :-(. Třeba reakce: "...jen mě iritují ty řeči, že za to všechno může ŠVP. Nemůže!!" byla určena Ignorantovi.

Jen stručně, fakt není čas:
ŠVP se prostě dá napsat dobře i blbě. A jestli ho někde napsali blbě (např. převažují-li na běžné ZŠ výchovy nad matematikou), není to chyba ŠVP.

Anonymní řekl(a)...
19. května 2011 v 8:53  

Pardon. "... do mě ..."

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.