Peter Thiel, spoluzakladatel společnosti PayPal, varuje před přeceňováním dobrého vzdělání.
Netrvalo dlouho a máme tu další bublinu. Alespoň to tvrdí
spoluzakladatel PayPalu a úspěšný investor do mladých internetových
společností Peter Thiel. Nebojí se však internetové Dot-com bubble 2.0,
před kterou média aktuálně varují. Podle něj hypoteční krizi nahradí
takzvaná higher education bubble, tedy bublina vysokoškolského
vzdělání.
„Opravdový problém nastane, když je něco nadhodnocené, a přesto v to
všichni věří,“ tvrdí Thiel a dodává: „Vzdělání je dnes pravděpodobně
jedinou věcí, které lidé v Americe ještě důvěřují. Zpochybnit smysl
vzdělání je opravdu nebezpečné, je to absolutní tabu. Je to jako byste
prozrazoval malým dětem, že neexistuje Santa Claus.“
Celý článek na webu ČESKÁ POZICE.
Petr Matějček: Hrozí světu vzdělávací bublina?
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
10 komentářů:
Ano,
hrozí jako u všeho financovaného "levnými" penězi.
Několik otázek ke stavu českého školství
Někteří tvrdí, že všechno v českém školství je postavené na hlavu, že nic nefunguje a nemá logiku, kvalita upadá. Nejen kvalita žáků, ale i učitelů, školních budov, učebnic, pomůcek atd.
Nesmysl. Vždyť všechny školy od roku 2003 jsou naprosto samotně si rozhodující a hospodařící právní subjekty, které si na základě svého uvážení rozhodují dokonce i o množství učiva. Nebo že by to bylo nějak jinak? Zkuste si přečíst poctivě následující guláš otázek z různých oblastí školství a možná vás odpověď napadne sama.
Reforma
Věděli jste, že ještě několik let po roce 1989 patřilo české školství mezi nejlepší na světě? Pak někdo vyzkoumal nebo tvrdil, že české školství je nemocné, nekvalitní a potřebuje změnu? Nikdo neví koho ta blbost napadla, asi nějakého nepříliš úspěšného žáka, ale bohužel myšlenka udělat zásadní reformu prošla až do vlády. České školství se během 15 let propadlo mezi kategorii těch horších.
Je možné si nechat vylepšit auto, opravit dům, zvětšit prsa a nezaplatit ani korunu? V českém školství probíhají celkem běžně reformy bez jediné koruny navíc. Kdyby totiž někdo vymyslel třeba i prospěšnou úpravu a řekl, kolik to bude stát peněz navíc, nikdy by žádná změna neproběhla.
Několik otázek ke stavu českého školství
Někteří tvrdí, že všechno v českém školství je postavené na hlavu, že nic nefunguje a nemá logiku, kvalita upadá. Nejen kvalita žáků, ale i učitelů, školních budov, učebnic, pomůcek atd.
Nesmysl. Vždyť všechny školy od roku 2003 jsou naprosto samotně si rozhodující a hospodařící právní subjekty, které si na základě svého uvážení rozhodují dokonce i o množství učiva. Nebo že by to bylo nějak jinak? Zkuste si přečíst poctivě následující guláš otázek z různých oblastí školství a možná vás odpověď napadne sama.
Reforma
Věděli jste, že ještě několik let po roce 1989 patřilo české školství mezi nejlepší na světě? Pak někdo vyzkoumal nebo tvrdil, že české školství je nemocné, nekvalitní a potřebuje změnu? Nikdo neví koho ta blbost napadla, asi nějakého nepříliš úspěšného žáka, ale bohužel myšlenka udělat zásadní reformu prošla až do vlády. České školství se během 15 let propadlo mezi kategorii těch horších.
Je možné si nechat vylepšit auto, opravit dům, zvětšit prsa a nezaplatit ani korunu? V českém školství probíhají celkem běžně reformy bez jediné koruny navíc. Kdyby totiž někdo vymyslel třeba i prospěšnou úpravu a řekl, kolik to bude stát peněz navíc, nikdy by žádná změna neproběhla.
Optimalizace
Představte si situaci, že v jedné ulici jsou naproti sobě dvě školy. V jedné dobře učí a v druhé dělají pro veřejnost různé aktivity, akademie, besídky, kurzy, odhalují, vystupují, pořádají, takže skoro vůbec neučí. Kterou školu asi v rámci optimalizace zruší?
Hodnocení kvality (evaluace)
Víte, že směr školy často určují a kvalitu hodnotí lidé, kteří prošli školou jen jako žáci, často neúspěšní?. Školství a fotbalu v téhle zemi totiž rozumí každý. A dále: Může snad pacient určovat lékaři, jak přesně ho má léčit? Ptá se lékař pacienta, co si myslí o kvalitě provedené operace? Nebo získá člověk, který prošel nemocnicí jako pacient kompetence nemocnici řídit a radit lékařům, jak mají pracovat? Myslíte, že se dá léčit pouhým měřením teploty? V českém školství je to zcela běžný jev.
Pokračování: co koluje po internetu
Optimalizace
Představte si situaci, že v jedné ulici jsou naproti sobě dvě školy. V jedné dobře učí a v druhé dělají pro veřejnost různé aktivity, akademie, besídky, kurzy, odhalují, vystupují, pořádají, takže skoro vůbec neučí. Kterou školu asi v rámci optimalizace zruší?
Hodnocení kvality (evaluace)
Víte, že směr školy často určují a kvalitu hodnotí lidé, kteří prošli školou jen jako žáci, často neúspěšní?. Školství a fotbalu v téhle zemi totiž rozumí každý. A dále: Může snad pacient určovat lékaři, jak přesně ho má léčit? Ptá se lékař pacienta, co si myslí o kvalitě provedené operace? Nebo získá člověk, který prošel nemocnicí jako pacient kompetence nemocnici řídit a radit lékařům, jak mají pracovat? Myslíte, že se dá léčit pouhým měřením teploty? V českém školství je to zcela běžný jev.
Řízení
Věděli jste, že největší vliv na řízení školy, kvalitu a koncepci vzdělávání, odměňování a případně personální obsazení školy na regionální úrovni má například traktorista nebo lesní dělník? Měli jste pocit, že dnes řídí a má největší vliv na kvalitu naší vzdělávací soustavy vláda nebo ministerstvo školství? Vůbec ne! Garantovat kvalitu vzdělávání by sice měl stát. Mám-li ale za něco zodpovědnost, musím mít také nástroje na ovlivnění stavu věcí. Silným nástrojem by mohlo být financování škol. Školy jsou ale dnes vlastně právně samostatné subjekty-firmy, které dostávají peníze na vzdělávání na základě zaslaného čísla (tj. počtu žáků). Druhým mocným nástrojem by mohl být kvalitní vzdělávací program a náročné přijímací a závěrečné zkoušky na střední i vysoké školy. Ani jedno však nelze použít - vzdělávací program, přijímací a maturitní zkoušky si dnes vyrábějí školy podle svých potřeb a zájmů.
Pokračování II.
Proto největší vliv na stav českého školství má například traktorista, lesní dělník nebo někdo jiný na pozici starosty a člena zastupitelstva obce. Vždyť, kdo platí provoz té velmi drahé budovy? Kdo zaměstnává ředitele a schvaluje mu plat? Kdo rozhoduje o existenci nebo neexistenci školy a ředitele? A nedej Bože, aby ve škole jako uklízečka pracovala ještě starostova manželka nebo ji navštěvoval neúspěšný starostům potomek. Zákonná opora zasahovat úplně do všeho tu sice není, ale znáte to.
Současný stav
Víte, že dnes může i mentálně retardovaný šimpanz studovat vysokou školu? Kupodivu může. Takový žák totiž nastoupí do základní školy, na které může maximálně jednou propadnout na 1. stupni a maximálně jednou na 2. stupni. Vícekrát nesmí. Nastoupí na střední školu bez přijímaček. Škola se ho bude snažit ze všech sil ve vlastním zájmu (díky financování škol na počet žáků) udržet až do posledního ročníku. Maturitu sice vykoná opakovaně, ale pak nastupuje opět bez přijímacích zkoušek na vysokou školu. A pak, že to nejde!
Trendy
Myslíte si, že může někdo vydat nařízení, aby například 80 % obyvatel nějaké obce vystudovalo střední a vysokou školu? Normálně asi nemůže, ale požadavek vlády a doby je, aby maturitu měl každý a vysokou školu téměř každý bez ohledu na schopnosti, nadání a IQ.
Pokračování III.
Legislativa
Už jste někdy hráli fotbal a pravidla se měnila během hry, a navíc ještě tolikrát, že už ani rozhodčí nevěděl, která platí? To je dnes ve školství, ale bohužel i v jiných oborech, naprosto běžné.
Učivo
Věděli, jste, že v České republice existují instituce, které dokáží vyřešit každý problém společnosti, rodiny nebo vlády? Jmenují se školy a funguje to následovně: Jsou rodiny zadlužené? Zavedeme do škol finanční gramotnost. Brzy nás asi zavalí odpad, který nikdo netřídí? Zavedeme environmentální výchovu. Množí se pohlavní choroby nebo se rodí málo dětí? Zavedeme sexuální výchovu. Neumí děti smrkat, jíst příborem a zdravit? Zavedeme etickou výchovu. Neumí přecházet silnici. Musíme zavést do škol dopravní výchovu. Množí se úrazy, povodně, autonehody? Zavedeme zdravovědu a civilní ochranu. Atd., atd., atd. Kolik času asi zbyde na český jazyk nebo matematiku?
Kvalita
Znáte známou poučku, že se stoupající náročností a množstvím překážek, které musíme překonat, vzrůstá i kvalita? Jinak by měl vystudovaný Oxford, Cambridge nebo Harvard každý osel. Proč stále složitě hledáme složitá řešení na jednoduché věci? Nestačilo by například znovu obnovit náročné jednotné přijímací řízení a náročnou jednotnou státní maturitu? Proč stále snižujeme laťku, dokud ji bez rozběhu nepřeleze úplně každý?
Pokačování IV.
Výchova
Věděli jste, že výchova psa a dítěte má velmi podobná pravidla a zákonitosti? Dítě i pes potřebují řád a pevné mantinely, po zlobení musí okamžitě následovat citelný trest. V české moderní škole (i v moderní rodině) se uplatňuje trend „chválení idiota“ a odměňování i pochvala za všechno. Třeba i za pěkné … Můžeme se pak divit, kde se berou ti krásní mladí sebevědomí lidé, kteří vůbec nic neumí?
Právní subjektivita
Myslíte si, že vás někdo jako řadového zaměstnance může násilím přinutit, abyste se stal podnikatelem? Normální to asi není, ale české školy se od 1.1 2003 povinně přeměnily na firmy. Naráz a bez přípravy. Dovedete si asi představit tu kvalitu a všechny důsledky.
Ředitel školy
Může nějaký jedinec být v jednom dnu výborným a spolehlivým úředníkem, učitelem, správcem, lokajem, manažerem, předsedou, lídrem, zastupitelem, údržbářem, preventistou, ekonomem, zásobovačem, logopedem, knihovníkem, expertem přes počítače, plánovačem, personalistou, právníkem, účetním, organizátorem, sekretářem, členem komise, možná také otcem, manželem a přitom nezkolabovat? Může. Jmenuje se ředitel málotřídní školy, kterých je v ČR 33%. V normální firmě by i na jednu funkci potřebovali jeden celý úvazek.
Závěr:
Tak teď už asi máte všechny základní otázky kolem českého školství vyřešeny. Zdají se vám některé názory extrémní? Jsou! Celé školství je extrémně důležité a dnes se nachází v extrémní situaci. Pokud by vás ještě něco dalšího o škole zajímalo, nebojte se zeptat. Nejlépe nějakého řadového učitele
Rozhodně zajímavý článek, tedy ten původní. Už ani titul z Harvardu nezaručí dobrý život, a co teprve ze Starého Hrozenkova.
Matoucí ale je, že se zaměňují tituly a vzdělání (co člověk umí). Ano hodnota titulů klesá, bublina praskne. Ve vzdělání doufám žádná bublina nehrozí.
Finanční bubliny praskají, protože dnešní finanční trhy existují jaksi samy pro sebe.
Kdysi byly peníze potřeba proto, aby zajistily oběh zboží. To už dávno není pravda.
Burzy přece neobchodují se zbožím, ale s očekáváním vývoje jeho ceny.
Bublina internetových firem svého času praskla ze stejného důvodu. Imaginární cena firmy, skládající se ze dvou kanceláří a čtyř hlav, nekrytá žádným jiným vlastnictvím, kromě "intelektuálního potenciálu".
Vzdělání naproti tomu bude mít vždy svou hodnotu. Jde jen o to, aby měl někdo zájem na trhu zaměstnavatelů právě o to vzdělání, které bude absolvent nabízet.
A tady nejspíš mnohá očekávání nebudou naplněna.
Jestli má smysl nazývat to bublinou, to nevím.
Ale že znalosti se nerovnají titulu, s tím jednoznačně souhlasím.
Okomentovat