Zcela novým typem písma se učí psát děti ze Základní školy Karla Čapka ve Vršovicích. Jmenuje se Comenia Script a je jednodušší. Připomíná spíše tiskací písmo, kdy se jednotlivé hlásky a souhlásky kladou samostatně za sebe bez zbytečných tahů.
Z článku Jany Machálkové a Reného Volfíka v iHNed.cz vybíráme:
Comenia Script se bude v příštích dvou letech kromě vršovické základky pilotně ověřovat ještě na dalších dvaatřiceti českých školách. „Dětem jde psaní rychleji a víc je baví. Nemusí se už učit čtyři tvary každého písmenka – velké a malé, psací a tiskací. Nyní jim stačí znát dva tvary. Díky tomu mají více času třeba na čtení,“ říká ředitelka Základní školy v Nové Pace Dana Kašparová.
Přečtěte si: První verdikt: Prvňáčkům jde nové písmo líp. Netrápí je zbytečné kličky
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
26 komentářů:
Nebudou opravdu dětem kličky chybět?
Nemají kličky hlubší souvislost při vytváření nervových spojů?
Mají. Ale na to ti převzdělanci musí přijít sami a vyzkoušet to na generaci dětí.
Děti kličky netrápí, jen podporují budoucí trpělivost, spojitost myšlení a vůle. To, co děti trápí je nedostatek lásky v rodinách i ve škole.
Zavedení tohoto typu písma s vědeckým odůvodněním je prokazatelná indikace suběktivnosti "vzdělaných" lidí.
Rozum kulhá za moudrostí. Na rozum dostanete papíry na hlavu, aby všichni, kdo nemají rozlišovací schopnost věděli, kdo je vzdělaný.
Moudrost rozliší jen zralý člověk. Ale takové lidi naše školství neprodukuje. Společnost potřebuje konkurenčně schopné spotřebitele a vhodné voliče.
Jen tak dál ...
Čím dál tím častěji se uklidňuju tím, že to stejně nikdo nekontroluje (děti si stejně postupně rukopis upravují podle své osobnosti), tak je možné učit psát podle zdravého rozumu (resp. moudrosti). Až se s psaním bude mít přestat úplně, protože děti budou psát na počítačích, budeme to učit ilegálně. No a co?!
Já myslím, že kdybychom začali vyučovat rovnou tiskací písmo, tak by "utrápených dětí" ubylo ještě víc.
A proč ne rovnou psaní na klávesnici a ve druhé třídě posílání SMS?
Doporučuji článek Jany Bradley:
http://www.evropsky-rozhled.eu/vyuka-psani-v-usa
Myslím, že odkaz na něj byl i zde na České škole.
Jestli je osvojování psaní v prvních ročnících označováno některými experty za "trápení" a utrpení, pak se vůbec nedivme, že v 9. třídách máme čtvrtinu dětí negramotnou!
Psaní a rozvoj jemné motoriky a koordinace, psaní a rozvoj mozkové kůry,... Toto tzv. "inovátoři" neberou v potaz proč? Pokud je několik málo dětí neschopných psací písmo zvládnout ukazuje to na - a) specifickou vývojovou poruchu učení b) školní nezralost c)nedostatek volních vlastností přiměřených věku d)oslabený intelekt e) sociální či jinou deprivaci. Proč proboha jdeme cestou snížení dovedností všech kvůli několika jedincům? Není lepší hledat individuální cesty právě pro tyto jedince? To by ale stálo peníze - asistenti, speciální programy... Jednodušší je, když všechny naučíme míň. Pak se nedivme, kde jsou Finové a kde jsme my...
Děti se hlavně s psanou formou písma (s kličkami) prakticky nesetkávají. Dříve bylo běžné, ale dneska už vlastně vymizelo. Nedávno jsem viděl, jak se děti ve škole učily psát telegram - škoda, že to nikdy v životě neuplatní, protože telegramy už pošta neposílá...
Nějak nám ve škole přibývá věcí, které děti v životě neuplatní... Tedy, ne že by ve škole přibývaly nové věci, ale ty staré ztrácí smysl. A když se má nějaká taková „neuplatnitelná“ věc vyhodit, hned je křik, jak to je důležité. Místo aby se hledalo, čím užitečným to nahradit.
S kalkulačkami byl také velký křik, marný a planý. Místo aby se přemýšlelo, co opravdu děti umět musí (malou násobilku) a vysvětlilo se jim proč, a co se musí nahradit a čím, aby nezanedbal rozvoj nějakých důležitých dovedností (Botlík třeba psává o tom, co vše se děti učí při písemném se dělení).
Pokud děti neuvidí, že to, co se učí, má smyl, nebudou se učit nebo se budou učit nerady a učení se jim znechutí, což je pro jejich budoucnost možná ještě horší.
přibývá věcí, které děti v životě neuplatní
Tak to máte, pane Šteffle, naprostou pravdu. Ne ve škole, pravda, ale v mládí jsem se naučil vařit, zašívat, prát, žehlit, vymalovat byt, postavit zeď, posekat zahradu, naštípat dříví a teprve v dospělosti jsem zjistil, že je nakonec i přes vyšší náklady lepší pořídit si partnerku a širokou lepící pásku.
Už dávno děti nevedu k takovým v životě nepotřebným a ve svém důsledku i kontraproduktivním kvalitám, jako je například poctivost, pravdomluvnost, dobročinnost, píle, svědomitost, čest.
Chápu, že pan Šteffl je podnikatel a "kapitalista, honící se za ziskem", což jak jsem tady vypozoroval, leží některým pedagogům tak trochu "v žaludku".
Ale myslím, že má ve svém příspěvku v řadě věcí pravdu.
Pokud děti neuvidí, že to, co se učí, má smyl, nebudou se učit nebo se budou učit nerady a učení se jim znechutí, což je pro jejich budoucnost možná ještě horší. .
V tomto tvrzení dávám panu Štefflovi jednoznačně za pravdu. Jsem sice tak trochu také "dříve narozený", kdy podle většiny zde píšících kolegů nebylo školství ještě tak zdevastováno. Ale i tehdy jsem se já osobně učil jen to, co mě bavilo a kašlal jsem na věci, keré mě nebavily a které jsem ze svého hlediska považoval za zbytečnost, nebo prostě z jakéhosi vzdoru - ruština a r. 1968.
Dnes tomu u současných žáků není jinak, ba dokonce je to ještě možná i horší.
A pane Blaho, fakt je, že poctivost, pravdomluvnost, čest a svědomitost byla odjakživa záležitostí spíše rodičů, protože ve škole šlo kdysi pouze o morálku socialistického člověka a věrnost velkému rudému bratrovi.
Petr
Až nezřízeně moc mne baví odborné diskuse o tom, co budou nebo nebudou děti v životě potřebovat a co je tedy má nebo nemá bavit. Zvláště pak, když bych si měl ujasnit kolik, pro život naprosto nezbytných věcí běžný občan činí doopravdy rád. Třeba daňové přiznání, věšení záclon, mytí si nohou, lezení šéfovi do zadku.
Nikdy v životě jsem nepotřeboval vědět, kdy jsou Hromnice. Teď si to budu i přesto nejspíš pamatovat. Můj zeť tak v televizní soutěži přišel o dva a půl milionu. No, nechtěl bych být v jeho kůži.
30. dubna 2011 3:01
Proboha, človíčku, kde na ty "myšlééénky" chodíte? Takový chuchel s tématem nesouvisejících frází korunovaných slovem "suběktivnost" je živoucím důkazem toho, že kroužení kliček a kudrlinek rozvoji inteligence n - e - n - a - p - o - m - á - h - á.
Petr S.
Dopisuju si léta s dvěma Francouzkami. Obě píší velmi úhledně, i když s jistou ležérností. Písmo je něco mezi tiskace a psace - mezi souhláskami jsou malé mezerky, samohlásky většinou spojují s následující souhláskou nebo i spolu dvě samohlásky jsou jednou linkou. Určitě to nepůsobí jako tiskací text, a přesto je to velmi dobře čitelné (no jo, obě holky jsou střední generace :)).
Jen se musím smát některým názorům na kličky a obloučky - oč jich je méně v textu, o to víc obkružují podpis našich západních spoluevropanů. Ten je jimi úplně ogirlandován...
Jako češtinář, který opravuje nečitelné slohovky s kličkami psacího písma zcela zauzlovanými do podoby nečitelných gordických uzlů, bych byl pro čitelnější písmo perličkové (což je právě Comenia Scrpipt)...
No, počkáme si, co z nově píšících prvňáčků vyroste. Třeba to bude opravdu čitelnější... I když si myslím, že v písmu se nejvíc projeví pečlivost a asi i trochu ukázněnost člověka. A tady mi chybí optimismus. Čmárat a psát příšerně se dá každým typem písma, myslím.
A dokonce i projevy "přes klávesnici" mohou být dílo! Stačí se začíst do různých diskusí na internetu. Mám pocit, že česky už nevládne skoro nikdo. Chybí podměty, slovesa, slova jsou tak zkomolená že fantazie nebere... A nějak je to běs i se slovním projevem. ASI PŘESTANEME ÚPLNĚ KOMUNIKOVAT.
No oni prvňáčkové, kteří se učí Comenia Script, píší velmi úhledně právě tímto písmem, to jen tak na okraj. A učí se pečlivosti, správnému držení atd. Rozvíjí naprosto stejné dovednosti, jen jako bonus navíc- dříve píší přečtená slova a věty.
Tak nezbývá než držet palce! :)
Začal jsem takto psát i já - ignorant, protože můj rukopis byl ještě ohyzdnější než podpisy většiny lékařů. Žáci a studenti jsou spokojeni, tak není co dodat. Ignorant
Třeba s perličkovým písmem zmizí případy, kdy žák sám po sobě nepřečte text, který si zapsal...
Mám rád tento typ diskusí. Ne vážně. Jak jinak hezky získat dialektický rozpor mezi nejistotou budoucí doby ("nevíme, co přijde, a máme připravit děti") a motivací ("musí to být pro praxi, musí je to bavit").
Doporučuji také články Jany Bradley - v USA se už tak učí a důsledky vidíme - drtivá většina až vysokoškolsky vzdělaných, sebevědomých, a přitom neschopných obyvatel - to není urážka, jen konstatování stavu, ke kterému směřujeme.
A je v USA těch "neschopných obyvatel" více než před 50 lety? Těžko... A jak se vlastně ta míra neschopnosti měří? A čeho konkrétně nejsou schopní?
V tuto chvíli například nejsou schopni obyvatelé USA konkurovat čínské ekonomice a závistlivě se dívají na růst ekonomiky Singapuru.
Všimněte si, jak přestaly tanečky kolem doložky nejvyšších výhod, od té doby, co USA vědí, komu nejvíc dluží.
A není to způsobeno jen tím, že Čína si moc nedělá hlavu s ochranou práv dělníků, ani autorských práv.
Už dávno neplatí, že se zde vyrábí levné "šunty" na jedno použití. Dnešní Čína produkuje a také nakupuje i kvalitní zboží.
Tatáž linka jede na 3 směny. Z vyrobené série se vezme vzorek a když vyjde dobře, dodá se značkovému odběrateli, když hůře, pak neznačkovému.
Před 50 lety neměla Čína v TOP 100 nejlepších univerzit ani jednu. Kolik jich tam má dnes?
My zatím kráčíme cestou "svobody", volnosti a nenáročnosti.
Jenže svoboda bez zodpovědnosti, volnost bez morálky vedou k detekčním rámům ve dveřích škol a zaměstnávání nejen školních psychologů, ale také školních ochrankářů.
Tak, tak, pane poste.restante. Naštěstí pro nás se tu pořád ještě žije lépe než mnohde jinde. A tak chybějící profese nejspíš příjdou ocamcaď a nejspíš ještě poměrně dlouhou dobu budou vydělávat na sociální podporu našich obtížně zaměstnatelných státně odmaturovaných dětiček.
Sebekriticky přiznávám - neznám žádnou studii. Z dojmů: průměrný Američan má povrchní znalosti zeměpisu a dějepisu, neznám jinou zemi, kde by se tak domahali kreacionismu, tedy práva učit se nevědecky. Stačí?
Nejsem postmodernista a vědecký přístup považuji za nadřazený, dokonalejší, lepší než jiné.
Co je to průměrný Američan a jak jste ho vypočítal?
Já jsem si průměrného Američana vygůgloval.
Například televizi sleduje 34 hodin týdně. Denně pak zkonzumuje 34 GB dat, za připojení k internetu ročně zaplatí 154 dolarů a o čr toho moc neví.
Prostě takový středně prorostlý blbec.
Okomentovat