Na základě Programového prohlášení Vlády ČR, jež v oblasti rodinné politiky reaguje na společenskou potřebu zlepšit možnosti slaďování profesního a rodinného života, se vláda mimo jiné zavázala k podpoře firemních školek. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen MŠMT) proto v rámci mezirezortní spolupráce připravilo podmínky k podpoře rozvoje firemních školek ve formě návrhů legislativních změn, a to v rámci novely zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), jejíž účinnost se očekává od 1. 9. 2011.
Podpora firemních školek by měla napomoci k řešení palčivé společenské otázky související s aktuálně
omezenými kapacitami veřejných mateřských škol a umožnit návrat zaměstnanců firem na pracovní trh a současně
podpořit finanční soběstačnost rodin a v neposlední řadě by dětem zaměstnanců měla poskytnout přístup ke
kvalitnímu předškolnímu vzdělávání.
MŠMT jako garant kvality činnosti škol zapsaných do školského rejstříku navrhuje vytvořit
pro firemní školky stejné podmínky jako je tomu u soukromých škol za předpokladu, že se zapíší do školského
rejstříku. Budou tak moci získat finanční dotaci v prvním roce ve výši 60 % z normativu a v dalších
letech 100 % při splnění zákonných podmínek. Na druhou stranu jako všechny instituce zapsané v rejstříku
budou povinny dodržovat ustanovení školského zákona a s ním související právní předpisy, tzn. zejména
dodržovat hygienické normy, zajistit odborně kvalifikovaný pedagogický personál, realizovat vzdělávání v souladu
s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání a vytvářet podmínky České školní inspekci
k hodnocení kvality činnosti školy.
Firemní školky v gesci MŠMT budou představovat alternativu ke stávajícím mateřským školám. Jsou
koncipované jako vzdělávací instituce, které budou moci přijímat stejně jako ostatní mateřské školy děti zpravidla
od tří let, tzn. děti, které jsou již tělesně i duševně způsobilé k určité formě vzdělávání.
To však nebrání tomu, aby firemní školky byly otevřené ostatním druhům péče zřizované mimo školský zákon a
využívaly přitom svých podmínek (materiálních, personálních a jiných) k symbióze se zařízeními péče
o děti do 3 let v působnosti jiných ministerstev.
Návrh novely školského zákona nezavádí pro firemní školky samostatný název, ale využívá opisu
„mateřská škola určená ke vzdělávání dětí zaměstnanců zřizovatele nebo jiného zaměstnavatele nebo zaměstnavatelů“.
Řeší i možnost přednostního přijímání dětí zaměstnanců zřizovatele, neboť za platné právní úpravy se jedná o
diskriminaci ostatních dětí. Přizpůsobeno je též ustanovení, týkající se názvu firmy, v němž nebude muset být
mateřská škola uvedena. Firma si také může najmout odborného provozovatele či se může několik menších firem spojit a
provozovat školku společně. Pokud firemní školka nenaplní kapacitu, může nabídnout služby jiné firmě či dětem,
jejichž rodiče nejsou firemními zaměstnanci. Prostor je ponechán i pro pružné přizpůsobení zaměstnaneckým
potřebám (např. při zohlednění směnnosti firemního provozu).
Problematika daňového režimu firemních školek bude ve směru uznání nákladů na jejich zřízení a provoz do
daňově účinných výdajů komplexně řešena v zákoně o službách péče o děti připravovaným Ministerstvem práce a
sociálních věcí s předpokládanou účinností od 1. 7. 2012. Již současná legislativa Ministerstva financí umožňuje
náklady na zřízení a provoz škol považovat za daňově účinné výdaje za podmínky, že jsou zřizovány
v souladu se školským zákonem.
Základní právní předpisy pro zřizování a provozování firemních školek zapsaných ve školském
rejstříku
- Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů (např. § 142 a násl. - Rejstřík škol a školských zařízení), včetně změn připravované novely
- Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve znění pozdějších předpisů („Normativy neinvestičních výdajů regionálního školství na rok 2011 pro účely poskytování dotací soukromému školství", č.j. 20/2011-26)
- Vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění vyhlášky č. 43/2006 Sb.
- Vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých
- Vyhláška č. 137/2004 Sb., o hygienických požadavcích na stravovací služby a o zásadách osobní a provozní hygieny při činnostech epidemiologicky závažných, ve znění pozdějších předpisů
- Vyhláška č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby
0 komentářů:
Okomentovat