Sdělení MŠMT ke katalogům požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky ve školním roce 2012/2013

pátek 29. dubna 2011 ·

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanovuje katalogy požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky ve školním roce 2012/2013.




V Praze dne 22. dubna 2011

Čj.: 11850/2011-23

SDĚLENÍ

V souladu s § 78a odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, stanovilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy platnost katalogů požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky (dále jen „katalog“) pro školní roky 2010/2011 a 2011/2012. Uvedené katalogy jsou platné také pro školní rok 2012/2013.


Ing. Ladislav Němec, náměstek ministra skupiny 2

22 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
29. dubna 2011 v 18:40  

ÁAAAAAAAA tau ted už víme podle čeho máme děti učit a připravovat k maturitě. Snad to stihnem. Máme na to dva dny.... (jen škoda že je to víkend.)
Zdeněk NUTZ

Anonymní řekl(a)...
29. dubna 2011 v 22:23  

ááááááááááááááasiii neumíš číst...

marek

Puďa řekl(a)...
30. dubna 2011 v 0:17  

myslím, že umí číst... titulek ení celé sdělení ;-)

Anonymní řekl(a)...
30. dubna 2011 v 9:18  

Rozumím tomuto sdělení správně, když mi z toho vyplývá, že v příštím (a dalším) školním roce se definitivně budou tvořit maturity podle stejného vzoru jako letos? Mohl bystse někdo vložit odkaz na zmíněný Katalog? Doufala jsem v revizi :(.

Puďa řekl(a)...
30. dubna 2011 v 23:32  

http://www.novamaturita.cz/index.php?id_document=1404033138

Luděk Blaha řekl(a)...
1. května 2011 v 17:35  

Nějak zvlášť tuto problematiku nesleduji a ve společné části maturitních zkoušek nejsem nikterak angažován, přesto bych jen tak pro zajímavost rád znal odpovědi na pár otázek.
Třeba, jak moc jsou katalogy závazné pro školy a následně pro učitele zmíněného předmětu. Nebo, jak korespondují svým obsahem s rvp. Nebo, je škola povinna revidovat svůj švp tak, aby byl v souladu s katalogy požadavků. Popřípadě, jak bude řešen případ, kdy se maturant ohradí, že nějaká konkrétní věc, na které pohořel, nebyla při výuce vůbec zmíněna?
Tedy, ne že bych kvůli tomu nespal, ale také mne zajímá, jestli se podobnými otázkami už někdo vůbec zabýval nebo jestli jsem já teprvá teď vylezl z brlohu.

Anonymní řekl(a)...
1. května 2011 v 18:10  

Podíval jsem se na ty katalogy, a jsou datované a schválené v roce 2008... Tak proč ten křik tady?

A propó, pane Blaho, v čem jsou zveřejněné katalogy v rozporu s Vaším ŠVP? A jsou s ním vůbec v rozporu?
Nebaví Vás si je nejprve přečíst a preventivně hned naříkáte jako ti Vaši leniví studentíci?

Hlavu vzhůru, učitelové, snad jste profesionálové a ta děcka jste za ty dlouhé roky společné práce něco naučili, nebo snad ne?!

Petr S.

poste.restante řekl(a)...
1. května 2011 v 18:23  

Petr S.
Někdy opravdu lituji, že jsem si nevedl deníček zvěřejňování materiálů ke státním maturitám.

Naprosto běžně se stává, že 15. května je zveřejněn dokument, dokonce i vyhláška, která platí od 1. 4, ale ještě nebyla ani zveřejněna ve sbírce. Následně je tentýž dokument "opraven" 20. května, leckdy dokonce popírající původní text, ale datum "zveřejnění" zůstává původní.

A za hlupáky je kdopak asi?

No přece učitelé, kteří si neuměli včas sehnat informace.

Jenže my plánujeme vzdělávací proces na roky a ne podle toho, který ministr či úředník se právě "probudil".

Anonymní řekl(a)...
1. května 2011 v 18:39  

Milý Poste Restante,

zjevně jste nepochopil smysl mého textu, protože mi není ani trochu jasné, co se mi snažíte sdělit.

Ale asi Vás chápu, pane Ukřivděný, chybu je nejpohodlnější hledat u jiných, že?

Takže - když na střední škole 4-8 let někoho učíte češtinu, chemii, matyku nebo angličtinu, jakým způsobem může nějaký pitomý ministerský katalog ovlivnit výsledky Vaší práce a vědomosti nebo výsledky Vašich žáků? O co více nebo méně budou vzdělanými lidmi?

Jako správný pedagog si na svoji otázku odpovím sám: katalog může výsledky Vaší práce a vědomosti Vašich studentů ovlivnit tisíckrát méně, než je ovlivnily Vaše předešlé pedagogické výkony, to mi věřte.

Petr S.

poste.restante řekl(a)...
1. května 2011 v 19:37  

Petr S.
Například:
Podle původního plánu státních maturit mělo být možné již v příštím školním roce maturovat také ze základů informatiky. Letos byla tato možnost zrušena.

Součástí loni (26.4) zveřejněného katalogu požadavků k těmto maturitám jsou i převody mezi číselnými soustavami.

Na maturitním oboru na nejmenovaném SOU nebyly tyto převody pochopitelně k příslušnému datu zařazeny do ŠVP, ani do výuky.
Dovoluji si připomenout, že těžiště výuky na učilištích spočívá ve vyšších ročnících na praktické výuce a témata všeobecná jsou probírána v ročnících nižších.

Takto bych mohl pokračovat dost dlouho.
Platí to nejen pro informatiku, ale třeba i pro matematiku nebo český jazyk.
Jakékoliv změny ve výuce dělané "narychlo" jsou vždy na úkor kvality výuky.
Ale to jistě jako pedagog víte.

Takže shrnuto a polopatě:
1. Argumentovat datem schválení či zveřejnění jakýchkoliv dokumentů MŠMT či CERMATu je, slušně řečeno, ošidné a problematické.

Zastávám názor, že žáci by měli mít naprosto jasno podle jakých pravidel budou maturovat již v okamžiku podávání přihlášky na střední školu a po dobu jejich studia by se tato pravidla neměla měnit.

2. MŠMT a CERMAT řídí celý projekt SM totálně chaoticky a svůj diletantismus svaluje na učitele.
Přitom často (jak jen to říci slušně?) - "neříká zcela pravdu".
Chyby v jejich práci není nutno nijak složitě hledat - jsou zřetelně viditelné každému, kdo nezavírá oči.

3. Pokud žáci dnes ještě alespoň něco umí a dokáží to zúročit u maturit, pak je to jen díky učitelům a MŠMT spíše navzdory.
Kdysi jsem si myslel, že ministerstvo má učitelům pro jejich práci vytvářet podmínky. Praxe mne z tohoto bludu vyléčila.

P.S.: Ukřivděný se být necítím a k podobnému titulování Vaší osoby se nesnížím.
;-)

Luděk Blaha řekl(a)...
1. května 2011 v 21:07  

Nu dobrá, z nějakého důvodu máte patrně, pane S., potřebu mi to nanadat. Takže jste mi to nandal a teď se můžeme věnovat tomu, co mne byť okrajově zajímá. Jste-li k tomu způsobilý, tak mi, prosím, na moje otázky odpovězte.
Pokud z mých otázek čouhá náznak nářku, pak musím řící, že je to hluboké nedorozumění. Ani rvp, a následně švp, a ani katalogy mě v ničem, ale naprosto v ničem neomezují. Totéž bude nejspíš platit i o připravovaných standardech.

Anonymní řekl(a)...
1. května 2011 v 21:47  

"Zastávám názor, že žáci by měli mít naprosto jasno podle jakých pravidel budou maturovat již v okamžiku podávání přihlášky na střední školu a po dobu jejich studia by se tato pravidla neměla měnit".

Tady má poste.restante naprostou pravdu. Chaos jaký zavedl Josef D. je alarmující. Rozkládá ještě to, co funguje. Zastává se jej již pouze úzká skupina. Koho asi ? Ignorant

Anonymní řekl(a)...
2. května 2011 v 9:37  

poste.restante napsal:
Dovoluji si připomenout, že těžiště výuky na učilištích spočívá ve vyšších ročnících na praktické výuce a témata všeobecná jsou probírána v ročnících nižších.

Proto by se na učilištích maturita vůbec dělat neměla. Řemeslník má pořádně umět řemeslo, pokud složí náročnou závěrečnou zkoušku ze svého oboru, není to méně hodnotná zkouška než maturita. Ta by měla být pouze na gymnáziích a některých dalších náročných středních školách.


Ivo

poste.restante řekl(a)...
2. května 2011 v 9:44  

Ivo
Souhlasím s Vámi jen částečně.
1. Opravdu nechápu, proč dnes musí mít maturitu i kadeřnice či řezník.
(Tedy já to chápu velmi dobře. - Když to bude nematuritní obor, nikdo se na něj nepřihlásí.) Ale myslím, že je to tak špatně.
2. Soustružník, to už je dnes spíše programátor CNC stroje, a to, jak doufám uznáte, bez maturity nejde.

Anonymní řekl(a)...
2. května 2011 v 9:45  

Pro jistotu jsem si opět prohlédla katalogy pro OSVZ na část Člověk a ekonomika, která zahrnuje problematiku podnikové ekonomiky, mikroekonomie a makroekonomie. V úvodu se sice autoři katalogů odvolávají na RVP, ale např. RVP pro nástavbové studium obsahuje pouze podnikovou ekonomiku. Pochopitelně učíme i to ostatní, ale proč tedy pořád ty žvásty o návaznosti na RVP?

Anna S. řekl(a)...
2. května 2011 v 13:49  

Myslím, že mnoha diskusím a problémům by se předešlo, kdyby ve školství opravdu zazněla vážná debata o tom, proč je tolik maturitních oborů (jak píše poste.restante - soustružník určitě, kadeřnice - je to snad zbytečné, pokud touží po vzdělávání, umožnit jí to, ale ne nutně chtít maturitu).

Musím velmi souhlasit s celým článkem v MF dnes, sobota 30.4., rozhovor s ředitelem J. Růžičkou o maturitách aj. Říká: Já nechci, aby mi v restauraci vařil kuchař, který má maturitu. Já chci, aby mi vařil kuchař, který umí vařit. Kdyby se šlo cestou, kterou Růžička naznačuje, věřím, že by to pomohlo i základnímu školství.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
2. května 2011 v 17:34  

"Já nechci, aby mi v restauraci vařil kuchař, který má maturitu. Já chci, aby mi vařil kuchař, který umí vařit"

To sice chápu, já taky, ale nějak z těch úvah vypadl ten kuchař. Co chce on. A co bude dělat až po kuchařích nebude poptávka, když třeba ve standardní hospodě budou vše dělat z polotovarů. A k tomu není daleko.

Klíčová zde není maturita, ale dostatečné všeobecné vzdělání, které mu umožní se přeškolit. Maturita je ale dobrá, když se rozhodne, třeba v 25, že chce studovat vysokou školu.

Copak asi dělají ti soustružníci bez maturity, co neumějí programovat CNC stroje? Nejsou na pracáku? Nebo co budou dělat za dvacet let? Nebudou z vašich daní pobírat dávky v nezaměstnanosti?

On někdy ten kuchař, co chce maturitu, vidí do budoucnosti dál než ředitel.

p.s. celý článek neznám z mf dnes neznám

Anna S. řekl(a)...
2. května 2011 v 17:58  

"Moje" kadeřnice se prý rozhodla dodělat si dálkově maturitu - začal to být v jisté době trend, tak chtěla jít s dobou. Přestože je manuálně moc šikovná a vždy měla dost zákaznic. Studia ale zanechala, chyběla jí motivace, jak se říká, a látku nezvládala. Má prý z toho dodnes mindrák... Dnes má soukromou, dobře prosperující praxi, umí si udělat i účetnictví. Takže - k čemu pro kadeřnici maturita za každou cenu?
Další pohled na věc je ovšem devalvace maturit. Je-li situace taková, že ji mají skoro všichni studenti získat, při dnešním stavu vzdělanosti a výuky, pak je něco jasně v nepořádku.
A kuchaři se vzdělanostními ambicemi přece nikdo nebrání - středních škol, ovšem přiměřeně náročných, by mělo zůstat dostatek.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
2. května 2011 v 19:05  

A jako obvykle si novináři vybrali to jednoduché a srozumitelné a ne to důležité. V rozhovoru s ředitelem Růžičkou se také píše:
Oni říkají: Rušme gymnázia, udělejme školy třeba pro svářeče. Pak někdo řekne, že už je nepotřebujeme a teď chceme obráběče kovů. Vzdělávání se pragmatizuje, podřizuje se pofidernímu trhu práce, což je podle mě strašlivá, ďábelská chyba. Vždyť hospodářská krize ukázala, jak rychle zanikají nebo se přesouvají různé provozy.
Jen dodávám, že na tom "pofiderním trhu práce" je i kuchař i kadeřnice.


Anna S. A co bude Vaše kadeřnice dělat až sem, dejme tomu, dorazí nějaký nadnárodní kadeřnický řetězec? Třeba tu motivaci dodělat si maturitu najde.

Ono totiž nejde jen o to, co dělá dnes, ale i co bude dělat za 10, 20, 30 let.

Anna S. řekl(a)...
2. května 2011 v 20:21  

Na tom pofiderním trhu práce se nacházím i já se svými třemi tituly a dosud zdánlivě zajištěným místem akademického pracovníka. Ale stačilo, aby se fakulta dostala do dluhů, a dnes se klepu, abych zítra ještě měla kam jít do práce. Nejistotě s pracovním místem a nutnosti obhajovat je v konkurzech se, milý pane kolego, nevyhnou ani ti s maturitou a jinými certifikáty. A nakonec - je to tak dobře. Ať rozhodne kvalita pracovníka, a ne papíry.
Tak trochu závidím své kadeřnici. Jelikož je šikovná, slušná a celkem "levná", má stále tolik klientek, že se určitě nemusí obávat budoucnosti.

Luděk Blaha řekl(a)...
2. května 2011 v 21:22  

A co ... když třeba ve standardní hospodě budou vše dělat z polotovarů.

Tak to už abychom, my vzdělanci, začali žít v obavách, že na nás ze supertajných superlaboratoří po desítkách let jasnozřivých prognóz informačně technologických vizionářů jukne ta obluda umělé inteligence. To nám pak bude, pane Šteffle, maturita k ničemu všem a jedno jestli jednotná či nejednotná.
Jestli salva z Vašeho argumentometu dorází až k panu Pohlreichovi, nejspíš bude zvracet. Nebo se umlátí smíchy při představě Vašeho nadnárodního kadeřnického řetězce, ruinujícího kadeřnici paní S., kterou tímto zdravím.

Anna S. řekl(a)...
2. května 2011 v 21:44  

L. Blaha: Díky, vyřídím! :)

A dokonce mě (ta moje kadeřnice)vozí autem do provozovny, protože to má při cestě. A dokonce mi namnožila muškáty, když moje pošly. Kdepak nadnárodní řetězce!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.