Pavlína Hublová: Podporujeme žáky ve čtení

pondělí 23. května 2011 ·

 Že na tom naši žáci nejsou se čtením nijak valně, to jsme už tak nějak tušili. Jsem ráda, že se ještě stále skloňují výsledky PISA, které nedopadly nijak valně. Myslím, že učitelé už delší dobu upozorňovali na to, že tuto situaci nemohou sami zvládnout, pokud se jim nedostane podpory. Tak snad tento oficiální dokument pohne ledy.

A co můžeme udělat, než se tak stane? Dovolte mi nabídnout pár námětů...


Situace je opravdu vážná...

...jak vyplývá z nejednoho textu, který můžeme najít na internetu. Já bych se odvolala na O. Hausenblase (1):
Pokud ponecháváme velkou část žáků odejít ze škol bez příznivého vztahu ke čtení a bez dovednosti číst a chápat smysl čteného, musíme očekávat, že jejich děti za několik málo let přijdou do školy také bez čtenářskéhozázemí a budou opět znásobovat problémy svých rodičů – i celé společnosti.
Pokusme se jako dospěláci a učitelé oprostit od našich představ, podívejme se na knižní nabídnu dětskýma očima. Opravdu uvidíme Děti z Bullerbynu nebo Malého prince (2)? Teď asi mnohé nazlobím, ale jako dítě jsem zrovna tyto dvě knihy ráda neměla (a v dospělosti se nad nimi rozplývám jako většina). Jinými slovy - nejsem si úplně jistá, že toto je volba dětí.

Jaké jsou naše šance?

U nás je (podle mezinárodních průzkumů) vysoké procento žáků, kteří nedosahují té úrovně čtenářské gramotnosti, která má stačit na běžný životní provoz (30 % patnáctiletých chlapců!). Skutečná, dlouhodobá náprava by ovšem musela začít v mladším věku – potíže žáka pramení obvykle z nepodnětného domácího zázemí nebo z nedostatku péče či z neodpovídajících metod výuky na základní škole. (1)
Některé věci neovlivníme, ale některé bychom určitě mohli minimálně zpříjemnit.
Doporučuji dvě adresy, které stojí za to sledovat:


A co takhle využít vlastnosti našich "síťových dětí"?
V současnosti mají děti velkou potřebu sdílet své dojmy a zkušenosti přes internet, přesněji přes sociální sítě. Zkusme jim tedy nabídnout prostředí, které bude z tohoto principu vycházet...

Weby Městské knihovny

Základním rozcestníkem je Moje knihovna. Uživatel tu má možnost tvořit si seznamy knih ke čtení...

 ...a - to je důležité - komentovat a hodnotit přečtené knihy.
klikněte na obrázek pro zvětšení
Příliš to však komunitou nezavání, že? To by měl nahradit druhý web knihovny http://www.knihovna4u.cz/. Bohužel s tímto webem nemám žádné zkušenosti, ale ráda se něco dozvím v komentářích od čtenářů. Předem díky.

Goodreads

Goodreads je velmi kvalitní komunitní web pro čtenáře, který nabízí
  • tvorbu různých seznamů podle potřeb uživatele
  • sdružování uživatelů ve skupinách
  • komentování nejen své četby (velmi podrobnou cestu celou knihou včetně poznámek k právě čteným oddílům knihy), ale i četby svých přátel
  • vytvoření diskuze nad knihou, která má všechny možnosti kvalitních diskuzních fór
  • hodnocení knih hvězdičkami
Drobnou vadou na kráse by snad mohlo být to, že je celý v angličtině. Domnívám se však, že to bude překážka spíš pro učitele, žáci by měli mít dostatečnou slovní zásobu, aby se zde vyznali a my tak podporujeme jejich další jazykové dovednosti.

Velmi mě zaujala Jennifer (3), když popisovala, jak její studenti obohacují sami sebe:
Jedna studentka, která přečetla tři knihy během jednoho týdne a má hodnocených 88 knih, sdílí svůj profil s pěti kolegy, kteří zatím přečetli 3 - 15 knih. Ona jim knihy doporučuje (dalo by se říct, že je inspiruje svou četbou)...
Navíc má učitel možnost nechat si posílat emailem denní souhrn aktivit svých žáků/své skupiny. Vyzkoušejte http://www.goodreads.com/ a dejte mi vědět, jak jste pochodili u svých studentů!

klikněte na obrázek pro zvětšení


Zdroje a citace

(1) HAUSENBLAS, Ondřej. Národní ústav odborného vzdělávání [online]. 2011 [cit. 2011-05-17]. Potřebují žáci v odborném školství zlepšovat čtenářské kompetence?. Dostupné z WWW: [http://www.nuov.cz/potrebuji-zaci-v-odbornem-skolstvi-zlepsovat-ctenarske].

(2) Lidovky.cz [online]. 2011-04-05 [cit. 2011-05-17]. Jaké jsou nejlepší dětské knížky? Známe vítěze. Dostupné z WWW: [http://goo.gl/L7tG2].

(3) ROBERTS, Jennifer. Free Technology for Teachers : FREE RESOURCES AND LESSON PLANS FOR TEACHING WITH TECHNOLOGY [online]. 2011-05-08 [cit. 2011-05-17]. Goodreads Makes Great Readers. Dostupné z WWW: [http://www.freetech4teachers.com/2011/05/goodreads-makes-great-readers.html].

(4) LISA. Imagine This! : Innovate ideas for language and literacy [online]. 2010-01-01 [cit. 2011-05-22]. 3 ways to build a community for struggling readers. Dostupné z WWW: [http://www.imaginelearning.com/blog/index.php/2010/07/struggling-readers].

Převzato z blogu autorky PEPOUŠův nápadník.

4 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
23. května 2011 v 7:56  

dokáže současná škola konkurovat PC hrám, sociálním sítím, .... ? Ignorant

poste.restante řekl(a)...
23. května 2011 v 10:34  

1. Svým žákům ve vyšších ročnících říkávám: "Až budete mít jednou děti, čtěte jim před spaním pohádky."
Pustit CD-čko nebo mp3 je pochopitelně jednodušší a pohodlnější. Sedět sám u televize je příjemnější. Ale čas, strávený společnou chvilkou povídání a čtení před spaním je něco, co se jiným způsobem získat nedá.

Toho zmiňovaného Malého prince jsem svým dětem četl, když jim bylo 15 a 14. Mnohem víc času jsme prokecali o tom, "co tím chtěl básník říci", nežli samotným čtením.

Netvrdím, že to funguje stoprocentně.
Ale faktem je, že pubertální dcera chodí do knihovny pravidelně a za knížky utratí z kapesného víc, nežli za šminky a oblečení dohromady.
Syn na výletě do Prahy při rozchodu automaticky zamířil do paláce Luxor. (Pětipatrové knihkupectví na Václavském náměstí.) Pro 2/3 spolužáků byl sice za exota, ale to mu je fuk už dávno.

2. V amerických filmech je občas k vidění scéna ze školy: "Ukaž a povídej". Časem se z toho stává psaní esejí o přečtené knize a prezentace před třídou. Kantor si, samozřejmě, musí dát práci, aby zjistil, zda žák práci napsal nebo stáhnul z internetu.
US školství jako celek mým vzorem sice není, ale některé prvky bychom mohli zkusit přebrat...
Když nečtou dětem rodiče doma, co v tom brání učitelkám v mateřské škole?


3. Je dobré si uvědomit, že knihy nejsou jen na papíře.
Jedna z prvních aplikací, které si nahrávám do PDA, je čtečka elektronických knih. Existují i audioknihy ....

Anonymní řekl(a)...
23. května 2011 v 12:27  

To vše je pěkné, ale zaměstnavatel mě v práci drží velmi často do večerních hodin. Dopotácím se do postele, děti již dávno spí. Zas tak jednoduché to není, když žádná jiná práce v okolí není.

poste.restante řekl(a)...
23. května 2011 v 21:05  

ale zaměstnavatel mě v práci drží velmi často do večerních hodin. Dopotácím se do postele, děti již dávno spí.

Věřte mi, že vím velmi dobře, že jednoduché to není. Nebyl jsem vždy učitelem.

Ale většina rodin má dva rodiče.
I vytížený tatínek bývá alespoň jednou za čas o víkendu doma.
A koneckonců vždycky je tu přece někdo, kdo děti ukládá spát.
Je to dvacet minut, půlhodinka..

A rozhodujeme se mezi třeba Ordinací v růžové zahradě, nebo "důležitým" zápasem NHL
a vlastními dětmi.
Onehdá se mi potomci řehtali, když jsem během 14 dnů asi počtvrté řekl, že tenhle film znám až od půlky, ale neviděl jsem začátek...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.