Důvody zcela minoritní volby těžké maturitní zkoušky nejsou jen pragmatické, roli hraje též celospolečenská ztráta pozitivních vzorů.
Jen čtyři procenta mladých Čechů se nebojí poprat s překážkami. Nejsou
to gayové válčící se společenskými předsudky, ale noví, „státní“
maturanti. Plných 96 procent studentů si totiž zvolilo lehčí variantu
maturit! Kromě racionálních argumentů, že jim těžší zkouška na nic není,
jde zřejmě i o příznak hlubších proudů ve společnosti. Nahlédněme, v
čem by mohly být příčiny nového stavu: snižování nároků na sebe, obav
z neúspěchu a soumraku povinností, jak popisuje filozof Gilles
Lipovetsky v řadě svých knih.
Nejprve za hranice. V roce 1983 vyšla v USA zpráva Národ v ohrožení:
Nutnost vzdělávací reformy. Text vypracovala národní výzkumná komise
(NCEE) a „poplašným tónem požadovala, aby byl opuštěn panující systém,
který srovnávala s pohostinstvím, v němž jsou všechna jídla zředěná,
homogenizovaná, takže se k nerozeznání podobají. Komise popisovala
nezbytnost reformy vzdělávání, která by se soustředila především na
vynikající kvalitu jedinců, institucí a společenství,“ píše montrealský
pedagog Yves Bertrand v knize o teoriích vzdělávání.
Celý článek na ČESKÉ POZICI.
11 komentářů:
,že na Slovensku zrušili náročnější formku se ví dávno a také v Polsku a Itálii zrovna neskáčí nradostí. Ignorant
Já bych ty děti, které čekal ve formě státních mautit jen zmatek nejistota, neodsuzovala. Sáhněme si do svědomí, kdo z nás by na jejich místě volil těžší formu maturity?
A v tomto "ministersko-cermatovském" klimatu zvlášť. Tento způsob maturity zdá se býti poněkud zvláštním - odlidštěným, strojovým... Chceme to? Studenti, kteří většinou (naštěstí) ještě neztratili chuť komunikovat, jsou nuceni do "nekomunikace". Také bych volila standard, za víc by mi to nestálo. A svým dětem to radím taky.
Proč se maturanti vyhýbají překážkám?
Protože pořád ještě nejsou, zaplaťpambu, úplně pitomí.
Co spatrujete pane Blaho za moudreho na tom, ze misto aby přelezli, tak podlezou. Ze by nejaky osobni priklad?
Tady velmi opatrně, paní Carcy, abyste sama nebyla za pitomou.
Maturanti nic nepodlézají, ale přelézají nižší laťku, kterou jí nastavili koncepční velmistři.
kterou jim nastavili
Nakonec bychom mohli být v době, kdy si titul vyšmelí kdejaký moula, rádi, že vůbec ještě někam lezou.
Vynikající článek k tématu kvality školství (ve Francii) a odstrašující ukázka toho, kam se nebezpečně blížíme:
http://www.ceskapozice.cz/zahranici/evropa/francouzske-skoly-prestavaji-produkovat-hlupaky-plati-i-v-cesku
kalashnikoff
Tak to je naprosto přesné! Za pár let to máme u nás, v mnohém už se vyrovnáme teď.
To Carcy
Pokud chce student pokračovat ve studiu na VŠ, musí mít MZ /vyšší nebo nižší/. Logicky uvažující student si vybere nižší úroveň, aby si zvýšil pravděpodobnost úspěchu u MZ a mohl se dále vzdělávat. Co na tom spatrujete nemoudrého? Je to zcela logické řešení úlohy, kterou zadal stát.
Nikoho nemůžete nutit, aby si vybral level zkoušky. Pro gymply je proto státní MZ v Z levelu výhrou -je pro ně "primitivní", pro odborné školy a hlavně učiliště naopak těžká.. Zajímavý efekt v Olomouckém kraji - proti logice věci je letos nečekaný zájem o maturitní studium zejména na gymnáziích a odborných školách. Co na tom, že děti mají na ZŠ čtverky nebo rovnou pětky, na průmylovku nebo gympl se dostanou s přehledem !! Když už tenhle kocourkov skončí !!??? Jay.
Okomentovat