Účastníci semináře, který sezvalo na 12. dubna vedení senátního Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice, výrazně kritizovali koncepci i míru připravenosti státních maturit. Učitelé a ředitelé středních škol si stěžovali především na nízkou kvalitu ukázkových testů.
S výjimkou zástupce ministerstva školství, náměstka Ladislava Němce, a ředitele CERMAT Pavla Zeleného se většina projevů a diskusních příspěvků nesla ve velmi kritickém duchu. Ale dokonce i náměstek Němec konstatoval, že státní maturita v dnešní podobě je příliš složitá a na pochopení příruček z CERMAT by řediteli nestačily ani dvě vysoké školy. Spektrum kritických názorů se pohybovalo od těch, které odmítaly státní maturitu jako takovou, po její příznivce, kteří ale kritizovali její nepřipravenost, komplikovanost a nekvalitu. Hlavní výtky diskutujících, podrobněji rozvedené v jednotlivých příspěvcích, by se daly shrnout do několika bodů:
- Spuštění státní maturity je nekoncepční krok. Kvalita výuky se může zlepšit jen podporou práce učitelů ve třídách, testy (ať už po 5. a 9. třídě, nebo v rámci státní maturity) mohou tyto výsledky v lepším případě jen ověřit. Jestliže jsme pro zlepšení práce učitelů nic neudělali, nemá kontrola výstupů valný smysl a nemůže přinést zlepšení.
- Přestože měla státní maturita sjednotit a pozdvihnout kvalitu středoškolského vzdělávání, její vinou úroveň závěrečné středoškolské zkoušky spíše klesne. To platí především pro některá akademicky orientovaná gymnázia.
- Proklamovaná objektivita zkoušky postupně erodovala natolik, že nová maturita je jen mnohem dražší a komplikovanější, ale v míře kvality a objektivity je buď na stejné, nebo spíše horší úrovni.
- V současné podobě – více úrovní, nepovinná matematika – nemůže státní maturita splnit prakticky nic z toho, co si od ní politici slibovali. Neumožní kvalitativní srovnání středních škol ani jednotlivých studentů, nemůže prozatím sloužit jako náhrada za přijímací zkoušky na vysoké školy a pravděpodobně ani nezlepší úroveň středoškolského vzdělání.
- Přes mnohaletou přípravu a dlouhé debaty o podobě testů vykazují ukázkové testové sady koncepční, didaktické, věcné a dokonce i pravopisné chyby. Mnohé otázky jsou nejednoznačné a není vlastně zřejmé, jakou studentovu dovednost či znalost ověřují.
Mgr. Ladislav Vasevič, Matiční gymnázium Ostrava, v diskusi řekl: "Drtivá část nově zavedených opatření, která měla vést k vyšší objektivitě, kvalitě a srovnatelnosti státní maturity, byla za poslední měsíce samotným Cermatem buď zrušena, nebo opravena do zcela formální, a tedy nefunkční podoby. Nová objektivita, která měla být základem nové zkoušky, je v současné době nejslabším článkem nové maturity.“
Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: "V rámci senátního semináře, jehož se účastnila více než stovka lidí z celé republiky, bylo nepříjemným překvapením především bohorovné a přehlíživé chování ředitele CERMAT Pavla Zeleného, který na velmi konkrétní připomínky a dotazy diskutujících k chybám v testových úlohách odpověděl, že se detailům věnovat nebude, protože není didaktik. Jaksi mu uniklo, že je především manažerem zodpovědným za tento projekt a podobným chováním rozhodně státní maturitě respekt a důvěru nezjedná.“
3 comments:
Já nevím, co chtějí:
- maturita se schvalovala prakticky stejným politickým sborem před deseti lety
- kdyby byla přísná, tak ji 2/3 středoškoláků neudělají
- kdyby byla na každé škole jiná, nebude z ní žádný "jednotný" výstup
- měsíc a půl před jejím spuštěním říkat, že je k ničemu, určitě vše usnadní a vyřeší
Ty rádoby objektivní pohledy Vaseviče s Feřtekem nejsou nic jiného než špatně dělaná odborářská kampaň. Učitelé mají tu smůlu, že na rozdíl od lékařů nemají jednotící orgán - mají tucet asociací, které sdružují v asociaci všech asociací, ale akční je to asi jako Česká pošta.
Lékaři svou akcí "Náš odchod, vaše smrt" dotlačili část politiků k ústupkům, které nemají oporu ve zdrojích. Jak jinak lze uchopit větu: ■Spuštění státní maturity je nekoncepční krok. Kvalita výuky se může zlepšit jen podporou práce učitelů ve třídách, testy (ať už po 5. a 9. třídě, nebo v rámci státní maturity) mohou tyto výsledky v lepším případě jen ověřit. Když nám nedáte víc peněz, budem furt říkat, že je maturita nekoncepční. Takové konstatování není nic jiného než neumělé vydírání. K tomu ještě Marcel a Ondřej topí pod kotlem, aby vylepšil tristní pozici své firmy.
Chtělo by to víc ducha a nebo přiznat barvu.
Pro krtka - jaká má být vlastně maturita? Lehká, aby ji udělalo co nejvíce žáků? Pak je zbytečná (viz Španělsko). Náročná, pak nám opakovaně potvrdí stav našeho školství a je zase zbytečná, protože tento stav se opakovaným zuřivým testováním SCIO a Cermat apod. nezlepší. Dokud nebude žák pociťovat tlak na své výsledky, potřebu se vzdělávat, jsou veškeré finance na testování zbytečně vyhozené, neboť každý učitel zná situaci podstatně lépe než odborníci na MŠMT, Cermatu, SCIO apod. Testování nám ukáže stav, ale neodstraní jeho příčiny. Jedinou cestou z tohoto svrabu je urychlená redukce počtu SŠ, VŠ tak, aby bylo na těchto typech škol méně studijních míst, než je zájemců. A pak lze bez problémů zavést náročnou jednotnou státní maturitní zkoušku, která bude splňovat vše, co se od ní očekává.
Post a Comment