Přečtěte si: První verdikt: Prvňáčkům jde nové písmo líp. Netrápí je zbytečné kličky

Friday, April 29, 2011 ·

Zcela novým typem písma se učí psát děti ze Základní školy Karla Čapka ve Vršovicích. Jmenuje se Comenia Script a je jednodušší. Připomíná spíše tiskací písmo, kdy se jednotlivé hlásky a souhlásky kladou samostatně za sebe bez zbytečných tahů.

Z článku Jany Machálkové a Reného Volfíka v iHNed.cz vybíráme:

Comenia Script se bude v příštích dvou letech kromě vršovické základky pilotně ověřovat ještě na dalších dvaatřiceti českých školách. „Dětem jde psaní rychleji a víc je baví. Nemusí se už učit čtyři tvary každého písmenka – velké a malé, psací a tiskací. Nyní jim stačí znát dva tvary. Díky tomu mají více času třeba na čtení,“ říká ředitelka Základní školy v Nové Pace Dana Kašparová.

26 comments:

Anonymous said...
April 30, 2011 at 2:40 AM  

Nebudou opravdu dětem kličky chybět?

Nemají kličky hlubší souvislost při vytváření nervových spojů?

Anonymous said...
April 30, 2011 at 3:01 AM  

Mají. Ale na to ti převzdělanci musí přijít sami a vyzkoušet to na generaci dětí.
Děti kličky netrápí, jen podporují budoucí trpělivost, spojitost myšlení a vůle. To, co děti trápí je nedostatek lásky v rodinách i ve škole.
Zavedení tohoto typu písma s vědeckým odůvodněním je prokazatelná indikace suběktivnosti "vzdělaných" lidí.

Rozum kulhá za moudrostí. Na rozum dostanete papíry na hlavu, aby všichni, kdo nemají rozlišovací schopnost věděli, kdo je vzdělaný.
Moudrost rozliší jen zralý člověk. Ale takové lidi naše školství neprodukuje. Společnost potřebuje konkurenčně schopné spotřebitele a vhodné voliče.
Jen tak dál ...

Anonymous said...
April 30, 2011 at 9:25 AM  

Čím dál tím častěji se uklidňuju tím, že to stejně nikdo nekontroluje (děti si stejně postupně rukopis upravují podle své osobnosti), tak je možné učit psát podle zdravého rozumu (resp. moudrosti). Až se s psaním bude mít přestat úplně, protože děti budou psát na počítačích, budeme to učit ilegálně. No a co?!

poste.restante said...
April 30, 2011 at 12:24 PM  

Já myslím, že kdybychom začali vyučovat rovnou tiskací písmo, tak by "utrápených dětí" ubylo ještě víc.

A proč ne rovnou psaní na klávesnici a ve druhé třídě posílání SMS?

Doporučuji článek Jany Bradley:
http://www.evropsky-rozhled.eu/vyuka-psani-v-usa

Myslím, že odkaz na něj byl i zde na České škole.

Anonymous said...
April 30, 2011 at 8:05 PM  

Jestli je osvojování psaní v prvních ročnících označováno některými experty za "trápení" a utrpení, pak se vůbec nedivme, že v 9. třídách máme čtvrtinu dětí negramotnou!

Gábi said...
April 30, 2011 at 8:28 PM  

Psaní a rozvoj jemné motoriky a koordinace, psaní a rozvoj mozkové kůry,... Toto tzv. "inovátoři" neberou v potaz proč? Pokud je několik málo dětí neschopných psací písmo zvládnout ukazuje to na - a) specifickou vývojovou poruchu učení b) školní nezralost c)nedostatek volních vlastností přiměřených věku d)oslabený intelekt e) sociální či jinou deprivaci. Proč proboha jdeme cestou snížení dovedností všech kvůli několika jedincům? Není lepší hledat individuální cesty právě pro tyto jedince? To by ale stálo peníze - asistenti, speciální programy... Jednodušší je, když všechny naučíme míň. Pak se nedivme, kde jsou Finové a kde jsme my...

Anonymous said...
May 1, 2011 at 3:31 PM  

Děti se hlavně s psanou formou písma (s kličkami) prakticky nesetkávají. Dříve bylo běžné, ale dneska už vlastně vymizelo. Nedávno jsem viděl, jak se děti ve škole učily psát telegram - škoda, že to nikdy v životě neuplatní, protože telegramy už pošta neposílá...

Ondřej Šteffl said...
May 1, 2011 at 4:10 PM  

Nějak nám ve škole přibývá věcí, které děti v životě neuplatní... Tedy, ne že by ve škole přibývaly nové věci, ale ty staré ztrácí smysl. A když se má nějaká taková „neuplatnitelná“ věc vyhodit, hned je křik, jak to je důležité. Místo aby se hledalo, čím užitečným to nahradit.

S kalkulačkami byl také velký křik, marný a planý. Místo aby se přemýšlelo, co opravdu děti umět musí (malou násobilku) a vysvětlilo se jim proč, a co se musí nahradit a čím, aby nezanedbal rozvoj nějakých důležitých dovedností (Botlík třeba psává o tom, co vše se děti učí při písemném se dělení).

Pokud děti neuvidí, že to, co se učí, má smyl, nebudou se učit nebo se budou učit nerady a učení se jim znechutí, což je pro jejich budoucnost možná ještě horší.

Luděk Blaha said...
May 1, 2011 at 5:06 PM  

přibývá věcí, které děti v životě neuplatní

Tak to máte, pane Šteffle, naprostou pravdu. Ne ve škole, pravda, ale v mládí jsem se naučil vařit, zašívat, prát, žehlit, vymalovat byt, postavit zeď, posekat zahradu, naštípat dříví a teprve v dospělosti jsem zjistil, že je nakonec i přes vyšší náklady lepší pořídit si partnerku a širokou lepící pásku.
Už dávno děti nevedu k takovým v životě nepotřebným a ve svém důsledku i kontraproduktivním kvalitám, jako je například poctivost, pravdomluvnost, dobročinnost, píle, svědomitost, čest.

Anonymous said...
May 1, 2011 at 5:37 PM  

Chápu, že pan Šteffl je podnikatel a "kapitalista, honící se za ziskem", což jak jsem tady vypozoroval, leží některým pedagogům tak trochu "v žaludku".
Ale myslím, že má ve svém příspěvku v řadě věcí pravdu.

Pokud děti neuvidí, že to, co se učí, má smyl, nebudou se učit nebo se budou učit nerady a učení se jim znechutí, což je pro jejich budoucnost možná ještě horší. .

V tomto tvrzení dávám panu Štefflovi jednoznačně za pravdu. Jsem sice tak trochu také "dříve narozený", kdy podle většiny zde píšících kolegů nebylo školství ještě tak zdevastováno. Ale i tehdy jsem se já osobně učil jen to, co mě bavilo a kašlal jsem na věci, keré mě nebavily a které jsem ze svého hlediska považoval za zbytečnost, nebo prostě z jakéhosi vzdoru - ruština a r. 1968.
Dnes tomu u současných žáků není jinak, ba dokonce je to ještě možná i horší.

A pane Blaho, fakt je, že poctivost, pravdomluvnost, čest a svědomitost byla odjakživa záležitostí spíše rodičů, protože ve škole šlo kdysi pouze o morálku socialistického člověka a věrnost velkému rudému bratrovi.


Petr

Luděk Blaha said...
May 1, 2011 at 5:55 PM  

Až nezřízeně moc mne baví odborné diskuse o tom, co budou nebo nebudou děti v životě potřebovat a co je tedy má nebo nemá bavit. Zvláště pak, když bych si měl ujasnit kolik, pro život naprosto nezbytných věcí běžný občan činí doopravdy rád. Třeba daňové přiznání, věšení záclon, mytí si nohou, lezení šéfovi do zadku.
Nikdy v životě jsem nepotřeboval vědět, kdy jsou Hromnice. Teď si to budu i přesto nejspíš pamatovat. Můj zeť tak v televizní soutěži přišel o dva a půl milionu. No, nechtěl bych být v jeho kůži.

Anonymous said...
May 1, 2011 at 6:17 PM  

30. dubna 2011 3:01

Proboha, človíčku, kde na ty "myšlééénky" chodíte? Takový chuchel s tématem nesouvisejících frází korunovaných slovem "suběktivnost" je živoucím důkazem toho, že kroužení kliček a kudrlinek rozvoji inteligence n - e - n - a - p - o - m - á - h - á.

Petr S.

Anonymous said...
May 1, 2011 at 6:57 PM  

Dopisuju si léta s dvěma Francouzkami. Obě píší velmi úhledně, i když s jistou ležérností. Písmo je něco mezi tiskace a psace - mezi souhláskami jsou malé mezerky, samohlásky většinou spojují s následující souhláskou nebo i spolu dvě samohlásky jsou jednou linkou. Určitě to nepůsobí jako tiskací text, a přesto je to velmi dobře čitelné (no jo, obě holky jsou střední generace :)).
Jen se musím smát některým názorům na kličky a obloučky - oč jich je méně v textu, o to víc obkružují podpis našich západních spoluevropanů. Ten je jimi úplně ogirlandován...

Anonymous said...
May 1, 2011 at 7:57 PM  

Jako češtinář, který opravuje nečitelné slohovky s kličkami psacího písma zcela zauzlovanými do podoby nečitelných gordických uzlů, bych byl pro čitelnější písmo perličkové (což je právě Comenia Scrpipt)...

Anonymous said...
May 1, 2011 at 8:31 PM  

No, počkáme si, co z nově píšících prvňáčků vyroste. Třeba to bude opravdu čitelnější... I když si myslím, že v písmu se nejvíc projeví pečlivost a asi i trochu ukázněnost člověka. A tady mi chybí optimismus. Čmárat a psát příšerně se dá každým typem písma, myslím.
A dokonce i projevy "přes klávesnici" mohou být dílo! Stačí se začíst do různých diskusí na internetu. Mám pocit, že česky už nevládne skoro nikdo. Chybí podměty, slovesa, slova jsou tak zkomolená že fantazie nebere... A nějak je to běs i se slovním projevem. ASI PŘESTANEME ÚPLNĚ KOMUNIKOVAT.

Anonymous said...
May 1, 2011 at 8:45 PM  

No oni prvňáčkové, kteří se učí Comenia Script, píší velmi úhledně právě tímto písmem, to jen tak na okraj. A učí se pečlivosti, správnému držení atd. Rozvíjí naprosto stejné dovednosti, jen jako bonus navíc- dříve píší přečtená slova a věty.

Anonymous said...
May 1, 2011 at 9:38 PM  

Tak nezbývá než držet palce! :)

Anonymous said...
May 1, 2011 at 9:52 PM  

Začal jsem takto psát i já - ignorant, protože můj rukopis byl ještě ohyzdnější než podpisy většiny lékařů. Žáci a studenti jsou spokojeni, tak není co dodat. Ignorant

Anonymous said...
May 1, 2011 at 11:56 PM  

Třeba s perličkovým písmem zmizí případy, kdy žák sám po sobě nepřečte text, který si zapsal...

krtek said...
May 2, 2011 at 5:10 AM  

Mám rád tento typ diskusí. Ne vážně. Jak jinak hezky získat dialektický rozpor mezi nejistotou budoucí doby ("nevíme, co přijde, a máme připravit děti") a motivací ("musí to být pro praxi, musí je to bavit").
Doporučuji také články Jany Bradley - v USA se už tak učí a důsledky vidíme - drtivá většina až vysokoškolsky vzdělaných, sebevědomých, a přitom neschopných obyvatel - to není urážka, jen konstatování stavu, ke kterému směřujeme.

Anonymous said...
May 2, 2011 at 6:00 PM  

A je v USA těch "neschopných obyvatel" více než před 50 lety? Těžko... A jak se vlastně ta míra neschopnosti měří? A čeho konkrétně nejsou schopní?

poste.restante said...
May 2, 2011 at 10:42 PM  

V tuto chvíli například nejsou schopni obyvatelé USA konkurovat čínské ekonomice a závistlivě se dívají na růst ekonomiky Singapuru.

Všimněte si, jak přestaly tanečky kolem doložky nejvyšších výhod, od té doby, co USA vědí, komu nejvíc dluží.

A není to způsobeno jen tím, že Čína si moc nedělá hlavu s ochranou práv dělníků, ani autorských práv.
Už dávno neplatí, že se zde vyrábí levné "šunty" na jedno použití. Dnešní Čína produkuje a také nakupuje i kvalitní zboží.
Tatáž linka jede na 3 směny. Z vyrobené série se vezme vzorek a když vyjde dobře, dodá se značkovému odběrateli, když hůře, pak neznačkovému.

Před 50 lety neměla Čína v TOP 100 nejlepších univerzit ani jednu. Kolik jich tam má dnes?

My zatím kráčíme cestou "svobody", volnosti a nenáročnosti.
Jenže svoboda bez zodpovědnosti, volnost bez morálky vedou k detekčním rámům ve dveřích škol a zaměstnávání nejen školních psychologů, ale také školních ochrankářů.

Luděk Blaha said...
May 2, 2011 at 11:24 PM  

Tak, tak, pane poste.restante. Naštěstí pro nás se tu pořád ještě žije lépe než mnohde jinde. A tak chybějící profese nejspíš příjdou ocamcaď a nejspíš ještě poměrně dlouhou dobu budou vydělávat na sociální podporu našich obtížně zaměstnatelných státně odmaturovaných dětiček.

krtek said...
May 3, 2011 at 4:26 AM  

Sebekriticky přiznávám - neznám žádnou studii. Z dojmů: průměrný Američan má povrchní znalosti zeměpisu a dějepisu, neznám jinou zemi, kde by se tak domahali kreacionismu, tedy práva učit se nevědecky. Stačí?
Nejsem postmodernista a vědecký přístup považuji za nadřazený, dokonalejší, lepší než jiné.

Anonymous said...
May 4, 2011 at 12:08 AM  

Co je to průměrný Američan a jak jste ho vypočítal?

Luděk Blaha said...
May 4, 2011 at 10:01 AM  

Já jsem si průměrného Američana vygůgloval.
Například televizi sleduje 34 hodin týdně. Denně pak zkonzumuje 34 GB dat, za připojení k internetu ročně zaplatí 154 dolarů a o čr toho moc neví.
Prostě takový středně prorostlý blbec.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.