Ministerstvo školství chce po poslancích, aby podepsali bianco šek na cokoli, co si příští ministr zamane.
Nejasnosti okolo záměru ministerstva školství zavést jednotné a povinné osnovy pro základní školy ozřejmila odpověď, kterou z tiskového oddělení ministerstva obdržel EDUin v pátek 8. dubna. V novele školského zákona se nemluví o „jednotných osnovách“, ale o „obsahu vybraných vzdělávacích oblastí“. Školy by byly povinné uvést své vzdělávací programy do souladu s tímto „vybraným obsahem“. Ve skutečnosti by se tedy povinným stalo cokoli, co by ministerstvo označilo za „vybraný obsah“. To je postup nepřijatelný jak věcně, tak z legislativního hlediska.
Na dotaz, co se rozumí slovy „obsah vybraných vzdělávacích oblastí“ a nakolik si ho budou moci školy upravit pro své potřeby, ministerstvo odpovědělo:
Pojem „vzdělávací oblast“ není zákonem striktně definován, a proto vymezení oblastí záleží na MŠMT. Stejně tak nebude zákonem dáno, že stanovení obsahu musí být pro danou „vzdělávací oblast“ provedeno s jednotnou mírou podrobnosti. MŠMT na základě nového znění § 5 odst. 1 školského zákona hodlá upravit pouze oblasti, v nichž si sjednocení úrovně vzdělávání vyžaduje aktuální stav zjištěný mimo jiné v mezinárodním srovnání výsledků vzdělávání. Rozhodující je proto věcná potřeba metodického sjednocení vzdělávání, která se může týkat třeba jen části učiva v tom kterém předmětu nebo jít i napříč předměty. MŠMT ovšem bude dbát toho, aby možnosti škol samostatně profilovat školní vzdělávací programy nebyly neúčelně omezovány.
Pokud by vláda a Parlament toto znění novely školského zákona přijali, znamenalo by to, že co je a není pro školy v oblasti obsahu vzdělávání povinné, by neurčoval zákon, ale momentální názor ministra. A to jak současného Josefa Dobeše, tak kteréhokoli jeho nástupce ve funkci. To je zcela nepřijatelné, protože to vystavuje školy svévoli politiků, proti níž by prakticky nebylo možné se bránit a znemožnilo by to těm kvalitnějším školám dlouhodobou koncepční práci. EDUin proto v této záležitosti oslovil premiéra a vládu, aby novelu školského zákona v tomto znění zamítli.
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: "Přestože chaotická situace okolo případné výměny ministra školství naznačuje, že tato novela pravděpodobně spadne pod stůl, je třeba upozornit na princip, jímž chce ministerstvo školství fakticky obejít poslance a senátory a nechat si od nich vystavit bianco šek, na jehož základě by mohlo vnutit školám prakticky cokoli. Tento postup je třeba jednoznačně odmítnout a nevydávat tak náš vzdělávací systém všanc politikům, kteří se střídají na ministerské pozici v rytmu několika měsíců. Respektovaná studie společnosti McKinsey, publikovaná loni na podzim, na níž se často odvolává i ministr Dobeš, jako jednu z příčin špatného stavu našeho školství uvádí příliš časté změny koncepce a chaotičnost. Přesně tam směřuje i tento paragraf novely
školského zákona.“
EDUin: Záhada „povinných osnov“ vyřešena!
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
Přesně tak vypadá pošetilost mocných. Sebestředná slepota a hluchota vede k narušené soudnosti sebesamých. Nebo snad někdo, kdo ten zákon připravoval už usoudil, že učitelský stav snad už není příčetný?
Na tomto místě bych psala řečnické: "Já už tomu nerozumím".
Jenže já tomu rozumím, milí ouřadové. To už není jen o narušené soudnosti, ale také o bezbřehém cynismu.
Celé to má základ v sice snad dobře míněném, ale z hlediska kvality definic jednotlivých cílů vzdělávání špatně napsaném (odfláknutém) RVP. (Založeném mj. na tom, že místo odborného POUŽITELNÉHO popsání, hlavně u dovedností, stačí "vědecky" pojmenovat.)
Pak nemůže následovat skoro nic jiného než známá situace "nevím co chci, ale nedám pokoj, dokud to nedostanu".
Leda (což v podstatě navrhuje EDUin) rezignace v duchu "tak si dělejte co chcete".
Fakt je že v situaci, kdy celý ten veřejný dům na kolečkách vedou Dobešové, Zelení a jiní podobní pazdráti, to druhé možná nadělá míň škody.
Okomentovat