Událostí, které by stály tento týden za zmínku, je tolik, že jsem se
tentokrát rozhodl vám předložit jakýsi shrnující přehled. Můj výběr bude
nutně subjektivní, ale snad někoho zaujme.
Nejvýznamnější událostí od počátku roku bylo publikování Horizon Reportu 2011.
Shrnuje názory expertů na to, které technologie v budoucnosti nejvíce
ovlivní školství. Informovali jsme o něm během několika málo dní po
zveřejnění hned v únoru. Podívejme se dnes v rychlosti na jinou zprávu,
která má též pravidelný roční cyklus. Jedná se o výsledky výzkumu Speak
Up neziskové americké organizace Project Tommorow,
který zkoumá přímo názory aktérů výukových činností technologie
využívající – žáků, učitelů a administrátorů (řídících pracovníků
školství). I o něm opakovaně informujeme (naposledy Výsledky výzkumu Speak Up 2009).
První část letošní zprávy týkající se žáků byla pod názvem The New 3 E’s of Education: Enabled, Engaged and Empowered
zveřejněna na začátku dubna. Obsahuje spousty čísel, a tak uvedu jen ty
nejdůležitější závěry. Výukové využití technologií se stává plně
doménou mobilních zařízení. 67% současných amerických rodičů je ochotno
vybavit své děti mobilním zařízením využitelným ve výuce, pokud to bude
třeba. Aby nedošlo k mýlce, raději připomenu, že pod označením „výukové
využitelné mobilní zařízení“ se zde míní takový přístroj, který je
připojen do internetu, lze na něm spouštět různé interaktivní programy,
je možné na něm číst el. učebnice a je schopen pracovat s multimédii
(smart phone, iPad apod.). Již nyní se vybavenost žáků v amerických
školách, pokud jde o chytré telefony s internetem, pohybuje kolem 30%,
u tabletů, jako iPad, kolem 10% a plnohodnotný přenosný počítač má
k dispozici více jak polovina z nich.
Referát o nejnovějších výsledcích výzkumu Speak Up jsem měl příležitost vyslechnout osobně v podání ředitelky Project Tommorow Julie Evans 24. dubna na virtuální konferenci FETC (Florida Educational Technology Conference), jíž se pohodlně z domova a zadarmo opakovaně účastním (viz Zapomeňte! vzkazuje Dede).
Jeho základní myšlenkou rozvíjející 3 E v názvu bylo to, jaký vliv
začínají mít mobilní technologie na výukový proces. Ona E jsou:
1. Enabling – dovolují prostřednictvím zdokonaleného přístupu
k neomezeným výukovým zdrojům a k expertům maximálně využít potenciál
každého žáka tak, že se proces učení rozšiřuje nad rámec školy.
2. Engaging – vyvolávají hodnotné a přesvědčivé výukové aktivity, jež
vedou k hlubšímu pochopení látky a budování dovedností potřebných pro
život v současném světě. 3. Empowering – posilují vlastní zodpovědnost
žáků za splnění jejich životních cílů, což se neobejde bez celoživotního
sebe-vzdělávání.
Zpráva Speak Up zavádí pro rostoucí počet žáků, kteří se s podporou
technologií dostávají na cestu samostatného nikdy nekončícího poznávání,
nové označení - „Free Agent Learners“ (pokud byste měli nápad, jak ho
výstižně přeložit, dejte mi vědět). Na dokreslení představy, jak by
škola fungující v podmínkách vybavenosti žáků mobilními technologiemi
1:1 mohla vypadat, připojím citát nejmenovaného ředitele školy
z Michiganu, který jako ukázku používá Julie Evans ve svých
prezentacích.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz.
Bořivoj Brdička: Svět vzdělávacích technologií na začátku roku 2011
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat