Ivo Václav Fencl: Česká maturitní tabla jako svědectví o světě pohledem náctiletých II.

pondělí 30. května 2011 ·

Student David: Uspokojil jsem vás paní profesorko? Učitelka: Co mě uspokojuje, to vás vůbec nemusí zajímat.


Srdce chlapců  je jiné než srdce dívek

Na hlavní třídě  se na tablu letošní krásky oktavánky nechaly vyfotit v kloboučku s černým závojíčkem. Model, který nosívala ještě moje babička a po ní občas maminka, ale už před 73 léty. Já v tomto svém kmetském věku tu ještě pořád straším a ubírám státu jeden průměrný důchod, ačkoliv bych taky mohl fňukat na perzekuci. Jmenovky a gesta na tomto tablu jsou sama ženská něha a faleš v jednom objetí: Tyhle Jarunka a Blanička se milují… I zde je ve skupině jakýsi Tomášek ve třídě úplně samotinký, ale zato v máchovsky  romanticky zlověstném černém klobouku.  V jiné třídě zas hromotlukovi říkají Mireček, a vládne tam i jiná nekonvenční matriková exotika- Dany, Terka, Vandy, Lemy, Hanelka.  Na jiném tablu čtu i s internetovou adresou další chlapské přezdívky. Pod secesními rámy fotek obchodně- podnikatelské školy jsou u nohou spolužaček cílevědomě vytvarované čtyři kulturistické trupy těl Thuma, dueta Lukášů a Georga v roli nosičů. Jako bájní Atlasové mají vypracované údy a ramena a jejich svalnatá těla jsou ochranitelskou náručí. Proč ne? Muž prý má mít i podle Johna Eldredge jen tři hlavní touhy: Podstoupit boj, prožít dobrodružství a zachránit krásnou paní.  Ale jeho srdce je voda hluboká, má zůstat divoké, nebezpečné, neomezené a volné. Knihu o Srdci muže by si měl i u nás prý přečíst každý chlapec se svojí milou, ale také každá matka každého chlapce.  Jsou to hlavně matky, které nám tu dnes traumatizují a devastují mužskou populaci. Krize a úpadek školství započal po mých zkušenostech se školstvím určitě zavedením koedukace a od té doby se jen prohlubuje. Hulvátství dívčích mužatek předčí dnešní chlapce. Proto možná ubylo na tablech toho věčného slovanského lyrismus i sentimentality? Ať pravá ženskost a pravá mužnost má na tablech New Czeska znovu zelenou, ale jinou než jen popovou nebo hip-hopovou tvář.



Tak už dnes dost! Mohu jít spát…

                            ***
Z tabla: Až na konci poznáš, jak jsi měl začít 


Pragmatikům  tu vždy stačilo, že to nějak“ prolezou”s odřenými zády”.

Za ty léta co set tisíc lidí  na různých typech středních škol se trápilo na pověstném  “potítku” a svádělo slovní souboje s  komisemi středoškolských učitelů-profesorů o známku.  Už  bude po klasických maturitách , a ještě pár dnů budeme nahlížet do  dětských  tváří na  profesionálně  vyvedených  tablech.  Čeká je ale plošné testování. Zas jeden sofistikovaný tunel do rozpočtu školství, festovně vymakaný, ale na nic. Možná se ale už opravdu nedalo nic dělat, taková to byla někde u maturity šaškárna?  Zrale, odpovědně a dospěle na tablech už nevypadají často ani paní učitelky. A těch je tu většina! Učitel nebo ředitel jsou v českém školství rarita. A pořádného chlapa? Toho ve školství sotva nenajdeš!  Vida, tyhle maturitní fotky jsou  přestylizované - většinou hravě,  rozverně, někde pseudo-romanticky předvádějí, jak se tu „děcka“   trumfují vzájemně.



(Foto na tablu je obrácené  vzhůru nohama!)




Skončí časy, kdy se ředitelé škol složitě domlouvali?

Co dávat žákům raději jen výstupní vysvědčení, a ať si vysoké školy nebo stát a podniky jejich “kompetence” změří jinde a jinak dle svých potřeb. Co to je vzdělanost už v postmoderním světě nikdo pořádně neví? Slovo maturita je prý z latinského maturus -  zralý, dospělý. Když byla před víc než sto padesáti lety  zavedena, byla  míněna i jako  iniciační rituál vstupu do skutečné dospělosti. Laťka byla nasazena vysoko - zkoušelo se ze všech předmětů. Zákonodárci brzo slevili. Přesto dlouho maturita stačila jako vstupenka do “lepšího” a často celoživotního zaměstnání. Před válkou býval  i “maturant  s odřenými zády ” nejen “dospělý”, ale  formálně potvrzený “vzdělanec”.  Komise o tom hlasovala a sám kandidát měl vědět, kudy a kam chce v životě dojít a sebekriticky to posoudit.

Až mnohem později bylo maturitní vysvědčení jen úřední doklad pro přijetí na vysokou školu a jen občas se přihlíželo ke známkám. Tradiční písemné a ústní maturitní zkoušky v Česku mají už “jen” význam  formální, administrativní , a tímto směrem se posunuje i význam nižších akademických titulů na vysokých školách. Státní byrokracie tu pozbyla soudnosti a požaduje papírová osvědčení na profese, kde jsou důležitější jiné předpoklady.  Slavnému českému básníkovi stačila maturita rovnou ke jmenování universitním profesorem  samotným císařem, ačkoli ji složil jen s odřenýma ušima…  Závěrečnou zkoušku proto hlavně dělají i paní učitelky a jejich ředitelé a jsou zavaleni stále většími kupami papírů.  Svoje žáky většinou nenechávají.   Nákazu neodpovědnosti „ po sametu “ nastartovala  utra-liberální vyhláška. Klekla jednoduchá a finančně nepříliš nákladná , důmyslná celostátní organizace i za využití rozhlasu, výběr a zadávání témat , namátkový ostrý dohled probíhajících zkoušek.

Na středních a základních školách vedle klasických kantorských typů působily dost dlouho nekompromisní profesorské osobnosti, ba i vědci. Někteří z nich bádali, hojně publikovali a po čase odcházely ze středních škol na university. To byli tzv. středoškolští učitelé - středoškolští profesoři. Jejich oslovování vymýtil až současný školský systém. Tak se podařilo to, co nezvládli za čtyřicet let komunisté. Mělo to ještě hlubší příčiny!

Jojo efekt - slevování a přitvrzování - to bylo a je dodnes  hlavní slabé místo maturitní zkoušky.

Přesněji, tak jak to cítí naše Ela na blogu, první zkoušky lidské zralosti.  Teď to dovršili po-sametoví ministerští machři, kteří si vymysleli dvoj-rychlostní maturitu- rozuměj: ty pro chytřejší a ty pro hloupější. Má taková osekaná maturita dnes vůbec smysl a není to další pokrytectví?



Švédové, Američané, Japonci si to před léty uvědomili a obejdou se bez ní a přešli na jiné způsoby hodnocení. My vymýšlíme, jak mladým lidem vstup na vysoké školy dále a více komplikovat, jak je dál stresovat ještě další standardizovanou tzv. “ státní maturitou” -  a postupně dalším testováním  i v nižších ročnících a pak ještě přijímacími zkouškami na fakulty. Je vidět, že po hegemonii učitelů základních škol tu dnes veslo převzali behaviorističtí psychologové zvyklí na testování všeho druhu. Prohlubují a šíři pandemii školního testování, před kterou mě i kolegy osobně ještě v šedesátých letech varoval dnes už zesnulý nestor reformní školy - geniální a neuvěřitelně vitální a plodný Profesor Václav Příhoda. Není to záměr, že jeho zásadní spisy tu nikdy nebyly znovu vydávány ani po roce 1990?

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.