Martin Rychlík: Proč se maturanti vyhýbají překážkám?

pondělí 23. května 2011 ·

Důvody zcela minoritní volby těžké maturitní zkoušky nejsou jen pragmatické, roli hraje též celospolečenská ztráta pozitivních vzorů.

Jen čtyři procenta mladých Čechů se nebojí poprat s překážkami. Nejsou to gayové válčící se společenskými předsudky, ale noví, „státní“ maturanti. Plných 96 procent studentů si totiž zvolilo lehčí variantu maturit! Kromě racionálních argumentů, že jim těžší zkouška na nic není, jde zřejmě i o příznak hlubších proudů ve společnosti. Nahlédněme, v čem by mohly být příčiny nového stavu: snižování nároků na sebe, obav z neúspěchu a soumraku povinností, jak popisuje filozof Gilles Lipovetsky v řadě svých knih.

Nejprve za hranice. V roce 1983 vyšla v USA zpráva Národ v ohrožení: Nutnost vzdělávací reformy. Text vypracovala národní výzkumná komise (NCEE) a „poplašným tónem požadovala, aby byl opuštěn panující systém, který srovnávala s pohostinstvím, v němž jsou všechna jídla zředěná, homogenizovaná, takže se k nerozeznání podobají. Komise popisovala nezbytnost reformy vzdělávání, která by se soustředila především na vynikající kvalitu jedinců, institucí a společenství,“ píše montrealský pedagog Yves Bertrand v knize o teoriích vzdělávání.

Špičková kvalita (excellence) byla ve zprávě chápána jako úsilí jedince neustále zvyšovat vlastní nasazení. „Žáci musí vynaložit maximum energie, aby překonali sami sebe, a totéž musí učinit školy. Klíčovými slovy reformy se staly výrazy: jednotné a VYSOKÉ normy úspěchu, získání kognitivních dovedností, zvládnutí obsahů, hledání řádu, rozumná správa škol, příkladné chování učitelů, výuka hodnotám a vzorům chování, důraz na étos práce a na stálé úsilí o vynikající výsledky,“ píše profesor Bertrand. Nezdá se vám, že zpráva nabízela pozoruhodně moudré řešení?

Celý článek na ČESKÉ POZICI.

11 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
23. května 2011 v 7:50  

,že na Slovensku zrušili náročnější formku se ví dávno a také v Polsku a Itálii zrovna neskáčí nradostí. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
23. května 2011 v 15:03  

Já bych ty děti, které čekal ve formě státních mautit jen zmatek nejistota, neodsuzovala. Sáhněme si do svědomí, kdo z nás by na jejich místě volil těžší formu maturity?

Anonymní řekl(a)...
23. května 2011 v 18:25  

A v tomto "ministersko-cermatovském" klimatu zvlášť. Tento způsob maturity zdá se býti poněkud zvláštním - odlidštěným, strojovým... Chceme to? Studenti, kteří většinou (naštěstí) ještě neztratili chuť komunikovat, jsou nuceni do "nekomunikace". Také bych volila standard, za víc by mi to nestálo. A svým dětem to radím taky.

Luděk Blaha řekl(a)...
23. května 2011 v 21:07  

Proč se maturanti vyhýbají překážkám?

Protože pořád ještě nejsou, zaplaťpambu, úplně pitomí.

Simona CARCY řekl(a)...
23. května 2011 v 21:53  

Co spatrujete pane Blaho za moudreho na tom, ze misto aby přelezli, tak podlezou. Ze by nejaky osobni priklad?

Luděk Blaha řekl(a)...
23. května 2011 v 22:10  

Tady velmi opatrně, paní Carcy, abyste sama nebyla za pitomou.
Maturanti nic nepodlézají, ale přelézají nižší laťku, kterou jí nastavili koncepční velmistři.

Luděk Blaha řekl(a)...
23. května 2011 v 22:17  

kterou jim nastavili
Nakonec bychom mohli být v době, kdy si titul vyšmelí kdejaký moula, rádi, že vůbec ještě někam lezou.

Kalashnikoff řekl(a)...
24. května 2011 v 13:52  

Vynikající článek k tématu kvality školství (ve Francii) a odstrašující ukázka toho, kam se nebezpečně blížíme:
http://www.ceskapozice.cz/zahranici/evropa/francouzske-skoly-prestavaji-produkovat-hlupaky-plati-i-v-cesku

Anonymní řekl(a)...
24. května 2011 v 19:56  

kalashnikoff

Tak to je naprosto přesné! Za pár let to máme u nás, v mnohém už se vyrovnáme teď.

Anonymní řekl(a)...
25. května 2011 v 9:34  

To Carcy
Pokud chce student pokračovat ve studiu na VŠ, musí mít MZ /vyšší nebo nižší/. Logicky uvažující student si vybere nižší úroveň, aby si zvýšil pravděpodobnost úspěchu u MZ a mohl se dále vzdělávat. Co na tom spatrujete nemoudrého? Je to zcela logické řešení úlohy, kterou zadal stát.

Anonymní řekl(a)...
26. května 2011 v 20:09  

Nikoho nemůžete nutit, aby si vybral level zkoušky. Pro gymply je proto státní MZ v Z levelu výhrou -je pro ně "primitivní", pro odborné školy a hlavně učiliště naopak těžká.. Zajímavý efekt v Olomouckém kraji - proti logice věci je letos nečekaný zájem o maturitní studium zejména na gymnáziích a odborných školách. Co na tom, že děti mají na ZŠ čtverky nebo rovnou pětky, na průmylovku nebo gympl se dostanou s přehledem !! Když už tenhle kocourkov skončí !!??? Jay.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.