Na cestě k digitální kvalifikaci pomůže více než 50 tisícům Čechů nová strategie Evropské komise.
Ekonomický růst Evropy i jednotlivých států výrazně brzdí nedostatek základních počítačových znalostí a dovedností jejich obyvatel. V Evropě je například 150 milionů lidí, kteří neumí pracovat s internetem. Jen přibližně třetina Čechů je plně digitálně kvalifikovaná a třetina má jen základní znalosti a dovednosti v oblasti práce s počítačem. Zvyšování digitální kvalifikace Evropanů v rámci strategie „Digitální program pro Evropu“ bylo i jedním z témat prvního dne čtrnáctého ročníku konference Internet ve státní správě a samosprávě (ISSS 2011). „Digitální program pro Evropu“ je totiž součástí nového strategického plánu Evropské komise s názvem „Evropa 2020“. Tuto strategii výrazně podporuje mezinárodní nezisková organizace ECDL Foundation, která předpokládá, že příležitost zvýšit svoji digitální kvalifikaci využije nejméně 50 000 Čechů.
V rámci konference ISSS 2011 se za účasti politiků a řady odborníků diskutovala digitální budoucnost. „Mladí lidé se umí skvěle pohybovat na sociálních sítích, ale mnozí z nich jsou v koncích, když mají vytvořit dobře vypadající strukturovaný textový dokument nebo porovnat několik čísel v tabulkovém kalkulátoru. Jen přibližně třetina Čechů je plně digitálně kvalifikovaná, tj. je schopná využívat počítač jako pracovní nástroj ve svém zaměstnání nebo podnikání. Další třetina má jen základní počítačové znalosti a dovednosti. Tato skutečnost negativně ovlivňuje jejich profesní růst a ve svém důsledku brzdí i rozvoj ekonomiky,“ říká Jiří Chábera, manažer ECDL-CZ, která je národní organizací mezinárodní nezisková organizace ECDL Foundation. Ta podpoří strategii Evropské komise tím, že pomůže vytvořit příležitost ke zvýšení digitální kvalifikace pro nejméně 5 000 000 obyvatel Evropy a současně pomůže snížit o 4 500 000 počet Evropanů, kteří neumí používat internet.
Naši budoucnost mají nyní v rukou čeští politici
Úspěch nebo neúspěch implementace strategie „Digitální program pro Evropu“ v jednotlivých členských zemích výraznou měrou závisí na jejich politických představitelích. „V průběhu letošního roku mají členské země EU za úkol vybrat si v rámci strategického plánu směr, kterým se chtějí při realizaci této strategie ubírat a ECDL-CZ se snaží přispět k volbě správného rozhodnutí. Měli bychom bezezbytku využít záměr Evropské komise zvýšit šance na uplatnění zejména znevýhodněných skupin obyvatelstva. Je to v zájmu nás všech,“ upozorňuje Chábera.
Polovina Evropanů bude v roce 2015 nakupovat online. Počet pravidelných uživatelů internetu vzroste o 15 % a u znevýhodněných skupin o více než 20 %. To jsou některé z cílů „Digitálního programu pro Evropu“. „Pro dosažení těchto cílů je nezbytné, aby se nejprve zvýšila základní počítačová gramotnost obyvatelstva. Bez tohoto kroku nebudou vynakládané finanční prostředky využity smysluplně a nová strategie „Evropa 2020“ nebude mít v konečném důsledku očekávaný přínos,“ dodává Jiří Chábera.
Ministerstvo vnitra se vydalo správným směrem
Zvyšování digitální kvalifikace a počítačové gramotnosti je zvláště důležité v efektivní státní správě. Velmi dobrým příkladem v ČR je Ministerstvo vnitra, kde se v letech 2010 až 2013 s využitím prostředků Evropského sociálního fondu proškolí a své dosažené znalosti otestuje několik tisíc zaměstnanců státní správy. „Jedním z cílů projektu je, aby minimálně 1 400 zaměstnanců získalo mezinárodně platný doklad počítačové gramotnosti ECDL Start,“ přibližuje Chábera.
Počítačové neznalosti Čechů brzdí ekonomický rozvoj
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
Mladí lidé se umí skvěle pohybovat na sociálních sítích, ale mnozí z nich jsou v koncích, když mají vytvořit dobře vypadající strukturovaný textový dokument nebo porovnat několik čísel v tabulkovém kalkulátoru.
Ani jsem si nevšiml, že byl pan Chábera v některé mojí hodině na hospitaci.
Co má co společného ECDL s počítačovou gramotností? ECDL je snad jenom o schopnosti klikat na M$ produkty a trefit se do správného políčka.
Miroslav Bečev
Pánové, rád vám to vysvětlím, stačí se ozvat na info@ecdl.cz
Jiří Chábera
Aha, takže šlo o PR.
Prosím, nešlo by reklamní část jasně oddělit od ostatních informací?
Správně se ECDL říká řidičák. Je to z praxe. Většina národa řidičák vlastní. Hodně lidí dokáže překodrcat přes město. Ale málo lidí řídí skutečně dobře a bezpečně. Na způsob jízdy nemá vlastnictví řidičáku ten nejmenší vliv. Jde jenom o papír vyžadovaný vrchností. Nic víc.
Miroslav Bečev
Okomentovat