Z debaty odborníků v rámci Kulatého stolu SKAV a EDUin vyplývá, že stát by se měl vyvarovat tvrdých zásahů do učebních plánů škol.
Za zcela nevhodnou cestu pro český vzdělávací systém označili případné zavedení jednotných osnov pro základní školy odborníci v diskusi na kulatém stolu, který se konal 31. března v Praze. Shodli se na tom jak zástupci neziskových organizací působících v oblasti školství (Miroslava Škardová, SKAV), tak reprezentanti odborných složek ministerstva školství (Stanislava Krčková, VUP a Martin Krejza, MŠMT) a ředitelé škol (Zdeněk Brož, ZŠ J. Malíka, Chrudim, Michal Černý, ZŠ Klánovice). Hlavní argumenty proti případnému
zavedení jednotných osnov jsou tyto.
- Jednotné osnovy berou učitelům plnou odpovědnost za jejich práci, zpochybňují jejich profesionalitu.
- Neumožňují dostatečně přizpůsobit vyučování konkrétním dětem.
- Návrat k jednotným osnovám by degradoval práci mnoha učitelů na školních vzdělávacích programech, jíž věnovali stovky hodin, a to by je demotivovalo v další práci.
- Jednotné osnovy by unifikovaly vzdělávací nabídku. Zvláště alternativním školám, které jinak dosahují velmi dobrých výsledků, by to znemožnilo pokračovat v jejich práci.
- Zavedením jednotných osnov by školy přišly o podstatnou část autonomie. Zvyšování autonomie a současně předávání odpovědnosti je ale podle nejnovějších poznatků průvodním rysem těch vzdělávacích systémů, které se neustále zlepšují.
- V takových systémech je obvyklé, že určují cíle a výstupy, ale nestanovují konkrétní obsah učiva. To ponechávají na škole stejně jako cesty, jimiž se žáky cílů dosáhnou.
0 komentářů:
Okomentovat