V rámci projektu NIDM Klíče pro život byl během roku 2010 uskutečněn výzkum Hodnotové orientace dětí ve věku 6 - 15 let. Vytvoření závěrečné zprávy a hlavně interpretace výsledků je ve stadiu zpracovávání získaných dat. Proto budeme na našem webu postupně zveřejňovat vybraná základní zjištění, a to především ve formě grafů a tabulek 1. třídění.
Když byl ojedinělý výzkum zaměřený na život našich dětí a mládeže s názvem Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let ve svém poločase, rozhodl se výzkumný tým Klíčů pro život průběžně seznamovat zájemce s jeho dílčími výsledky. A toto je vstupní díl tohoto "seznamovacího seriálu".
Data byla shromažďována dvěma
technikami. Současně s dotazníkovým šetřením, které proběhlo na území
celé ČR, byly realizovány také skupinové rozhovory, tzv. „focus groups“.
Nejprve Vám představíme výsledky kvantitativní části, tedy výsledky
dotazníkového šetření.
Základní data o souboru respondentů
Cílem výzkumu bylo zjistit, jaký mají naše děti a mládež vztah ke svým rodinám, škole, kamarádům a k organizovaným volnočasovým aktivitám, k tzv. „klíčovým hráčům“ v jejich životě.
Dále nás zajímalo, jak tráví svůj volný čas, zda se cítí v životě šťastné a jaké mají představy o své budoucnosti.
Jednou ze vstupních hypotéz bylo i tvrzení, že děti, které aktivně tráví čas v organizo- vaných volnočasových aktivitách, jsou v živo- tě šťastnější a úspěšnější.
V úvodu Vás v kostce seznámíme se sociodemografickým složením zkoumaného souboru, které se odvíjí od výběrových kvót, jejichž velikost je dána údaji ČSÚ.
Jak již bylo výše popsáno, jedním z tematických zaměření výzkumu byla rodina. Našich respondentů jsme se zeptali:
V rodině, kde žiješ, máš určité povinnosti (např. pomáháš s domácími pracemi, úklidem apod.)?
Z uvedeného grafu je zřejmé a v zásadě pochopitelné, že s vyšším věkem dítěte přibývá i domácích povinností. Přesto je zajímavé, že cca 3 - 4 % dětí ve věku 10 - 15 let uvedlo, že žádné domácí povinnosti nemají.
A co Vaše děti, mají nějaké pravidelné domácí povinnosti? Myslíte, že data uvedená v grafu odpovídají realitě? Napište nám Váš názor.
Výzkumný tým KPŽ
BOCAN, Miroslav. Jaké jsou české děti - úvod. Metodický portál: Články [online]. 23. 04. 2011, [cit. 2011-05-08]. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/N/11937/JAKE-JSOU-CESKE-DETI---UVOD.html>. ISSN 1802-4785.
1 komentářů:
Bylo by dobré autory výzkumu představit - jsou to studenti začátečníci, nebo již mají nějaké zkušenosti a výsledky práce, neboli jaká je vědecká věrohodnost šetření.
Vzorek cca 30 dětí v jednom kraji je silně málo.. zvlášť jsou-li to žáci z jedné třídy nebo školy.
Okomentovat