Petr Matějček: Hrozí světu vzdělávací bublina?

Tuesday, April 12, 2011 ·

Peter Thiel, spoluzakladatel společnosti PayPal, varuje před přeceňováním dobrého vzdělání.



Netrvalo dlouho a máme tu další bublinu. Alespoň to tvrdí spoluzakladatel PayPalu a úspěšný investor do mladých internetových společností Peter Thiel. Nebojí se však internetové Dot-com bubble 2.0, před kterou média aktuálně varují. Podle něj hypoteční krizi nahradí takzvaná  higher education bubble, tedy bublina vysokoškolského vzdělání.

„Opravdový problém nastane, když je něco nadhodnocené, a přesto v to všichni věří,“ tvrdí Thiel a dodává: „Vzdělání je dnes pravděpodobně jedinou věcí, které lidé v Americe ještě důvěřují. Zpochybnit smysl vzdělání je opravdu nebezpečné, je to absolutní tabu. Je to jako byste prozrazoval malým dětem, že neexistuje Santa Claus.“

Celý článek na webu ČESKÁ POZICE.

10 comments:

Anonymous said...
April 12, 2011 at 9:44 PM  

Ano,
hrozí jako u všeho financovaného "levnými" penězi.

Anonymous said...
April 13, 2011 at 7:11 AM  

Několik otázek ke stavu českého školství
Někteří tvrdí, že všechno v českém školství je postavené na hlavu, že nic nefunguje a nemá logiku, kvalita upadá. Nejen kvalita žáků, ale i učitelů, školních budov, učebnic, pomůcek atd.
Nesmysl. Vždyť všechny školy od roku 2003 jsou naprosto samotně si rozhodující a hospodařící právní subjekty, které si na základě svého uvážení rozhodují dokonce i o množství učiva. Nebo že by to bylo nějak jinak? Zkuste si přečíst poctivě následující guláš otázek z různých oblastí školství a možná vás odpověď napadne sama.
Reforma
Věděli jste, že ještě několik let po roce 1989 patřilo české školství mezi nejlepší na světě? Pak někdo vyzkoumal nebo tvrdil, že české školství je nemocné, nekvalitní a potřebuje změnu? Nikdo neví koho ta blbost napadla, asi nějakého nepříliš úspěšného žáka, ale bohužel myšlenka udělat zásadní reformu prošla až do vlády. České školství se během 15 let propadlo mezi kategorii těch horších.
Je možné si nechat vylepšit auto, opravit dům, zvětšit prsa a nezaplatit ani korunu? V českém školství probíhají celkem běžně reformy bez jediné koruny navíc. Kdyby totiž někdo vymyslel třeba i prospěšnou úpravu a řekl, kolik to bude stát peněz navíc, nikdy by žádná změna neproběhla.

Anonymous said...
April 13, 2011 at 7:15 AM  

Několik otázek ke stavu českého školství
Někteří tvrdí, že všechno v českém školství je postavené na hlavu, že nic nefunguje a nemá logiku, kvalita upadá. Nejen kvalita žáků, ale i učitelů, školních budov, učebnic, pomůcek atd.
Nesmysl. Vždyť všechny školy od roku 2003 jsou naprosto samotně si rozhodující a hospodařící právní subjekty, které si na základě svého uvážení rozhodují dokonce i o množství učiva. Nebo že by to bylo nějak jinak? Zkuste si přečíst poctivě následující guláš otázek z různých oblastí školství a možná vás odpověď napadne sama.
Reforma
Věděli jste, že ještě několik let po roce 1989 patřilo české školství mezi nejlepší na světě? Pak někdo vyzkoumal nebo tvrdil, že české školství je nemocné, nekvalitní a potřebuje změnu? Nikdo neví koho ta blbost napadla, asi nějakého nepříliš úspěšného žáka, ale bohužel myšlenka udělat zásadní reformu prošla až do vlády. České školství se během 15 let propadlo mezi kategorii těch horších.
Je možné si nechat vylepšit auto, opravit dům, zvětšit prsa a nezaplatit ani korunu? V českém školství probíhají celkem běžně reformy bez jediné koruny navíc. Kdyby totiž někdo vymyslel třeba i prospěšnou úpravu a řekl, kolik to bude stát peněz navíc, nikdy by žádná změna neproběhla.
Optimalizace
Představte si situaci, že v jedné ulici jsou naproti sobě dvě školy. V jedné dobře učí a v druhé dělají pro veřejnost různé aktivity, akademie, besídky, kurzy, odhalují, vystupují, pořádají, takže skoro vůbec neučí. Kterou školu asi v rámci optimalizace zruší?
Hodnocení kvality (evaluace)
Víte, že směr školy často určují a kvalitu hodnotí lidé, kteří prošli školou jen jako žáci, často neúspěšní?. Školství a fotbalu v téhle zemi totiž rozumí každý. A dále: Může snad pacient určovat lékaři, jak přesně ho má léčit? Ptá se lékař pacienta, co si myslí o kvalitě provedené operace? Nebo získá člověk, který prošel nemocnicí jako pacient kompetence nemocnici řídit a radit lékařům, jak mají pracovat? Myslíte, že se dá léčit pouhým měřením teploty? V českém školství je to zcela běžný jev.

Anonymous said...
April 13, 2011 at 7:19 AM  

Pokračování: co koluje po internetu
Optimalizace
Představte si situaci, že v jedné ulici jsou naproti sobě dvě školy. V jedné dobře učí a v druhé dělají pro veřejnost různé aktivity, akademie, besídky, kurzy, odhalují, vystupují, pořádají, takže skoro vůbec neučí. Kterou školu asi v rámci optimalizace zruší?
Hodnocení kvality (evaluace)
Víte, že směr školy často určují a kvalitu hodnotí lidé, kteří prošli školou jen jako žáci, často neúspěšní?. Školství a fotbalu v téhle zemi totiž rozumí každý. A dále: Může snad pacient určovat lékaři, jak přesně ho má léčit? Ptá se lékař pacienta, co si myslí o kvalitě provedené operace? Nebo získá člověk, který prošel nemocnicí jako pacient kompetence nemocnici řídit a radit lékařům, jak mají pracovat? Myslíte, že se dá léčit pouhým měřením teploty? V českém školství je to zcela běžný jev.
Řízení
Věděli jste, že největší vliv na řízení školy, kvalitu a koncepci vzdělávání, odměňování a případně personální obsazení školy na regionální úrovni má například traktorista nebo lesní dělník? Měli jste pocit, že dnes řídí a má největší vliv na kvalitu naší vzdělávací soustavy vláda nebo ministerstvo školství? Vůbec ne! Garantovat kvalitu vzdělávání by sice měl stát. Mám-li ale za něco zodpovědnost, musím mít také nástroje na ovlivnění stavu věcí. Silným nástrojem by mohlo být financování škol. Školy jsou ale dnes vlastně právně samostatné subjekty-firmy, které dostávají peníze na vzdělávání na základě zaslaného čísla (tj. počtu žáků). Druhým mocným nástrojem by mohl být kvalitní vzdělávací program a náročné přijímací a závěrečné zkoušky na střední i vysoké školy. Ani jedno však nelze použít - vzdělávací program, přijímací a maturitní zkoušky si dnes vyrábějí školy podle svých potřeb a zájmů.

Anonymous said...
April 13, 2011 at 7:21 AM  

Pokračování II.
Proto největší vliv na stav českého školství má například traktorista, lesní dělník nebo někdo jiný na pozici starosty a člena zastupitelstva obce. Vždyť, kdo platí provoz té velmi drahé budovy? Kdo zaměstnává ředitele a schvaluje mu plat? Kdo rozhoduje o existenci nebo neexistenci školy a ředitele? A nedej Bože, aby ve škole jako uklízečka pracovala ještě starostova manželka nebo ji navštěvoval neúspěšný starostům potomek. Zákonná opora zasahovat úplně do všeho tu sice není, ale znáte to.
Současný stav
Víte, že dnes může i mentálně retardovaný šimpanz studovat vysokou školu? Kupodivu může. Takový žák totiž nastoupí do základní školy, na které může maximálně jednou propadnout na 1. stupni a maximálně jednou na 2. stupni. Vícekrát nesmí. Nastoupí na střední školu bez přijímaček. Škola se ho bude snažit ze všech sil ve vlastním zájmu (díky financování škol na počet žáků) udržet až do posledního ročníku. Maturitu sice vykoná opakovaně, ale pak nastupuje opět bez přijímacích zkoušek na vysokou školu. A pak, že to nejde!
Trendy
Myslíte si, že může někdo vydat nařízení, aby například 80 % obyvatel nějaké obce vystudovalo střední a vysokou školu? Normálně asi nemůže, ale požadavek vlády a doby je, aby maturitu měl každý a vysokou školu téměř každý bez ohledu na schopnosti, nadání a IQ.

Anonymous said...
April 13, 2011 at 7:23 AM  

Pokračování III.
Legislativa
Už jste někdy hráli fotbal a pravidla se měnila během hry, a navíc ještě tolikrát, že už ani rozhodčí nevěděl, která platí? To je dnes ve školství, ale bohužel i v jiných oborech, naprosto běžné.
Učivo
Věděli, jste, že v České republice existují instituce, které dokáží vyřešit každý problém společnosti, rodiny nebo vlády? Jmenují se školy a funguje to následovně: Jsou rodiny zadlužené? Zavedeme do škol finanční gramotnost. Brzy nás asi zavalí odpad, který nikdo netřídí? Zavedeme environmentální výchovu. Množí se pohlavní choroby nebo se rodí málo dětí? Zavedeme sexuální výchovu. Neumí děti smrkat, jíst příborem a zdravit? Zavedeme etickou výchovu. Neumí přecházet silnici. Musíme zavést do škol dopravní výchovu. Množí se úrazy, povodně, autonehody? Zavedeme zdravovědu a civilní ochranu. Atd., atd., atd. Kolik času asi zbyde na český jazyk nebo matematiku?
Kvalita
Znáte známou poučku, že se stoupající náročností a množstvím překážek, které musíme překonat, vzrůstá i kvalita? Jinak by měl vystudovaný Oxford, Cambridge nebo Harvard každý osel. Proč stále složitě hledáme složitá řešení na jednoduché věci? Nestačilo by například znovu obnovit náročné jednotné přijímací řízení a náročnou jednotnou státní maturitu? Proč stále snižujeme laťku, dokud ji bez rozběhu nepřeleze úplně každý?

Anonymous said...
April 13, 2011 at 7:25 AM  

Pokačování IV.
Výchova
Věděli jste, že výchova psa a dítěte má velmi podobná pravidla a zákonitosti? Dítě i pes potřebují řád a pevné mantinely, po zlobení musí okamžitě následovat citelný trest. V české moderní škole (i v moderní rodině) se uplatňuje trend „chválení idiota“ a odměňování i pochvala za všechno. Třeba i za pěkné … Můžeme se pak divit, kde se berou ti krásní mladí sebevědomí lidé, kteří vůbec nic neumí?
Právní subjektivita
Myslíte si, že vás někdo jako řadového zaměstnance může násilím přinutit, abyste se stal podnikatelem? Normální to asi není, ale české školy se od 1.1 2003 povinně přeměnily na firmy. Naráz a bez přípravy. Dovedete si asi představit tu kvalitu a všechny důsledky.
Ředitel školy
Může nějaký jedinec být v jednom dnu výborným a spolehlivým úředníkem, učitelem, správcem, lokajem, manažerem, předsedou, lídrem, zastupitelem, údržbářem, preventistou, ekonomem, zásobovačem, logopedem, knihovníkem, expertem přes počítače, plánovačem, personalistou, právníkem, účetním, organizátorem, sekretářem, členem komise, možná také otcem, manželem a přitom nezkolabovat? Může. Jmenuje se ředitel málotřídní školy, kterých je v ČR 33%. V normální firmě by i na jednu funkci potřebovali jeden celý úvazek.

Anonymous said...
April 13, 2011 at 7:27 AM  

Závěr:
Tak teď už asi máte všechny základní otázky kolem českého školství vyřešeny. Zdají se vám některé názory extrémní? Jsou! Celé školství je extrémně důležité a dnes se nachází v extrémní situaci. Pokud by vás ještě něco dalšího o škole zajímalo, nebojte se zeptat. Nejlépe nějakého řadového učitele

Ondřej Šteffl said...
April 13, 2011 at 12:54 PM  

Rozhodně zajímavý článek, tedy ten původní. Už ani titul z Harvardu nezaručí dobrý život, a co teprve ze Starého Hrozenkova.

Matoucí ale je, že se zaměňují tituly a vzdělání (co člověk umí). Ano hodnota titulů klesá, bublina praskne. Ve vzdělání doufám žádná bublina nehrozí.

poste.restante said...
April 14, 2011 at 11:24 PM  

Finanční bubliny praskají, protože dnešní finanční trhy existují jaksi samy pro sebe.
Kdysi byly peníze potřeba proto, aby zajistily oběh zboží. To už dávno není pravda.
Burzy přece neobchodují se zbožím, ale s očekáváním vývoje jeho ceny.

Bublina internetových firem svého času praskla ze stejného důvodu. Imaginární cena firmy, skládající se ze dvou kanceláří a čtyř hlav, nekrytá žádným jiným vlastnictvím, kromě "intelektuálního potenciálu".

Vzdělání naproti tomu bude mít vždy svou hodnotu. Jde jen o to, aby měl někdo zájem na trhu zaměstnavatelů právě o to vzdělání, které bude absolvent nabízet.
A tady nejspíš mnohá očekávání nebudou naplněna.
Jestli má smysl nazývat to bublinou, to nevím.
Ale že znalosti se nerovnají titulu, s tím jednoznačně souhlasím.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.