MŠMT: Maturity zatím bez technických chyb

úterý 24. května 2011 ·

K maturitě letos zatím nebylo připuštěno 10,9 % žáků. Z českého jazyka a literatury dosud neudělalo zkoušku 3,8 % maturantů, z cizích jazyků pak 5,4 %. Na brífinku pro novináře to sdělil náměstek pro regionální školství Ladislav Němec. "Zatím jsme nezaznamenali žádné technické chyby," dodal.



Zkoušky proběhly nebo právě probíhají na 99 % škol, zbývající 1 % zahajuje ústní zkoušky v úterý až ve čtvrtek tohoto týdne. Ústní zkoušky budou ukončeny nejpozději v pátek 27. května. Předběžné výsledky ústních zkoušek společné části i profilových zkoušek budou známy v první polovině příštího týdne. Od pondělí 30. května pak začíná písemná část státní maturity.

Systém uživatelské podpory škol (HELP-DESK) na Cermatu přijal v uplynulém týdnu 2.285 telefonických hovorů a 586 e-mailů.

Ředitel organizace Cermat Pavel Zelený na brífinku reagoval na údajný únik ostrého zadání na ústní zkoušku z angličtiny. "Nejedná se o zadání ostré maturity, ale o pracovní listy z mikrogenerálky v roce 2009. Tato zadání jsou volně přístupná na našich stránkách," upozornil a dodal, že i kdyby došlo k tomu, že škola zveřejní po ukončení svých zkoušek pracovní listy, se kterými pracovala komise a ze kterých si losovali žáci, nic se neděje, protože pro každou komisi (je jich 4500) jsou pracovní listy vždy unikátní.

23 komentářů:

Ondřej Šteffl řekl(a)...
24. května 2011 v 18:30  

"K maturitě letos zatím nebylo připuštěno 10,9 % žáků. Z českého jazyka a literatury dosud neudělalo zkoušku 3,8 % maturantů, z cizích jazyků pak 5,4 %."

Mně pořád vrtá hlavou, jak to náměstek Němec tak přesně ví. Jsou školy povinny průběžný stav hlásit? Podle mých informací nejsou.

Simona CARCY řekl(a)...
24. května 2011 v 21:23  

Jsou holt firmy, kde jsou informace k dispozici, i kdyz skoly nic hlasit nemusi. Scio k nim ale nepatri. Uz je to tak, pane Steffle

Anonymní řekl(a)...
24. května 2011 v 21:32  

Pane Štefle, školy výsledky musí poslat na CERMAT. Ano, tak to je. Pokud Vás to zajímá, CERMAT je také jediný, kdo připravuje celý tisk vysvědčení. I z profilových předmětů. Ve škole to jen tiskneme a podepisujeme.
Je to prostě hrůza.

Anonymní řekl(a)...
24. května 2011 v 23:40  

Kdo neudělal zkoušku lze opravdu zjistit. Ale kolik žáků nebylo k maturitě připuštěno, je pouze odhad nebo výmysl. Důvod neúčasti u MZ se uvádět nemusí.

Anonymní řekl(a)...
25. května 2011 v 7:50  

Bez chyb? Včera byly problémy se serverem, náš DDT pracovník se poté nemohl připojit a musel si na výzvu C. změnit heslo, nedostali jsme kód k převzetí bedny, dostali jsme z Cermatu maily, které nebyly určeny nám, atd...

Ondřej Šteffl řekl(a)...
25. května 2011 v 13:03  

Díky všem za info.

Simona CARCY píše "Jsou holt firmy, kde jsou informace k dispozici, i kdyz skoly nic hlasit nemusi."

Ano jsou, třeba ABL nebo Delfská věštírna.

Puďa řekl(a)...
25. května 2011 v 19:23  

Anynomnímu z 24/5 23:40:
Důvod neúčasti vyplňuje ředitel do systému CERTIS. Ano, máte pravdu, že u žáků, kteří nebyli připuštěni k maturitě, se vyplňuje pouze slovo důvodu "Jiný".
Myslím, že z takového "dotazníkového" šetření nejde o výmysl, ale o kvalifikovaný odhad. Nebo mi chcete oponovat?

Anonymní řekl(a)...
25. května 2011 v 20:21  

Pro Puďa 19:23

Ne, nechci vám oponovat. Nemám (ani nikdo jiný kromě některých pracovníků cermatu) žádnou informaci, kolik ředitelů uvedlo pouze důvod "jiný" a kolik napsalo "neukončil pooslední ročník studia".
Proto jsme napsal "pouze odhad nebo výmysl". Jestli je ten odhad kvalifikovaný, opravdu nevím. Podle zkušeností z mnoha minulých let na "mé" škole byla neúčast u zkoušky z cca 20 % způsobena náhlou nemocí a cca z 80 % nepřipuštěním k maturitě.

Puďa řekl(a)...
25. května 2011 v 20:47  

Doufám, že ředitelé tedy uvádějí buď "Nemoc" (opravdu nemoc) nebo "Jiný" (nepřipuštěn k maturitě) jako důvod - pro žáky to má pak vliv na to, jestli mají náhradní nebo opravnou zkoušku, nebo dokonce první termín maturity.
Úřednímu molochu CERMATu se totiž pak těžko vysvětluje, že je to myšleno jinak.

Anonymní řekl(a)...
25. května 2011 v 21:01  

Tak my chybu máme: systém nám přidělil pro písemky ze dvou různých jazyků ve stejném termínu stejnou učebnu (jak jsme zjistili ze seznamů žáků v učebnách, který jsme získali z Certisu). Navíc v souboru s těmito seznamy je každá sudá stránka zcela prázdná a představa, že budeme prohánět volné papíry při tisku .pdf dokumentu tiskárnou zbytečně, mi nepřijde jako systémová (bez ohledu na to, že tisknout každou lichou stránku samozřejmě umíme). Asi nám Cermat chce ponechat trochu prostoru pro aktivní zpracování zasílaných materiálů :-).

Puďa řekl(a)...
25. května 2011 v 21:29  

To nám přidělili taky - že jde o pátek, němčinu a francouzštinu? Však jsme rozmístění žáků do učeben dělali dávno, a od té doby možná CERMAT zjistil, že půjde tyhle dva jazyky dělat souběžně.
Každá lichá stránka je prázdná, protože si CERMAT myslí, že budete vše tisknout na DDT pracovišti. A tam si jednostranný tisk nenastavíte.
Některé věci prostě chápu :-)

Anonymní řekl(a)...
25. května 2011 v 21:41  

Puďa 20:47

Myslím, že důvod není vůbec důležitý. Pro to, zda se bude jednat o opravnou nebo náhradní zkoušku, je důležité, zda bylo zapsáno Omluven - "ano" nebo "ne.

No a cermat jednu dobu odpovídal na dotazy téměř ihned, tedy do druhého dne. Právě na upozornění zdvojení učeben a ještě další dotaz ale nasadil běžnou taktiku - už zase neodpovídá vůbec.

Puďa řekl(a)...
25. května 2011 v 22:42  

Hm, tak to taky zkusím připomínkovat :-) Třeba mají nastaveno "Prostě to bude naprosto bez technických chyb", a tohle by je mohlo rozhodit :-)

Anonymní řekl(a)...
26. května 2011 v 8:47  

Uf, to jsem si oddychla. Myslela jsem, že Cermat už neodpovídá na mé mailové dotazy pouze mně. A s telefonickými je to těžké, pokud po dotazu následuje téměř vždy poznámka: to je ale zajímavý problém, to jste nás trochu překvapila, musíme se poradit...

Anonymní řekl(a)...
26. května 2011 v 11:09  

Žák, který není připuštěn k maturitě, přece nemůže být omluven nebo neomluven. Opět ukázka, jak se lidi musí přizpůsobovat systému, místo aby to bylo naopak. A v manuálech žádná zmínka.
Další chyba - systém si neuměl poradit s dvouoborovou třídou, někdo musel přepisovat jména ručně - ze správně zadaného jména Krásnooková méme protokoly na jméno Krasnoočková.
Několikrát mi přišel mail, a za pár minut ten samý, že prý upravený. Přitom oba stejné.
Žádná ta jednotlivost není klíčová,
dá se to lehko přejít, popř. opravit. Je jich ale moc. Celý tem moloch je navržen zcela špatně, nesmyslně. Začínám studovat petiční zákon.

Anonymní řekl(a)...
26. května 2011 v 13:00  

Podle instrukcí Cermatu musíme vyplňovat "omluvena" dokonce žákyni, která nyní není naší žákyní, protože na rok přerušila studium. Ze systému ji prý nelze vyřadit, i když je zřejmé, že v tomto školním roce a s tímto ročníkem maturovat nebude.

Anonymní řekl(a)...
26. května 2011 v 15:32  

pro Puďa 25.5., 21:29
jasně, francouzština a němčina......
stejně mi není jasné, proč na oboustranné tiskárně budeme tisknout na každém listu jednu prázdnou stránku (technicky nevím, jestli to bude papír protahovat tiskárnou dvakrát, to jsem fakt nezkoušel :-), asi to jen tak z legrace prubnu). Tonery došly už při tisku zadávací dokumentace (asi byly startovní, tedy méněkapacitní, na což nás ale nikdo neupozornil) a jsou drahé, přeci je nevyplácám na něco, co lze udělat na normální tiskárně.

Anonymní řekl(a)...
26. května 2011 v 15:54  

Učím již hodně dlouho. Ale takový paskvil, jako jsou státní maturity jsem ve školství ještě nezažil. Nejvíc mě mrzí, že tudy utíkají peníze, které pak chybí na provoz a vybavení.

Anonymní řekl(a)...
26. května 2011 v 17:05  

Učím už hodně let a hlava mi nebere nad přijímačkami na VŠ, lempli, kteří 4 roky nic nedělali , měli čtverky na vysvědčení a vyjdou jim TSP ,se dostanou na preferovanou školu.(nic víc se po nich u přijímacího řízení nechce).Kde je to zhodnocení 4 let studia na střední škole?

Charlie řekl(a)...
26. května 2011 v 18:52  

pro anonymní 26/05/11 15:32
Maturit v této podobě se zastávat nechci, problémy uvést tiskárnu do provozu jsme měli také (a ty rady si mohlo technické oddělení vetknout někam), ale to že jsou tonery startovní a je nutné si objednat novou sadu, to jsme se dozvěděli cca v březnu, včetně odkazu na stránky dodavatele s dobrými cenami (opravdu bylo nižší než u ostatních firem). Dokonce tam byl odhad, kolik jich budeme potřebovat - a vyšel. Jeden toner bylo nutné reklamovat, nový přišel do druhého dne, bez papírování a vracení nefunkčního.
Kritiku bych tedy spíše směřoval k množství papírů a obecně byrokracii se státními maturitami spojené. Zlaté Jednotné zadání závěrečných zkoušek.

Puďa řekl(a)...
26. května 2011 v 20:30  

já jen doufám, že na nějaké škole budou špatně natištěné testy pro příští týden... i když vzhledem k "neexistenci" technických chyb doteď by i tohle prošlo

ad protahování papíru tiskárnou: jojo, zkusil jsem, a prázdná strana se taky "tiskne" - jak jinak, tiskárna je jenom stroj a dělá, co ji člověk zadá (tedy funguje-li); co se dalo, tisknul jsem jinde

ad charlie: je pravda, že informace o tisknutí přišly z CERMATu neobvykle napřed

Anonymní řekl(a)...
27. května 2011 v 11:17  

díky za info, už tedy nebudu zkoušet tisknout sudé prázdné stránky :-). Info o nutnosti pořídit si toner do zásoby nám taky přišla (nevím přesně, co v dotyčném mailu bylo, došlo to na ředitele), ale asi tam nebylo uvedeno, že zabudované tonery mají opravdu tak malou kapacitu (tedy že jsou opravdu startovní), to by ředitel řekl, na tohle je móóóc opatrný. Takže jsme prostě při tisku pracovních listů cizích jazyků byli překvapeni, že UŽ došel (náhradní jsme měli, tak problém nebyl, naštěstí i barevné, které došly vzápětí díky barevným obrázkům v PL také).

Charlie řekl(a)...
27. května 2011 v 15:36  

Taky už jedeme na 3. sadu. Fotky o rozměrech 10x15 (2 na stránku) asi nebudou korespondovat s 5% pokrytím. Jsme velká škola, tonery měníme po cca 1000 barevných stránek. Proto mne i docela rozesmál odhad, kolik budou náklady na studenta, náš výpočet je minimálně o 1/5 až 2/3 větší.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.