Model Maturit 21, které realizuje Scio, se prosazuje mezinárodně

pondělí 2. května 2011 ·

Německý Ústřední orgán pro záležitosti vzdělávání a zahraničí (Zentralstelle für ausländisches Bildungswesen – ZAB), který zastupuje ve vztahu k zahraničí německé orgány působící ve školství, zveřejnil rezoluci, kterou se uznávají výsledky britské zkoušky Cambridge Pre-U pro účely přijímání studentů na německé vysoké školy.



Tímto se nová britská zkouška staví na roveň tradičním britským A-levels, které představují obdobu naší státní maturity.

Cambridge Pre-U

Britské zkušenosti s tamní obdobou státních maturit (A-levels), zejména pak prestižních vysokých škol s velkým převisem poptávky, ukazují, že státní maturity nejsou dostatečným nástrojem pro účely efektivního výběru studentů. Tento fakt vedl k hledání alternativ k A-levels. Jako možné se ukázaly testy studijního potenciálu a dále pak komplexní zkouška zaměřená na dovednosti 21. století vyvinutá univerzitou v Cambridge – Cambridge Pre-U.

Model Pre-U je vyvíjen od roku 2006. V současnosti se podle Cambridge Pre-U vyučuje na více než 100 středních školách ve Velké Británii a již téměř 200 univerzit ve Velké Británii, Německu, ve Spojených státech a v Kanadě (včetně prestižních jako je Yale či Stanford) přijímá uchazeče ke studiu podle výsledku zkoušky Pre-U.

Smysl Pre U (Maturity 21)

Nejedná se jen o samotnou zkoušku, ale spíše o paralelní kurikulum (paralelní k A-levels, respektive k českému kurikulu). Jedná se o celý výukový program, který nabízí kromě tradičních předmětových sylabů i méně tradiční oblasti zaměřené na hledání souvislostí, argumentaci, kritické myšlení, rozvoj kreativity, a tvůrčích dovedností, pisatelskou gramotnost.  Pre U nabízí kompletní sylaby pro řadu tradičních předmětů a kromě toho ještě dva moduly: Global Perspectives (globální perspektivy) a Independent Research (individuální výzkum). Globální perspektivy učí a ověřují schopnosti kritického myšlení, ověřování zdrojů, analýzy a syntézy napříč obory; nezávislý výzkum pak dává studentům možnost prokázat hlubší znalosti a dovednosti na jednom konkrétním tématu dle výběru studenta (na úrovni adekvátní pro vysokoškolské studium). Informace k Maturitě 21 vizte prosím níže.

Skutečnost, že model Pre-U se prosadil i v prostředí poměrně konzervativního německého školství, ukazuje na jeho evidentní životaschopnost a na snahu vysokých škol zaměřit se při posuzování kvalit uchazečů více na rozvoj dovedností a práci s informacemi než na memorování faktografie.

Maturita pro 21. století

V českém prostředí vyvíjí model Pre-U společnost Scio v rámci projektu Maturita pro 21. století (Maturita 21). Projekt je v pilotní fázi a zapojilo se do něj již několik středních škol. Podrobnosti o projektu, včetně sylabu a ukázkových úloh, najdete na www.maturita21.cz.

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.