Pavlína Hublová: Jakou bychom chtěli školu?

Friday, April 15, 2011 ·

Pokusím se (zcela záměrně) vyhnout současným tématům, které hýbají "pedagogickým světem" a pokusím se nabídnout několik pohledů ze zahraničních blogů. Takže jaká by měla být "nová škola"?


Chcete to stručně?

Pokud je vaše odpověď ANO, pak využiji šesti bodů z blogu Thomase Tallise (1):
  • inovativní
  • experimentující
  • kladoucí otázky
  • tvořící
  • objevující (objevitelská)
  • kreativní
Protože jsem právě dočetla knihu o komunikaci, snažím se na tyto požadavky dívat co nejvíce optimisticky. Takže - co bych udělala pro to, aby má škola byla... (doplňte si podle potřeby)?

Z hlavy vše nevycucám, takže asi bych se začala rozhlížet kolem sebe a pátrala po nějaké inspiraci - aneb Jak to dělají jinde. Uff, to je zdrojů, to je námětů, jde mi z toho hlava kolem. Nádech, výdech. Nejsem v tom sama... Když se uklidním, začnu filtrovat a v duchu zásady J. A. Komenského budu postupovat od jednoduššího ke složitějšímu.

Podělte se s námi o své první kroky v "tak trochu jiné reformě" své školy. Těšíme se.

S kladením otázek souvisí také motivace. Takže motivuje vaše škola své učitele k lepším výkonům? Opravdu je motivace pedagogů pouze o penězích?

A jak motivujete své žáky ve třídě? Také používáte jen úplatky, tj. známky v duchu "něco za něco"?

Pokusme se na motivaci podívat z trochu jiného úhlu. Amanda Jackson (2) ve svém příspěvku vyzdvihuje sílu očekávání. Očekávání učitele, že žák bude úspěšný.

Předjímání podobné situace si jistě vybavujeme z různých životních situací. Když bude maminka říkat (nebo i jen naznačovat postojem, tónem hlasu, gesty), že dítě zvolený úkol nezvládne, psychika dítěte vše "vyslechne" a po chvíli přijme za své. Jinými slovy, dítě uvěří, že na tento úkol nemá a opravu jej nezvládne.

Jak asi podobná situace může působit na žáčka ve třídě, pokud mu dáme svým postojem najevo, že mu nevěříme?

Amanda (2) předkládá několik dalších rad, které bychom měli mít na paměti, abychom své žáky dobře motivovali. Posuďte:
  1. Snažte se vyvolat každého žáka alespoň 1x denně
  2. Pracujte s žákovskou sebereflexí
  3. Poslouchejte žáky, nechávejte je prezentovat jejich práci
  4. Klaďte otázky, které budu provokovat žáky k přemýšlení
  5. Probouzejte přirozenou zvědavost žáků
Lze některé z nich použít i na motivaci učitelů ve školách? Třeba by stačilo jen mírně přetransformovat... (předpokládám, že by žádného učitele nevyburcovalo, kdyby byl alespoň 1x denně vyvolán, tj. zavolán k řediteli na přátelský rozhovor nebo hospitován).

Co by však mohlo být zajímavé pro obě skupiny zralé k motivaci je, že by měly vždy znát svůj cíl, který je pro ně zajímavý a dosažitelný. Souhlasíte?

Zdroje a citace:

(1) TALLIS, Thomas. CREATIVE TALLIS [online]. 2011-03-22 [cit. 2011-04-08]. The New School. Dostupné z WWW: http://creativetallis.blogspot.com/2011/03/new-school.html.

(2) JACKSON, Amanda. Suite101.com [online]. 2011-03-22 [cit. 2011-04-14]. Motivate Your Students to Succeed. Dostupné z WWW: http://www.suite101.com/content/motivate-your-students-to-succeed-a360959.

Převzato s laskavým souhlasem autorky z jejího blogu PEPOUŠův nápadník.

0 comments:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.