Z diskuse o doporučených učebních osnovách

čtvrtek 7. dubna 2011 ·


V diskusi o doporučených učebních osnovách na diskuze.rvp.cz jsme vybrali příspěvek PhDr. Stanislava Zajíčka, který všem pedagogům nesouhlasícím s postupem MŠMT doporučuje oslovení poslanců.


Vážené kolegyně, kolegové,

v navrhované novele školského zákona dotčený § 5 vyhlíží takto (zvýrazňuji text, který předkladatel navrhuje do zákona vsunout):

§ 5
Školní vzdělávací programy


(1) Školní vzdělávací program pro vzdělávání, pro nějž je podle § 3 odst. 2 vydán rámcový vzdělávací program, musí být v souladu s tímto rámcovým vzdělávacím programem; obsah vzdělávání může být ve školním vzdělávacím programu uspořádán do předmětů nebo jiných ucelených částí učiva (například modulů). Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání zpracovává škola v souladu s obsahem vybraných vzdělávacích oblastí, které vydá ministerstvo a zveřejní je způsobem umožňujícím dálkový přístup.

Mlhavost, a tím pádem mimořádný prostor pro manipulaci, to je jen jedna věc, která musí znepokojit každého pozornějšího čtenáře.

Udělal jsem zatím to nejmenší - poslal jsem nekomplikovaný (=ano, zjednodušující) e-mail přijatelným poslancům ve svém kraji. Pro případnou inspiraci si jej dovoluji předložit:

Vážený pane poslanče/Vážená paní poslankyně,


dnes vláda projednává chystanou novelu tzv. školského zákona (č. 561/2004Sb.). Komentovat budu pouze jednu věc, ostatních se zdržím.


Novelizován má být i § 5, a to způsobem, který vyvolává zděšení - navrhuje totiž velmi nenápadně křiklavou změnu základních školních dokumentů. Navrhuje de facto zavést opět povinné osnovy pro základní školy, ačkoliv velmi klopotně se dobíráme prvních výsledků školní práce v mezích tzv. rámcových vzdělávacích programů, které umožňují školám volit vlastní cestu při dosahování pedagogických cílů. Do těchto vlastních cest mnohé školy a mnozí učitelé investují mocné úsilí, čas, peníze, energii (každý, kdo by o to stál, se s uvažováním aktivních učitelů může seznámit např. na metodickém a diskusním portálu rvp.cz).


Do těchto vlastních cest vložila úsilí i nedávná školní reforma, jež by tímto byla postavena zcela na hlavu.


MŠMT, zaskočeno výsledky mezinárodních srovnávacích testů, začíná v panice volit cesty opravu šílené.


Tato cesta - zavedení „povinných osnov“, tedy popření základního smyslu dosavadní školní reformy - je v příkrém rozporu s volebními programy kterékoli strany koalice.


Vážený pane poslanče/Vážená paní poslankyně,
jsem učitel s dvacetiletou praxí. Učím na osmiletém gymnáziu, mám i jiné zkušenosti. 


Není vyloučeno, že vláda návrh novely nepustí dál. Není vyloučeno, že tomu bude naopak. Byl bych velmi šťastný, pokud byste této věci věnovala pozornost. S plnou odpovědností váhy své učitelské praxe říkám, že se jedná o čin, jehož následky by byly fatální. Uznáte-li to za vhodné, budu Vám ve věci dále nápomocen. 


S úctou


PhDr. Stanislav Zajíček
atd.

11 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
7. dubna 2011 v 13:26  

Pane Zajíčku, mluvíte mi z duše. Pokud by prošel tento nesmysl, potom už nevěřím vůbec ničemu v našem školství.

Anonymní řekl(a)...
7. dubna 2011 v 19:32  

Nejdříve mnozí učitelé nadávali, že RVP a ŠVP jsou nesmysly a teď je jiní (doufám, že ne stejní!) učitelé obhajují.

Nicméně já zůstávám u názoru, že RVP a ŠVP urychlily propad znalostí a zhoršení morálky našich žáků.

Janek Wagner řekl(a)...
7. dubna 2011 v 19:40  

A jak to ty RVP a ŠVP stihly? Propad v PISA 2009 prokázal výsledky generace RVP a ŠVP nezasažené. Že by za to mohly víceletá gymnázia nebo programy obecná či národní škola?! Nebo podfinancování škol? Generace rodičů? Blbá nálada?

Luděk Blaha řekl(a)...
7. dubna 2011 v 20:30  

A jak to ty RVP a ŠVP stihly?

RVP a ŠVP samozřejmě nic nestihly. Jsou produktem směřování našeho školství celkové schátralosti, dlouhodobého neřešení kvasících problémů a především naprostého neumětelství řídících struktur, tedy státní správy a samosprávy ve školství. Stačí se podívat kolem sebe. Tisíc řečí a práce žádná.
To, co se ne školství děje je velmi příznačný indikátor společenských trendů. Takový předvoj.

krtek řekl(a)...
8. dubna 2011 v 18:00  

Předvoj nebo důsledek? Na střední školy se dostávají žáci, kteří neumí pracovat se zlomky a výrazy, o mocninách, slovních úlohách, goniometrických funkcích pravoúhlého trojúhelníku ani nemluvě. Pak samozřejmě absolventi středních škol nezvládají učivo středních škol a dostávají se na vysoké školy bez patřičných základů.
RVP (a z nich vycházející ŠVP) v tomto směru jen dodávají aktivní slovesa, na obsah vliv nemají.
O jiných předmětech, než je matematika, si nedělám iluze.

Otázka zní: mohou být osnovy pro matematiku, český jazyk a anglický jazyk být zárukou? Nevím. Rozhodně se ale blíží pojmenování problému více než důraz na autonomii škol.

Luděk Blaha řekl(a)...
8. dubna 2011 v 21:55  

Předvoj, pane Krtku, škola sama je předvoj.
Důsledky to začnou být, až dnešní žáci dorostou a do svých rukou uchopí státní správu a samosprávu. A vůbec ...

Anonymní řekl(a)...
9. dubna 2011 v 9:29  

Dnešní učitelé odmítající kurikulární reformu a bazírující na osnovách jsou plody školství založeného na osnovách. Oni neumějí učit nově, proto se tomu tak brání. A dnešní politická garnitura rozhodující o naší budoucnosti také. Reforma by nám dávala určitou šanci, že dnešní žáci budou myslet a jednat jinak.

krtek řekl(a)...
9. dubna 2011 v 9:30  

Jak říkal Marx "Společnost se pohybuje ve spirále" a jak říkal v 70. letech Vodňanský "to ještě netušil, že spirála může obrátit dolů". Jako bonmot vtipné, jako realita hrozivější.
Ale shodneme se, že stav je špatný a ŠVP byl krokem pokračujícím ve špatném směru.

Anonymní řekl(a)...
9. dubna 2011 v 9:40  

Máte pro to nějaký konkrétní argument?

poste.restante řekl(a)...
9. dubna 2011 v 12:18  

Máte pro to nějaký konkrétní argument?

90 argumentů nastupujících 1. září.

Opakuji po několikáté svou otázku všem ideologům a zastáncům ŠVP:

Když je koncept ŠVP tak skvělý a lepší než ostatní, tak proč musel být pod pohrůžkami školám a učitelům vnucen?
Proč nenecháte školy, ať si jej svobodně zvolí jako jednu z možných alternativ?

Luděk Blaha řekl(a)...
9. dubna 2011 v 21:21  

Rvp cizelovaný v švp si nemohu vynachválit. Umožňuje mi učit po staru, protože jsem se jako až fanatický liberál rozhodl pro svůj tradičně konzevativní způsob výuky. Stačí mít plnou hubu kompetencí a Bloomovy taxonomie. Pozor, té revidované, samozřejmě.
Proto mne vždy pobaví, když se mě místní pedagogičtí odborníci snaží potupit prohlášeními typu: To jsou ty tvoje moderní metody.

Pro anonymní z 9. dubna 2011 9:29.
Zkuste nám, prosím, uvést dvě tři myšlenky, zásady či pravidla reformního "učit nově".

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.